Oceňování staveb dopravní a technické infrastruktury
"Monitorování průměrných cen budované dopravní a technické infrastruktury ve venkovských obcích", to je název úkolu, který je zaměřen na pomoc menším obcím a svým významem se zařadil mezi stálé činnosti Ústavu územního rozvoje Brno. Jeho zadavatelem je Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstva pro místní rozvoj.
V roce 1999 byly ceny poprvé prezentovány v publikaci "Průměrné ceny technické infrastruktury" a od roku 2001 po dohodě se zadavatelem kolektiv řešitelů tuto příručku aktualizuje a publikuje na webových stránkách ÚÚR.
Pro menší obce je velmi obtížné získat kvalitní informace uvedeného charakteru. Údaje z příručky jsou podkladem pro odhad reálnosti a naplňování územně plánovací dokumentace v obcích, neboť v ní jsou uvedeny jednotkové ceny prací, jež umožňují sestavení rámcového rozpočtu výstavbové akce a mohou zároveň být orientačním vodítkem i pro výběrová řízení na dodavatele vybraných stavebních prací. Zpracována je cenová úroveň technické infrastruktury (zásobování vodou, odvádění a čištění odpadních vod, zásobování elektrickou energií, zásobování plynem, veřejné osvětlení, obecní rozhlas, elektronické komunikace a zemní práce), dopravní infrastruktury a veřejné zeleně za rok 2008. Ceny je vhodné považovat za průměrné a orientační, jedná se o ceny rozpočtové bez DPH. Při odhadu nákladů je potřebné vždy zohlednit jedinečnost umístění stavby a konkrétní podmínky daného investičního záměru a rovněž je nutné mít na zřeteli i bezpečnost stavebních prací při realizaci stavby.
Spolupráce odborníků
Řešitelé využívají pravidelně i spolupráce odborných společností (např. Pöyry, a. s., Brno, RTS, s. r. o., Brno) a rovněž jsou zohledněny aktualizované rozpočtové ukazatele ÚRS, a. s., Praha, stanovené dle ČSÚ. Samostatnou část tvoří i tzv. ceny administrativní, které vyplývají z vyhlášky MF č. 3/2008 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku.
V publikaci se například v rámci oddílu "Zemní práce" dozvíme, jak by měly být ukládány inženýrské sítě. Z příslušného obrázku zjistíme správné prostorové rozmístění jednotlivých sítí pro daný prostor, jejich vzdálenosti i hloubku uložení. Norma stanoví tyto údaje odlišně v zastavěném a nezastavěném území a zohledňuje jak bezpečnost staveb i zásady koordinovanosti jednotlivých vedení různých vlastníků či provozovatelů. Takových ukázek uspořádání sítí, které vycházejí z šířky ulice a počtu vedení najdeme celou řadu.
Dalším příkladem využití příručky může být informace o tom, jak se ceny v jednotlivých sledovaných letech mění. V oddílu "Odvádění a čištění odpadních vod", v části příkladů, je srovnána cenová úroveň sledovaná v rámci tohoto úkolu od roku 2001 do roku 2008 s využitím ukazatelů ÚRS, a. s., Praha. Je zde jasně patrná vzestupná tendence. Cena za běžný metr kanalizace (betonové potrubí DN 400 mm, potrubí PVC DN 400 a 300 mm v pažené rýze) v uváděném příkladu vzrostla ve sledovaném čase ze 14 590 Kč/m na 20 058 Kč/m, to je navýšení o 38 %.
Obdobně vyznívá i příklad uvedený na dvou následujících tabulkách. Je zde možné porovnání rozpočtových cen za jeden běžný metr kanalizačního potrubí ukládaného do vozovky s asfaltovým krytem, a to v roce 2002 a následně v roce 2008.
Tab. 1: Potrubí uložené v asfaltové vozovce -- rok 2002
Konstrukčně materiálová charakteristika trub | Profil potrubí DN v mm | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
250 | 300 | 400 | 500 | 600 | 800 | 1000 | ||
1 | plastové tuzemské | 7 050 | 8 330 | 8 820 | 10 450 | - | - | - |
1 | sklolaminátové | 6 350 | 7 050 | 8 300 | 10 700 | 12 100 | 14 600 | 19 320 |
4 | betonové | 5 650 | 7 400 | 8 300 | 9 200 | 10 900 | - | - |
4 | betonové s 360° čedičovou vystýlkou | - | 9 250 | 10 980 | 13 670 | 13 950 | - | - |
4 | Betonové s 360° kamenin. vystýlkou | - | 8 470 | 10 580 | 13 200 | 13 600 | - | - |
4 | železobetonové | 7 290 | 8 080 | 8 830 | 10 700 | 12 600 | 18 600 | 20 800 |
5 | kameninové obetonované | 7 330 | 9 200 | 11 270 | 15 100 | 16 600 | - | - |
5 | kameninové na betonové sedlo | 5 600 | 6 650 | 7 900 | 9 650 | 10 500 | - | - |
Poznámka k tab. 1: V ceně jsou zahrnuty náklady na řezání asfaltového krytu, odstranění krytu vozovky a podkladních vrstev v tl. 500 mm, odvoz suti na skládku a poplatky za skládku. Ostatní podmínky stejné jako pro potrubí uložené v zelené ploše, odvoz výkopku se uvažuje do 1500 m na meziskládku a zpět pro zhutněný zásyp. Celková hloubka výkopu pro profily DN 800 a DN 1000 je uvažována 3,0 m včetně vozovky.
Tab. 2: Potrubí uložené v asfaltové vozovce -- rok 2008
Konstrukčně materiálová charakteristika trub | Profil potrubí DN v mm | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
250 | 300 | 400 | 500 | 600 | 800 | 1000 | ||
1 | plastové tuzemské | 9 560 | 9 850 | 11 030 | 13 000 | - | - | - |
1 | polypropylénové PP | 9 150 | 9 500 | 10 780 | 13 620 | - | - | - |
1 | sklolaminátové | 9 450 | 10 900 | 12 400 | 14 400 | 15 800 | 20 850 | 25 000 |
4 | betonové | - | 10 200 | 11 500 | 12 600 | 14 700 | - | - |
4 | železobetonové | - | 10 600 | 12 900 | 14 700 | 16 500 | 22 000 | 25 600 |
5 | kameninové obetonované | 11 700 | 13 300 | 14 600 | 18 200 | 20 800 | - | - |
5 | kameninové na betonové sedlo | 9 600 | 11 350 | 12 900 | 15 000 | 16 500 | - | - |
Poznámka k tab. 2: V cenách jsou zahrnuty náklady na řezání asfaltového krytu, odstranění krytu a podkladních vrstev vozovky v celkové tl. 550 mm, odvoz suti na skládku do 3 km a poplatky za skládku. Ostatní podmínky stejné jako pro potrubí uložené v zelené ploše, odvoz výkopku pro zásyp se uvažuje na meziskládku do 1500 m a zpět, přebytek výkopku se ukládá na skládku zeminy do 3000 m a poplatek za uložení. Celkové náklady obsahují podíl kanalizačních šachet (na 30 m potrubí 1 ks šachty).
Závěrem
Závěrem lze doplnit, že zrealizovaná technická infrastruktura musí obcím zaručit její provozování bez kolizí po téměř celou dobu její životnosti, a to ve vztahu k použitému stavebnímu materiálu. Z uvedeného důvodu je proto důležité, aby výstavba díla byla pod kontrolou odborníka, kterého by si obec měla vybrat. Ten by potom měl kontrolovat jak postup stavebních prací a tím i kvalitu díla, tak i čerpání finančních prostředků.
Vzhledem k tomu, že problematika výstavby technické infrastruktury v obcích je velmi složitá a náročná, je snahou řešitelského kolektivu alespoň částečně jim napomoci v orientaci při předpokládané cenové kalkulaci konkrétních staveb. Zůstává však již na samotných obcích, jak budou výše uvedené informace využívat.