Rozpočtové příjmy města Třince
Město Třinec je s více než 41 000 obyvateli druhou největší obcí okresu Frýdek-Místek a zároveň patří mezi třicet největších obcí v celé České republice. Rozhodně tedy nejde o typickou obec, ale je možné hovořit o rezentantu skupiny měst s 30--50 tisíci obyvateli. Autor při zpracování materiálu čerpal z Bilance rozpočtů obcí a okresních úřadů, z podkladů města Třince a vlastní diplomové práce o hodnocení struktury a vývoje rozpočtů obcí v ČR po roce 1993.
Již z první tabulky lze vyvozovat určité základní trendy, jimiž jsou zejména postupná stabilizace podílu daňových příjmů na hranici 50 % celkových příjmů a déle narůstající význam nedaňových příjmů po roce 1995. Překvapivě nízký je až do roku 1997 podíl kapitálových příjmů a zajímavé jsou i nestabilní podíly celkových vlastních příjmů a dotací ve sledovaných letech.
Tabulka č. 1: Příjmy rozpočtu města Třince podle tříd v letech 1993--1998 (v tisících Kč)
1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Daňové | 101593 | 134672 | 158 885 | 207 302 | 183 135 | 171 358 |
Nedaňové | 13 379 | 25007 | 13 579 | 18 018 | 21 803 | 33 893 |
Kapitálové | 5 197 | 1490 | 6583 | 9 805 | 6 705 | 29 144 |
Vlastní | 120 169 | 161169 | 179 047 | 235 125 | 211 643 | 234 395 |
Dotace | 70 976 | 123469 | 145 555 | 83 499 | 117 605 | 93 201 |
Celkem | 191 145 | 284638 | 324 602 | 318 624 | 329 248 | 327 596 |
Příčiny poklesu podílu daňových příjmů na celkových příjmech mezi lety 1993 až 1995 byl zejména pokles výnosu doplatků zrušených daní staré daňové soustavy, pokles výnosu místních poplatků (zrušení výnosného poplatku z prodeje alkoholických nápojů a tabákových výrobků v polovině r.1994) a růst objemu dotací a nedaňových příjmů (oba dva druhy příjmů vzrostly meziročně téměř na dvojnásobek).
Pro lepší pochopení uvedených trendů je potřeba podrobněji analyzovat jednotlivé skupiny příjmů v přepočtu na obyvatele. Z důvodu srovnatelnosti byly vyloučeny údaje o magistrátních městech Praha, Brno, Ostrava a Plzeň. U údajů za rok 1993 jde o součet příjmů rozpočtů okresních úřadů a obcí.
Daňové příjmy
Daňové příjmy představují nejvýznamnější příjmový "kanál" municipálních rozpočtů. Jejich výše i podíl na celkových příjmech byly v minulých letech ovlivňovány změnami daňového určení. Hlavní problémy v oblasti daňových příjmů představuje jednak nerovnoměrnost jejich plnění v průběhu roku a jednak to, zda se jednotlivým finančním úřadům podaří včas převést vybrané daně na účty obcí.
Tabulka č. 2: Daňové příjmy v přepočtu na jednoho obyvatele
Údaje v Kč | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 |
---|---|---|---|---|---|---|
Třinec | 2 250,7 | 2 983,5 | 3 845 | 5 029 | 4 452,4 | 4 178,1 |
Česká republika | 3 073,5 | 4 389,7 | 3 752,3 | 4 413,2 | 4 598,6 | 4 964,1 |
Z tabulky 2 je patrný odlišný vývoj na úrovni města od průměrných hodnot za ČR. Zlom ve vývoji po roce 1996 je dán změnou daňového určení, ale také rychlým růstem nezaměstnanosti v okrese Frýdek-Místek. Podstatnou část tohoto trendu osvětluje hlavní složka daňových příjmů, a to daň z příjmů fyzických osob, viz tabulka 3.
Tabulka č. 3: Daň z příjmů fyzických osob v přepočtu na 1 obyvatele
1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Třinec | 1 041,4 | 1 911,3 | 2 778,2 | 2 636,8 | 2 409,1 | 2 414,5 |
Česká republika | 2 295,9 | 3 642,7 | 2 843,7 | 2 392,2 | 2 479,1 | 2 611,3 |
Ještě v roce 1994 dosahoval výnos DPFO v Třinci pouze 50 % průměrné hodnoty v ČR. Změnou daňového určení a zvýšením podnikatelské aktivity došlo k prudkému růstu a od roku 1995 se pak dá hovořit o stabilizaci na úrovni města i ČR, přičemž výnos daně z příjmů fyzických osob je v Třinci vzhledem k nadprůměrné nezaměstnanosti překvapivě vysoký.
Na území města mají však své pokladny velké podniky.
Současně diskutovaný vládní návrh zákona o rozpočtovém určení výnosu daní, který rozděluje výnos sdílených daní pouze podle počtu obyvatel (bez ohledu na ekonomickou aktivitu) proto z hlediska rozpočtu města Třince představuje nemalý problém (ztráta cca 30 mil. Kč).
Daň z nemovitostí
Bezprecedentní postavení mezi daňovými příjmy města Třince zaujímá daň z nemovitostí.
Tabulka č. 4: Daň z nemovitostí v přepočtu na 1 obyvatele
Údaje v Kč | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 |
---|---|---|---|---|---|---|
Třinec | 774,9 | 759,6 | 861,2 | 1 021,3 | 760,0 | 287,5 |
Česká republika | 311,4 | 407,8 | 396,6 | 423,0 | 414,2 | 433,1 |
Údaje v tabulce 4 ukazují, jak významný je pro město tento výnos (1993 třetina, 1996 pětina celkových daňových příjmů). V absolutním srovnání dosahovala daň z nemovitostí "na hlavu" do r. 1997 více než dvojnásobku republikového průměru. V důsledku podání opravných daňových přiznání ze strany největších poplatníků (zejména Třineckých železáren, a. s.) znamenalo snížení tohoto výnosu pro město
doslova menší katastrofu. Právě vysoký výnos daně z nemovitostí se zasloužil o snížení diference v daňových příjmech v letech 1993 a 1994 mezi "městem" a republikovým průměrem.
Místní poplatky
Daňovými příjmy, které obec může přímo ovlivňovat (a často této možnosti dostatečně nevyužívá) jsou místní poplatky. Vývoj místních poplatků ukazuje tabulka 5.
Tabulka č. 5: Místní poplatky v přepočtu na 1 obyvatele
Údaje v Kč | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 |
---|---|---|---|---|---|---|
Třinec | 116,4 | 70,4 | 17,5 | 28,5 | 70,9 | 86,7 |
Česká republika | 116,2 | 106,8 | 78,0 | 82,8 | 94,0 | 158,0 |
Nízký výnos místních poplatků na úrovni Třince je způsoben nedostatkem významných kulturních a historických památek, tzn. nižším turistickým ruchem, nedostatečnou propagací a zejména špatnou dopravní dostupností regionu.
Nejvýnosnějším místním poplatkem byl až do roku 1997 místní poplatek za užívání veřejného prostranství, jehož výnos ovšem dosti kolísal v závislosti na stavební a "výkopové" aktivitě některých firem. Velmi stabilní je výnos poplatku ze psů. Do budoucna bude ovšem nejstabilnějším i nejvýnosnějším poplatkem (resp.daní) poplatek za výherní hrací přístroj. Výnos místních poplatků však bude mít spíš doplňkovou funkci. Změny přinese navrhovaný zákon o obecních daních.
Nedaňové příjmy
Mezi vlastní nedaňové příjmy rozpočtů obcí v České republice patří zejména příjmy z vlastní činnosti obce, příjmy z obecního majetku (pronájmu) a sankční příjmy (pokuty).
Na úrovni příjmů z vlastní činnosti mají v rozpočtu města největší význam příjmy v kapitole školství (školné, stravné) a v kapitole práce a sociální věci (provoz penzionů pro důchodce a pečovatelská služba). V souvislosti s novelou zákona o odpadech (platby občanů za odvoz komunálního odpadu) došlo ke zvýšení nedaňových příjmů meziročně o téměř 6 mil. Kč, tzn. o více než 20 %!
Příjmy z pronájmu jsou významným rozpočtovým příjmem. V Třinci od 1. 1. 1999 vykonává správu bytového fondu města odbor správy majetku města, což se ihned odrazilo v nárůstu nedaňových příjmů (téměř o 100 %), ale pochopitelně došlo k adekvátnímu nárůstu výdajů.
Sankční příjmy se na jedné straně vyznačují nezanedbatelnou stabilitou, na druhé straně jsou spojeny se značnými problémy a ztrátami z důvodů ztížené vymahatelnosti.
Srovnání nedaňových příjmů na jednoho obyvatele ukazuje tabulka 6.
Tabulka č. 6: Celkové nedaňové příjmy v přepočtu na 1 obyvatele
Údaje v Kč | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 |
---|---|---|---|---|---|---|
Třinec | 296,4 | 554,0 | 328,6 | 437,1 | 530,1 | 826,4 |
Česká republika | 2 699,4 | 1 847,5 | 1 670,9 | 1 887,5 | 2 043,9 | 2 208,1 |
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy tvoří v podmínkách České republiky významný zdroj příjmů municipálních rozpočtů, přičemž jejich výnos je zpravidla určen k financování kapitálových výdajů (investic).
Město Třinec až do roku 1998 kapitálové příjmy příliš nevyužívalo -- viz tabulka 7.
Tabulka č. 7: Kapitálové příjmy v přepočtu na 1 obyvatele
Údaje v Kč | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 |
---|---|---|---|---|---|---|
Třinec | 115,1 | 33,0 | 159,3 | 237,9 | 163,0 | 710,6 |
Česká republika | 548,0 | 564,7 | 483,8 | 805,7 | 1062,3 | 1477,4 |
Důvodem byly především investiční půjčky a dotace od Statního fondu životního prostředí a také investiční dotace ze státního rozpočtu (na rekonstrukci bytů). Neopominutelné jsou také dva rozsáhlé investiční úvěry. První úvěr ve výši 35,25 mil.Kč byl v letech 1995 a 1996 použit na výstavbu vodovodů a kanalizací ve "spádových" obcích. V roce 1998 byl obci poskytnut další investiční úvěr ve výši 130 mil. Kč (v ekvivalentu DEM), který je opět určen na výstavbu kanalizací, místních komunikací a plynofikaci.
Největší část kapitálových příjmů v Třinci tvořil až do roku 1998 příjem z prodeje budov (asi 70--80 % všech kapitálových příjmů), další významnou položkou byly prodeje pozemků (10--15 % celkových kapitálových příjmů). Zbývající část tvořily příjmy z prodeje movitých věcí. Od roku 1998 jsou nejvýznamnějším zdrojem kapitálových příjmů (podobně jako v mnoha obcích v ČR) příjmy z prodeje cenných papírů (více než 60 % všech kapitálových příjmů); příjmy z prodeje nemovitostí tvoří asi 25 % kapitálových příjmů.
Nízký objem kapitálových příjmů znamená při vysokých kapitálových výdajích (tvoří v průměru okolo 30 % všech výdajů) také tlak na růst zadluženosti. Podíl dluhové služby na běžných příjmech na úrovni města Třince dosahoval v roce 1998 hodnoty 9,2 %. Celkový dluh přepočtený na jednoho občana činil přibližně 3800 Kč.
Dotace
Dotace jsou v podmínkách obecních rozpočtů v ČR druhým nejvýznamnějším rozpočtovým příjmem (hned po daňových příjmech), přičemž podíl dotací na celkových příjmech se pohybuje v intervalu 20--30 %.
Tabulka č. 8: Dotace v přepočtu na 1 obyvatele
Údaje v Kč | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 |
---|---|---|---|---|---|---|
Třinec | 1 568,4 | 2 735,3 | 3 522,4 | 2 025,6 | 2 859,2 | 2 272,5 |
Česká republika | 2 425,8 | 3 084,5 | 2 491,1 | 2 169,1 | 2 383,4 | 2 700,7 |
Z tabulky 8 je snadné rozpoznat základní trendy dotací v ČR -- jde o stabilní vývoj. Na úrovni města dochází k větším výkyvům, ovlivněným především účelovými dotacemi pro městský rozpočet či pro příspěvkové a rozpočtové organizace. Klíčovou roli ve výkyvech hrají dotace pro nemocnici, která v některých oblastech poskytované péče plní téměř nadregionální funkce. Prostředky jsou přesto nedostačující, proto by bylo vhodné, aby fungování rozsáhlých zdravotnických zařízení (a jim podobných veřejných statků) v budoucnosti koordinovaly a financovaly vyšší územně samosprávné celky (tedy kraje).
Závěrem
Na závěr je zařazeno srovnání celkových příjmů na jednoho obyvatele (tabulka 9). Na první pohled je patrný zásadní rozdíl v trendu; zatímco absolutní objem rozpočtových příjmů na obyvatele ČR neustále roste (asi o 1000 Kč ročně), celkové příjmy na 1 obyvatele Třince od roku 1995 stagnují, což vede k zaostávání příjmů města za republikovým vývojem.
Tabulka č. 9: Celkové příjmy na 1 obyvatele
Údaje v Kč | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 |
---|---|---|---|---|---|---|
Třinec | 4 234,6 | 6 305,8 | 7 855,2 | 7 729,7 | 8 004,7 | 7 987,6 |
Česká republika | 8 746,8 | 9 886,4 | 8 381,0 | 9 234,5 | 10 074,0 | 11 303,8 |
Hlavními příčinami odlišného vývoje jsou v Třinci, podle uvedených rozborů: (1) větší využívání kapitálových příjmů ze strany většiny obcí v České republice a (2) relativně nízký výnos nedaňových příjmů (podrobněji v části Analýza nedaňových příjmů).
Na straně příjmů municipálních rozpočtů existují v České republice poměrně dramatické rozdíly mezi jednotlivými obcemi i regiony. Vládní návrh zákona (o rozpočtovém určení daní), který by měl rozdíly řešit, nepovažuji osobně za nejšťastnější, přestože souhlasím s názorem, že velké rozdíly v příjmech jednotlivých obcí nejsou žádoucí. Řešení do budoucna bude spíše v poskytování dotací obcím s nižšími daňovými příjmy a v podpoře jejich aktivity.
Myslím si rovněž, že by reforma veřejné správy měla vést k vytváření větších obcí s cílem zvýšit efektivnost jejich fungování.