Tři významné oblasti – rozhovor s Milanem Půčkem
Od května letošního roku došlo na Ministerstvu pro místní rozvoj k organizačním změnám, které přinesly nové rozdělení odpovědnosti a působnosti mezi úseky jednotlivých náměstků. Navštívili jsme 1. náměstka ministra pro místní rozvoj Ing. Milana Půčka, Ph. D., který zodpovídá za regionální, územní a bytovou politiku a položili mu několik otázek.
Který úsek ve vaší působnosti považujete za nejdůležitější?
Myslím si, že všechny tři oblasti, za které zodpovídám jsou stejně významné a mají svůj vztah zejména k územním samosprávným orgánům. Nechtěl bych žádnou z uvedených tří oblastí upřednostňovat, ale myslím si, že v současné době je nejaktuálnější bytová politika.
Proč právě bytová politika?
Souvisí to s přípravou návrhu státního rozpočtu a v bytové politice sledujeme dvě základní linie. První je úsilí získat podporu pro základní dotační tituly a druhá je linie legislativních opatření v bytové oblasti. V příloze k našemu rozhovoru uvádím přehlednou tabulku čerpání dotací na úseku bytové politiky v posledních letech. Z údajů jednotlivých let je patrná klesající tendence objemu státní podpory, kterou však chceme zastavit.
Tab.: Čerpání dotací v letech 1998--2007, alokace v roce 2008 ke dni 11. srpna 2008 (tisíc Kč)
Program | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Nájemní byty a technická infrastruktura | Smlouvy | 2 900 000 | ||||
317 420 | 3 381 094 | 2 844 058 | 2 011 998 | 542 198 | ||
217 313 | ||||||
117 51 | ||||||
Celkem | 2 900 000 | 3 381 094 | 2 844 058 | 2 011 998 | 542 198 | |
Podporované byty | 317 420 | |||||
217 314 | ||||||
Domů s pečovatelskou službou | 317 530 | 706 000 | 470 999 | 578 197 | 580 060 | 584 173 |
Podporované byty | 117 514 | |||||
Celkem | 706 000 | 470 999 | 578 197 | 580 060 | 584 173 | |
Regenerace panelových sídlišť | 317 412 | 150 000 | 79 795 | |||
217 312 | ||||||
117 512 | ||||||
Celkem | 150 000 | 79 795 | ||||
Opravy vad panelové výstavby | 317 411 | 240 000 | 419 943 | 533 150 | 218 473 | 283 485 |
217 315 | ||||||
Celkem | 240 000 | 419 943 | 533 150 | 218 473 | 283 485 | |
Olovo | 217 316 | |||||
117 515 | ||||||
Celkem | ||||||
Celkem | 3 846 000 | 4 272 036 | 3 955 405 | 2 960 531 | 1 489 651 |
Tab.: Čerpání dotací v letech 1998--2007 (pokračování)
Program | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | Celkem |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nájemní byty a technická infrastruktura | 2 900 000 | ||||||
609 706 | 315 212 | 56 302 | 9 760 568 | ||||
267 659 | 412 289 | 193 194 | 99 382 | 972 524 | |||
52 150 | 52 150 | ||||||
609 706 | 582 871 | 468 591 | 193 194 | 99 382 | 52 150 | 13 685 242 | |
Podporované byty | 183 075 | 184 990 | 4 330 | 372 395 | |||
198 067 | 476 686 | 517 520 | 425 182 | 1 617 455 | |||
Domů s pečovatelskou službou | 46 000 | 2 965 429 | |||||
Podporované byty | 112 927 | 112 927 | |||||
229 075 | 383 057 | 481 016 | 517 520 | 425 182 | 112 927 | 5 068 206 | |
Regenerace panelových sídlišť | 229 795 | ||||||
110 956 | 164 527 | 178 575 | 309 680 | 763 738 | |||
120 993 | 120 993 | ||||||
110 956 | 164 527 | 178 575 | 309 680 | 120 993 | 1 114 526 | ||
Opravy vad panelové výstavby | 286 599 | 1 981 650 | |||||
230 185 | 302 192 | 532 377 | |||||
286 599 | 230 185 | 302 192 | 2 514 027 | ||||
Olovo | 877 | 12 501 | 11 801 | 25 179 | |||
25 151 | 25 151 | ||||||
877 | 12 501 | 11 801 | 25 151 | 50 330 | |||
Celkem | 1 125 380 | 1 307 069 | 1 417 203 | 901 790 | 846 045 | 311 221 | 22 432 331 |
Můžete charakterizovat stávající programy a jejich význam?
Nejvýznamnější programy jsou Podpora regenerace panelových sídlišť, Podpora výstavby technické infrastruktury a Podpora podporovaných bytů. Podporu na regeneraci panelových sídlišť může obec získat, pokud má územní plán, projekt regenerace a podílí se na financování nejméně ve výši 30 % nákladů -- získává tudíž dotaci až 70 %. To je pro obce a města velmi významné. Podpora na výstavbu technické infrastruktury (kanalizace, vodovodu a komunikací) ve výši 50 tisíc korun na jeden byt je pro obce rovněž velmi potřebná. Stejně tak výstavba podporovaných bytů je pro obec, která řeší byty se sociálním určením neopominutelná. Podpora činí u pečovatelských bytů 650 až 850 tisíc korun na jeden byt a u vstupních bytů 250 až 850 tisíc korun na bytovou jednotku. To jsou pro bytovou politiku v území nenahraditelné zdroje, které je nutno udržet.
Jsou nějaké zdroje evropských fondů k využití pro politiku bydlení?
V prosinci minulého roku byl v Evropskou komisí schválen Integrovaný operační program. V rámci této oblasti intervence budou realizovány aktivity, které jsou určeny pro problémové zóny s více než 500 byty u měst nad 20 tisíc obyvatel, na které je zpracován a schválen Integrovaný plán rozvoje měst. V současné době je vyhlášena výzva k předkládání integrovaných plánů pro oblast intervence 5.2. Zlepšení prostředí v problémových sídlištích.
Jaké aktivity budou realizovány v rámci Integrovaného operačního programu, pokud jde o bydlení?
Půjde v zásadě o tři operace. První je revitalizace veřejných prostranství, to znamená, že budou financovány stavební a jiné úpravy veřejných prostranství v rámci problémové zóny daného integrovaného plánu rozvoje města. Druhou aktivitou je regenerace bytových domů, kdy budou financovány opravy, rekonstrukce a modernizace bytových domů. Třetí aktivitou v rámci intervence 5.2. budou pilotní projekty, které se zaměří na řešení romských komunit ohrožených sociálním vyloučením.
Kolik prostředků je na tyto aktivity k dispozici?
Pro období 2007--2013 se očekává celkem 192,5 mil. € rovnoměrně rozložených do jednotlivých let. Pokud bych měl uvádět rozložení této částky mezi jednotlivé aktivity, potom na revitalizaci veřejných prostranství je určen největší podíl 115,5 mil. € (60 %). Na regeneraci bytových domů je určeno 63,5 mil. € (33 %) a zbývající část cca 13,5 mil. € je určeno na pilotní projekty.
Přejdeme nyní k dalším odvětvím ve vaší působnosti
Chtěl bych ještě dodat, že rovněž usilujeme udržení programů realizovaných z prostředků Státního fondu rozvoje bydlení, zejména program PANEL, podporující opravy domů postavených panelovou technologií. Nezmínili jsme se také o druhé linii naší práce v oblasti bytové politiky, to je legislativní činnost. Zvláště diskuze k zákonu o jednostranném zvyšování nájmů je předmětem zájmu, ale to by bylo na samostatný rozhovor. Chceme samozřejmě vyladit legislativu, ale hlavním tématem dneška je dosáhnout, aby navrhovaný rozpočet pro bytovou politiku nebyl likvidační.
Prosím tedy alespoň několik slov k regionálnímu rozvoji

Globálním cílem regionálního rozvoje ČR je vyvážený a harmonický rozvoj území, který povede k zvyšování úrovně a kvality života obyvatel. Vyváženost spočívá v prioritách rozvoje regionů, městských a venkovských oblastí. Soustředěná podpora státu se zaměří zejména na hospodářsky zanedbané a strukturálně postižené regiony (viz mapa).
Které hlavní problémy vidíte na úseku územního rozvoje a stavebního řádu?
Tady bych se chtěl zmínit tři okruhy otázek. Především je to nový stavební zákon, který je v účinnosti od počátku loňského roku. Nyní nabyla účinnost jeho malá novela, která napravila nejpalčivější nedostatky a připravuje se zásadnější novela, která dořeší zbývající nejasnosti a rozpory podle poznatků z praxe. Za druhé -- máme ve stadiu veřejné diskuze důležitý dokument Politika územního rozvoje ČR, který stanoví nezbytný rámec pro konkretizaci činnosti krajů a obcí v oblasti územního plánování, ale bude také důležitý pro koordinaci územního rozvoje ČR se sousedními státy. V poslední řadě bych chtěl připomenout, že v rámci Integrovaného operačního programu je možné získat podporu z evropských zdrojů při zavádění územně analytických podkladů obcí (aktivita 5.3a) a také podporu na tvorbu a aktualizaci územních plánů (aktivita 5.3b).
Tento případ se týká obcí nad 500 obyvatel, obce do 500 obyvatel mohou žádat o podporu v rámci Programu rozvoje venkova (v gesci Ministerstva zemědělství).
Děkuji za rozhovor.