Ochrana obyvatelstva a jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí
Cílem tohoto příspěvku je přiblížit možnosti využití jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí pro plnění úkolů jak požární ochrany, tak ochrany obyvatelstva při řešení mimořádných událostí nebo krizových situací, které vzniknou na území obce nebo města.
Právní předpisy, vydané v roce 2000, daly nejen nová zákonná pravidla pro řešení mimořádných událostí a krizových situací, ale vytvořily i nový pohled na civilní ochranu. Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému definuje nově pojmy z oblasti ochrany obyvatelstva a civilní ochrany (varování, evakuace, ukrytí nebo nouzové přežití). Zákony stanovují ministerstvo vnitra, potažmo Hasičský záchranný sbor ČR, odpovědné za organizaci integrovaného záchranného systému v oblasti záchranných a likvidačních prací, za požární ochranu, za ochranu obyvatelstva a za krizové řízení.
Nově je také stanovena odpovědnost obcí za organizování přípravy obce na mimořádné události, za provádění záchranných a likvidačních prací spolu s integrovaným záchranným systémem, za zajišťování varování, evakuaci a ukrytí osob, za hospodaření s materiálem civilní ochrany, za zajišťování nouzového přežití obyvatel obce a další.
Přístupy v Olomouckém kraji
Na základě výše uvedených skutečností jsme v Olomouckém kraji v roce 2006 začali organizovat systematickou přípravu členů jednotek sboru dobrovolných hasičů (JSDH) obcí s cílem více zapojit tyto jednotky do plnění úkolů ochrany obyvatelstva a využít potenciál jejich pravomocí na místě zásahu, jejich organizovanosti a struktury řízení v kraji, jejich vybavení a financování i systém odborné přípravy.
Potvrdilo se, že členové jednotek požární ochrany (JPO) jsou schopni nejen provádět základní činnosti v oblasti ochrany obyvatelstva, ale poskytovat i potřebné informace jak občanům, kteří jsou postiženi mimořádnou událostí, tak i osobám zapojujícím se do výpomoci jako dobrovolníci (stavění protipovodňových hrází, používání vysoušečů, odstraňování následků mimořádné události včetně provizorního řešení situace – stržená střecha, výpadky elektřiny nebo dodávek vody).
To všechno vytváří předpoklady, aby se dobrovolné jednotky PO staly podpůrným pilířem pro zabezpečení ochrany obyvatelstva v souladu s "Koncepcí ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku 2020", kterou vláda ČR schválila dne 25. února 2008. Snahou je, aby se odborně připravené jednotky podílely na plnění úkolů při záchranných a likvidačních pracích a umožnily veliteli zásahu, Hasičskému záchrannému sboru kraje nebo starostovi obce zabezpečit úkoly v oblasti ochrany obyvatelstva.
Plnění úkolů na úseku ochrany obyvatelstva jednotkami PO je nutné organizovat zejména v rámci obce, správního obvodu obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo kraje.
Pro činnosti jednotek požární ochrany na daném teritoriu je z pohledu ochrany obyvatelstva určující zejména "havarijní plán kraje" a "plošné rozmístění jednotek PO kraje". Tyto dokumenty jednoznačně stanovují:
- zdroje možných rizik vzniku mimořádné události a stupně nebezpečí katastrálních území obcí,
- rozsah a obsah úkolů k zabezpečení ochrany obyvatelstva vyplývajících z předpokládaných rizik,
- síly a prostředky předurčené k eliminaci následků vzniklé mimořádné události.
Stávající systém, kdy téměř v každé obci je zřízena jednotka dobrovolných hasičů, garantuje základní pomoc každému katastru. Bylo však nutné specifikovat, co se od jednotek bude vyžadovat a jaká bude jejich odborná příprava.
Základní úkoly obcí
- Obce se podílejí se na výběru a připravenosti osob předurčených pro poskytnutí osobní a věcné pomoci při plnění úkolů na úseku ochrany obyvatelstva. Zajišťují jejich odbornou přípravu a ochranné prostředky. Doporučuje se, aby obec měla k dispozici skupinu předurčených osob, přičemž jejich minimální počet by měl být roven alespoň základnímu početnímu stavu jednotky PO.
- Zajišťují podmínky a vybavení pro svoje jednotky požární ochrany a osoby vyzvané k poskytnutí osobní a věcné pomoci v souladu s ustanovením § 29 odst. 1 písm. e) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně.
- Obce při výběru předurčených osob spolupracují s občanskými sdruženími působícími na úseku požární ochrany a ochrany obyvatelstva.
Úkoly jednotek PO
- Na úseku civilní ochrany a ochrany obyvatel jednotky provádí zásah podle zásad uvedených v § 21 až 28 vyhlášky MV č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany.
- Činnosti v jednotkách zajišťují čety, družstva o základním početním stavu 1+5 nebo o zmenšeném početním stavu 1+3, popřípadě operační skupiny.
- JSDH obcí na plnění těchto úkolů využívají všechny členy jednotek dle vyhlášky MV č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek PO. Starosta obce, velitel jednotky, nebo velitel zásahu může pro zvýšení počtu osob pro plnění úkolů na úseku ochrany obyvatelstva využít ustanovení o poskytnutí osobní a věcné pomoci na výzvu (dle § 18, zákona o požární ochraně nebo § 20, zákona o integrovaném záchranném systému). Dále lze využít smluv uzavřených obcí s občanskými sdruženími.
Hasičský záchranný sbor kraje
HZS kraje ve spolupráci s určenými obcemi provádí na základě havarijních plánů a předpokladu vzniku mimořádných událostí analýzu potřeb pro plnění úkolů ochrany obyvatelstva regionu z pohledu místní (obec) a územní působnosti, kde úkoly plní zpravidla předurčené jednotky PO, popř. ostatní složky IZS.
Hasičský záchranný sbor kraje na základě provedené analýzy, vytipuje jednotky PO, které svojí členskou základnou, technickým vybavením a garancí akceschopnosti budou určeny a následně odborně připravovány k plnění obecných úkolů na úseku ochrany obyvatelstva. Po dohodě s určenými obcemi předurčí jednotky k plnění některých speciálních úkolů, které podle povodňových a havarijních plánů budou plnit úkoly i mimo území svého zřizovatele.
Nově zaváděný systém bude vyžadovat zvýšení aktivity především u jednotek kategorie "JPO V". Těm se vytvoří nový rámec činností a bude usilováno o jejich technické vybavení.
Sbor dobrovolných hasičů
JSDH obcí všech kategorií budou muset z pohledu plnění úkolů ochrany obyvatelstva umět plnit tzv. "obecné úkoly". V rámci určitého teritoria a v závislosti na předpokládaném nebezpečí budou dále organizovány předurčené jednotky podle plánu "Plošného pokrytí kraje jednotkami PO" a následně "Poplachového plánu kraje".
Jednotky PO plnící "obecné úkoly". Každá jednotka plní stanovené úkoly s ohledem na nebezpečí na daném území a pomocí dostupných prostředků. Jednotky budou plnit úkoly na území svého zřizovatele. Plnění výše uvedených úkolů bude provádět jednotka na základě pokynů velitele zásahu, operačního střediska, popřípadě starosty obce. Odborná příprava velitelů těchto jednotek bude organizována HZS krajů a úkolem velitelů bude získané znalosti aplikovat v přípravě svých jednotek.
Jednotky plnící "předurčené úkoly" budou zajišťovat plnění speciálních úkolů i mimo území svého zřizovatele. Jednotky budou povolávány prostřednictvím příslušných OPIS HZS kraje a každá předurčená jednotka musí být schopna plnit i obecné úkoly dané všem jednotkám PO. Jednotky předurčené k specifickým úkolům budou uvedeny v poplachovém plánu IZS kraje.
Předurčená jednotka, každá o minimálním početním stavu 1+5, se zúčastní odborné přípravy, kterou bude organizovat HZS kraje ve spolupráci s obcemi a příslušným krajem.
Konkrétní obecné úkoly
Každá jednotka požární ochrany musí být schopna na území svého zřizovatele plnit tyto úkoly v oblasti ochrany obyvatelstva a civilní ochrany:
varování a informování obyvatelstva
Musí znát způsob a místo odkud se standardním způsobem provádí varování a informování obyvatelstva, obsluhovat toto zařízení a znát pokrytí signálem. Dále musí umět předávat informace o hrozícím nebezpečí a následném způsobu chování obyvatelstvu obce, případně umět provádět náhradní varování (osobním kontaktem, mobilním zařízením apod.).
evakuace obyvatel
Poskytovat občanům informace k přípravě evakuačního zavazadla, k zásadám opuštění bytu, znát místa soustředění obyvatel k evakuaci, popřípadě umět je zvolit. Dále musí umět obsluhovat evakuační střediska (označení, evidence osob, poskytování základních informací) a mít přehled o osobách se sníženou schopností pohybu nebo neschopných samostatného pohybu a zajistit jejich evakuaci.
nouzové přežití obyvatelstva a humanitární pomoc
JSDH by měla zvládnout zřídit provizorní (stacionární) místo pro soustředění osob (do 30 osob) a zajistit péči o ně po dobu 6 hodin (přístřeší, světlo, teplo, strava) s využitím místních podmínek. Dále by měla zvládnout nadefinovat požadavky na zásobování osob a humanitární pomoc, či informovat obyvatelstvo o problémech v případě výpadku dodávky plynu nebo elektrického proudu. Zřizovat a obsluhovat místo pro výdej užitkové vody nebo se podílet na rozdělování humanitární pomoci obyvatelstvu.
označování oblastí s výskytem nebezpečných látek
JSDH obce by měly být schopny poskytovat informace o základních zásadách činnosti při úniku nebo nálezu nebezpečné látky, poskytovat informace o nebezpečí a při úniku stanovit nebezpečnou zónu a aplikovat improvizované (nouzové) ochranné prostředky.
záchranné a likvidační práce
Zejména zajišťování bezpečnosti při pohybu ve výškách a nad volnou hloubkou, informace a zajišťování bezpečnosti při hrozícím nebezpečí pádu, zasypání, utonutí a intoxikace, ohrožení zvířaty nebo nebezpečí infekce a pod. Po výcviku by členové jednotek měli umět provádět základní ženijní práce a odstraňovat stavební sutiny, zabezpečovat stavební konstrukce narušených budov, odstraňovat polomy a vývraty.
Činnost při povodních
- poskytovat informace o místech, kde hrozí nebezpečí vzniku povodně (záplavová území, místa soustředění vody při přívalových deštích a rychlém tání sněhu),
- zajišťovat hlásnou povodňovou službu,
- odstraňovat překážky z vodního toku,
- zajišťovat objekt proti vniknutí vody (pytle s pískem),
- provádět a organizovat výstavby protipovodňových hrází,
- odstraňovat následky povodní v obytných a veřejných prostorech (čerpání vody, odstraňování naplavenin),
- poskytovat informace o použití vysoušečů.
dekontaminace
Po členech JSDH obcí se vyžaduje především znalost organizace místa pro provádění dekontaminace, provádění vybrané činnosti mimo nebezpečnou zónu (výdej náhradních oděvů, regulace pohybu osob a dopravních prostředků), popřípadě provádění dekontaminace techniky.
Tento výčet činností není konečný a činnost jednotek bude muset pružně reagovat na další druhy mimořádné události.
Závěrem
Systematická práce s jednotkami sboru dobrovolných hasičů obce v Olomouckém kraji vyplývá nejenom ze zákonné povinnosti, ale je zde také snaha seznámit a naučit pracovat jednotky s materiálními prostředky, které jsou uloženy ve skladech humanitární pomoci Hasičského záchranného sboru. V neposlední řadě chceme metodicky připravovat členy jednotek nejen na hašení požárů, ale i na další činnosti, se kterými se při likvidaci mimořádných událostí mohou setkat.
Velké množství jednotek kategorie JPO V mívá minimální účast při likvidaci požárů, ale přitom mají aktivní členy a jsou dobře technicky vybaveny. Jiné zase nemají možnost "díky" nedostatečnému vybavení k požárům vyjíždět. Přesto se v obci stávají různé mimořádné události, které si vyžadují odborný zásah.
Význam mají i nové formy provádění odborné přípravy dobrovolných jednotek v předávání informací nebo zkušeností. To neprobíhá jen formou přednášek, ale především vzájemným předáváním zkušeností při praktickém výcviku na předem připravených stanovištích. Díky tomuto systému odborné přípravy jednotek sboru dobrovolných hasičů obce získá starosta kvalifikované pomocníky pro řešení mimořádných situací. Hasičský záchranný sbor tak získá další organizaci, na kterou se může při plnění úkolů ochrany obyvatelstva plně spolehnout.