Územní rozpočty v roce 2006

23. 8. 2007 OF 3/2007 Ekonomika

Územní rozpočty v roce 2006 neprodělaly žádné zásadní strukturální změny, vliv novely zákona o rozpočtovém určení daní (RUD) z roku 2005 se dotkl pouze skladby krajských dotací a rozpočty krajů byly poprvé koncipovány jako schodkové. Ve vztahu k obcím byla taky poprvé použita nová metodika propočtu příspěvku na výkon státní správy, což částečně optimalizuje ekonomiku tohoto prostředí. Obecní rozpočty však značně ovlivnil dopad změny zákona o dani z příjmů (společné zdanění manželů).

Kraje a obce včetně dobrovolných svazků obcí (DSO) získaly v roce 2006 do svých rozpočtů celkem 359,9 mld. Kč, obce se na celkových příjmech územních rozpočtů podílely 68,3 %. Nově vzniklé Regionální rady hospodařily s příjmy ve výši 41,4 mil. Kč. Kraje a obce skončily své hospodaření v roce 2006 převahou výdajů nad příjmy ve výši 3,9 mld. Kč (z toho byl schodek krajů 2,2 mld. Kč a obcí 1,7 mld. Kč).

Příjmy a výdaje krajů

Kraje od roku 2005 rozhodují samostatně o použití podstatné části svých příjmů a po uvedené změně RUD se navýšil podíl krajů na výnosech se sdílených daní z 3,1 % na 8,92 %. Tím je ovlivněn i význam daňových příjmů krajů v rámci příjmové stránky jejich rozpočtů. Ještě v roce 2004 představovaly daňové příjmy 12,5 % z celkových příjmů, v roce 2005 byl na úrovni 34,9 % a v loňském roce jejich podíl nepatrně poklesl na 34,6 %. Celkové příjmy krajů v roce 2006 činily 122,1 mld. Kč, z toho byly celkem přijaté dotace ve výši 76,5 mld. Kč. Struktura příjmů krajů je patrná z tabulky 1. Vývoj vlastních příjmů krajů, přijatých dotací i podíl vlastních příjmů na celkových je uveden v tabulce 2.

Tab. 1: Struktura krajských příjmů v roce 2006
Příjem Podíl
Daňové příjmy 34,6 %
Nedaňové příjmy 2,4 %
Kapitálové příjmy 0,3 %
Přijaté dotace 62,7 %
Tab. 2. Vývoj vlastních příjmů krajů (mil. Kč)
Rok Vlastní příjmy Přijaté dotace Celkové příjmy Podíl vl. příjmů na celkových (%)
2004 16 099,2 84 614,0 100 713,2 16,0
2005 42 743,5 70 685,7 113 469,3 37,3
2006 45 569,6 76 557,8 122 127,5 37,3

Celkový objem finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům krajů byl pro rok 2006 rozpočtován ve výši 6,0 mld. Kč v členění na příspěvek na výkon státní správy (1,0 mld. Kč) a dotace na sociální služby. V rámci celkových dotací přijaly kraje z rozpočtů ústředních orgánů státní správy finanční prostředky v celkové výši cca 68,6 mld. Kč, což je nárůst 4,5 mld. Kč, v němž se ovšem promítají prostředky uvolněné z fondů Evropské unie, které jsou nově zahrnuty do kapitol státního rozpočtu. Největší objem dotací přijaly kraje z rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (celkem 64,9 mld. Kč).

Celkové výdaje krajů byly čerpány ve výši 124,4 mld. Kč. Největší výdajovou položku krajů tvoří neinvestiční transfery zřizovaným příspěvkovým organizacím, což souvisí s financováním institucí převedených na kraje v rámci reformy veřejné správy. Druhou největší položkou jsou dotace neziskovým a podobným organizacím, což jsou zejména přímé náklady na vzdělání, poskytnuté základním školám, zřizovaným obcemi. Podrobněji viz tab. 3.

Tab. 3. Vývoj výdajů krajů (mil. Kč)
Ukazatel Skut. 2004 Skut. 2005 Skut. 2006 Rozdíl 2006--2005
Běžné výdaje 88 384,9 100 590,0 108 488,3 7 898,3
z toho Platy zam. a platby za práci 1 641,8 1 793,5 1 938,0 144,5
Nákup materiálu 259,7 263,5 298,9 35,4
Nákup paliv, energie, služeb 1 918,8 2 056,4 3 373,9 1 317,5
Dopravní obslužnost 4 835,0 7 939,8 8 107,2 167,4
Neinvest. dotace podnikům 2 696,4 2 593,5 3 107,9 514,4
Neinvest. dotace nezisk.org. 1 145,9 36 546,1 39 073,0 2 526,9
Neinvest. transfery org. 39 572,0 46 248,6 49 495,6 3 247,0
Kapitálové výdaje 11 501,2 11 975,4 15 909,4 3 934,0
z toho Investiční nákupy 4 963,6 4 634,5 7 718,3 3 083,8
Inv. dotace podnikům 222,9 473,1 1 117,8 644,7
Inv. transfery nezisk.org. 108,2 114,5 156,7 42,2
Inv. dotace PO 4 922,6 5 229,0 4 649,7 - 579,3
Výdaje celkem 99 886,1 112 565,4 124 397,7 11 832,3

Příjmy a výdaje obcí

Celkové příjmy obcí dosáhly v roce 2006 částky 245,6 mld. Kč, což je o 17,1 mld. Kč (7,5 %) více proti roku 2005. Nárůst je způsoben především vyšším čerpáním dotací z kapitol státního rozpočtu. Základním zdrojem příjmů obcí nadále zůstávají daňové příjmy, které tvoří více než polovinu (53,2 %) jejich celkových příjmů. Dotace představují 24,2 % celkových příjmů. Podrobná struktura jednotlivých příjmů obcí je patrná z tab. 4 a porovnání položek s rokem předchozím naleznete v tab. 5.

Tab. 4. Struktura příjmů obcí v roce 2006
Příjem Podíl
Daňové příjmy 53,2 %
Nedaňové příjmy 9,6 %
Kapitálové příjmy 6,5 %
Přijaté dotace 30,7 %
Tab. 5. Porovnání příjmů obcí 2005 a 2006 (mil. Kč)
Ukazatel Skutečnost 2005 Schválený rozpočet 2006 po změnách Skutečnost 2006
Daňové příjmy 128 910,0 131 400,0 130 673,1
z toho daně z příjmů FO 36 469,1 37 000,0 33 966,9
daně z příjmů PO 32 997,9 31 900,0 34 276,9
DPH 43 199,3 46 400,0 45 613,2
poplatky 11 270,8 11 000,0 11 828,0
daň z nemovitostí 4 966,1 5 100,0 4 974,0
Nedaňové příjmy 22 951,6 22 900,0 23 504,5
Kapitálové příjmy 13 467,9 12 500,0 16 012,1
Vlastní příjmy 165 329,5 166 800,0 170 189,7
Přijaté dotace 63 226,2 74 627,4 75 419,1
z toho běžné 45 279,4 48 565,6 49 817,4
kapitálové 17 946,8 26 061,8 25 601,7
Příjmy celkem 228 547,8 241 427,4 245 605,8

Daňové příjmy obcí vykázaly na konci roku objem 130,7 mld. Kč, tj. 99,4 % rozpočtované částky. Přesto ve srovnání s rolem 2005 je celkový přírůstek 1,8 mld. Kč. Podíl daňových příjmů obcí na jejich celkových příjmech se snížil o 3,2 %. Celkový pokles je způsoben dramatickým poklesem daně z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti. Výnos této daně je v účetnictví všech obcí vykazován v objemu 7,5 mld. Kč, tj. plnění na 62,8 % a ve srovnání s rokem předchozím se výnos této daně snížil celkem téměř o tři miliardy korun. Tento pokles způsobilo ustanovení o společném zdanění manželů a úbytek daní překvapil i samotné zákonodárce. Bohužel se to v rozpočtech některých obcí projevilo velmi výrazně.

Vlastní příjmy obcí se na celkových příjmech podílejí 69,3 %, což je o 3,1 % menší podíl než v roce 2005, přestože se vlastní příjmy zvýšily o 4,9 mld. Kč. Zbývající část příjmů obcí tvoří dotace ze státního rozpočtu a Národního fondu (55,4 mld. Kč), ze státních fondů (4,2 mld. Kč), od krajů (2,9 mld. Kč) a převody z vlastních rezervních fondů (13,0 mld. Kč). Podíl dotací na celkových příjmech se zvýšil o 2,7 % a činil 24,3 % z celkových příjmů obcí.

Celkové výdaje obcí v roce 2006 dosáhly výše 247,4 mld. Kč a jejich podrobný přehled včetně vývojové řady je vidět v tab. 5. Při podrobnějším pohledu na uvedenou tabulku vidíme, že dvě třetiny výdajů obcí tvoří běžné výdaje a největší vliv na jejich objem mají náklady na nákup vody, paliv, energií, služeb a jiných nákupů (téměř třicet procent běžných výdajů). Nárůst této položky je 117 % proti roku 2005 a jen podrobnější rozbor ukáže, zda je zvýšení způsobeno růstem cen, plýtváním či pomalým zaváděním úsporných programů. Druhou největší položku běžných výdajů -- transfery příspěvkovým organizacím -- obce příliš neovlivní, jde zejména o přímé náklady na vzdělávání ve školách zřizovaných obcemi, ale financovaných z rozpočtů krajů.

Tab. 5. Vývoj výdajů obcí 2003--2006 (mil. Kč)
Ukazatel 2003 2004 2005 2006
Běžné výdaje 177 00 180 360 149 654 162 646
z toho platy zaměstnanců 18 878 19 460 19 829 21 720
nákup energie a služeb 39 790 40 269 41 304 46 122
dopravní obslužnost 1 409 1 388 1 489 1 536
neinv. prostředky PO 60 187 62 784 27 099 29 058
transfery obyvatelstvu 15 417 15 229 14 665 15 188
Kapitálové výdaje 71 542 77 893 72 053 84 710
Výdaje celkem 248 543  258 254  221 708  247 356
Saldo příjmů a výdajů -4 576 -9 780 6 839 -1 751

Kapitálové výdaje celkem dosáhly objemu 84,7 mld. Kč a proti roku předchozímu byly výrazně vyšší -- o 12,7 mld. Kč. Na celkových výdajích obcí se podílely 34,2 %, ale na kapitálových výdajích územních samosprávných celků se podílely 87,6 %. Zvýšení do jisté míry ovlivnily dotace ze strukturálních fondů EU, ale toto čerpání výdajů bylo v menší míře než předpokládal rozpočet. Investiční programy znamenají participaci vlastních zdrojů obcí. To na jedné straně vede k efektivnímu vynakládání prostředků, na druhé straně vytváří tlak na zapojení mimorozpočtových zdrojů a tím i zadluženost obcí.

Vybráno ze Státního závěrečného účtu územních rozpočtů 2006