Základem je koncepce

26. 5. 2009 OF 2/2009 Regiony

Hejtmanem Pardubického kraje se stal Mgr. Radko Martínek, politik, který začínal jako starosta Moravské Třebové, působil ve Svazu měst a obcí, byl poslancem Parlamentu a v Poslanecké sněmovně vykonával funkci předsedy Výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

Mgr. Radko Martínek

V letech 2005--2006 byl ministrem pro místní rozvoj a po podzimních volbách do zastupitelstev krajů v loňském roce, kdy byl v čele kandidátky ČSSD, se stal hejtmanem a byl zvolen místopředsedou Asociace krajů ČR. Položili jsme mu počátkem dubna několik otázek.

Jak hodnotíte z pohledu bývalého komunálního, ale i vrcholového politika své nynější postavení v čele Pardubického kraj?

Především musím říci, že se mně všechny dosavadní zkušenosti z obou úrovní veřejné činnosti v současném období práce v kraji velmi hodí. Pohled na jakoukoliv problematiku veřejné správy je při nazírání z úrovně obce či města většinou odlišný od pohledu centrálního politika, který zpravidla vidí záležitosti v širších souvislostech. Na úrovni kraje je třeba brát v úvahu obě hlediska. Osobně jsem problematiku kraje, který byl mým volebním obvodem sledoval již v minulosti, byl jsem přitom, když kraje vznikaly a mohu své poznatky dobře využít. Ta práce mne uspokojuje a chtěl bych ji se svými spolupracovníky dosáhnout konkrétních výsledků při rozvoji našeho kraje.

Kde vidíte hlavní smysl práce krajských orgánů v době, kdy jste na počátku volebního období?

Našim úkolem je vypracovat řadu koncepčních dokumentů v jednotlivých odvětvích krajské působnosti, postupně je realizovat ve spolupráci s městy a obcemi našeho kraje. Potřebujeme koncepci v oblasti dopravy, zdravotnictví, sociální péče, na úseku cestovního ruchu atd.

Přeruším Vás -- jak chcete spolupracovat s územní samosprávou, s městy a obcemi?

Důležité je, aby obce znaly záměry a cíle krajských orgánů a kraj naopak musí vycházet z potřeb a z názorů obcí a měst. Proto volíme takový systém práce, abychom mohli vzájemně spolupracovat. Krajská setkání se snažíme organizovat podle typů obcí -- malé obce mají své problémy, které se liší od obcí s pověřenými úřady a jiné záležitosti zase řeší obce s rozšířenou působností. Osobně se snažím jeden den v týdnu vždy věnovat výjezdu do regionů. Setkávám se jak s vedením

obcí s rozšířenou působností, tak se starosty obcí celého správního obvodu. Navštěvuji jednotlivá zařízení -- školy, ústavy sociální péče, knihovny a v řadě z nich vidí představitele kraje poprvé.

Panuje rozšířený názor, že zájmy malých obcí a větších měst jsou protichůdné, zejména z hlediska rozpočtového určení výnosů daní. Potvrdíte to?

Domnívám se, že v současné situaci, kdy dochází k značnému poklesu daňových příjmů, není možné se zabývat rozpočtovým určením daní. Ekonomický útlum se dotkne příjmové stránky všech územních rozpočtů a v této situaci je nanejvýš nutné hledat spíše kompromis a spolupráci, než radikální řešení systému.

Vraťme se k odvětvovým problémům, které je třeba v kraji řešit. Z hlediska Pardubického kraje bude asi prioritou doprava?

Myslím, že vybudování rychlostní komunikace R35 je prioritou nejenom našeho kraje, ale celé České republiky, která nutně potřebuje druhou trasu na ose západ--východ, aby se vyřešil také problém dálnice D1. Bohužel, již schválenou variantu znova napadají "ochránci" životního prostředí, kteří navrhují nesmyslnou a ekologicky nejvíce škodlivou trasu. Ale vedle výstavby této komunikace musíme zavést také integrovaný systém dopravy, více využívat železnici atd.

Ještě prosím o názor na dvě otázky, ke kterým máte blízko z pohledu bývalého ministra pro místní rozvoj. Využití evropských fondů a rozvoj cestovního ruchu.

Aktuálně je třeba se zmínit o tom, že po nástupu ministra Svobody se společně podařilo zajistit rozvoj a servis monitorovacího systému a ministerstvo hodlá následně získat oprávnění k jeho užívání. Současný stav systému neohrožuje využití finančních prostředků, které máme k dispozici od Evropské unie.

Pokud jde o cestovní ruch, je to jedna z oblastí, které jsou nejvíce ohroženy stávající ekonomickou krizí, proto i v našem kraji budeme hledat možnosti dalšího rozvoje cestovního ruchu. Jednou z cest je soustředění prostředků do hlavních a rozhodujících míst.

-as-