Přeshraniční spolupráce

29. 1. 2007 OF 5/2006 Regiony

Iniciativa Společenství (dále jen IS) INTERREG III je jednou ze čtyř iniciativ zřízených Evropskou Komisí k řešení specifických problémů dotýkajících se celého území EU (dalšími iniciativami jsou EQUAL, LEADER+ a URBAN). Svým charakterem jsou iniciativy spíše doplňkem k dalším programům spolufinancovaným ze strukturálních fondů EU. Iniciativa Společenství INTERREG III se větví na tři části, z nichž nejvýznamnější je IS INTERREG IIIA, která je zaměřena na překonání nevýhod plynoucích z příhraniční pozice dané oblasti a na podporu přeshraniční spolupráce. Iniciativa INTERREG III je financována z Evropského fondu pro regionální rozvoj (dále jen ERDF) a v Česku se realizuje prostřednictvím pěti samostatných programů: česko--bavorský, česko--polský, česko--rakouský, česko--saský a česko--slovenský program. Jde spíše o menší projekty s konkrétním dopadem na příslušnou oblast.

Úloha CRR ČR

Implementace programů IS INTERREG IIIA je v Česku zajišťována několika institucemi. Jednou z nich je Centrum pro regionální rozvoj České republiky (dále jen CRR ČR), které v celém procesu plní roli druhého zprostředkujícího subjektu (prvním jsou Sekretariáty regionálních rad se sídlem na jednotlivých krajských úřadech). CRR ČR je zastoupeno v jednotlivých regionech soudržnosti Česka (tzv. NUTS II) svými pobočkami.

Připravují např. "Podmínky poskytnutí dotace" pro schválené projekty, dále je prováděna věcná, finanční a formální kontrola, jsou přijímány a schvalovány závěrečné (průběžné) zprávy o realizaci a po ukončení každého projektu nebo jeho etapy předkládá příjemce dotace na pobočku CRR ČR "Žádost o platbu" spolu se související dokumentací. Pobočka CRR ČR ověří, zda byl projekt realizován v souladu s původní žádostí, jestli byly naplněny plánované cíle a zda výdaje uplatňované ke spolufinancování z ERDF mají přímou souvislost s projektem. Dále je provedena kontrola formální správnosti dokladů a pokud výdaje uplatňované ke spolufinancování z ERDF splňují podmínky, jsou uznány za tzv. způsobilé, žádost o platbu je finálně vyúčtována a pobočka CRR ČR vystaví "Žádost o proplacení výdajů projektu" a "Osvědčení o provedené práci".

Dokumenty jsou následně předány k další administraci a po kontrole formulářů na MMR ČR obdrží Česká spořitelna a.s. příkaz k převodu prostředků na účet příjemce dotace. Výdaje jsou v předem stanovených termínech tzv. certifikovány Národním fondem a až po předložení Evropské Komisi je dostane Česká republika definitivně proplaceny ze strukturálních fondů EU.

Pravidlo n+2

V souvislosti s čerpáním finančních prostředků z fondů EU se často hovoří o nedostatečném využití zdrojů poskytnutých z fondů EU České republice. Pravidlo n+2 je zakotveno v nařízení Rady (ES) č. 1260/1999 o obecných ustanoveních o strukturálních fondech. Týká se finančního řízení programů financovaných z fondů Evropské unie. Jeho cílem je zajistit efektivnější implementaci těchto programů. Pravidlo n+2 říká, že Evropská komise zruší každou část závazku na daný program, na kterou do konce druhého roku po roce přijetí závazku (tj. do 31. 12. roku n+2) neobdrží žádost o platbu nebo která není pokryta ze zálohové platby. Pravidlo platí na úrovni programu, nikoli na úrovni jednotlivých projektů. Samotná realizace projektu může trvat i déle než 2 roky. V případě, že nedojde ze strany členského státu k naplnění tohoto pravidla (nevyčerpá se alokace na daný rok), hrozí odečtení nevyčerpané části alokace z prostředků přislíbených z EU na daný program.

Splnění pravidla n+2 ohrožuje několik faktorů (např. nedostatek kvalitních projektů, zpoždění v zahájení realizace schválených projektů, nevyčerpání původně plánovaných prostředků atd.). V příštím programovacím období (2007--2013) se proto Evropská komise rozhodla toto pravidlo trochu zmírnit a bude možné nově čerpat finanční prostředky na projekty tři roky (aplikace pravidla n+3).

Alokace v období 2004--2006

S pravidlem n+2 a jeho splněním úzce souvisí objem finančních prostředků poskytnutých členským státům ze strukturálních fondů EU. Celková výše finančních prostředků alokovaných na realizaci IS INTERREG IIIA v programovacím období 2004--2006 přesahuje 1,5 mld. Kč, což je cca 2,1 % prostředků ze strukturálních fondů EU určených pro Českou republiku.

Nejvyšší podíl finančních prostředků připadá na česko-polský program, zatímco nejnižší podíl alokovaných prostředků je určen na projekty realizované v příhraničí česko-slovenském a česko-bavorském. Důvodem rozdílů mezi programy v příhraničních oblastech se starými a novými členskými státy je větší zkušenost ve starších členských státech s realizací programů spolufinancovaných z EU a předpoklad, že těmto státům se snáze podaří naplnit pravidlo n+2. 

Cesta ke splnění

První žádosti o proplacení výdajů z ERDF od příjemců dotace obdrželo CRR ČR a následně zpracovalo v druhé polovině roku 2005. V roce 2005 bylo vyřízeno 12 žádostí o platbu a celý proces čerpání prostředků z ERDF se teprve pomalu rozbíhal. K 31. 10. 2006 bylo pobočkami CRR ČR zpracováno dalších 210 žádostí o platbu o celkovém objemu finančních prostředků požadovaných z ERDF převyšujícím 408 mil. Kč. Během roku 2006 získalo CRR ČR i příjemci dotace značné zkušenosti s posuzováním způsobilosti výdajů a doba potřebná ke zpracování žádostí o platbu předložených na CRR ČR se výrazně zkrátila.

Je vidět vysoký nárůst v počtu zpracovaných žádostí od srpna 2006. Tento nárůst je také způsoben větším počtem žádostí o platbu předložených ke zpracování na pobočky CRR ČR, neboť termín ukončení projektů a jejich etap je na časové ose výrazně posunut za termínem jejich schválení a zahájení realizace.

Nejvíce žádostí o platbu bylo k naplnění pravidla n+2 nutné zpracovat v programu ČR--Rakousko (56), naopak v programu ČR-Slovensko stačilo k jeho dosažení vyřídit 35 žádostí o platbu a 37 v programu ČR-Polsko. Množství zpracovaných žádostí nutných ke splnění n+2 v jednotlivých programech souvisí nejen s výší alokace pro rok 2004 (na polské hranici je téměř dvakrát vyšší než na slovenské), ale také s průměrným objemem finančních prostředků požadovaných v předkládaných žádostech o platbu (potažmo s finanční velikostí schválených projektů).

V průměrné žádosti o platbu v programu ČR-Slovensko se žádalo o téměř milion korun z ERDF méně než v průměrné žádosti o platbu v programu ČR-Polsko. Množství 222 zpracovaných žádostí o platbu představuje 114 úspěšně zrealizovaných a ukončených projektů. Zbývajících 108 žádostí o platbu bylo zpracováno po ukončení etap projektů, jejichž realizace nadále pokračuje.

Splněno ve všech programech

Pro splnění pravidla n+2 bylo nutné, aby do 31. 12. 2006 Česká republika provedla certifikaci výdajů alespoň ve výši alokace finančních prostředků pro rok 2004. Vzhledem ke složitosti procesu zaúčtování a proplácení finančních prostředků příjemcům dotace a certifikace způsobilých výdajů se datum pro splnění n+2 týká žádostí o platbu zpracovaných ze strany CRR ČR zhruba do 31. 10. 2006. Tuto podmínku se podařilo dodržet ve všech pěti programech IS INTERREG IIIA a Česká republika tudíž "nepromarnila" žádné prostředky poskytnuté ze strukturálních fondů EU na IS INTERREG IIIA.

Výsledná situace v čerpání prostředků z ERDF určených pro IS INTERREG IIIA je pozitivní. Cesta k jejímu dosažení však nebyla nijak jednoduchá a vyžadovala i speciální opatření. Problémy se vyskytly zejména v programu INTERREG IIIA ČR-Rakousko, kde byla nejen vysoká celková alokace pro rok 2004, ale projekty schválené a realizované v tomto programu patří spíše k finančně méně objemným.

Ke splnění pravidla n+2 bylo tedy nutné zpracovat vysoký počet žádostí o platbu, ale ani všechny žádosti předložené na pobočky CRR ČR v tomto programu nedosahovaly potřebné výše finančních prostředků. Vybraní příjemci dotace realizující zejména větší projekty v programu ČR-Rakousko byli proto vyzváni, v případě jejich možnosti, podat tzv. mimořádnou žádost o platbu (žádost o platbu předložená před ukončením projektu). Příjemci dotace ve většině případů vyšli této výzvě vstříc a díky jejich ochotě bylo pravidlo n+2 splněno i na rakouské hranici. Všem příjemcům, kteří podali mimořádnou žádost o platbu nebo dokázali v kratším termínu zrealizovat své projekty, patří poděkování.

Závěrem lze říci, že první rok, kdy Česká republika usilovala o maximální využití prostředků ze strukturálních fondů EU, dopadl v rámci IS INTERREG IIIA velmi dobře. Důležité však je, aby tento pozitivní trend pokračoval i nadále a na závěr roku 2008 (rok n+2 pro alokaci roku 2006) byly vyčerpány všechny finanční prostředky alokované na programovací období 2004--2006. Jejich výsledkem by mělo být téměř 500 úspěšně zrealizovaných individuálních projektů v českém příhraničí a prohloubení všestranné spolupráce se sousedními státy.

Základní pojmy

Alokace
objem finančních prostředků přidělených na určité období
ERDF
European Regional Development Fund (Evropský fond regionálního rozvoje)
Národní orgán a Řídící orgán
orgán státní správy zodpovědný za realizaci příslušného programu Iniciativy Společenství INTERREG IIIA na svém území. Národní orgán je partnerem Řídícího orgánu. Česká republika (MMR ČR) je Řídícím orgánem pro program IS INTERREG IIIA ČR--Polsko, v dalších čtyřech programech je MMR ČR Národním orgánem.
Příjemce dotace
subjekt, který žádá Řídící orgán o finanční podporu na realizaci projektu a tyto prostředky přijímá prostřednictvím vybrané banky.
Způsobilé výdaje
výdaje uskutečněné v rámci období stanoveném v rozhodnutí o poskytnutí pomoci, které jsou v souladu s příslušnými předpisy ES. Způsobilé výdaje jsou rámcově upraveny nařízením Rady (ES) č. 1260/1999 o obecných ustanoveních o strukturálních fondech, nařízením Komise (ES) č. 1685/2000 a podrobnými pravidly v nařízení Komise (ES) č. 1685/2000, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1260/1999 týkající se způsobilosti výdajů na činnosti spolufinancované ze SF, ve znění pozdějších předpisu (nařízení Komise č. 448/2004).

Mgr. Lenka Štěpánková, Mgr. Jan Pileček