Koncepční práce vyžaduje kontinuitu

18. 6. 2010 OF 2/2010 Ostatní

Uplynul jeden rok od nástupu tzv. úřednické vlády vedené Janem Fischerem. Původně časově omezená doba její působnosti se protáhla, a tak jsme nyní, krátce před volbami, požádali Ing. Rostislava Vondrušku, ministra pro místní rozvoj, o zhodnocení práce jeho resortu.

Ing. Rostislav Vondruška, ministr pro místní rozvoj
Jaké máte osobní pocity po roce působení ve funkci ministra "úřednické vlády"?

Změna oproti mému působení v pozici ředitele CzechToursim spočívala především v přijmutí daleko rozsáhlejší a rozmanitější agendy. Myslím, že se nám především v čerpání evropských fondů podařilo finalizovat některé zásadní procesy a nastartovat změny, které se nyní projevují a ještě projeví v rychlejším a kvalitnějším čerpání prostředků. Všechno ovšem vyžaduje čas k tomu, aby se případné změny procesů a nová nastavení projevila v celé agendě Ministerstva pro místní rozvoj. Proto se domnívám, že je důležité zachovávat jistou kontinuitu ve směru vedení ministerstev tak, aby se mohlo pracovat koncepčněji. To ale platí zřejmě pro všechny resorty.

Strukturální fondy

Již z první odpovědi vyplývá, že snad nejvíce sledovaná oblast působnosti resortu je využívání strukturálních fondů.

Ano, ale rád bych zdůraznil, že v podstatě všechny úseky působnosti ministerstva se dotýkají regionálního rozvoje a mají dopady do života obcí, měst, krajů a všech občanů. Tato agenda resortu je zaměřena i do oblasti strukturálních fondů. Z celkového množství 26 operačních programů je ve strukturálním rámci osmnáct z nich, a všechny Ministerstvo pro místní rozvoj koordinuje, přitom u dvou programů je řídícím orgánem, což je mimořádné postavení našeho úřadu, i v rámci Evropy. Vzhledem k tomu, že přitom nedisponujeme všemi kompetencemi, přináší to i určité výzvy ve vztahu k způsobu řízení operačních programů.

Jaký je současný stav čerpání prostředků a jaký byl vývoj na tomto úseku v průběhu loňského roku?

Mám-li se ohlédnout, potom je třeba říci, že se podařil ministerstvu a všem řídícím orgánům velký krok kupředu, protože před rokem bylo proplaceno cca 2 mld. Kč a nyní je to téměř 110 mld. Kč. Je to dáno tím, že se zdařilo schválit řídící a kontrolní mechanizmy všech programů, odstranili jsme naše administrativní překážky v Bruselu a jsme v pozici, kdy čerpání prostředků v letošním roce není ohroženo žádnou ztrátou finančních prostředků. Máme předloženo dostatečné množství projektů a hlavně – schválené projekty představují 40 % celkové alokace.

Co bylo předmětem únorového jednání ministrů pro regionální rozvoj v Zaragoze, co se dá očekávat v budoucnosti?

Právě budoucí podoba strukturálních fondů a jejího pozadí, tzn. kohezní politiky a všech podob, které ona zahrnuje – to bylo předmětem jednání na uvedeném setkání ministrů. Od té doby proběhlo ještě několik dalších fór na toto téma. Zatím se jedná v poloze, kdy zásady kohezní politiky nejsou definovány, což má být až v průběhu příštího roku. Náš přístup, mj. velmi podobný německému názoru, spočívá v tom, že by měla být zachována kohezní politika v geografickém pojetí s akcentem na propojení příhraniční spolupráce. Náš hlavní cíl směřuje k dosažení co nejvyšší finanční alokace, i když neočekáváme stejné prostředky jako ve stávajícím období. Dosáhneme-li však úrovně 75 %, bude to dobrý výsledek.

Dají se po roce působení v této oblasti najít nějaké poznatky a návrhy na změnu systému?

Samozřejmě, předložili jsme vládě nástroje jak zlepšit, zrychlit a zjednodušit čerpání z evropských fondů, zejména pro uživatele. To vše při zachování stanovených zásad a bezpečnosti strukturálních fondů. Je to záležitost dvou kroků – prvním krokem je schválení legislativního balíčku a poté předložíme hodnocení jednotlivých programů, kdy budeme navrhovat i některé změny v rámci programů a omezeně i mezi programy.

Regionální politika

Obcí a měst se hodně dotýkají resortní kroky v oblasti regionální politiky. Které změny v letošním roce potkají soutěž Vesnice roku 2010 a jaká je perspektiva uvedené soutěže?

Soutěž Vesnice roku směřuje k podpoře venkovského stylu života a jejím cílem je mj. zvýšit atraktivnost prostředí pro bydlení a podnikání lidí na vesnici. Máme v letošním roce vyčleněno 32 mil. Kč na podporu soutěže, která byla vyhlášena na Dnu malých obcí 2. března. Vlastní podmínky soutěže zůstávají stejné jako v minulém roce. Při přípravě letošního ročníku bylo rozhodnuto o větší propagaci soutěže. Termín ukončení příjmu přihlášek je stanoven na 30. dubna 2010. Pro průběh celé soutěže je zpracován harmonogram, který končí slavnostním vyhlášením celostátního vítěze koncem října 2010.

Popularita soutěže mezi obcemi roste, což dokumentuje počet účastníků v minulých letech. Věřím, že mediální plán pomůže zvýšit povědomí o soutěži a její prestiž v širší veřejnosti. Soutěž organizují čtyři vyhlašovatelé za spolupráce dalších partnerů a krajů, zejména v krajských kolech soutěže.

Které dotace a podpory mohou obce využívat v rámci regionální politiky?

Kromě podpory ze strukturálních fondů Ministerstvo pro místní rozvoj realizuje v letošním roce regionální politiku prostřednictvím národních programů: Podpora obnovy venkova, Podpora rozvoje hospodářsky slabých a strukturálně postižených regionů a Podpora úprav bývalých vojenských areálů k obecnímu využití. Hospodářsky slabé a strukturálně postižené regiony schválila na svém nedávném jednání vláda podle aktuálních ekonomických a sociálních kritérií.

V rámci uvedených programů bylo pro rok 2010 možné požádat do 1. února o podporu projektu v dotačních titulech specifikovaných v zásadách programů. V současné době jsou již přijaté žádosti vyhodnoceny a vybrané projekty zveřejněny na webových stránkách ministerstva a v souladu se zásadami programů budou uvolňovány žadatelům dotace na realizaci jejich projektů. Pro letošní rok je ve státním rozpočtu na tyto programy vyčleněno celkem 330 mil. Kč.

Ministerstvo se podílelo na přípravě mezinárodního projektu s názvem "Rámec strategického hodnocení pro strategie místního rozvoje" – jaké jsou výstupy pro obce a města v ČR ?

Tento projekt byl dokončen počátkem letošního roku a obsahově je zaměřen na zmapování a vyhodnocení vztahů mezi jednotlivými evaluacemi prováděnými v České republice na místní a regionální úrovni. Hlavním cílem projektu je poskytnout regionálním a místním správním orgánům ucelenou metodickou příručku, která jim umožní zvýšit efektivnost a význam evaluace při tvorbě strategických plánů a jiných rozvojových dokumentů.

Projekt byl rozdělen do dvou výstupů, kde prvním z nich bylo zpracování tzv. Zprávy a druhým vypracování metodické příručky popisující metody, postupy a úkoly pro vyhodnocování strategických dokumentů především na místní úrovni (Pozn.: Oba výstupy je možné nalézt na webových stránkách MMR – sekce regionální politika). V současné době vyhlásilo MMR veřejnou zakázku, jejímž cílem je aplikace strategického hodnotícího rámce pro strategie místního rozvoje v pilotních regionech.

Bytová politika

Jaký je vývoj bytové výstavby v posledním období a nakolik je ovlivňován ekonomickou krizí?

Bytová politika patří k nejdůležitějším agendám ministerstva a naším úkolem je především stimulovat výstavbu nájemních bytů, která není bez podpory státu možná. Proto se věnujeme bytové politice zejména ve smyslu odstranění právních bariér přístupu k bydlení a současně sledujeme trendy ve výstavbě bytů. Vedle dopadů krize aktuální vývoj výstavby ovlivňují další dva faktory.

Především demograficky došlo k nasycení poptávky u silných populačních ročníků a dále došlo změnou daňových sazeb na přelomu let 2007/8 k určitému "předzásobení" trhu, které se nyní postupně odčerpává. Vlastní krizové projevy pak spočívají ve větší opatrnosti klientů, kteří nyní více zvažují zadlužení i ve větší opatrnosti bank při poskytování hypoték. Očekávám však v dlouhodobé perspektivě stabilizaci bytové výstavby na úrovni cca 35 tisíc bytů ročně.

Jak se využívají dotace na výstavbu sociálních bytů?

Především bychom chtěli do budoucna rozšířit nejenom dotace na podporu výstavby, ale přemýšlíme o garančních nástrojích, které by umožnily návratnost a tím určitý revolvingový efekt. Dotace na výstavbu sociálních nájemních bytů se poskytují jednak v obdobném režimu a objemu jako dříve z rozpočtu MMR a jednak v novém režimu z rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení. V programu podporovaných sociálních bytů dochází každoročně k situaci, kdy zájem o podporu převyšuje finanční možnosti ministerstva. Ve druhém případě jde o novou formu podpory, která umožňuje získání dotací i jiným subjektům, než jen obcím. V tuto chvíli je program ve fázi rozběhu, a proto nelze zatím, pár měsíců po jeho vyhlášení, plně vyhodnotit jeho využití.

Jak pokračuje proces deregulace nájemného a je využívána tzv. kalkulačka nájemného?

Proces ukončení regulace postupuje podle zákona a k 1. lednu 2010 opět drtivá většina pronajímatelů využila možnost jednostranně nájemné zvýšit. Celkově se to počátkem roku projevilo na úrovni růstu průměrného nájemného skokem o cca 15 %. Nicméně během roku lze očekávat celkový cenový posun proti úrovni z konce minulého roku až na cca 17 %. Kalkulačka nájemného je zcela standardním nástrojem, ke kterému na webových stránkách MMR bylo zaregistrováno přes 1,5 milionu přístupů. Jde o spolehlivé vodítko jak pro nájemníky, tak pronajímatele.

Které podpory v oblasti bydlení je možno obcemi využívat?

V rámci programu podpory bydlení pro rok 2010 se v tomto roce počítá s 490 miliony korun. Žádosti o dotace bylo možné podávat do 1. února. Jedná se o podprogramy Podpora regenerace panelových sídlišť (150 mil. Kč), Podpora výstavby technické infrastruktury (110 mil. Kč) a Podpora výstavby podporovaných bytů pro rok 2010 včetně dodatku pro rok 2009 (150 mil. Kč). Podrobná pravidla jednotlivých podprogramů jsou veřejně přístupná na webových stránkách. Využívá se, zejména v Praze, také podprogram Podpora oprav domovních olověných rozvodů, na který je vyčleněn objem financí pro rok 2010 ve výši 12 mil. Kč.

Územní plánování a stavební řád

Jak je obcemi využívána podpora na pořízení a aktualizaci územních plánů?

Oblast územního plánování a stavebního řádu je významná agenda ministerstva, která se dotýká činnosti všech odvětví. Z hlediska koncepce udržitelného rozvoje bylo v minulém roce důležité schválení Politiky územního rozvoje, kterou náš resort připravil a vznikl tak dlouhodobě závazný celostátní dokument, chránící rozvojová území (např. průplav Odra–Dunaj). Prioritně podporujeme pořizování územně analytických podkladů a návazně na ně zpracování či úpravu územních plánů obcí. Na projekty je alokována celková částka 482 mil. Kč v rámci Integrovaného operačního programu. Ministerstvo pro místní rozvoj dosud vyhlásilo čtyři výzvy k podávání žádostí o poskytnutí podpory. Souhrnně bylo dosud podpořeno 322 projektů za 274 mil. Kč. V současné době probíhá výzva č. 8, která je kontinuální.

Jaké změny se připravují v novele stavebního zákona?

Souběžně s návrhem novely stavebního zákona je projednáván i návrh změnového zákona, který mj. rozsáhle novelizuje zákon o správních poplatcích a jeho přílohu – sazebník správních poplatků. Je navrženo zpoplatňování správních řízení a úkonů, ale i dalších postupů stavebních úřadů. Cílem je stanovit optimální výši sazby jednotlivých úkonů stavebních úřadů, přičemž jejich zpoplatnění by mělo odpovídat náročnosti jejich činností. Obcím to zajistí alespoň částečnou úhradu za výkon jejich činnosti na svěřeném úseku veřejné správy.

Cestovní ruch

Jaký je vývoj v oblasti cestovního ruchu v posledním roce a konkrétní dopady krize do tohoto odvětví?

Vliv krize je u nás patrný, protože jsme země závislá zejména na cizineckém cestovním ruchu. V loňském roce se to projevilo poklesem počtu hostů zhruba o 5,7 %. Nicméně devizové příjmy se zvýšily o 1,7 %, avšak při přepočtení údajů jde o mírné snížení, což je zapříčiněno kursovými rozdíly.

Jaké jsou možnosti podpory cestovního ruchu?

Regionální operační programy (ROP), Integrovaný operační program (IOP), přeshraniční spolupráce (PPS) i Program rozvoje venkova (PRV) skýtají velké možnosti realizovat projekty v oblasti cestovního ruchu. Ty jsou dostatečně známé. Jsem rád, že se podařilo zařadit v rámci Národního programu podpory cestovního ruchu 100 mil. Kč na padesátiprocentní dotace pro podnikatelské projekty do 5 mil. Kč. První výzva bude ukončena 15. dubna.

Jaká další opatření ministerstvo připravilo k zlepšení situace?

Další opatření jsou z oblasti legislativy, kde navrhujeme několik změn. Za nejdůležitější považuji snížení sazby DPH pro služby cestovního ruchu, dále postih neoprávněného podnikání a řešení vízové politiky. Do května budou všechna opatření zahrnuta do Konsolidovaného plánu podpory cestovního ruchu. Na stejný termín bude připraven věcný záměr zákona o cestovním ruchu, jehož cílem je stanovit kompetence jednotlivých úrovní řízení cestovního ruchu a způsob jejich financování. Systémový přístup k cestovnímu ruchu ukazuje CzechQuint, což je strategie v pěti základních oblastech – finance, legislativa, certifikace, inovace a vzdělávání. Vede k zlepšení kvality cestovního ruchu, vytvoření rovných podmínek na trhu, zavedení důkladnější kontroly, posílení ochrany spotřebitele a zvýšení transparentnosti služeb v cestovního ruchu.

Děkuji za rozhovor

Antonín Eliáš