Nebudeme zasahovat do informačních systémů obcí
V současném konceptu rozvoje e-governmentu v České republice hrají velice důležitou roli obce s rozšířenou působností. S primátorem města Kladna, do jehož správního obvodu patří dalších 47 obcí, Ing. Danem Jiránkem, jsme hovořili o tom, jak je v dnešní době důležitá dobrá spolupráce, co přinesou datové schránky i o tom, kde se skrývají nejasnosti a rizika, které by mohly v budoucnosti přinést nejen občanům, ale i veřejné správě nemalé problémy.

Jaká je role jedné z největších obcí s rozšířenou působností v dnešním stadiu rozvoje e-governmentu? Co děláte pro obce, které jsou ve vaší působnosti, co to přináší občanům?
Podle mého názoru je nejdůležitější to, že s obcemi spolupracujeme dlouhodobě. Jsme si vědomi toho, že některé menší obce a jejich starostové se neorientují úplně lehce -- i když musím říci, že to nezáleží ani tak na velikosti obce jako na tom, zda s touto problematikou přicházejí do styku či zda mají třeba vlastní matriční úřad. V těch případech -- a musím říci, že je jich většina, kdy jsou obce k e-governmentu vstřícné, rozvíjejí moderní služby Czech POINTu a lidé nemusejí jezdit s každou drobností do Kladna, je to pro občany velká výhoda. U nás na úřadě se zmenšují fronty a pro obce je to navíc výdělečná záležitost. Spokojen by tak měl být každý. Velice pozitivní je také fakt, že na Czech POINTech se stále daří rozšiřovat spektrum služeb. Pro nás to samozřejmě znamená usnadnění, naši úředníci jsou daleko méně zatěžováni a lidé nemusejí dlouho čekat na vyřízení různých agend.
Předpokládám, že s obcemi průběžně komunikujete…
Samozřejmě, děláme pravidelná setkání s představiteli obcí, vysvětlujeme jim, jak je potřeba postupovat, v případě, že nám dají důvěru, tak jim administrujeme jejich žádosti o finanční prostředky, a vybudovali jsme pro ně datové centrum. Spolupráce je podle mého názoru na velice dobré úrovni, koneckonců to dokládá i zájem starostek a starostů o tato setkání. Jejich vztah k e-governmentu obecně je znát i na počtu Czech POINTů, máme jich zde docela dost. Navíc tím, že jsme s nimi začali poměrně brzo, naučili se je dobře ovládat a zvyšuje se i poptávka ze strany občanů.
Je ve vašem vztahu k informatizaci obcí něco specifického?
Možná bych zdůraznil jednu věc. Po pečlivém zvažování jsme se rozhodli, že nebudeme nijak výrazně zasahovat do stávajících informačních systémů obcí, ale současně jim pomůžeme při jednáních s dodavateli elektronických spisových služeb o nezbytných programových úpravách pro napojení na informační systém datových schránek a datová úložiště v našem technologickém centru. K tomuto rozhodnutí nás vedla řada důvodů -- vedle toho, že prostředky ze Strukturálních fondů EU by měly pomoci hlavně rozvoji informačních systémů obcí a ne "žádající" ORP, i třeba prostá snaha zvolit co nejjednodušší a nejefektivnější řešení. Úředníci budou dále pracovat s důvěrně známým systémem, odpadnou větší problémy s přeškolováním, nepřetrhají se fungující vazby a dodavatelé budou zároveň pod větší kontrolou ORP.
Jak vůbec příprava na informační systém datových schránek probíhá? Máte dostatek informací i potřebné vybavení?
Máme výhodu v tom, že v rámci projektu Czech POINT jsme byli jedno z pilotních míst, a předpokládám, že i díky tomu nebudou datové schránky představovat takový problém jako v obcích, které přicházejí s e-governmentem do styku poprvé. Navíc máme přímé kontakty na MV ČR i dobrou "dojezdnou vzdálenost", takže občas přijede i pan náměstek Zajíček na setkání se starosty, organizovali jsme i setkání "trojkových" obcí Středočeského kraje. Při každodenní praxi vidíme, že obce, které běžně využívají Czech POINTy, nemají takové problémy, jako některé jiné subjekty státní správy, kde to odvětvová ministerstva zatím příliš neřeší. Na druhé straně je pravda, že hodně záleží na typu úřadu, protože ani pokrokové obce nebudou datové schránky příliš používat ve vztahu k občanům. Nejdůležitější to bude pro ty úřady nebo úřady na té úrovni, kde je třeba komunikovat s ostatními subjekty státní správy a samosprávy navzájem anebo pokud se musí komunikovat s velkým počtem právnických osob. Pro ně to představuje také významné snížení nákladů, to třeba u malých obcí tak výrazné nebude, protože běžná komunikace s občany prostřednictvím doporučených dopisů jen tak nezmizí. I tak to ale bude pro občany znamenat určité ulehčení, neboť si budou moci některé věci vyřizovat přes svoje obce, budou moci konvertovat dokumenty do elektronické podoby a podobně.
Určitě se ale dá předpokládat, že nějaké dílčí problémy se objeví…
Tady záleží na jednotlivých agendách -- například při posledním setkání s panem náměstkem Zajíčkem jsme narazili na problém týkající se grafických systémů. Na rozdíl od spisových služeb, kde již existuje dohoda o společné platformě, u některých dalších věcí -- například v případě stavebního zákona -- to tak jednoduché není. Navíc grafické systémy jsou daleko složitější a snahy o určité sjednocení naráží na řadu problémů. Musím říct, že se docela obáváme toho, že například pro stavební povolení to nebude s datovými schránkami tak snadné, jako při některých jiných agendách -- dovedu si jen těžko představit, že by každý úředník ve svém počítači měl 5 nebo 6 grafických systémů a uměl je používat. Navíc narážíme na další problém, tentokrát v terénu. Nejsme vybaveni tak výkonnými notebooky -- a obávám se, že ani nikdy nebudeme -- abychom mohli třeba při místním šetření rozbalit celou situační mapu a něco zkontrolovat.
Znamená to, že se tradičního papírování hned tak nezbavíme?
Myslím si, že to vše ukáže nejbližší budoucnost. Zatím si nedovedeme úplně dobře představit, kolik materiálů a jaké dokumenty budeme muset tisknout. Objevuje se kolem toho celá řada otázek, které bude nutno vyřešit. Je pravděpodobné, že hlavně zpočátku budeme požadovat po občanech, aby nám potřebné dokumenty i nadále dávali v papírové formě, protože dokud nebude definována jednotná grafická platforma, bylo by to celé velmi složité. Opakuji, že především u jednotlivých řízení v terénu jen počítač určitě nestačí. Musím také poznamenat, že dosud není vyřešeno financování těchto prostředků, které budou třeba a také ani jednoduchá archivace. Ale abych nezdůrazňoval jen negativa, už se podařilo vyřešit některé záležitosti, ve které jsme vůbec nedoufali. To je například jednotná elektronická fakturace, což určitě potěší i obce. Samozřejmě počítáme s tím, že to nepůjde úplně hladce od samého počátku, a bude potřeba vyškolit IT specialisty, úředníky i zástupce obcí.
Školení je ale potřeba vždy, nejen ve zmíněných případech..
To je samozřejmě pravda. Na magistrátu máme výhodu, že máme lidi, kteří určitým věcem rozumí a třeba v oblasti ICT umí spoustu věcí už dopředu. U úředníků to už tak jasné není, ale máme lidi, kteří je to mohou naučit. Na malých obcích je to daleko složitější. Není tam žádný profesionální zaměstnanec, který dělá jen počítače, takže pokud to nebude uživatelsky jednoduché a pokud nebudou dobře vyškoleni, aby to dobře zvládali, tak se to v těchto místech zákonitě musí zadrhávat. Právě tady může vedle dodavatelů informačních systémů, kteří jsou s obcemi v kontaktu a řeší s nimi běžné problémy, sehrát významnou roli naše technologické centrum.
Dá se ale očekávat, že v souvislosti se zavedením datových schránek bude muset existovat určité období "tolerance"…
To asi ano. Na druhé straně bychom uvítali, kdyby se myslelo i na to, že mohou existovat nějací "podvodníci", kteří třeba budou prostřednictvím datových schránek posílat falešné dokumenty -- bez ohledu na to, zda to budou faktury, platební rozkazy nebo jakékoli jiné materiály. Obci se může stát třeba to, že dokument do 10 dnů neotevře a nikdo zatím neví, jak to bude s platností takového výkonu, i když bude fiktivní. Řada věcí je z tohoto pohledu stále poměrně problematických -- na úplně malých obcích třeba není nijak řešena zastupitelnost. Obáváme se prostě toho, že se mohou objevit lidé, kteří mohou zkusit informační systém datových schránek nějakým způsobem zneužít. Následky pak mohou být dalekosáhlé. Bylo by asi dobré zamyslet se i nad tím, jak některé druhy dokumentů -- ať už to budou písemnosti od soudu, úřadů práce nebo třeba platební rozkazy -- dodatečně značit nebo na ně nějakým dalším způsobem upozornit. Úřad velkého města se spisovou službou a dalšími nástroji je asi schopen některou ze zmíněných fiktivních zásilek zachytit a odfiltrovat, u úřadu malé obce si tím ale jistý vůbec nejsem. Uvítali bychom samozřejmě možnost nějakých citelných sankcí -- i třeba ve formě okamžitého zrušení datové schránky apod. Čas zavedení se neúprosně blíží a je potřeba být připraven na vše!
Děkuji za rozhovor.