Politika územního rozvoje České republiky 2008
Vláda České republiky schválila dne 20. července 2009 usnesením č. 929 Politiku územního rozvoje České republiky 2008 (dále jen "Politika ČR 2008"), kterou pořídilo Ministerstvo pro místní rozvoj jako materiál, který je výsledkem dlouhodobé spolupráce ministerstev, jiných ústředních správních úřadů a krajů. Do procesu pořízení Politiky ČR 2008 se měla možnost zapojit i veřejnost.
Politika ČR 2008 není "celorepublikovým územním plánem", jak toto nesprávné tvrzení uváděly některé články v tisku v průběhu její přípravy. Politika ČR 2008 je pouze jedním z nástrojů územního plánování, který řeší otázky územního rozvoje přiměřeně svému obecnému zaměření. Koordinuje na celostátní úrovni územně plánovací činnost krajů a obcí a poskytuje rámce pro konkretizaci úkolů územního plánování uvedených ve stavebním zákoně (zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů).
Závazný dokument
Schválení Politiky ČR 2008 vládou je pro územně plánovací činnost krajů a obcí významné z hlediska závaznosti. Politika ČR 2008 je podle stavebního zákona závazná pro pořizování a vydávání zásad územního rozvoje, územních plánů, regulačních plánů a pro rozhodování v území.
Účelem Politiky ČR 2008 je usměrňovat v celorepublikových, přeshraničních a mezinárodních souvislostech územní rozvoj, poskytnout takové rámce pro obecně prospěšný rozvoj a tvorbu hodnot území České republiky, které umožní efektivně koordinovat jak územně plánovací činnost krajů a obcí, tak i tvorbu resortních koncepcí, majících vliv na využití území.
Politika ČR 2008 důsledně respektuje princip zakotvený ve stavebním zákoně, spočívající v tom, že plánovací úroveň státu, kraje a obce vychází z rozdílné míry znalosti území a rozdílné podrobnosti řešení. Politika ČR 2008 proto stanovuje pouze nadregionální priority, požadavky, úkoly a kritéria pro rozhodování v oblastech, osách, koridorech a plochách, které vymezuje. V nich budou kraje ve spolupráci s obcemi při pořizování zásad územního rozvoje prověřovat možnosti a podmínky pro umístění celorepublikových rozvojových záměrů.
Teprve na základě podrobné znalosti budou prověřovány a hledány konkrétní řešení. Politika ČR 2008 pouze zajišťuje územní ochranu vhodných území před změnami, které by znemožnily další seriózní prověřování rozvojových záměrů a které by podstatně ztížily budoucí rozhodnutí o případné realizaci, pokud se prokáže jejich potřebnost.
Rozvojové oblasti a osy

Politika ČR 2008 stanovuje republikové priority územního plánování pro zajištění udržitelného rozvoje území, kterými ukládá krajům a obcím řešit v územně plánovací dokumentaci např. negativní důsledky suburbanizace, fragmentace krajiny dopravními stavbami, znovu využívat opuštěné areály a plochy (tzv. brownfields). Politika ČR 2008 reaguje republikovými prioritami územního plánování rovněž na problematiku preventivní ochrany území a obyvatelstva před povodněmi.
Politika ČR 2008 vymezuje rozvojové oblasti a rozvojové osy, tj. oblasti se zvýšenými požadavky na změny v území mezinárodního, republikového a nadkrajského významu, dále vymezuje stejně významné specifické oblasti, tj. oblasti se specifickými hodnotami a se specifickými problémy, ve kterých se v porovnání s ostatním územím ČR dlouhodobě projevují problémy z hlediska udržitelného rozvoje území. Kraje v zásadách územního rozvoje dle potřeby upřesní vymezení těchto rozvojových oblastí a rozvojových os, stejně tak i specifických oblastí, a to v rozlišení podle území jednotlivých obcí.
Účast veřejnosti
Politika ČR 2008 vymezuje i plochy a koridory dopravní a technické infrastruktury mezinárodního, republikového a nadkrajského významu, ale pouze uvedením míst, která mají být spojena (příslušnou komunikací, dráhou, vodní cestou nebo vedením technické infrastruktury). Řešení konkrétního vedení tras a výběr nejvhodnější varianty bude probíhat na základě potřebné detailní znalosti v podrobnější územně plánovací činnosti krajů a obcí za účasti veřejnosti. V územním řízení se bude ve většině případů rozhodovat na základě posouzení vlivů záměrů na životní prostředí.
Politika ČR 2008 může zasahovat do pravomocí krajů a obcí pouze v otázkách územního rozvoje republikového významu. Z tohoto důvodu stanovuje podmínky pro rozhodování a posuzování pouze u těch otázek a problémů územního rozvoje, které svým významem ovlivňují území více krajů a mají celorepublikové, mezinárodní nebo přeshraniční souvislosti.
Politika ČR 2008 obsahově navazuje na Politiku ČR 2006, která ale byla pouze resortní koncepcí s omezenou závazností. Oproti ní jsou ve schválené Politice ČR 2008 mimo jiné nově zařazeny některé rozvojové záměry dopravní a technické infrastruktury, např. nové podzemní zásobníky plynu a nové vedení plynovodů, které významně přispějí k zajištění energetické bezpečnosti naší země.
Politika ČR 2008 bude významně napomáhat nejen územně plánovací činnosti v České republice, ale bude také sloužit jako zdroj důležitých argumentů při prosazování zájmů České republiky v jednáních o koordinaci územního rozvoje se sousedními státy i v rámci celé Evropské unie. Politikou ČR 2008 je zajištěna i implementace dokumentů v rámci Evropské unie, jako např. Územní agendy Evropské unie a Lipské charty o udržitelných evropských městech.
Politika ČR 2008 bude aktualizována nejpozději do konce roku 2012 na základě nových poznatků.