Reforma veřejných financí

8. 2. 2010 OF 5/2009 Ekonomika

Účetní reforma byla schválena a proto se i přes řadu výhrad budou uzemní samosprávné celky snažit naplnit ustanovení předpisů. Abychom tuto snahu podpořili a usnadnili uvažování nad tím co reforma hned na svém počátku vnese nového do práce účetních pracovníků, pokusíme se formulovat určitá doporučení.

Podmínky, které v první fázi "změkčí" dopad reformy, a které se podařilo vyjednat:

  • První termín datového předání finančních a účetních výkazů pro municipality bude k 20. 7. 2010, tj. za první pololetí
  • Požadavky na statistické členění (pomocný statistický přehled) bude u všech účetních jednotek posunut až na rok 2011
  • Některé nové účetní metody mohou vybrané účetní jednotky zavést během roku, nejpozději do konce roku 2010, čímž se hlavně získá čas pro pochopení obsahu účetních metod
  • Nová vyhláška od svého počátku do dnešního dne zaznamenala řadu změn, tak aby se co nejvíce reflektovaly legitimní potřeby ÚSC
  • Použití účetních metod dosud v účetnictví obcí nepoužívaných (opravné položky, odepisování majetku) je posunuto o rok.
  • Evidence podrozvahy nebude pro ÚSC povinná v roce 2010 v plném rozsahu a bylo přislíbeno řešení četnosti zápisů tak, aby ÚSC byly povinny na podrozvaze nejpozději k datu předání výkazů
  • V některých ustanoveních a používání účetních metod, jako je časové rozlišení a ocenění reálnou hodnotou se bude přihlížet k hledisku "významnosti".

Jako významná pomoc pro první kroky realizované na účetních jednotkách bylo zřízeno metodické centrum na www.mfcr.cz

Podmínky vedení účetnictví

Z hlediska dalšího vedení účetnictví územních samosprávných celků je tudíž nezbytné zohlednit dané skutečnosti a respektovat podmínky pro zpracování účetních dat a informací, mezi které patří zejména:

  • Respektování nových účetních metod. Pro vybrané účetní jednotky jsou stanoveny nové účetní principy a metody, které zajistí co nejvěrnější zobrazení skutečného stavu. Účetní principy a účetní metody, které jsou předpokladem, aby účetní zápisy odpovídaly zachyceným skutečnostem, registrovaly finanční operaci z hlediska časového souladu, v jednotlivých etapách od vzniku až po konečné vypořádání každé finanční operace.
  • Kontrolní mechanizmy je třeba aktualizovat. Nově musí zajistit, aby účetní doklady a zápisy do účetních knih odpovídaly právním a jiným předpisům, rozhodnutím orgánů, docházelo k těsnější provázanosti všech odpovědných míst v účetní jednotce, tak aby byla možná povinná integrace dat a informací v účetních systémech.
  • Vytvoření takových předpokladů, aby účetní závěrky jednotlivých účetních jednotek podávaly věrný a poctivý obraz finanční situace účetní jednotky. Dosud zpracované účetní informace budou doplněny a rozšířeny o řadu dalších. Cílem je, aby tak lépe sloužily všem oprávněným uživatelům, věrněji odpovídaly zachycovaným skutečnostem pomocí uplatňování (alespoň částečně) aktuálního principu a sloužily tak lépe ke "skládání účtů" ze svěřené odpovědnosti.
  • Změna výkazů dotčených účetních jednotek zahrnuje též způsob jejich zveřejňování. Základním předpokladem bude stanovení přesných a účinných pravidel vedení podrozvahových účtů, popř. mimorozvahových knih a sestavování přehledů, které budou součástí účetní závěrky a budou sloužit již k výše uvedeným cílům v rámci dané komunity.

Další doporučení

I když v této chvíli (počátek listopadu) nejsou známa všechna potřebná opatření (např. není zveřejněná prováděcí vyhláška ve Sbírce zákonů, nejsou zveřejněny závazné účetní postupy, převodový můstek je zpracován jen v návrhu) pokládáme za užitečné s ohledem na termín zavedení účetní reformy uvést na tomto místě další doporučení.

Účetním pracovníkům se v tomto okamžiku doporučuje zaměřit pozornost na budoucí postupy již v rámci prací na účetní závěrce za běžný rok a mít na zřeteli níže uvedené skutečnosti:

1. Obsah převodového můstku a kvalita jeho zpracování

K zajištění převodů stávajících zůstatků účtů na účty nové směrné osnovy bude nutné při inventurách potřeba rozlišit pohledávky na dlouhodobé (splatnost delší než 1 rok) a krátkodobé (splatnost do jednoho roku), návratné finanční výpomoci přijaté i poskytnuté na dlouhodobé a krátkodobé. Rovněž některé pohledávky, které jsou společně evidovány na účtu 315, se budou muset pravděpodobně rozdělit dle obsahu např. na pohledávky z výběru poplatků, pohledávky z realizace ručení za třetí osobu, na pohledávky jiné, pohledávky ostatní a možná další. Podobný rozbor se bude týkat i závazků, např. účtu 325. Pravděpodobně se bude muset udělat rozbor alespoň u hodnotově významného majetku z hlediska formy pořízení, především pokud významným finančním zdrojem pořízení majetku byla dotace, jako jedna z variant k zajištění převodového můstku v pasivech v části vlastních zdrojů.

Při správném zjištění podkladů bude snad možné převodový můstek zpracovat pomocí SW, pokud se na to počítačové systémy stačí připravit.

2. Nová směrná účetní osnova a nové postupy účtování od 1. ledna 2010 – konstrukce, požadavky

Počátkem roku 2010 se bude účtovat na nových syntetických a analytických účtech!

Je třeba rychle se seznámit a zvládnout standardní účetní postupy a oblast účtování nákladů, výnosů, DPH, pohledávek a závazků. Znamená to absolvovat alespoň školení zaměřené na danou problematiku, nebo si opatřit potřebné studijní materiály. Konstrukce nové účtové osnovy je zpracována částečně se snahou o určité zachování obsahu jednotlivých dosavadních syntetických účtů. Pokud možno bývá zachováno jejich číslo, nebo jsou účty logicky přečíslovány, takže umožňují rychlé osvojení. Co je obsahem účtu, je mnohdy obsažené již v jeho názvu, ale pro "účtaře s menší zkušeností" může být i toto zavádějící.

Pro uplatnění správných postupů patří i pochopení rozdílu mezi pojmy "jiný" a "ostatní", které se objevují v názvech účtů. Například "jiné závazky vůči zaměstnancům" a "ostatní krátkodobé závazky". Princip je zhruba v tom, že se zařadí závazek do skupiny účtu. Při analýze účetního případu je třeba v prvé řadě použít účet podle ekonomické podstaty účetního případu. Pokud se zjistí, že pro účetní případ v obsahovém vymezení v prováděcí vyhlášce "váš" účetní případ není přesně uveden nebo se obsah jeví z hlediska vypovídací schopnosti trochu jinak, než "váš" účetní případ, přijde na pořadí další volby. V této situaci se zvolí účet závazku s názvem "jiný". Když však v účtové skupině nebude ani vhodný název účtu s vhodným obsahovým vymezením, volí se účet s názvem "ostatní".

3. Tvorba výsledku hospodaření

Tvorba výsledku hospodaření se přenáší do oblasti nákladů a výnosů. Změna od 1. ledna 2010 bude spočívat v tom, že místo "nákladových účtů" třídy 4 se budou používat nákladové účty třídy 5, výnosové účty účtové třídy 6. Systém evidence DPH u "vstupů" bude bez systémových změn.

U nákladových účtů a výnosových účtů se pomocí analytiky nebo pomocí střediskového účetnictví budou odlišovat náklady a výnosy vznikající v hlavní činnosti a náklady vznikající ve vedlejší hospodářské činnosti tak, aby mohl být zpracován výkaz zisku a ztráty odděleně za hlavní činnost a vedlejší hospodářskou činnost.

Pro rychlou orientaci účetních pracovníků blíže k dalším účetním postupům, které je třeba si uvědomit se vstupem do nového roku ještě uvádíme:

  • Nebude se provádět tzv. regulace a proúčtování zdrojů, tj. zápisy 215 MD/217 D, 218 MD/211 D (218 MD/212 D), proúčtování zdrojů 211 MD/901 D. Tedy nebudou se již sledovat okruhy příjmový, výdajový a okruh ZBÚ a případně okruh hospodářské činnosti. Při pohybech na běžných účtech hlavní činnosti 23X se bude používat rozpočtová skladba. Při převodech mezi účty 23X se budou používat konsolidační položky, ale souvztažný účet bude vždy jen účet 262 "Peníze na cestě".
  • Nově se bude pracovat s příjmy z dotací. Ty se budou účtovat buď přes předpis pohledávky účtové skupiny 34X při nezpochybnitelných nárocích nebo k datu realizace příjmu zápisem např. 34X MD/67X D a zároveň 231 MD/34X D. Účtová skupina 67X je rozdělena dle jednotlivých poskytovatelů dotací. Tedy i přijatá dotace bude výnosem, ale jen v případě, že bude přijatá na provoz. Přijaté dotace na pořízení dlouhodobého majetku se zaúčtují na účet 403 "Dotace na pořízení dlouhodobého majetku" zápisem 34X MD/ 403 D, tedy jako dlouhodobý zdroj.
  • U poskytovaných dotací, grantů, příspěvků z rozpočtu obcí bude postup účtování také odlišný. Nejdříve se závazek z poskytnutí "transferu", v případě, že je již smluvně zajištěn, schválen oprávněnými orgány obce atd., tedy, že již na "transfer" má příjemce nárok, zápisem: 57X MD/ např. 378 D. (Účet 378 – "Ostatní krátkodobé závazky"; Účtová skupina nákladů 57X – "Nezpochybnitelné nároky na rozpočty ÚSC").
  • U příjmů ze sdílených daní se zvolí na straně Dal rovněž výnosový účet, a to účet z účtové skupiny 63X dle předčíslí účtu, ze kterého bude daňový podíl zaslán. Na straně MD bude přímo běžný účet (nebude se vytvářet předpis).
  • U předpisů závazků z mezd a odvodů SP, ZP je nový účetní postup zcela analogický postupu dosavadnímu. Dojde pouze k záměně nákladového účtu 440 za účet 521, v případě odvodů na SP a ZP se zamění účet 420 za účet 524. Doporučujeme při účtování mezd v 12. období roku 2009 nevyužít položku 8901, ani je převádět na depozitní účet! Nejvhodnější bude ponechat čerpání mezd za 12. období s položkami rozpočtové skladby jako čerpání rozpočtu v lednu roku 2010.

Závěrem

Závěrem bychom chtěli zdůraznit, že do uzávěrky tohoto čísla nebyly zveřejněny ve Sbírce zákonů všechny potřebné právní předpisy, tj. potřebné vyhlášky, nebyly do vnějšího připomínkového řízení předloženy České účetní standardy, které budou z hlediska postupů závazné a nebyl závazným způsobem zveřejněn obsah převodového můstku. Z toho důvodu je třeba výše uvedená doporučení brát jako doporučená a sledovat, zda po zveřejnění potřebného právního rámce nedošlo k některým odchylkám od výše uvedených doporučených postupů.

-dp+