Hospodaření obcí, bilance příjmů a výdajů za rok 2007
Celkové příjmy obcí a dobrovolných svazků obcí (DSO) dosáhly v uplynulém roce 254,0 mld. Kč. Ve srovnání s rokem 2006 vzrostly příjmy obcí o 8,4 mld. Kč, tj. nárůst 3,4 %, který byl způsoben především růstem daňových a nedaňových příjmů. Objem přijatých transferů zůstal zhruba na úrovni a objem kapitálových příjmů se meziročně snížil téměř o čtvrtinu!
Výdaje obcí v roce 2007 dosáhly částky 245,6 mld. Kč, takže výsledné saldo příjmů a výdajů je tentokrát plusové a bylo dosaženo přebytku ve výši 8323 mil. Kč.
Daňové příjmy obcí
Podrobnější bilance příjmů obcí je zřejmá z tabulky 1. Daňové příjmy představovaly rozhodující zdroj příjmů obcí. V roce 2007 se na celkových příjmech obcí podílely více než polovinou (55,7 %), nedaňové příjmy tvořily 9,7 % celkových příjmů a kapitálové příjmy 4,8 %. Vlastní příjmy obcí tak tvořily 70,2 % jejich celkových příjmů. Struktura všech příjmů je patrná z grafu.
Tab. 1: Bilance příjmů obcí a DSO v roce (mil. Kč)
Skutečnost 2006 | Skutečnost 2007 | Index 07/06 | |
---|---|---|---|
I. Daňové příjmy | 130 673,1 | 141 349,8 | 108,2 |
DP FO | 33 966,9 | 36 924,6 | 108,7 |
DP PO | 34 276,9 | 38 128,5 | 111,2 |
DPH | 45 613,2 | 48 307,9 | 105,9 |
Poplatky | 11 828,0 | 13 020,9 | 110,1 |
Daň z nemovitosti | 4 974,0 | 4 962,4 | 99,8 |
II. Nedaňové příjmy | 23 504,5 | 24 680,4 | 105,0 |
III. Kapitálové příjmy | 16 012,1 | 12 252,6 | 76,5 |
Vlastní příjmy | 170 189,7 | 178 282,8 | 104,8 |
IV.Přijaté transfery | 75 419,1 | 75 701,4 | 100,4 |
Neinvestiční | 49 817,4 | 54 957,5 | 110,3 |
Investiční | 25 601,7 | 20 743,9 | 81,0 |
Příjmy celkem | 245 605,8 | 253 984,4 | 103,4 |
Graf: Struktura příjmů obcí v roce 2007
Přijaté transfery jsou druhou nejvýznamnější složkou příjmů obcí. Transfery ze státního rozpočtu, ze státních fondů a Národního fondu se na celkových příjmech podílely 24,1 %. Zbývající část příjmů obcí tvořily převody z vlastních fondů a transfery přijaté od krajů.
Celkové daňové příjmy dosáhly výše 141,3 mld. Kč a ve srovnání s rokem 2006 vzrostly o 10,7 mld. Kč. Daň z příjmu fyzických osob byla zaúčtována ve výši 36,9 mld. Kč. Ve srovnání s rokem 2006 vzrostla o 3 mld. Kč, ale proti roku 2005 je vyšší pouze o 0,5 mld. Kč a projevuje se zde stále společné zdanění manželů, které vedlo k celkovému poklesu této daně. Při detailním rozboru daně z příjmu fyzických osob je patrné, že daň z příjmu ze závislé činnosti dosáhla 27,9 mld. Kč a narostla o 3,0 mld. Kč. Daň z příjmu fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti činila 7,3 mld. Kč a byla proti minulému roku nižší o 0,3 mld. Kč. Daně fyzických osob z kapitálových výnosů vzrostly o 16 % a dosáhly 1,7 mld. Kč.
Daň z příjmů právnických osob byla zúčtována v celkové hodnotě 38,1 mld. Kč, což znamená nárůst 3,9 mld. Kč. V celkové hodnotě je zahrnuta i částka 6,2 mld. Kč, což je daň právnických osob placených obcemi, která jim zůstává.
Výnos daně z přidané hodnoty činil 48,3 mld. Kč, což je sice o 2,7 mld. Kč více než v roce 2006, oproti předpokladům to je však jen 99,6 % rozpočtované částky. Výnos této daně tvoří více než třetinu daňových příjmů obcí (34,2 %).
Poplatky a odvody z vybraných činností a služeb dosáhly výše 13,0 mld. Kč. Nejvýznamnější část této položky představují poplatky a odvody v oblasti životního prostředí, které v souhrnu představují 5,8 mld. Kč, což je o 10 % více než v předcházejícím roce (poplatky za vypouštění odpadních vod, poplatky za znečišťování životního prostředí, poplatky za ukládání a likvidaci odpadů).
Místní poplatky se ukládají za účelem zdanění či regulace určité místní aktivity a nemají charakter platby za službu. Je to např. poplatek ze psů, poplatek za lázeňský či rekreační pobyt, poplatek ze vstupného, poplatek za užívání veřejného prostranství, poplatek za výherní hrací přístroj aj. Příjmy těchto poplatků dosáhly výše 2,6 mld. Kč, přičemž nejvyšší položku představují poplatky za provozovaný výherní hrací stroj (1,1 mld. Kč).
Správní poplatky zahrnují poplatky stanovené zákonem o správních poplatcích za správní úkony a správní řízení, jehož výsledkem jsou vydaná povolení, rozhodnutí atd. Celkový objem správních poplatků, které získaly obce do svých rozpočtů činil 3,7 mld. Kč, což znamená meziroční nárůst 0,3 mld. Kč.
Daň z nemovitosti vykázala v roce 2007 výnos téměř 5,0 mld. Kč, tj. zhruba stejně jako v předchozím roce, vzhledem k rozpočtu to však bylo jen 91,9 % předpokládané částky.
Zbývající vlastní příjmy
Vedle daňových příjmů, které jsou určující, řadíme do vlastních příjmů obcí ještě nedaňové a kapitálové příjmy.
Nedaňové příjmy dosáhly výše celkem 24,7 mld. Kč, zvýšily se zhruba o 1,2 mld. Kč a na celkových příjmech obcí se tak podílí přibližně jednou desetinou. Nejvýznamnější položkou jsou příjmy z pronájmu majetku, který je ve vlastnictví obcí (pozemky, budovy, movité věci -- stroje, přístroje, dopravní prostředky). Tato položky dosáhla celkové výše 9,2 mld. Kč. V rámci příjmů z vlastní činnosti získaly obce 6,0 mld. Kč. Jedná se o širokou škálu příjmů z poskytování služeb a výrobků (příjmy za umisťování dětí v předškolních zařízeních, příjmy za odvoz odpadků na základě smluvních vztahů s majiteli nemovitostí, příjmy za poskytování informací, příjmy za úplatné využití komunikací apod.).
Příjmy obcí z úroků dosáhly 1,6 mld. Kč, což je snížení o 0,8 mld. Kč. Vývoj této položky je spojen s kapitálovými příjmy a s operacemi na kapitálovém trhu. Příjmy z prodeje nekapitálového majetku dosáhly 2,9 mld. Kč (vedle příjmů z prodeje neinvestičního majetku sem patří např. přijaté pojistné náhrady apod.). Odvody příspěvkových organizací činily 0,9 mld. Kč.
Kapitálové příjmy obcí dosáhly jen 12,3 mld. Kč, což je o 3,8 mld. Kč nižší než v předchozím roce a jen 85 % rozpočtované částky (snížil se jak prodej dlouhodobého majetku, tak prodej akcií a majetkových podílů).
Vlastní příjmy dosáhly celkové výše 178,3 mld. Kč a podíl vlastních příjmů obcí na celkových příjmech se tak zvýšil na 70,2 %.
Přijaté transfery
Vedle vlastních příjmů jsou dalším zdrojem příjmů obcí přijaté transfery ze státního rozpočtu, ze státních fondů a z Národního fondu, dále transfery přijaté od krajů a převody z vlastních fondů.
Objem přijatých transferů celkem dosáhl výše 75,7 mld. Kč. Největší část tvořily transfery ze státního rozpočtu a z Národního fondu (57,9 mld. Kč), ze státních fondů přijaly obce 3,3 mld. Kč, od krajů 3,1 mld. Kč a z vlastních účelových fondů převedly 11,4 mld. Kč. Nové zákony v oblasti sociální péče ovlivnily i finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtům obcí. Řada prostředků v oblasti sociálních věcí se od loňského roku uvolňuje obcím přímo z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV).
Celkový objem finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí představuje v úhrnu 9,2 mld. Kč. Z toho je největší položkou příspěvek na výkon státní správy (7,4 mld. Kč), valorizovaný o 5 %, a příspěvek na školství (1,5 mld. Kč). Další část příjmů ze státního rozpočtu tvořily transfery uvolněné z kapitoly Všeobecná pokladní správa (VPS), v celkovém rozsahu 4,7 mld. Kč, z toho 3,4 mld. Kč investic (např. akce programů Podpora a rozvoj materiálně technické základny školství, Podpora rozvoje a obnovy regionální infrastruktury aj.).
Obce přijaly přímo z rozpočtů ústředních orgánů státní správy finanční prostředky v celkové výši 43,8 mld. Kč, což je nárůst oproti minulému roku o 23,9 mld. Kč. Jak již bylo uvedeno, podílí se na tom především transfery z MPSV, v návaznosti na realizaci zákona o sociálních službách. Zvýšení ovlivnilo i zařazení prostředků z fondů EU do rozpočtu v rámci jednotlivých resortních kapitol.
Přehled o transferech přijatých obcemi z rozpočtu jednotlivých kapitol je uveden v tabulce 2.
Ministerstvo práce a sociálních věcí uvolnilo největší prostředky obcím v objemu 23,8 mld. Kč, na čemž se podílí především transfery na dávky pomoci v hmotné nouzi, transfery na péči podle zákona o sociálních službách a transfery na státní příspěvek zřizovatelům zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Další prostředky byly uvolněny na aktivní politiku zaměstnanosti.
Tab. 2: Přehled o transferech přijatých obcemi (mil. Kč)
Kapitola | Celkem | Z toho investic |
---|---|---|
MPSV | 23 819 | 458 |
MV | 296 | 251 |
MŽP | 3 308 | 3 216 |
MMR | 5 173 | 4 362 |
MPO | 217 | 215 |
MZem | 1 810 | 1 590 |
MŠMTV | 8 554 | 541 |
MK | 446 | 133 |
MZdr | 140 | 139 |
VPS | 13 914 | 3 433 |
SFŽP | 1 151 | 999 |
SFDI | 1 079 | 889 |
SFRB | 1 183 | 1 094 |
Ostatní | 267 | 202 |
Celkem | 61 358 | 17 531 |
Výdaje obcí
Celkové výdaje obcí dosáhly 245,7 mld. Kč, což znamená nesplnění rozpočtových předpokladů, ale dokonce i absolutní pokles výdajů ve srovnání s předchozím rokem 2006 o 1,7 mld. Kč. Důvodem je především nenaplnění položky kapitálových výdajů, což bylo ovlivněno posunem termínů schvalování operačních programů spolufinancovaných z rozpočtu EU a odložením realizace připravovaných projektů. Blíže viz tabulka 3. Nižší výdaje se promítly i do výsledků hospodaření, kde se předpokládal schodek 4,7 mld. Kč, ve skutečnosti byl dosažen přebytek 8,3 mld. Kč.
Tab. 3: Bilance výdajů obcí a DSO (mil. Kč)
2006 | 2007 | |
---|---|---|
I. Běžné výdaje | 108 488,3 | 107,684,0 |
Platy a platby | 21 720,3 | 23 153,3 |
Nákup materiálu | 4 305,8 | 4 124,2 |
Voda, paliva, energie | 46 122,1 | 46 869,7 |
Dopravní obslužnost | 1 536,7 | 1 873,8 |
Neinvest. transf. podnik.subj. | 15 00,6 | 14 167,3 |
Neinvest. transf. nezisk. org. | 7 178,3 | 7 358,0 |
Neinvest. transfery PO | 29 058,1 | 28 222,8 |
Neinvest. transf. obyvatel. | 15 188,2 | 22 211,2 |
z toho sociál. dávky | 14 674,1 | 21 679,3 |
II. Kapitálové výdaje | 84 710,5 | 75 533,5 |
Invest. nákupy a výdaje | 71 595,1 | 61 857,0 |
Invest. dotace podnik.subj. | 6 761,0 | 8 256,5 |
Invest. transf. nezisk. org. | 496,9 | 390,9 |
Invest. transf. PO | 1 942,0 | 1 972,9 |
Výdaje celkem | 247 356,8 | 245 661,1 |
Běžné výdaje obcí dosáhly 170,1 mld. Kč a představují 70 % jejich celkových výdajů. Zvýšily se neinvestiční transfery obyvatelstvu na 22,2 mld. Kč v důsledku výplat sociálních dávek. Výdaje na přímé náklady ve školách zřizovaných obcemi, ale financovanými přímo z rozpočtů krajů tvoří největší položku neinvestičních transferů příspěvkovým organizacím, které dosáhly výše 28,2 mld. Kč. Pětinu celkových výdajů obcí představuje největší položka, což jsou výdaje na nákup vody, paliv a energie, která dosáhla částky 46,9 mld. Kč. Na platy zaměstnanců obce vynaložily o 1,4 mld. Kč více než v roce 2006.
Příspěvkové organizace zřizované obcemi jsou evidovány v celkovém počtu 8456 organizací, z nich 878 hospodařilo se ztrátou. Z hlediska odvětví je jich 84 % v oblasti vzdělávání (předškolní zařízení, základní školy, školní stravování), 3 % v oblasti kultury (zájmová činnost v kultuře, knihovny, muzea, galerie) a 3 % v oblasti sociálních služeb (domovy pro seniory, domovy pro osoby se zdravotním postižením, pečovatelské služby).
Kapitálové výdaje dosáhly v souhrnu 75,5 mld. Kč, což je o 9,2 mld. Kč méně nežli v předchozím roce. Pokles je zejména v nejvýznamnější položce, což jsou investiční nákupy a související výdaje (o 9,7 mld. Kč méně). Kapitálové výdaje směřovaly především do odvětví dopravy, bydlení, vzdělávání, tělovýchovy a vodního hospodářství.
Dobrovolné svazky obcí
V roce 2007 působilo v ČR 788 dobrovolných svazků obcí (DSO), které jako právnické osoby sestavují rozpočet a hospodaří s majetkem. Jejich příjmy v roce 2007 byly 3,8 mld. Kč a výdaje 4,2 mld. Kč. Příjmy tvoří především dotační zdroje z různých úrovní veřejných rozpočtů (přijaté transfery tvoří téměř 77 % celkových příjmů). Rozhodující část jejich výdajů tvoří kapitálové výdaje (77 % celkových výdajů) a to zejména investiční nákupy. Pro hospodaření DSO je charakteristické schodkové hospodaření, které je zpravidla kryto úvěry. Vyplývá to z jejich specifického postavení, neboť dobrovolné svazky obcí vznikají především za účelem řešit společné potřeby hlavně v oblasti vodního hospodářství, komunálních služeb, sběru a svozu odpadů, výstavba a údržba místních komunikací. Příjmy a výdaje DSO jsou uvedeny v tabulce 4.
Tab. 4: Příjmy a výdaje DSO (mil. Kč)
2005 | 2006 | 2007 | |
---|---|---|---|
Příjmy | 2971 | 4589 | 3798 |
Výdaje | 3076 | 5148 | 4151 |
Saldo | -105 | -559 | -353 |