Aktivity MMR v roce 2008

28. 4. 2008 OF 1/2008 Ostatní

Vedle úkolů v oblasti politiky hospodářské a sociání soudržnosti zabezpečuje Ministerstvo pro místní rozvoj mj. své základní působnosti na úseku regionálního rozvoje, bydlení, cestovního ruchu a stavebního řádu i územního plánování.

Ing. Jiří Vačkář, 1. náměstek ministra pro místní rozvoj

O aktivitách resortu v roce 2008 jsme hovořili s 1. náměstkem ministra Ing. Jiřím Vačkářem.

Jaké úkoly ministerstvo bude plnit z titulu národního orgánu pro koordinaci politiky hospodářské a sociální soudržnosti?

MMR jako Národní orgán pro koordinaci (NOK) je zastřešujícím orgánem pro všechny operační programy v ČR financované ze strukturálních fondů EU a Fondu soudržnosti. U Integrovaného operačního programu (IOP), Operačního programu Technická pomoc a programů přeshraniční, nadnárodní a meziregionální spolupráce plníme navíc funkci řídícího orgánu. Při koordinaci je resort oficiálním partnerem vůči Evropské komisi a správcem monitorovacího systému strukturálních fondů. Zajišťujeme koordinaci jednotného implementačního prostředí, vedení poradních a dalších výborů a tematických pracovních skupin, jednotnou a srozumitelnou informační kampaň o čerpání dotací a koordinujeme aktivity řídicích orgánů v této oblasti. Pro pět přeshraničních programů spolupráce jsme připravili v průběhu let 2006 a 2007 základní dokumentaci a všechny programy budou vyhlášeny do konce března 2008. V zásadě je zachována kontinuita jejich zaměření a implementace, podstatně vyšší nároky klademe na kvalitu projektového partnerství.

Velmi je očekáván Integrovaný operační program, jaké jsou jeho cíle, priority a kdy můžeme čekat první výzvy?

Vzhledem k širokému tematickému zaměření IOP plní u vybraných oblastí také funkci zprostředkujícího subjektu ministerstva vnitra, zdravotnictví, práce a sociálních věcí a kultury. Samotný IOP je koncipován jako program komplexních intervencí národního rozměru pro řešení společných problémů na území ČR. Globálním cílem IOP je modernizace a zefektivnění činností a procesů v oblasti veřejné správy, veřejných služeb a řízení územního rozvoje a podpora vybraných aktivit, které jsou stěžejní pro rozvoj celého území ČR. Program byl Evropskou komisí schválen v prosinci a v současné době se dokončují práce na posledních dokumentech. Vyhlášení prvních výzev na vybrané oblasti intervence se předpokládá v březnu či dubnu 2008. Prioritní osy IOP jsou: Modernizace veřejné správy, zavádění ICT v územní veřejné správě, zvýšení kvality a dostupnosti veřejných služeb, národní podpora cestovního ruchu, národní podpora územního rozvoje a technická pomoc

V rámci tohoto programu se hodně hovoří o Integrovaných plánech rozvoje měst (IPRM) a navazujících projektů.

V současné době MMR připravuje výzvu pro IPRM a výzvu pro předkládání individuálních projektů do oblasti intervence 5.2. "Zlepšení prostředí v problémových sídlištích". V rámci této oblasti intervence budou realizovány aktivity, které jsou určeny pro problémové zóny s více než 500 byty ve městech nad 20 tisíc obyvatel, a na které je zpracován a schválen IPRM. Budou financovány v rámci revitalizace veřejných prostranství stavební a jiné úpravy, v rámci regenerace bytových domů jejich opravy, rekonstrukce a modernizace a pilotní projekty se zaměří na řešení romských komunit ohrožených sociálním vyloučením.

Budou nadále využívány národní regionální programy?

V souladu se strategií regionálního rozvoje ČR na léta 2007--2013 vyhlašujeme pro rok 2008 národní regionální programy. Především je to Podpora úprav bývalých vojenských areálů k obecnému využití. Program je určen pro obce, v jejichž územním obvodu došlo v období od ustavení obecních zastupitelstev v roce 1990 k rušení vojenských posádek nebo zařízení a které převzaly příslušný vojenský majetek do svého vlastnictví. Dále je to Podpora obnovy venkova -- vedle krajských programů je z ministerstva poskytována dotace na konkrétní akce ve třech dotačních titulech. První je pro obce, které získaly ocenění v soutěži Vesnice roku, druhý podporuje v obcích zapojení dětí a mládeže do komunitního života a třetí spolupráci obcí na obnově a rozvoji venkova. Také pokračuje realizace programu Obnova obecního a krajského majetku postiženého živelní nebo jinou pohromou. Celkové prostředky na regionální programy jsou pro letošní rok stanoveny celkovým objemem v rozpočtu kapitoly MMR částkou 250 mil. Kč.

Jaké jsou možnosti z hlediska podpory bydlení?

Vyhlášeny jsou čtyři programy a lhůta pro doručení žádosti končí 31. března 2008. U programu regenerace panelových sídlišť jsou prostředky určeny pro úpravy zaměřené na všestranné zlepšení veřejného prostředí. Jde o jednorázové dotace obcím, nevyžadující "údržbu systému". Dotaci lze obci poskytnout, pokud má obec schválený územní plán a projekt regenerace panelového sídliště a podílí se na financování úprav nejméně ve výši 30 % jejich rozpočtových nákladů. Cílem programu Podpora výstavby technické infrastruktury je rozšířit nabídku zainvestovaných prázdných pozemků pro následnou výstavbu bytovou výstavbu. Dotace je poskytována obcím na výstavbu technické infrastruktury -- kanalizace, vodovodu a komunikace. Maximální výše dotace je 50 tis. Kč na jeden budoucí byt.

A zbývající dva programy?

Podpora výstavby podporovaných bytů se soustředí na výstavbu obecních nájemních bytů se sociálním určením. Program má dva dotační tituly. Pečovatelské byty pro osoby se zvláštními potřebami z důvodů zdravotních či pokročilého věku a dále vstupní byty pro osoby, které i při využití všech stávajících nástrojů sociální a bytové politiky nemají přístup k bydlení, přičemž jsou schopné samostatného života, zejména z hlediska plnění povinností vyplývajících z nájemního vztahu. V prvém případě je dotace na jednu bytovou jednotku v rozmezí 600--850 tis. Kč u výstavby vstupních bytů je maximální dotace na bytovou jednotku 250--850 tis. Kč. Čtvrtým programem je Podpora oprav domovních olověných rozvodů.

Které aktivity ministerstvo připravuje na úseku cestovního ruchu?

Aktivit je mnoho, ale chtěl bych hovořit o Koncepci státní politiky cestovního ruchu v ČR na období 2007--2013, která byla schválena vládou v listopadu loňského roku. Představuje střednědobý strategický dokument, který vychází především z možností cestovního ruchu v ČR a účinnými nástroji podněcuje jeho další rozvoj. Hlavní strategické cíle koncepce jsou vyjádřeny ve čtyřech prioritách. Především je to konkurenceschopnost národních a regionálních produktů. Dále sem patří rozšiřování a zkvalitnění infrastruktury a služeb, třetí prioritou je marketing a rozvoj lidských zdrojů a nakonec vytváření organizační struktury cestovního ruchu. Prováděcí dokument k realizaci koncepce zpracujeme do 30. června 2008.

Jakými nástroji se uvedená koncepce bude naplňovat?

Mezi hlavní nástroje patří právě Integrovaný operační program a jeho čtvrtá priorita tj. Národní podpora cestovního ruchu. Pro podporu rozvoje cestovního ruchu slouží rovněž Regionální operační programy (ROP), každý z nich obsahuje prioritu "cestovní ruch". Koncepce bude rovněž sloužit k inovaci rozvojových programů cestovního ruchu v jednotlivých krajích ČR, které po celostátním, zastřešujícím dokumentu již dlouho volaly.

Věnujme se ještě stavebnímu zákonu, který je rovněž v gesci MMR a začíná jeho druhý rok účinnosti

Přestože se nový stavební zákon připravoval několik let a byl schválen s dostatečným předstihem před nabytím účinnosti, vyvolala jeho aplikace potřebu novelizovat některá ustanovení. Vláda v červenci loňského roku schválila návrh novely zákona o územním plánování a stavebním řádu, první čtení v Poslanecké sněmovně proběhlo dne 19. října 2007, druhé a třetí čtení bude následovat.

Jaké jsou navržené změny?

Mezi hlavními změny této novely patří:

  • prodloužení lhůty, do které je nutné všechny územní plány sídelních útvarů nebo obcí, schválené před účinností nového stavebního zákona upravit podle tohoto zákona, a to z 5 na 9 let, což povede k úsporám prostředků obcí, rovnoměrnějšímu rozložení projektových kapacit a umožní to bezkonfliktní čerpání prostředků Evropské unie,
  • úprava režimu pro výstavbu plotů; jakýkoliv plot bude vyžadovat územní rozhodnutí, nebo územní souhlas, jeho vlastní provádění potom nebude nijak regulováno, tj. jeho realizace nebude vyžadovat stavební povolení ani ohlášení stavebnímu úřadu,
  • doplnění, že pokud je se stavbou hlavním předmětem žádosti nebo ohlášení soubor staveb, projedná stavební úřad všechny stavby v režimu stavby hlavní; touto změnou se docílí toho, že stavební úřady budou mít v zákoně výslovnou oporu pro využívání zjednodušujících postupů,
  • doplnění ustanovení, které týká rozhodnutí, kterým se zakazuje provedení ohlášené stavby tak, že ze zákona se případnému odvolání odejímá odkladný účinek; tímto doplněním se sleduje posílení jistoty a zjednodušení práce stavebnímu úřadu, který v současné době v každém jednotlivém zákazovém rozhodnutí musí současně rozhodnout o odejmutí odkladného účinku odvolání,
  • u problematiky stavebních uzávěr je snaha vyřešit absenci chybějících ustanovení pro postupy využití stavebních uzávěr vyhlášených podle starého stavebního zákona; doplněním přechodných ustanovení, že při změnách, povolování výjimek a rušení stavebních uzávěr vyhlášených před 31. prosincem 2006 se postupuje podle nového stavebního zákona.

Současně MMR pracuje na další, mnohem komplexnější novele stavebního zákona, a to na základě podnětů stavebních úřadů, odborné veřejnosti, stavebníků, zhotovitelů a dalších účastníků stavebního a územně-plánovacího řízení.

Děkuji za rozhovor

Antonín Eliáš