Výsledky hospodaření státního rozpočtu

17. 7. 2008 OF 3/2008 Ekonomika

V červnu projednala Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR souhrnné výsledky hospodaření státního rozpočtu a státní závěrečný účet za rok 2007. Jeho součástí jsou i výsledky hospodaření územních samosprávných celků -- krajů a obcí, kterými se budeme zabývat v samostatných článcích.

Cílem této vstupní pasáže je informovat o základních proporcích státního rozpočtu a dát tak možnost posoudit odborné veřejnosti v obcích, městech a regionech souvislosti a proporce místní a celostátní rozpočtové politiky.

Východiska rozpočtové politiky v roce 2007 určila koncepce reformy veřejných rozpočtů a naplnění záměrů vlády postupně snížit deficit veřejných rozpočtů v souladu s Konvergenčním programem ČR. Rozpočet vycházel ze schváleného střednědobého výhledu na léta 2007 a 2008 a z predikce základních makroekonomických indikátorů. Počítal s meziročním přírůstkem hrubého domácího produktu o 4,9 %, s prognózou míry inflace 3,0 % a průměrné míry nezaměstnanosti 6,7 %.

Schválený rozpočet stanovil příjmy ve výši 945 mld. Kč a výdaje částkou 1040 mld. Kč, tedy schodek 91,3 mld. Kč. V porovnání s rokem 2006 to znamenalo růst příjmů i výdajů. Rozpočtované příjmy předpokládaly růst o 60 mld. Kč, přičemž nejvíce mělo přinést zvýšení inkasa daně z příjmů právnických osob a spotřební daně. Rozpočtované výdaje znamenaly nárůst o 67 mld. Kč při růstu běžných a poklesu kapitálových výdajů. Ovlivnil to především další růst mandatorních výdajů, jejichž podíl ve schváleném rozpočtu činil 54,7 %.

V průběhu roku došlo k poměrně výrazným změnám schváleného rozpočtu. Nejvýraznější jednorázovou změnou byl převod téměř 14 mld. Kč z rezervních fondů organizačních složek státu do příjmů kapitoly Všeobecná pokladní správa a z tyto prostředky převážně použity pro dotaci Státního fondu dopravní infrastruktury, pro kapitolu ministerstev obrany a školství. Celkem však bylo v roce 2007 provedeno 864 rozpočtových opatření. Celkový objem převedených prostředků z rezervních fondů do příjmů kapitol dosáhl 37,8 mld. Kč, což ovlivnilo příjmovou i výdajovou stranu státního rozpočtu.

Celkové výsledky

V roce 2007 dosáhly celkové příjmy částky 1025,9 mld. Kč, výdaje vzrostly na 1092,3 mld. Kč a schodek činil 66,4 mld. Kč. Podrobnější členění je patrné z uvedené tabulky.

Tabulka: Celkové výsledky hospodaření státního rozpočtu (mld. Kč)
  2006 2007 Index 2007/2006
Skutečnost Rozpočet po změnách Skutečnost Plnění (%)
1 2 3 4=3:2 5=3:1
Příjmy Celkem 923,6 965,9 1 025,9 106,2 111,1
Daňové příjmy Celkem 469,2 516,9 533,5 103,2 113,7
DPH 153,5 163,6 166,6 101,9 108,5
Spotřební 112,5 131,3 131,6 100,2 116,6
DP PO 95,5 107,5 114,7 106,7 120,2
DP FO 91,6 98,1 102,1 104,1 111,5
Ostatní 16,1 16,4 18,4 112,2 114,6
Pojistné na SZ 333,7 354,9 367,1 103,4 110,0
Nedaňové příjmy 120,2 94,1 125,2 133,1 104,2
Výdaje Celkem 1 020,6 1 057,8 1 092,3 103,3 107,0
Běžné výdaje 915,3 955,1 976,7 102,3 106,7
Kapitálové výdaje 105,3 102,7 115,5 112,4 109,7
Saldo státního rozpočtu -97,58 -91,88 -66,39 72,3 68,0

Na příjmové straně rozpočtu se na meziročním růstu podílelo především inkaso daně z příjmu právnických osob a daň spotřební. Ve vztahu k rozpočtu po změnách bylo vysoké plnění i u daně z příjmu fyzických osob. Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení (SZ) dosáhly 367 mld. Kč, převýšily rozpočet o 12 mld. Kč a meziročně vzrostly o 33 mld. Kč (tj. 10 %). Z toho pojistné na důchodové pojištění dosáhlo 305 mld. Kč.

Výši celkových výdajů ovlivnil již zmíněný převod prostředků z rezervních fondů (37,8 mld. Kč), který byl provázen převodem z fondu státních záruk ve výši 8,4 mld. Kč. Běžné výdaje dosáhly částky 976 mld. Kč a z nich nejvyšší byly sociální dávky. Kapitálové výdaje ve výši 115,5 mld. Kč zaznamenaly meziroční růst 9,7 %.

Mandatorní výdaje dosáhly výše 554,5 mld. Kč. , což je o 31 mld. Kč více než v roce 2006. Jejich podíl na celkových výdajích se však snížil z 51,3 % na 50,8 %

Hospodaření státního rozpočtu skončilo schodkem 66,4 mld. Kč. Tento výsledek je o 27,7 % lepší, než byla jeho rozpočtovaná výše a o 32 % lepší, než vykázaná skutečnost roku 2006. Podíl vykázaného schodku státního rozpočtu na HDP v roce 2007 činil 1,9 %.

Ekonomické shrnutí

Pro rok 2007 je charakteristické výrazné meziroční snížení celkového deficitu veřejných rozpočtů. Dosažené výsledky jsou lepší než se původně očekávalo a hlavní příčinou pozitivních tendencí byl příznivý vývoj na straně příjmů i výdajů veřejných rozpočtů.

Vyšší inkaso daňových příjmů včetně pojistného na sociální zabezpečení byl dán především rychlým hospodářským růstem i vyšší spotřebou domácností. Kladným faktorem byl rovněž vývoj na trhu práce, spojený s růstem mezd a platů.

Na výdajové straně se prokázala úspora ve většině rozpočtovaných položek. Příjmy a výdaje spojené s projekty realizovanými z prostředků EU jsou těžko odhadnutelné. Nerozpočtované prostředky jsou převáděny do rezervních fondů, což zkresluje výsledky hospodaření a ukazuje na nekvalitní rozpočtový proces.

V roce 2007 došlo k dalšímu růstu sociálních transferů a zároveň zesílila investiční aktivita vlády. Avšak pouze část výdajů je alokována do oblastí, které dlouhodobě vyvolávají pozitivní multiplikační efekty. Shrneme-li hospodaření v roce 2007, je možno sdělit, že výrazné meziroční zpomalení růstu výdajů, doprovázené příznivým vývojem daňových příjmů bylo hlavní příčinou popsaného pozitivního vývoje. Nadále však zůstává výdajová strana rozpočtu zatížena vysokým podílem mandatorních výdajů.

Vývoj státního dluhu kopíruje vývoj rozpočtu. Přesto podíl dluhu veřejných rozpočtů na HDP roste. Další zmírnění deficitů veřejných rozpočtů je nezbytné pro zvolnění dalšího růstu dluhu.