Inkaso daňových příjmů
Ministerstvo financí zveřejňuje pravidelně odhad daňových příjmů v letošním roce, který navazuje na makroekonomickou predikci. Celoročně patrný pokles daňových příjmů se pochopitelně přenáší do sdílených daní, které nejvíce zajímají územní samosprávné orgány.
Podle predikce by letošní celkové skutečné daňové příjmy měly být nižší nejméně o 12 %, přičemž ve srovnání s rozpočtovanými údaji jde fakticky o snížení 18 %. Tyto údaje z pololetí potvrzují i výsledky pokladního plnění z července a srpna.
Uvedená tabulka na této straně ukazuje porovnání celostátního inkasa daní v srpnu loňského a letošního roku. V tabulce jsou uvedeny pouze sdílené daně, které nejvíce zajímají obce a dále daň z nemovitostí, která je jejich výlučným příjmem. Jde o celostátní souhrnné údaje, takže pro jednotlivé obce jde o čísla orientační, skutečná situace bude v některých lokalitách lepší, ale bohužel v řadě míst také horší, než jsou uváděná průměrná celostátní čísla.
Pro obecní rozpočty je podstatný poslední sloupec tabulky, ze kterého je zřejmé meziroční srovnání. Uvedená čísla korespondují s vývojem v prvním pololetí a to naznačuje, že do konce roku by již nemuselo dojít k dalšímu výraznějšímu poklesu. Lze tudíž využít stejné indexy pro odhad celoročních daňových příjmů v rozpočtu každé konkrétní obce, neboť pokles se dotýká všech velikostních kategorií. Vyplatí se však sledovat informace o vývoji v září i v říjnu.
Alarmující je především meziroční pokles inkasa daně z příjmů právnických osob, kde je meziroční snížení ve výši 35 %. U daně z příjmů fyzických osob je celkové snížení o 13 %, ale inkaso od podnikajících osob je na úrovni 22 % loňské skutečnosti. Relativně stabilní zůstává výnos daně z přidané hodnoty (99 %).
Zdánlivě nejlépe vypadá vývoj inkasa daně z nemovitostí. Ovšem pozor, celkové zvýšení výnosu této daně na 122 % "mají na svědomí" jen ty obce a města, která svou obecně závaznou vyhláškou v loňském roce několikanásobně zvýšila místní koeficient. Tím se vynásobila daňová povinnost poplatníka v daném území a v příslušném násobku (2, 3, 4 nebo 5) se zvýšil výnos daně pro tyto obce. Přestože uvedenou změnu provedlo jen omezené množství municipalit, v celostátním rozsahu to znamená navýšení příjmů o uvedených 22 %. Uvedená vyhláška musí nabýt platnosti do 1. srpna předchozího zdaňovacího období (pro rok 2010 již tedy termín uplynul).
Jedinou příznivou zprávou pro obce zůstává skutečnost, že v návrhu státního rozpočtu na příští rok se stále počítá se zvýšením příspěvku na výkon státní správy v přenesené působnosti.
Tabulka: Porovnání celostátního inkasa daní v srpnu 2008 a 2009 (mld. Kč)
Daň | Rok 2008 | Rok 2009 | Index (2009/2008) | |
---|---|---|---|---|
Daň z přidané hodnoty | 165,2 | 163,5 | 99,0 | |
Daň z příjmů právnických osob | 107,3 | 69,7 | 65,0 | |
Daň z příjmů fyzických osob | 91,6 | 79,6 | 87,1 | |
zvláštní sazba | 6,7 | 6,6 | 98,4 | |
z přiznání | 10,3 | 2,3 | 22,2 | |
ze závislé činnosti | 74,6 | 70,9 | 95,1 | |
Daň z nemovitostí | 3,55 | 4,34 | 122,2 |
Zdroj: Ministerstvo financí ČR