XI. Sněm Svazu měst a obcí ČR

16. 7. 2009 OF 3/2009 Ostatní

V Karlových Varech se konal 28. a 29. května již XI. Sněm Svazu měst a obcí. Zúčastnila se jej přes 600 delegátů z obcí a měst, kteří zastupovali necelou tisícovku samospráv z více než dvoutisícové členské základny Svazu. Všichni účastníci vysoce ocenili vystoupení premiéra i dalších členů vlády, kteří si i při složité vnitropolitické a ekonomické situaci udělali čas na setkání se zástupci územní samosprávy.

XI. Sněm Svazu měst a obcí -- větší foto (71 kB)

Jednalo se o Sněm, který nebyl volební, hlavní program se tedy zaměřil na hodnocení uplynulého dvouletého období a stanovení priorit činnosti Svazu na léta 2009--2011. Pracovní ráz jednání navodily již úvodní zdravice a projevy pozvaných hostů, zejména vystoupení předsedy vlády Jana Fischera a ministra financí Eduarda Janoty. V tomto duchu probíhala i diskuze představitelů samospráv s představiteli státu k nejzávažnějším otázkám a odpolední rozprava k sněmovním materiálům první den jednání.

Druhý den byl věnován schvalování předložených dokumentů, zprávy o činnosti, o hospodaření, zprávy kontrolní komise a zejména schválení priorit činnosti Svazu. Došlo též ke změně a zařazení městysů z Komory měst do Komory obcí. Tomuto jednání však předcházelo vystoupení ministra vlády pro lidská práva Michaela Kocába a rozprava k jeho návrhům. Debata, která byla místy emotivní se však vyznačovala korektností a nesla se v duchu upřímného zájmu řešit společné problémy.

Organizace a celý průběh XI. Sněmu byl na vysoké profesionální úrovni a je třeba pořadatele ocenit za příznivou atmosféru, kterou všem přítomným vytvořili.

Vystoupení hostů

Z řady pozdravných vystoupení a věcných projevů se podrobněji zmíníme jen o některých.

Premiér Jan Fischer

ve svém projevu nabídl obcím a městům především spolupráci. Zdůraznil, že v nelehké situaci současné ekonomické krize musí vláda řešit složité ekonomické problémy, zejména stabilitu rozpočtu, který by neměl vést k neúměrnému zadlužení budoucích generací. Současná vláda se přitom neopírá o politicky jasně definovanou většinu v Parlamentu a má časově omezený mandát. Reálné ambice vlády se proto opírají o pragmatický přístup ke konkrétním problémům, vláda chce profesionálně řídit stát a spolupracovat s komunální sférou. Chronický problém rozpočtového určení daní vláda nemůže v krátkém čase vyřešit. Na konečném přístupu se musí všechny zúčastněné strany dohodnout. Všichni nemohou být spokojeni, ale závěr musí být takový, aby bylo co nejméně nespokojených. Předseda vlády zdůraznil význam eGovernmentu, který by však měl sloužit především občanům. V závěru svého vystoupení se opět vrátil k problematice rozpočtu. Je třeba šetřit na všech úrovních, ve všech položkách výdajů a mobilizovat všechny mimorozpočtové zdroje příjmů, zejména evropské fondy. Doslova řekl: "Raději nyní utáhnout opasek o dvě dírky než se v budoucnosti zabývat neřešitelnými problémy."

Ministr financí Eduard Janota

zdůraznil zásadu, že státní rozpočet a rozpočty územních samospráv "dýchají společně" a tudíž radikální pokles příjmů bude mít své dopady i do hospodaření obcí a měst. Jen za první čtyři měsíce letošního roku je propad ve sdílených daňových příjmech pro obce ve výši cca 15 mld. Kč. Bude-li pokles ekonomiky pokračovat, budou dopady ještě vyšší. Je tedy třeba šetřit při vynakládání prostředků, zvažovat náročné investice, zejména přináší-li další provozní výdaje v budoucnosti. Dále se zmínil o přípravě novely zákona o rozpočtovém určení daní. Nepodařilo se dosáhnout dohody mezi Svazem a Sdružením místních samospráv. Radikální řešení, které navrhuje snížit příjmy největším městům, zásadně odmítá pro jeho nereálnost. Ministerstvo financí však zajistí, aby do rozpočtu byla územním orgánům zapracována částka na úhradu nákladů na výkon přenesené působnosti ve státní správě (úhrnem 4 mld. Kč). Pozitivní je rovněž informace o přístupu ministerstva financí k novele zákona o loteriích. Výherní automaty jsou fenoménem, který se úzce, ale protichůdně, dotýká obcí. Přináší jim na jedné straně zisk z poplatků a na druhé straně problémy s notorickými hráči. V oblasti klasických hracích automatů, kterých je v ČR cca 60 tisíc se pohybuje obrat asi 57 mld. Kč. Novějších a moderních videoautomatů je kolem 30 tisíc a jejich obrat činí asi 27 mld. Kč. Novela zákona by měla zajistit obcím možnost ovlivňovat i tuto sféru.

Ministr pro místní rozvoj Rostislav Vondruška

řekl, že jeho resort má k činnosti samosprávy velmi blízko, nejenom obsahem, ale i stanovenou působností. Vždyť MMR patří agenda bytové politiky, regionálního rozvoje, územního plánování a stavebního řádu, cestovního ruchu a zejména oblast evropských fondů. Přiznal, že v určité době ministerstvo rezignovalo na svoji roli koordinátora v této oblasti a nabídl obcím a městům spolupráci, zejména při řešení konkrétních projektů na místní úrovni, při rozvoji cestovního ruchu i při dokončování novely stavebního zákona.

Priority nastávajícího období

Dokument prioritách činnosti Svazu má několik stran textu a obsahuje pět základních oblastí práce, které byly ještě v rozpravě doplňovány. Uvedeme jenom jejich rámcové zaměření.

A. Legislativní normy, programy a opatření
Svaz bude prosazovat požadavky obcí v národní legislativě v zájmu efektivního fungování samospráv
B. Posílení finanční nezávislosti obcí
Svaz bude usilovat o posílení daňových příjmů, navýšení běžných dotací obcím, o zvýšení správních poplatků a transformaci místních poplatků na obecní daň
C. Podmínky pro příznivý rozvoj obcí
znamená zlepšit přístup obcí k dotačním titulům a vytvářet podmínky pro vzdělávání volených představitelů i úředníků samosprávy
D. Podporovat spolupráci a navazovat partnerství
Jedná se o spolupráci asociací místních samospráv i partnerství měst a obcí. Byla doplněna teze o rozvoji spolupráce a partnerských vztahů se Sdružením místních samospráv a Spolkem pro obnovu venkova.
E. Zviditelňovat činnost Svazu a posilovat jeho postavení, zlepšit klientský servis členům a zefektivnit práci Kanceláře Svazu.
Priority činnosti Svazu na období 2009--2011 jsou podrobněji rozpracovány do dílčích opatření, která byla v rozpravě upřesňována.

Závěrem chci zdůraznit tři skutečnosti, které na Sněmu zazněly:

  1. Pozitivní zprávou je usnesení, které podporuje spolupráci Svazu se Sdružením místních samospráv.
  2. Za další významné poselství Sněmu považuji důležitou informaci o drastickém snížení daňových příjmů, které může ohrozit rozvojové plány , ale i existenční funkce obcí.
  3. Stát se bude podílet na úhradě nákladů na výkon přenesené působnosti ve státní správě v rozsahu cca 2 mld. Kč.

Antonín Eliáš