Poznatky z přezkoumání hospodaření obcí
Stávající čas zahájení přezkoumání hospodaření územně samosprávných celků volá po výměně zkušeností. Z pohledu auditora přezkoumávání hospodaření vedlo ke zlepšení vypovídací schopnosti inventarizací, kde často chyběla dokladová inventarizace majetkových účtů a zlepšila se také úplnost zachycení majetku v účetnictví.
Doplňuje se postupně pasportizace komunálního vybavení a odstranil se problém respektování okamžiku uskutečnění účetního případu při převodu vlastnictví k nemovitostem podléhajícím vkladu do katastru nemovitosti. Stále víc se věnuje pozornost i přiznání k dani z příjmů právnických osob a řada obcí zahájila trvalou spolupráci s daňovými poradci. K tomu přispívá i problematika DPH.
Dbá se na rozlišování provozních výdajů a technického zhodnocení. Problém může nastat, pokud je například dotace na určitou akci schválena jako provozní, ale její charakter představuje investici nebo naopak (týkalo se například studie proveditelnosti, výměny oken, opravy komunikace). Účtování pak musí být podřízeno smlouvě, ale může být v rozporu s účetními předpisy. Významné stavební akce, jejichž investorem je obec, často zahrnují jak technické zhodnocení tak i opravy. V rozpočtu je však zahrnuta většinou celá akce jako investiční. Zachycení výdaje je pak podřízeno zařazení do rozpočtu a chybí již rozlišení na opravy.
Finanční majetek
Zdrojem problémů je finanční majetek. Vyjádření jeho reálné hodnoty by mělo být zachyceno proti příslušnému fondovému účtu nebo popsáno v příloze (pokud obec využije možnosti vést účetnictví ve zjednodušené formě). Odsouhlasení na výpis z obchodního rejstříku společnosti, ve které má obec majetkový vklad, musí být samozřejmostí. Nepomůže však při nepeněžních vkladech.
Obce uzavírají smlouvy o správě finančního portfolia. Z těchto smluv většinou vyplývá, že finanční transakce jsou prováděny na účet obce. Mělo by být tedy účtováno o pohybu jednotlivých finančních komodit. Obce většinou takto investovanou částku zachycují souhrnně jako finanční majetek a na konci roku, ovlivněny obdržením zprávy o vývoji portfolia, účtují souhrnně o zhodnocení jako zvýšení majetku (zatím k němu vždy docházelo). Zachycují tak v účetnictví hodnotu majetku, kterou by měl v případě jeho zpeněžení k datu závěrky. Ještě dalším prohřeškem je nezachycení odměny za správu portfolia ve výdajích, často je kompenzována s případným výnosem.
Zákon o finanční kontrole spolu s prováděcí vyhláškou nepochybně vede k prohloubení kontrolní činnosti, kázně a respektování schváleného rozpočtu. Jak ale neformálně a účinně zajistit předběžnou řídící kontrolu příjmů v souladu s vyhláškou č. 416/2004 Sb.?
Nakládání s majetkem
Při kontrole zveřejnění záměru prodeje majetku se již nenachází nedodržení podmínek daných zákonem o obcích. Horší situace je u nájemních smluv, směny majetku a výpůjček. Ustanovení § 41 zákona o obcích hovoří o povinnosti opatřit listiny (smlouvy) o doložku osvědčující zveřejnění a schválení. Nedodržení této povinnosti má za následek neplatnost smlouvy se všemi důsledky. Nový správní řád přinesl zvýšené nároky na zveřejnění záměru nakládání s majetkem. Objevil se například problém dvou vývěsních tabulí, jejichž obsah však nebyl totožný! Jako reakce na poškozování vývěsní tabule bylo rozhodnuto, že bude umístěna ve vestibulu úřadu, což je v rozporu s požadavkem nepřetržité přístupnosti. K odstranění problémů přispěla publicita v souvislosti s povinností zveřejnění povinných informací způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Opětovně se při kontrolách vyskytuje schválení pronájmu majetku obce osobě blízké (například vlastní příspěvkové organizaci nebo obchodní společnosti) za symbolickou hodnotu, nerespektující povinnost stanovení ceny obvyklé.
Rozpočtová kázeň
Po zavedení předběžné řídící kontroly se výrazně zvýšila rozpočtová kázeň. Jakékoliv překročení závazného ukazatele rozpočtu byť i krátkodobé (do doby schválení rozpočtového opatření) je možno hodnotit jako nedodržení ustanovení § 15 a § 16 zákona č. 250/2000 Sb. Problémem může být i získání dotace z jiného rozpočtu na konci roku a zabezpečení schválení v orgánech obce.
Zejména vždy na začátku volebního období je tlak zastupitelů na podrobné zpracování rozpočtu. Následně jsou zahlceny rozpočtovými opatřeními, které někdy reagují až na vzniklý stav. Schvalování závěrečného účtu zastupitelstvem, po předchozím zveřejnění, vyjádřením souhlasu bez výhrad nebo s výhradami a následnými opatřeními se již vžilo. Při tvorbě rozpočtu, pokud dochází k převaze výdajů nad příjmy, které je vyrovnáno až financováním, je nutno hovořit o schodkovém rozpočtu -- tento postup také nebyl vždy dodržován.
Za porušení rozpočtové kázně lze uložit pokutu. Porušením rozpočtové kázně je i schválení závěrečného účtu bez výhrad, přestože v hospodaření obce byly shledány nedostatky a nepřijetí opatření k odstranění zjištěných nedostatků. K udělení pokuty dává podnět krajský úřad příslušnému finančnímu úřadu.
Problémy inventarizace
U inventarizací hrozí, že její provedení je neúplné. Například inventarizace pronajatého majetku. Obce často uzavíraly smlouvy o pronájmu souboru movitého a nemovitého majetku s právem uplatňovat odpisy u nájemce dle § 28 zákona o daních z příjmů. K zachycení tohoto majetku na účtu jiných pohledávek dochází, ale jeho ověření s účtem závazků z pronájmu u nájemce již nikoliv. Zůstatek účtu má být korigován o změny majetku a odpisy. Zde přistupuje i problém včasného sdělení výše odpisů.
Vzhledem k termínu účetní závěrky, a ve snaze předejít problémům s proúčtováním případných inventurních rozdílů do účetní závěrky, bývá prováděna fyzická inventura k dřívějšímu termínu. Zapomíná se pak na ustanovení § 30 odst.4 zákona o účetnictví, vyžadující prokázání stavu ke dni účetní závěrky.
Diskuse o hospodářské činnosti a povinnosti stát se plátcem DPH budou ukončeny schválenou technickou novelou zákona o dani z přidané hodnoty. Jen připomínám, že i pro obce platí povinnost živnostenských oprávnění. Obce, které nejsou plátcem DPH mohou na příslušném účtu vykázat pohledávku. Ukládá jim to pokyn MF o účtování vrácené daně z přidané hodnoty při pořízení investice z prostředků Evropské Unie. Výsledek hospodaření z hospodářské činnosti musí být zahrnut do závěrečného účtu. Při použití části výsledku hospodaření pro rozvoj hospodářské činnosti je nutno využít fond hospodářské činnosti, jehož zřízení podléhá schválení zastupitelstva. Problémem je povinnost rozklíčování příjmů, resp. výdajů hlavní činnosti vztahující se i k činnosti hospodářské, kterou přímo stanoví § 23 prováděcí vyhlášky. Postup při stanovení výsledku hospodaření upravuje Český účetní standard č. 507 a 508.
Správa svěřeného majetku
I po několika letech působnosti se lze setkat se zjednodušeným promítnutím správy svěřeného majetku příspěvkové organizaci, které odporuje zákonu. Majetek svěřený do správy je nutno zachytit v účetnictví příspěvkové organizace a na základě odpisového plánu zajistit jeho odpisy. Při předání se jednorázově provede odpis za minulá období dle ustanovení nyní Českého účetního standardu č. 512, bod 4.10 (často nebylo provedeno). Majetek stále podle výpisu z katastru nemovitostí samozřejmě náleží obci a proto se mi zdá upozorňování, že nepřísluší vést tento majetek ani v podrozvahové evidenci nelogické. Jednodušším řešením je však svěřit majetek příspěvkové organizaci na základě smlouvy o výpůjčce.
Požadavek na vykázání celkové hodnoty závazků a pohledávek územně samosprávného celku bez bližší, sjednocující metodiky je úkolem nesplnitelným. Některé obce neúčtovaly o zálohách, což odporuje účetním standardům. Ale vykazování uhrazených záloh například na energie, v hlavní činnosti bez možnosti účtovat o dohadných položkách, vede k většímu zkreslení skutečného stavu, než jejich účtování. Celkově zjištěné hodnoty tak mohou být nesrovnatelné i z jiných důvodů -- obec předepisuje nebo nepředepisuje úroky z prodlení, provádí jejich odpisy nebo prominutí, pohledávky byly odprodány. Analytické účty pohledávek a závazků mají někdy zápornou hodnotu, vzniklou ať již chybějícím předpisem nebo skutečným přeplatkem. Je nutné trvat na opravě v rámci prováděných inventarizací.
Nepřesnosti vznikají i při nesprávném vykázání platby předem související s budoucím prodejem. Například při prodeji bytů se předepisuje a vybírá stále nájemné až do provedení zápisu v příslušném katastru nemovitostí. Pak se teprve přeplatek vrací. V případě účetní závěrky je již potřeba tyto skutečnosti v rámci inventarizace zjistit a zachytit jako závazek obce.
Auditor nebo krajský úřad
Dřívější striktní svěření dozoru nad složitou problematikou hospodaření obcí výhradně auditorům nebylo jistě šťastné, vzhledem k jejich nepřipravenosti. Při rozhodování, zda zvolit pro přezkoumání hospodaření specialisty příslušného krajského úřadu nebo auditora hraje úlohu, zejména pro malé obce, finanční hledisko. Stejná služba může být poskytnuta nezištně nebo za úplatu. Ku prospěchu věci by mohla být rotace -- výměna auditora za přezkoumání krajským úřadem a naopak.
Zákony a jejich novely reagují na vznikající problémy. Ve snaze vymezit v zákonných normách dodržení žádoucího stavu vznikne na jedné straně balík předpisů a na straně druhé, zejména v případě malé obce, několik hrdinných zastupitelů a úředníků, kteří se zpovídají zástupům kontrolorů. Jak jinak však situaci vyřešit, když časté chyby v legislativě jsou zneužívány a neustále se nacházejí nová porušení stávajících předpisů?