Komunikace s veřejností
Společnost Westminster vyhlásila výsledky druhého ročníku unikátního výzkumného projektu EMGC, který pravidelně monitoruje úroveň komunikace institucí veřejné správy v České republice. Druhý ročník byl provázen zvýšeným zájmem ze strany 516 oslovených úřadů -- celkem se projektu zúčastnilo 376 institucí, od ministerstev až po obce s rozšířenou působností.
Sociologické šetření nazvané European Monitor of Goverment Communications (EMGC) je dlouhodobý evropský projekt, jehož cílem je dostat otázky komunikace do povědomí úřadů i veřejnosti a nastartovat odbornou diskuzi o roli komunikace státu s občany. Zatímco v zemích Evropské unie je komunikace s veřejností prioritou úřadů, v České republice se zatím těmto problémům nedostává systematické podpory. I když návratnost rozeslaných dotazníků dosáhla 73 procent, mezi nekomunikující instituce, které se projektu odmítly zúčastnit, patří například Úřad vlády, Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR, Ministerstvo spravedlnosti, Agrární komora ČR, Plzeňský kraj, Magistráty Hradce Králové, Teplic a další.
Výsledky letošního ročníku byly vyhlášeny 25. března v Praze na konferenci Komunikace ve veřejném sektoru 2008. Byly oceněny nejlépe komunikující úřady v jednotlivých kategoriích (viz tabulka 1) a odborná porota navíc vyhlásila nejzdařilejší komunikační projekty, které v oblasti veřejné správy byly v loňském roce realizovány (tabulka 2).
Tab. 1: EMGC 2008 -- Projekty roku
Úřad | Oceněný soubor projektů |
---|---|
Akademie věd | Otevřená věda -- komunikace se středoškolskými profesory, Týden vědy a techniky -- komunikace s odbornou i laickou veřejností |
Zlínský kraj | Dohoda s Univerzitou Tomáše Bati, Založení centrály cestovního ruchu, Zpracování strategie a plánu komunikace s veřejností |
Ostrava | e-SMO -- elektronická komunikace s občanem, minimalizace doby strávené na úřadě, Znaková řeč -- kurzy pro úředníky |
Děčín | Pilotní projekt CzechPOINT, Znásobení vydávání radničních novin, Zavedení služby web a sms, Centrální rezervační a prodejní systém vstupenek |
Praha 10 | Prezentace nových služeb na radnici -- pojízdný úřad či lokální MMS o životním prostředí |
Bílovec | Mezinárodní konference s tématem domácí násilí, spolupráce města s policií v oblasti prevence, Metropolitní síť města, veřejný internet včetně místních částí |
Otrokovice | Nové schéma a distribuce Otrokovických novin, Systém prezentace města, Jednotný vizuální styl města, DVD o městě |
Žatec | Žatecký týdeník, Komunikace formou SMS -- Nejlepší infocentrum v SZ Čechách |
Tab. 2: Nejlépe komunikující úřady
Kategorie | Nejlepší úřad |
---|---|
Ministerstva | Ministerstvo dopravy (51) |
Státní instituce | Akademie věd ČR (45) |
Energetický regulační úřad (45) | |
Český statistický úřad (45) | |
Krajské úřady | Zlínský kraj (59) |
Magistráty | Brno (62) |
MČ Praha | Praha 6 (59) |
MČ Brno | Brno-Útěchov (43) |
Městské úřady | Vsetín (62) |
Výzkum probíhá prostřednictvím strukturovaných dotazníků, zaměřených na jednotlivé oblasti komunikace. Celkem 64 komunikačních aktivit je také maximem, které při kladné odpovědi může instituce pro celkové hodnocení získat. Hodnocení nejlepších je uvedeno v závorce. Při hodnocení byly osloveny instituce podle uvedených kategorií, celkem 516 úřadů.
Systém hodnocení
Hodnotí se tzv. korpolární identita nebo, chcete-li, jednotný vizuální styl, kde se posuzuje jednotná grafika, logo a manuál jeho prezentace, znak, vlajka, stejnokroj atp. Jednotnou grafiku tiskových materiálů má zhruba 49 % úřadů. Z hlediska korpolární identity jsou nejlépe komunikující velké úřady -- ministerstva a státní instituce. Dále se hodnotí externí komunikace úřadu a spolupráce s médii, kde se posuzují nástroje a formy komunikace, jejich využívání, efektivita. Například tiskový odbor má zřízeno zhruba 65 % institucí veřejné správy, nejvíce jsou využívány ke komunikaci e-maily a webové stránky, s regionálními novinami spolupracuje 96 % institucí apod. Některé příklady využití komunikačních prostředků jsou uvedeny v grafu.
V rámci interní komunikace se posuzovaly opět používané způsoby komunikace. E-maily a pravidelné porady používá 97 % úřadů, školení a semináře úředníků 90 % a časopis jako nástroj interní komunikace využívá 19 % institucí. Nejlépe interně komunikují ministerstva a krajské úřady.
Výdaje na komunikaci patří v našich podmínkách k položkám, které se těžce identifikují. Přesto vykazovaná čísla proti loňskému roku narostla z 1,11 % na 1,29 %. Nutno podotknout, že v zahraničí jsou tyto údaje podstatně vyšší.
Graf: Některé výsledky výzkumu komunikace
Z pohledu celkového hodnocení patří k nejlépe komunikujícím institucím Magistrát města Brna a Městský úřad Vsetín, které získaly 62 hodnotících bodů. Zatímco u velkých úřadů můžeme v celkovém hodnocení pozorovat relativně malé rozdíly, u měst už nalezneme rozdíly značné. Je však třeba vidět, že podmínky pro komunikaci jsou zde zcela rozdílné a v menších aglomeracích fungují také zcela jiné formy a způsoby komunikace. I nad nimi se však je třeba zamýšlet.