Daňové příjmy obcí v roce 2007 zaznamenaly nárůst
K 1. lednu letošního roku nabyla účinnosti tolik diskutovaná novela zákona o rozpočtovém určení daní, která zásadně změnila způsob výpočtu konkrétního podílu každé obce na sdílených daních. Zejména snížením počtu velikostních kategorií, odstraněním tzv. skokových přechodů mezi kategoriemi, zavedením koeficientů postupných přechodů. Dále také rozšířila kritéria, podle kterých se přerozdělují sdílené daně.
K minimalizaci dopadů této změny byl zvýšen podíl obcí na inkasu sdílených daní z 20,59 % na 21,4 %, což má podle predikce Ministerstva financí představovat přibližně 4,6 mld. Kč pro všechny obce navíc. Přestože se v současnosti daně přerozdělují již podle nového způsobu výpočtu, máme nyní k dispozici údaje za minulý rok a můžeme tedy analyticky zhodnotit vývoj daňových příjmů obcí v roce 2007 podle starého systému přerozdělení sdílených daní.
Nejlépe bude ukázat vývoj na konkrétních číslech, které představují skutečnost daňových příjmů obcí k 31. 12. 2007.
Souhrnné údaje o daňových příjmech obcí dle rozpočtového určení daní, dále jen daňové příjmy dle RUD, zahrnují sdílené daně, kterými jsou ze zákona daň z příjmů fyzických osob, daň z příjmů právnických osob (bez daně z příjmů právnických osob, kdy je obec sama poplatníkem této daně), daň z přidané hodnoty, ale také daň z nemovitostí, která je daní výlučnou. Uváděné celkové daňové příjmy (viz tabulka 1) obsahují i ostatní výlučné daně a výnosy z místních a správních poplatků. Skutečnost daňových příjmů dle RUD pro obce byla v roce 2007 nad očekávání příznivá. Samotné obce si polepšily oproti roku 2006 přibližně o 9,25 mld. Kč, což představuje meziroční nárůst téměř 8,2 %. Je vidět, že původní predikce vývoje daňových příjmů pro obce, kterou zpracovalo Ministerstvo financí pro rok 2007, a která počítala s nárůstem o přibližně 4,8 %, byla velmi realistická.
Vývoj daňových příjmů
První tabulka a graf výstižně a názorně ukazují, jakým způsobem se vyvíjely daňové příjmy obcí za posledních osm let. Záměrně uvádím jako první rok 2000, kdy se daňové příjmy obcí ještě řídily podle staré právní úpravy před reformou veřejné správy, jejíž součástí byly změny ve financování územních samosprávných celků. V letech 2001 až 2007 lze sledovat vývoj daňových příjmů obcí podle dobře známého zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, který nabyl účinnosti 1. 1. 2001. Je vidět zcela jasný trend každoročního nárůstu daňových příjmů až do roku 2005 včetně.
Tab./Graf 1: Vývoj daňových příjmů obcí v letech 2000 až 2007 (v mld. Kč)
Rok | Daňové příjmy | Daňové příjmy dle RUD |
---|---|---|
2000 | 83,584 | 68,715 |
2001 | 88,830 | 77,567 |
2002 | 99,546 | 86,192 |
2003 | 107,492 | 92,299 |
2004 | 116,113 | 100,150 |
2005 | 128,900 | 112,045 |
2006 | 130,670 | 112,893 |
2007 | 141,349 | 122,140 |
V následujícím roce 2006 se projevil "předvolební balíček" daňových změn (zavedení společného zdanění manželů, snížení základní sazby DPFO na 12 %, a další), který znamenal výrazné snížení přímých daní. Propad inkasa především daně z příjmů fyzických osob nebyl dostatečně kompenzován zvýšeným inkasem DPH, proto došlo ke stagnaci obecních rozpočtů. Zatímco ve státním rozpočtu se pokles inkasa přímých daní kompenzoval zvýšením spotřebních daní, u obcí se tato skutečnost nijak neprojevila, protože spotřební daně nejsou součástí sdílených daní, na nichž se podílejí obce.
V roce 2006 a 2007 nebyla až do schválení reformy veřejných financí účinné od 1. 1. 2008 přijata žádná zásadní změna daňových zákonů, která by vývoj inkasa daní v roce 2007 zásadně ovlivnila. Proto byl rok 2007 ve znamení pokračování přerušeného nárůstu daňových příjmů obcí díky dynamickému hospodářskému růstu, relativní stabilitě sazeb a korekčních prvků daní v tomto roce.
Velikostní kategorie
Tabulka 2 ukazuje situaci v daňových příjmech obcí v letech 2005, 2006 a 2007 podle rozdělení obcí do jednotlivých velikostních kategorií. Údaje jsou vždy celkovým úhrnem za příslušnou velikostní kategorii. Zároveň poslední sloupec ukazuje porovnání roku 2007 a 2006, tedy o kolik procentních bodů rostly daňové příjmy obcí. Meziroční nárůst byl nejnižší v kategorii 40 001 až 50 000 obyvatel, a to 6,08 %, zatímco nejvyšším nárůstem se mohly těšit obce do 100 obyvatel, kde činil 9,76 % oproti předcházejícímu roku. Jde samozřejmě o průměrné hodnoty, které zdaleka nemohou postihovat výkyvy jednotlivých případů.
Tab. 2: Daňové příjmy obcí dle RUD podle velikosti kategorií (v tis. Kč)
Velikostní kategorie | Počet obyv. k 1. 1.2007 | DP RUD 2005 | DP RUD 2006 | DP RUD 2007 | Nárůst 2007/2006 v % |
---|---|---|---|---|---|
Hlavní město Praha | 1 188 126 | 34 836 360,20 | 35 545 574,56 | 38 744 632,78 | 109,00 |
150 001 a více obyvatel | 839 170 | 14 557 265,00 | 14 736 150,60 | 15 966 618,90 | 108,35 |
100 001--150 000 obyvatel | 100 168 | 1 157 280,32 | 1 156 401,46 | 1 253 703,78 | 108,41 |
50 001--100 000 obyvatel | 1 156 650 | 10 790 877,65 | 10 832 195,43 | 11 664 438,26 | 107,68 |
40 001--50 000 obyvatel | 231 332 | 2 122 853,22 | 2 132 703,33 | 2 262 410,95 | 106,08 |
30 001--40 000 obyvatel | 348 408 | 2 859 197,27 | 2 864 363,18 | 3 077 143,18 | 107,43 |
20 001--30 000 obyvatel | 663 049 | 5 313 616,90 | 5 288 904,51 | 5 673 086,75 | 107,26 |
10 001--20 000 obyvatel | 962 930 | 7 738 260,14 | 7 684 864,41 | 8 272 461,54 | 107,65 |
5 001--10 000 obyvatel | 947 225 | 6 609 652,39 | 6 590 206,55 | 7 089 260,45 | 107,57 |
1 501--5 000 obyvatel | 1 524 149 | 10 323 558,13 | 10 316 824,72 | 11 149 693,77 | 108,07 |
301--1 500 obyvatel | 1 910 686 | 12 976 066,22 | 12 997 276,52 | 14 026 229,03 | 107,92 |
201--300 obyvatel | 215 321 | 1 458 479,39 | 1 459 036,70 | 1 572 786,95 | 107,80 |
101--200 obyvatel | 159 533 | 1 063 549,80 | 1 061 405,45 | 1 138 550,37 | 107,27 |
do 100 obyvatel | 38 388 | 237 634,65 | 226 953,13 | 249 092,65 | 109,76 |
Celkový součet | 10 285 135 | 112 044 651,28 | 112 892 860,55 | 122 140 109,36 | 108,19 |
Na první pohled nezajímavá statistika počtu obcí, obyvatel a daňových příjmů v kategorii nám při hlubším zamyšlení sdělí hned několik věcí typických pro obecní samosprávu v České republice a její financování. Ve všech případech uvádím také relativní počet vyjádřený procenty, abychom mohli lépe posoudit a srovnat význam jednotlivých velikostních kategorií. Je zřejmé, že v České republice máme velmi rozdrobenou místní samosprávu, což dokazuje celkový počet 6244 obcí, v nichž v roce 2007 žilo 10 285 135 obyvatel.
Tab. 3: Počet obcí, obyvatel a DP v roce 2007 dle velikostních kategorií
Velikostní kategorie | Počet obcí v kategorii (2007) | % | Počet obyv. k 1.1.2007 | % | DP RUD 2007 | % | Průměr na jednotlivce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hlavní město Praha | 1 | 0,02% | 1 188 126 | 11,55% | 38 744 632,78 | 31,72% | 32,61 |
150 001 a více obyvatel | 3 | 0,05% | 839 170 | 8,16% | 15 966 618,90 | 13,07% | 19,03 |
100 001--150 000 obyvatel | 1 | 0,02% | 100 168 | 0,97% | 1 253 703,78 | 1,03% | 12,52 |
50 001--100 000 obyvatel | 16 | 0,26% | 1 156 650 | 11,25% | 11 664 438,26 | 9,55% | 10,08 |
40 001--50 000 obyvatel | 5 | 0,08% | 231 332 | 2,25% | 2 262 410,95 | 1,85% | 9,78 |
30 001--40 000 obyvatel | 10 | 0,16% | 348 408 | 3,39% | 3 077 143,18 | 2,52% | 8,83 |
20 001--30 000 obyvatel | 27 | 0,43% | 663 049 | 6,45% | 5 673 086,75 | 4,64% | 8,56 |
10 001--20 000 obyvatel | 69 | 1,11% | 962 930 | 9,36% | 8 272 461,54 | 6,77% | 8,59 |
5001--10 000 obyvatel | 140 | 2,24% | 947 225 | 9,21% | 7 089 260,45 | 5,80% | 7,48 |
1501--5000 obyvatel | 600 | 9,61% | 1 524 149 | 14,82% | 11 149 693,77 | 9,13% | 7,32 |
301--1500 obyvatel | 2888 | 46,25% | 1 910 686 | 18,58% | 14 026 229,03 | 11,48% | 7,34 |
201--300 obyvatel | 878 | 14,06% | 215 321 | 2,09% | 1 572 786,95 | 1,29% | 7,30 |
101--200 obyvatel | 1067 | 17,09% | 159 533 | 1,55% | 1 138 550,37 | 0,93% | 7,14 |
do 100 obyvatel | 539 | 8,63% | 38 388 | 0,37% | 249 092,65 | 0,20% | 6,49 |
Celkový součet | 6244 | 100,00% | 10 285 135 | 100,00% | 122 140 109,36 | 100,00% | 11,88 |
Největší kategorií, co do počtu obcí (2888), tak do počtu obyvatel (1 910 686) je velikostní kategorie 301 až 1500 obyvatel. Pokud bychom chtěli tato čísla vyjádřit v procentech, pak do této kategorie patří více jak 46 % obcí, v nichž žije 18,58 % obyvatel. Naopak zdaleka nejméně obyvatel České republiky žije v obcích do 100 obyvatel (38 388), přesto nejmenších samostatných obcí máme 539 (8,63 %). Ve srovnání s tímto je zajímavé procentuelní rozdělení daňových příjmů do jednotlivých kategorií. Rozložení obyvatelstva a daňových příjmů nejlépe vyjadřují oba následující koláčové grafy.
Počet obyvatel k 1. 1. 2007 dle kategorií
Daňové příjmy dle RUD v roce 2007
Závěrem
V současné době se schází na Ministerstvu financí pracovní skupina pro přípravu nového zákona o rozpočtovém určení daní pod vedením náměstka ministra financí Ing. Eduarda Janoty. Je zde široké zastoupení dotčených ministerstev, samospráv, ale také akademické obce, která se má podílet na zpracování nezávislé odborné analýzy financování územních samosprávných celků tak, aby bylo možno poznatků využít při nastavení příštího zákona.
Podrobné zmapování situace není lehký úkol. Je jasné, že největší diskusi lze očekávat příkladně při určení portfolia sdílených daní pro obce, budou-li mezi ně zahrnuty i spotřební a nové ekologické daně, dále při stanovení kritérií, podle nichž se budou daňové příjmy obcí rozdělovat apod. Myslím, že výše uvedená čísla mohou být v mnohém inspirativní, zvláště při jejich analýze financování velikostních skupin obcí.