Územní rozpočty v roce 2006
Územní rozpočty v roce 2006 neprodělaly žádné zásadní strukturální změny, vliv novely zákona o rozpočtovém určení daní (RUD) z roku 2005 se dotkl pouze skladby krajských dotací a rozpočty krajů byly poprvé koncipovány jako schodkové. Ve vztahu k obcím byla taky poprvé použita nová metodika propočtu příspěvku na výkon státní správy, což částečně optimalizuje ekonomiku tohoto prostředí. Obecní rozpočty však značně ovlivnil dopad změny zákona o dani z příjmů (společné zdanění manželů).
Kraje a obce včetně dobrovolných svazků obcí (DSO) získaly v roce 2006 do svých rozpočtů celkem 359,9 mld. Kč, obce se na celkových příjmech územních rozpočtů podílely 68,3 %. Nově vzniklé Regionální rady hospodařily s příjmy ve výši 41,4 mil. Kč. Kraje a obce skončily své hospodaření v roce 2006 převahou výdajů nad příjmy ve výši 3,9 mld. Kč (z toho byl schodek krajů 2,2 mld. Kč a obcí 1,7 mld. Kč).
Příjmy a výdaje krajů
Kraje od roku 2005 rozhodují samostatně o použití podstatné části svých příjmů a po uvedené změně RUD se navýšil podíl krajů na výnosech se sdílených daní z 3,1 % na 8,92 %. Tím je ovlivněn i význam daňových příjmů krajů v rámci příjmové stránky jejich rozpočtů. Ještě v roce 2004 představovaly daňové příjmy 12,5 % z celkových příjmů, v roce 2005 byl na úrovni 34,9 % a v loňském roce jejich podíl nepatrně poklesl na 34,6 %. Celkové příjmy krajů v roce 2006 činily 122,1 mld. Kč, z toho byly celkem přijaté dotace ve výši 76,5 mld. Kč. Struktura příjmů krajů je patrná z tabulky 1. Vývoj vlastních příjmů krajů, přijatých dotací i podíl vlastních příjmů na celkových je uveden v tabulce 2.
Tab. 1: Struktura krajských příjmů v roce 2006
Příjem | Podíl |
---|---|
Daňové příjmy | 34,6 % |
Nedaňové příjmy | 2,4 % |
Kapitálové příjmy | 0,3 % |
Přijaté dotace | 62,7 % |
Tab. 2. Vývoj vlastních příjmů krajů (mil. Kč)
Rok | Vlastní příjmy | Přijaté dotace | Celkové příjmy | Podíl vl. příjmů na celkových (%) |
---|---|---|---|---|
2004 | 16 099,2 | 84 614,0 | 100 713,2 | 16,0 |
2005 | 42 743,5 | 70 685,7 | 113 469,3 | 37,3 |
2006 | 45 569,6 | 76 557,8 | 122 127,5 | 37,3 |
Celkový objem finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům krajů byl pro rok 2006 rozpočtován ve výši 6,0 mld. Kč v členění na příspěvek na výkon státní správy (1,0 mld. Kč) a dotace na sociální služby. V rámci celkových dotací přijaly kraje z rozpočtů ústředních orgánů státní správy finanční prostředky v celkové výši cca 68,6 mld. Kč, což je nárůst 4,5 mld. Kč, v němž se ovšem promítají prostředky uvolněné z fondů Evropské unie, které jsou nově zahrnuty do kapitol státního rozpočtu. Největší objem dotací přijaly kraje z rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (celkem 64,9 mld. Kč).
Celkové výdaje krajů byly čerpány ve výši 124,4 mld. Kč. Největší výdajovou položku krajů tvoří neinvestiční transfery zřizovaným příspěvkovým organizacím, což souvisí s financováním institucí převedených na kraje v rámci reformy veřejné správy. Druhou největší položkou jsou dotace neziskovým a podobným organizacím, což jsou zejména přímé náklady na vzdělání, poskytnuté základním školám, zřizovaným obcemi. Podrobněji viz tab. 3.
Tab. 3. Vývoj výdajů krajů (mil. Kč)
Ukazatel | Skut. 2004 | Skut. 2005 | Skut. 2006 | Rozdíl 2006--2005 | |
---|---|---|---|---|---|
Běžné výdaje | 88 384,9 | 100 590,0 | 108 488,3 | 7 898,3 | |
z toho | Platy zam. a platby za práci | 1 641,8 | 1 793,5 | 1 938,0 | 144,5 |
Nákup materiálu | 259,7 | 263,5 | 298,9 | 35,4 | |
Nákup paliv, energie, služeb | 1 918,8 | 2 056,4 | 3 373,9 | 1 317,5 | |
Dopravní obslužnost | 4 835,0 | 7 939,8 | 8 107,2 | 167,4 | |
Neinvest. dotace podnikům | 2 696,4 | 2 593,5 | 3 107,9 | 514,4 | |
Neinvest. dotace nezisk.org. | 1 145,9 | 36 546,1 | 39 073,0 | 2 526,9 | |
Neinvest. transfery org. | 39 572,0 | 46 248,6 | 49 495,6 | 3 247,0 | |
Kapitálové výdaje | 11 501,2 | 11 975,4 | 15 909,4 | 3 934,0 | |
z toho | Investiční nákupy | 4 963,6 | 4 634,5 | 7 718,3 | 3 083,8 |
Inv. dotace podnikům | 222,9 | 473,1 | 1 117,8 | 644,7 | |
Inv. transfery nezisk.org. | 108,2 | 114,5 | 156,7 | 42,2 | |
Inv. dotace PO | 4 922,6 | 5 229,0 | 4 649,7 | - 579,3 | |
Výdaje celkem | 99 886,1 | 112 565,4 | 124 397,7 | 11 832,3 |
Příjmy a výdaje obcí
Celkové příjmy obcí dosáhly v roce 2006 částky 245,6 mld. Kč, což je o 17,1 mld. Kč (7,5 %) více proti roku 2005. Nárůst je způsoben především vyšším čerpáním dotací z kapitol státního rozpočtu. Základním zdrojem příjmů obcí nadále zůstávají daňové příjmy, které tvoří více než polovinu (53,2 %) jejich celkových příjmů. Dotace představují 24,2 % celkových příjmů. Podrobná struktura jednotlivých příjmů obcí je patrná z tab. 4 a porovnání položek s rokem předchozím naleznete v tab. 5.
Tab. 4. Struktura příjmů obcí v roce 2006
Příjem | Podíl |
---|---|
Daňové příjmy | 53,2 % |
Nedaňové příjmy | 9,6 % |
Kapitálové příjmy | 6,5 % |
Přijaté dotace | 30,7 % |
Tab. 5. Porovnání příjmů obcí 2005 a 2006 (mil. Kč)
Ukazatel | Skutečnost 2005 | Schválený rozpočet 2006 po změnách | Skutečnost 2006 | |
---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 128 910,0 | 131 400,0 | 130 673,1 | |
z toho | daně z příjmů FO | 36 469,1 | 37 000,0 | 33 966,9 |
daně z příjmů PO | 32 997,9 | 31 900,0 | 34 276,9 | |
DPH | 43 199,3 | 46 400,0 | 45 613,2 | |
poplatky | 11 270,8 | 11 000,0 | 11 828,0 | |
daň z nemovitostí | 4 966,1 | 5 100,0 | 4 974,0 | |
Nedaňové příjmy | 22 951,6 | 22 900,0 | 23 504,5 | |
Kapitálové příjmy | 13 467,9 | 12 500,0 | 16 012,1 | |
Vlastní příjmy | 165 329,5 | 166 800,0 | 170 189,7 | |
Přijaté dotace | 63 226,2 | 74 627,4 | 75 419,1 | |
z toho | běžné | 45 279,4 | 48 565,6 | 49 817,4 |
kapitálové | 17 946,8 | 26 061,8 | 25 601,7 | |
Příjmy celkem | 228 547,8 | 241 427,4 | 245 605,8 |
Daňové příjmy obcí vykázaly na konci roku objem 130,7 mld. Kč, tj. 99,4 % rozpočtované částky. Přesto ve srovnání s rolem 2005 je celkový přírůstek 1,8 mld. Kč. Podíl daňových příjmů obcí na jejich celkových příjmech se snížil o 3,2 %. Celkový pokles je způsoben dramatickým poklesem daně z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti. Výnos této daně je v účetnictví všech obcí vykazován v objemu 7,5 mld. Kč, tj. plnění na 62,8 % a ve srovnání s rokem předchozím se výnos této daně snížil celkem téměř o tři miliardy korun. Tento pokles způsobilo ustanovení o společném zdanění manželů a úbytek daní překvapil i samotné zákonodárce. Bohužel se to v rozpočtech některých obcí projevilo velmi výrazně.
Vlastní příjmy obcí se na celkových příjmech podílejí 69,3 %, což je o 3,1 % menší podíl než v roce 2005, přestože se vlastní příjmy zvýšily o 4,9 mld. Kč. Zbývající část příjmů obcí tvoří dotace ze státního rozpočtu a Národního fondu (55,4 mld. Kč), ze státních fondů (4,2 mld. Kč), od krajů (2,9 mld. Kč) a převody z vlastních rezervních fondů (13,0 mld. Kč). Podíl dotací na celkových příjmech se zvýšil o 2,7 % a činil 24,3 % z celkových příjmů obcí.
Celkové výdaje obcí v roce 2006 dosáhly výše 247,4 mld. Kč a jejich podrobný přehled včetně vývojové řady je vidět v tab. 5. Při podrobnějším pohledu na uvedenou tabulku vidíme, že dvě třetiny výdajů obcí tvoří běžné výdaje a největší vliv na jejich objem mají náklady na nákup vody, paliv, energií, služeb a jiných nákupů (téměř třicet procent běžných výdajů). Nárůst této položky je 117 % proti roku 2005 a jen podrobnější rozbor ukáže, zda je zvýšení způsobeno růstem cen, plýtváním či pomalým zaváděním úsporných programů. Druhou největší položku běžných výdajů -- transfery příspěvkovým organizacím -- obce příliš neovlivní, jde zejména o přímé náklady na vzdělávání ve školách zřizovaných obcemi, ale financovaných z rozpočtů krajů.
Tab. 5. Vývoj výdajů obcí 2003--2006 (mil. Kč)
Ukazatel | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
---|---|---|---|---|---|
Běžné výdaje | 177 00 | 180 360 | 149 654 | 162 646 | |
z toho | platy zaměstnanců | 18 878 | 19 460 | 19 829 | 21 720 |
nákup energie a služeb | 39 790 | 40 269 | 41 304 | 46 122 | |
dopravní obslužnost | 1 409 | 1 388 | 1 489 | 1 536 | |
neinv. prostředky PO | 60 187 | 62 784 | 27 099 | 29 058 | |
transfery obyvatelstvu | 15 417 | 15 229 | 14 665 | 15 188 | |
Kapitálové výdaje | 71 542 | 77 893 | 72 053 | 84 710 | |
Výdaje celkem | 248 543 | 258 254 | 221 708 | 247 356 | |
Saldo příjmů a výdajů | -4 576 | -9 780 | 6 839 | -1 751 |
Kapitálové výdaje celkem dosáhly objemu 84,7 mld. Kč a proti roku předchozímu byly výrazně vyšší -- o 12,7 mld. Kč. Na celkových výdajích obcí se podílely 34,2 %, ale na kapitálových výdajích územních samosprávných celků se podílely 87,6 %. Zvýšení do jisté míry ovlivnily dotace ze strukturálních fondů EU, ale toto čerpání výdajů bylo v menší míře než předpokládal rozpočet. Investiční programy znamenají participaci vlastních zdrojů obcí. To na jedné straně vede k efektivnímu vynakládání prostředků, na druhé straně vytváří tlak na zapojení mimorozpočtových zdrojů a tím i zadluženost obcí.