Co očekáváte od nových zastupitelstev krajů

18. 12. 2008 OF 5/2008 Regiony

V týdnu před konáním voleb do zastupitelstev krajů jsme oslovili vybrané představitele venkova, kteří již delší dobu stojí v čele svých obcí, jedinou otázkou: Co očekáváte od nových krajských zastupitelstev po volbách?

Připomínáme, že dotaz zazněl před volbami a uváděné údaje o počtu voličů a rozdělení jejich hlasů je doplněno až na základě volebních výsledků a slouží pouze pro orientaci.

Kraje podle zákona pečují o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů. V jejich působnosti jsou například důležité oblasti dopravy, školství, zdravotnictví, sociální péče a další odvětví, které se dotýkají života občanů. Při výkonu samostatné působnosti kraj úzce spolupracuje s obcemi, proto jsme oslovili představitele obce, městyse i města. Tady jsou jejich odpovědi.

Město Bílovec, okres Nový Jičín, Moravskoslezský kraj

  • počet obyvatel: 7490
  • účast ve volbách: 2552 (41,6 %)
  • nejvíce odevzdaných hlasů: ČSSD (983), ODS (587), KSČM (399), Osobnosti kraje (234), KDU-ČSL (179)
Ing. Sylva Kováčiková, starostka od roku 1998

Kraje musí podle zákona, stejně jako obce, pečovat o všestranný rozvoj svého území a potřeby svých občanů. Území kraje je však souhrnem území měst a obcí. Občané jednotlivých vesnic a měst tvoří společně obyvatelstvo kraje. Proto si myslím, že vedle svých úkolů, které kraj plní v oblasti přeneseného výkonu státní správy a při řízení odvětvových zařízení ve své působnosti, by jeho hlavním posláním měla být intenzivní spolupráce s městy a obcemi. Nejde samozřejmě o zasahování do jejich samostatné působnosti, ale o koordinaci rozvoje celého kraje na bázi dlouhodobých vizí i střednědobých koncepcí, konkretizovaných v jednotlivých oblastech veřejné správy, která patří do sféry územní samosprávy. Samosprávné orgány by měly více spolupracovat při tvorbě a schvalování rozvojových programů, jejich systematické realizaci a naplňování. Domnívám se, že v tomto směru zatím kraje své poslání zcela nenaplňují. Myslím si, že například v našem Moravskoslezském kraji, přestože došlo k velké restrukturalizaci průmyslu, zůstává nevyužitý značný technický a vědecký potenciál, který by dokázal dát perspektivu mládeži a studentům, aby se znovu dostal náš region na přední místo v republice. Blíží se dokončení důležitých dopravních staveb v kraji, ale chybí koncepce, jak využít tranzitní pohyb lidí i prostředků k rozvoji dalších aktivit například ve službách, cestovním ruchu apod. Nové zastupitelstvo kraje s místní samosprávou v tomto směru mělo více spolupracovat.

Městys Klenčí pod Čerchovem, okres Domažlice, Plzeňský kraj

  • počet obyvatel: 1200
  • účast ve volbách: 465 (47 %)
  • nejvíce odevzdaných hlasů: ČSSD (162), ODS (108), KSČM (99), SZ (38), Koalice pro Plzeňský kraj (35)
Karel Smutný, starosta od roku 1990

Pro Plzeňský kraj je typické, že vedle velkého krajského města existuje hodně malých venkovských sídel a obcí. Podle mého názoru se nejvíce pozornosti věnuje městu Plzeň, i když z hlediska počtu obyvatel je to pochopitelné. Mám představu, že se v budoucnosti bude mnohem lépe hospodařit s penězi, které má kraj k dispozici. Nepovažuji za rozumné, aby měl kraj peníze na účtu a honosil se tím, jak je přebytkový. Jsem přesvědčen o tom, že smyslem samosprávy není hromadit peníze na účtu, ale být kvalifikovaně zadlužen. Máme totiž ohromný dluh, pokud jde o dopravní komunikace, zejména silnice I. a II. třídy. Dále se mi nelíbí, ale to je spíše záležitost centra než krajů, systém financování školství, kdy peníze na platy kantorů jdou z ministerstva na účet krajů, kraj napřed naplní potřeby škol, které zřizuje, a teprve zbytky dostávají obce. Současně probíhá diskuze o tom, že by provozní zaměstnanci škol měli být placeni obcemi. Nevím, proč by mělo ministerstvo školství dávat bankám vysoké poplatky za převody tak ohromného množství peněz. Tak ty peníze rovnou předejme obcím a my budeme hradit mzdy učitelů i provozních zaměstnanců. Za třetí bych chtěl hovořit o oblasti sociálních služeb a zdravotnictví. Domnívám se, že zdravotnictví není dobře řízené z centra, ani z kraje. Přichází tam značné množství peněz, a nikdo nekontroluje, jak se s nimi hospodaří. Poslední připomínka se týká péče o památky. Tady je zoufalý nedostatek prostředků. Ve Španělském sále, při vyhodnocení historického sídla roku, se dozvíme, že Ministerstvo kultury dá na obnovu památkových zón a rezervací částku 150 milionů korun. To je jedna fasáda zámku v Horšovském Týně. Je potřebné mít analýzu, koncepci, stanovit si priority a peníze hospodárně využívat.

Obec Koberovy, okres Jablonec nad Nisou, Liberecký kraj

  • počet obyvatel: 970
  • účast ve volbách: 473 (56,3 %)
  • nejvíce odevzdaných hlasů: ODS (234), ČSSD (107), KSČM (38), SZ (15), Starostové pro Liberecký kraj (18)
Jindřich Kvapil, starosta od roku 1994

Kraje by především měly podporovat obce v jejich rozvoji. Jsem předsedou mikroregionu, scházíme se pravidelně a mohu za malé obce konstatovat, že nás velmi tíží stav silnic, komunikací II. a III. třídy, které byly převedeny státem na kraj a ten je podle svých možností spravuje. Neměl by na tento problém zapomínat i v nastávajícím volebním období. Jde nám o to, aby se opravily zanedbané silnice i do těch menších vísek, nejenom ty hlavní dopravní tahy.

Dále vidím jako prioritu podporu školství, hlavně malotřídek na vesnicích, protože ty se potýkají s úbytkem žáků. Škola na vesnici je však základem, vlastně je to centrum určité vzdělanosti obce a pokud škola chybí, odrazí se to na celkovém životě obce. Ekonomické hledisko by v tomto případě nemělo být rozhodující.

Další problém venkova, který kraj ovlivňuje, je dopravní obslužnost. Máme místní části, které jsou na linkách koncové, neprůjezdné, a tam jsou tržby na kilometr vždycky nižší. I v takových případech by neměl kraj vidět ekonomiku na prvním místě, protože rušení takových linek likviduje vesnici. Optimalizace dopravní obslužnosti by neměla vycházet jen z údajů ekonomické výtěžnosti. Poslední poznámka se týká podpory rozvoje venkova. Program obnovy venkova volá po vypisování grantů, ať už investiční nebo neinvestiční povahy. Malé obce se potýkají s tím, že jim chybí zdroje například při výstavbě vodovodů. To znamená, aby pokračoval program vodohospodářských staveb, aby se naplnil příslušný fond a obce dosáhly na dotace. A také potřebujeme metodickou pomoc. Obce dávají velké peníze na zpracování projektů a proškolení pracovníků. Velmi by velmi prospělo, kdyby kraj obcím pomáhal systematicky v řešení jejich problémů.