Rozpočtové hospodaření krajů ve světle státního závěrečného účtu za r. 2007

30. 7. 2008 OF 3/2008 Ekonomika

Na podzim letošního roku se uskuteční volby do krajských zastupitelstev a začne v pořadí třetí volební období v novodobé historii krajů. Proto se poněkud podrobněji ohlédneme za jejich rozpočtovým hospodařením v návaznosti na výsledky státního závěrečného účtu, který v těchto dnech projednala Poslanecká sněmovna.

V souvislosti s hodnocením závěrečných účtů hospodaření územních rozpočtů je nutno připomenout některé významné změny, které nastaly od 1. ledna 2007 jako důsledek legislativních úprav v systému poskytování sociálních služeb a dávek podmíněných sociální potřebností. Změnila se tím významně struktura transferů, které jsou územním rozpočtům poskytovány ze státního rozpočtu.

Podle nového zákona o sociálních službách již nejsou dotační tituly v této oblasti poskytovány z kapitoly Všeobecná pokladní správa (VPS) na základě finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům krajů, obcí a hlavního města. Nový systém financování sociálních služeb se opírá o státní příspěvek na péči, který poskytuje Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) ze své kapitoly prostřednictvím rozpočtů obcí a hlavního města Prahy.

Zákony o životním a existenčním minimu, a zákon o hmotné nouzi vedly ke změně systému poskytování sociálních dávek potřebnosti. Nové dávky jsou obcím uvolňovány z kapitoly MPSV a rovněž již nejsou rozpočtovány v rámci finančního vztahu ke státnímu rozpočtu. Hospodaření územně samosprávných celků ovlivnily další dílčí právní úpravy (zákon o sociálně právní ochraně dětí, zákon o provozu na pozemních komunikacích, živnostenský zákon, stavební zákon), které se promítly především do struktury transferů ze státního rozpočtu, poskytovaných z kapitoly VPS.

Územní rozpočty celkem

Rok 2007 také znamenal první rok fungování Regionálních rad regionů soudržnosti (RRRS), které byly ustaveny v roce 2006. Jejich vlastní provoz je financován z prostředků krajů, ale zejména hospodaří s prostředky fondů EU a se zdroji státního rozpočtu, které jsou určeny k financování regionálních operačních programů.

Celkově územní rozpočty, tj. rozpočty krajů, obcí, dobrovolných svazků obcí (DESO) a rozpočty regionálních rad, získaly v roce 2007 příjmy ve výši 371,5 mld. Kč. Příjmy obcí a DSO se podílely na celkových příjmech územních rozpočtů 68,4 %, což je zhruba stejný podíl jako v minulých letech. Financování krajů bylo zajištěno především transfery ze státního rozpočtu a ze státních fondů, které tvořily 58,5 % celkových příjmů krajů. U obcí tvořily jejich hlavní příjem především jim určené daňové výnosy. Transfery ze státního rozpočtu a od krajů představovaly zhruba čtvrtinu jejich celkových příjmů.

Celkové výdaje územních rozpočtů činily 362,1 mld. Kč a obce se na výdajích podílely v rozsahu 67,9 %.

Hospodaření územních rozpočtů za rok 2007 skončilo přebytkem ve výši 9,4 mld. Kč (rozpočet předpokládal schodek 6,7 mld. Kč). Rozhodující část přebytku vznikla v hospodaření obcí, kde příjmy převýšily výdaje o 8,3 mld. Kč. Hospodaření krajů skončilo přebytkem 1,1 mld. Kč.

Kladné saldo hospodaření bylo způsobeno především nižšími výdaji proti rozpočtu (u obcí o 13,5 mld. Kč, u krajů o 11,4 mld. Kč). Bilance příjmů a výdajů územních rozpočtů je patrná z tabulky 1.

Tab. 1: Bilance příjmů a výdajů územních rozpočtů 2007 (mil. Kč)
  Skutečnost k 31. 12. 2006 Rozpočet 2007 Skutečnost k 31. 12. 2007
Příjmy 359 500,5 380 413,1 371 483,7
Výdaje 363 428,5 387 111,6 362 069,3
Saldo -3 922,9 -6 698,5 9 414,4

V roce 2007 vzrostly stavy finančních prostředků na bankovních účtech. Stav na konci roku u krajů 11,2 mld. Kč (nárůst o 3,7 mld. Kč), u obcí 60,4 mld. Kč (nárůst o 5,9 mld. Kč).

Příjmy a výdaje krajů

Celkové příjmy krajů dosáhly na konci roku 2007 částky 125,4 mld. Kč, z toho přijaté transfery ze státního rozpočtu činily 73,4 mld. Kč. Ve srovnání s rokem 2006 došlo k nárůstu celkových příjmů krajů o 3,3 mld. Kč.

Vlastní příjmy krajů dosáhly částky 50,4 mld. Kč, tj. o 4,8 mld. Kč více proti minulému roku. Naproti tomu objem přijatých transferů ze státního rozpočtu poklesl celkem o 2,1 mld. Kč, tj. pokles účasti prostředků státního rozpočtu a státních fondů na financování krajů o 2,8 procentního bodu.

Graf 1: Příjmy krajů v roce 2007
Graf 1: Příjmy krajů v roce 2007

Podrobná bilance příjmů krajů ve srovnání s předchozím rokem je patrná z tabulky 2. Celkové rozložení příjmů krajů ukazuje graf 1. Kraje vykázaly na konci roku daňové příjmy ve výši 46,1 mld. Kč, které proti minulému roku vzrostly o 3,8 mld. Kč. Podíl daňových příjmů na vlastních příjmech krajů činil 91,5 % a podíl na celkových příjmech dosáhl 36,7 %. Z daňových příjmů je pro kraje objemově nejvýznamnější daň z přidané hodnoty (20,1 mld. Kč), která tvoří více než dvě pětiny daňových příjmů krajů.

Tab. 2: Bilance příjmů krajů 2006 a 2007 (mil. Kč)
  Skutečnost 2006 Skutečnost 2007 Index 07/06
I. Daňové příjmy 42 266,2 46 080,6 109,0
  DP FO 11 225,2 12 395,8 110,4
DP PO 12 026,4 13 540,0 112,6
DPH 18 986,5 20 106,0 105,9
Poplatky 28,2 38,9 137,9
II. Nedaňové příjmy 2 942,5 3 475,9 118,1
III. Kapitálové příjmy 360,9 830,0 230,0
  Vlastní příjmy 45 569,6 50 386,5 110,6
IV. Přijaté transfery 76 557,8 75 018,6 98,0
  Neinvestiční 73 005,0 70 170,8 96,1
Investiční 3 552,8 4 847,8 136,5
Příjmy celkem 122 127,5 125 405,1 102,7
Tab. 3: Bilance výdajů krajů 2006 a 2007 (mil. Kč)
  2006 2007
I. Běžné výdaje 108 488,3 107,684,0
  Platy a platby 1 938,0 2 086,4
Nákup materiálu 298,9 344,5
Voda, paliva, energie 3 373,9 3 368,1
Dopravní obslužnost 8 107,2 8 515,8
Neinvest. dotace podnik.subj. 3 107,9 3 302,2
Neinvest. dotace nezisk. org. 39 073,0 40 104,0
Neinvest. transfery PO 49 495,6 45 739,5
II. Kapitálové výdaje 15 909,4 16 618,0
  Invest. nákupy a výdaje 7 718,3 7 724,7
Invest. dotace podnik.subj. 1 117,8 1 453,7
Invest. transf. nezisk. org. 156,7 141,1
Invest. dotace PO 4 649,7 4 395,8
Výdaje celkem 124 397,7 124 302,0

Nedaňové příjmy krajů dosáhly na konci roku výše 3,5 mld. Kč a zaznamenaly růst 116 %, zejména růstem položky odvody příspěvkových organizací, která dosáhla výše 0,8 mld. Kč. Poměrně vysoký růst zaznamenaly rovněž kapitálové příjmy, které dosáhly také výše 0,8 mld. Kč. Rozhodující část přitom tvořily příjmy z prodeje dlouhodobého majetku.

Vlastní příjmy krajů představovaly 40,2 % celkových příjmů. Ještě v roce 2004 přitom byl podíl vlastních příjmů krajů na celkových příjmech na úrovni 16 %. Přestože se podíl transferů ze státního rozpočtu a ze státních fondů na celkových příjmech krajů právě v souvislosti s růstem vlastních příjmů postupně snižuje, představují transfery ze státního rozpočtu nadále hlavní zdroj příjmů krajů.

Transfery krajům

Transfery krajů tvoří transfery obsažené ve finančním vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů zahrnuté v kapitole Všeobecná pokladní správa, ostatní transfery v kapitole VPS a transfery z ostatních kapitol státního rozpočtu a ze státních fondů. Kraje vykázaly za uplynulý rok přijaté transfery v celkové výši 73,4 mld. Kč, rozpočtováno však bylo 83,7 mld. Kč. 

Obsahem finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů byl pouze příspěvek na výkon státní správy pro kraje (nebyly již rozpočtovány sociální služby). Výše příspěvku byla valorizována o 5 % a navýšena o dopady zákona o sociálních službách, stavebního zákona a zákona o sociálně právní ochraně dětí. Celkový objem finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů byl rozpočtován ve výši 1,1 mld. Kč. Z kapitoly VPS byly krajům poskytnuty další účelové neinvestiční prostředky (např. na koordinátory rómských poradců, na mimořádné situace, na prevenci kriminality) i investice dle Programu rozvoje a obnovy regionální infrastruktury, na akce schválené Poslaneckou sněmovnou, na ochranu vod apod.).

Dalším zdrojem příjmů krajů jsou transfery a půjčky poskytované přímo z rozpočtu jednotlivých kapitol státního rozpočtu. Přehled hlavních a objemově největších položek uvádí tabulka 4. 

Tab. 4: Přehled hlavních přijatých transferů (mil. Kč)
Kapitola Celkem Z toho investic
MPSV 652 313
MŽP 70 34
MMR 2 984 1 930
MŠMTV 67 276 5
MK 252 199
MZdr 80 75
VPS 1 463 220
SFDI 597 491
Ostatní 94 61
Celkem 73 468 3328

Největší objem transferů ve výši 67,3 mld. Kč přijaly kraje z rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Téměř celou výši těchto transferů pokrývaly neinvestiční výdaje směřující do oblasti přímých nákladů škol (platy, výdaje na učební pomůcky a školní potřeby, výdaje na další vzdělávání pedagogických pracovníků, služby aj.).

Objem prostředků z transferu Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) směřoval především na podporu regionálního rozvoje v rámci evropských programů SROP a INTERREG III A, část směřovala též na obnovu majetku postiženého povodněmi. Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) podpořilo aktivní politiku zaměstnanosti, sociální služby, operační program obnova lidských zdrojů a některé investiční akce. MPSV přímo, mimo rozpočet krajů, uvolnilo 4,2 mld. Kč příspěvkovým organizacím v krajích v rámci dotačního titulu nedávkových transferů podle zákona o sociálních službách. Ministerstvo kultury (MK) podpořilo regeneraci památek a Ministerstvo zdravotnictví (MZdr) uvolnilo zdroje na obnovu některých zdravotnických zařízení.

Na financování dopravní infrastruktury poskytl krajům účelové transfery a půjčky Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) v celkovém objemu 0,6 mld. Kč.

Výdaje krajů

Celkové výdaje krajů byly v roce 2007 čerpány ve výši 124,3 mld. Kč. Podrobná bilance výdajů a srovnání položek s rokem předchozím uvádí tabulka 3. 

Běžné výdaje krajů dosáhly výše 107,7 mld. Kč, tj. 86,6 % jejich celkových výdajů a proti minulému roku poklesly o 0,7 %, což souvisí s novou právní úpravou poskytování sociálních služeb. Přesto více než dvě pětiny celkových běžných výdajů (42,5 %) kraje vykázaly na položce neinvestiční transfery příspěvkovým organizacím, které zřizují. Souvisí to s financováním vysokého počtu organizací, které byly krajům převedeny v rámci reformy veřejné správy. Druhou objemově největší položkou běžných výdajů jsou neinvestiční transfery neziskovým (NO) a podobným organizacím. Sem patří přímé náklady na vzdělání poskytnuté z rozpočtu krajů základním školám zřizovaným obcemi, a to v souladu s novým školským zákonem (od roku 2005).

Na dopravní obslužnost kraje vydaly 8,5 mld. Kč, což je o 0,4 mld. Kč více než v roce předchozím. Výdaje na nákup vody, paliv a energií zůstávají na úrovni předchozích let, ale náklady na nákup materiálu se zvýšily o 15 %. Mírný nárůst je v položce platů zaměstnanců.

Kapitálové výdaje se na celkových výdajích podílely 13,4 %. Polovinu tvořily investiční nákupy dlouhodobého majetku, 26 % šlo na investice v příspěvkových organizacích. Největší objemy jdou do dopravy, školství, zdravotnictví a bydlení. Kraje uvolnily 1,8 mld. Kč investic do rozpočtu obcí (regionální rozvoj, životní prostředí, vodní hospodářství, ochrana lesů).

Příspěvkové organizace

Kraje jsou zřizovatelem celkem 2307 příspěvkových organizací (PO), které však vyžadují samostatnou právní subjektivitu. Z celkového uvedeného počtu skončilo se ztrátou 105 organizací. Hospodaří s finančními prostředky získanými z vlastní činnosti a s prostředky přijatými z rozpočtu svého zřizovatele. Z hlediska odvětvového se jedná převážně o školy a školská zařízení. 40 % je z oblasti středního školství (gymnázia, odborné školy, učiliště, speciální školy), 23 % je z oblasti speciálních předškolních zařízení a speciálních základních škol a uměleckých škol a 9 % jsou ostatní školská zařízení (pedagogické poradny, domovy mládeže, zařízení pro volný čas dětí a mládeže). Dvacet procent příspěvkových organizací zřizovaných kraji působí v oblasti sociálních služeb (domovy pro seniory, ústavy péče o mládež, ostatní sociální péče, pomoc rodině). V oblasti kultury provozuje činnost zhruba 5 % organizací (divadle, knihovny, hudební soubory, muzea, galerie). Zbývající organizace působí hlavně ve zdravotnictví (nemocnice, odborné léčebny, zdravotnická záchranná služba). Neinvestiční transfery těmto organizacím tvoří největší položku běžných výdajů krajů. Proti roku 2006 byl u této položky pokles o 3,8 mld. Kč.