Zadluženost obcí roste
Stále rostoucí státní dluh je varující a jeho vývoj volá po urychlení reformy veřejných financí. Jedním z ukazatelů stavu ekonomiky ČR je nepochybně také finanční úroveň municipální sféry. Přestože celková zadluženost obcí stoupá, ekonomicka jednotlivých obcí se dokonce mírně zlepšuje.
Vyplývá to z analýzy společnosti CCB-Czech Credit Bureau, a. s., která dlouhodobě hodnotí ekonomický stav všech českých měst a obcí komplexně. Na základě posouzení stavu municipalit v ČR analytici CCB soudí, že obce dokáží reagovat na snížení svých příjmů omezením výdajů. Přestože objem cizích zdrojů (zejména úvěry a obligace) v bilanci municipalit rok od roku roste, a to i v přepočtu na jednoho obyvatele, celková úvěrová kapacita municipální sféry není zdaleka vyčerpána. Je to ovšem závěr, který se týká celkového hospodaření municipalit a samozřejmě neplatí pro všechny jednotlivé obce. Ekonomická situace municipalit však v souhrnu zůstává stabilní.
Společnost CCB využívá pro komplexního hodnocení obcí (iRating) celkem 27 různých finančních a nefinančních ukazatelů. Na jejich základě stanoví stupně rizika hospodaření jednotlivých obcí -- viz tabulka 1.
Tab. 1: Stupně rizika dle ratingu CCB
Rating | Stupně rizika |
---|---|
A | Bez rizika |
B+ | Téměř bez rizika |
B | Velmi nízké riziko |
B- | Nízké riziko |
C+ | Střední riziko |
C | Vyšší riziko |
C- | Vysoké riziko |
Objektivní analýza
Stoupající zadluženost (viz tab. 2) by proto měla být podnětem k trvalému monitoringu měst a obcí, i když to rozhodně není jediné kriterium. Zdravou obec od problémové rozliší až komplexní hodnocení.
Tab. 2: Vývoj zadluženosti obcí ČR
Rok | Zadluženost (mld. Kč) |
---|---|
1993 | 3,4 |
1994 | 14,3 |
1995 | 20,3 |
1996 | 28,3 |
1997 | 34,4 |
1998 | 39,0 |
1999 | 40,0 |
2000 | 41,0 |
2001 | 48,3 |
2002 | 55,8 |
2003 | 70,4 |
2004 | 74,8 |
2005 | 79,0 |
2006* | 90,0 |
*) předběžný odhad
Ukazatel dluhové služby, s jehož pomocí stát posuzuje zadluženost obcí, často neodráží skutečný stav jejich hospodaření a případné finanční problémy obcí navíc zpravidla identifikuje se zpožděním.
V roce 2005 bylo ministerstvem financí do bezrizikové skupiny s nulovou hodnotou ukazatele dluhové služby zařazeno celkem 2884 obcí. Rating CCB -- Czech Credit Bureau však 145 z nich řadí do skupiny středně až vysoce rizikových. Naopak téměř polovinu ze 194 obcí, jejichž ukazatel dluhové služby převýšil kritickou hranici 30 procent, vyhodnotil rating společnosti jako obce s nízkým rizikem, i když mnohdy v roce předchozím riziko vysokých splátek signalizoval.
Hodnocení umožňuje obcím objektivně analyzovat své hospodaření, lépe porozumět vlastní finanční situaci a díky tomu také předcházet nadměrnému zadlužování. Rating municipalit využívají při posuzování úvěrových žádostí i některé české banky a podobnou metodiku využívá při žádostech o podporu ze strukturálních fondů vládní agentura Czechinvest. Rozložení ratingu obcí v roce 2005 ukazuje tab. 3. Z tabulky 4 je zase patrná zadluženost obcí podle velikostních kategorií.
Tab. 3: Rozložení ratingu obcí v roce 2005
Rozložení | Rating |
---|---|
B | 25 % |
B- | 46 % |
C+ | 9 % |
C | 9 % |
C- | 2 % |
A | 4 % |
B+ | 5 % |
Tab. 4: Zadluženost obcí podle velikostních kategorií (2005)
Velikostní kategorie obcí | Počet obcí v kategorii | Počet zadlužených obcí | Podíl zadlužených obcí v kategorii (%) | Zadluženost (mil. Kč) | Podíl na celkové zadluženosti (%) |
---|---|---|---|---|---|
1--100 | 557 | 94 | 16,9 | 49,3 | 0,06 |
101--200 | 1 086 | 312 | 28,7 | 292,3 | 0,3 |
201--500 | 2 000 | 893 | 44,7 | 1 686,4 | 2,1 |
501--1000 | 1 293 | 849 | 65,7 | 3 006,5 | 3,7 |
1001--2000 | 671 | 528 | 78,7 | 3 534,4 | 4,5 |
2001--5000 | 368 | 336 | 91,3 | 5 026,8 | 6,4 |
5001--10 000 | 137 | 133 | 97,1 | 4 221,4 | 5,3 |
10 001--20 000 | 68 | 66 | 97,1 | 3 486,3 | 4,4 |
20 001--50 000 | 42 | 40 | 95,2 | 4 773,1 | 6,0 |
50 001--100 000 | 16 | 14 | 87,5 | 3 690,2 | 5,0 |
nad 100 000 | 5 | 5 | 100 | 49 280,6 | 62,3 |
Celkem ČR | 6 243 | 3 270 | 52,4 | 79 047,2 | 100 |
Předcházejme problémům
Monitoringem obcí se tudíž dá předcházet ekonomickým problémům v budoucnosti. Je proto vhodné při tvorbě koncepčních materiálů a dlouhodobějších plánů, ale i při hledání všech finančních zdrojů, vycházet v každé obci i městě z odborného posouzení schopností vlastní ekonomiky. Analýza by se měla opírat o komplexní hodnocení řady ukazatelů. To by si měli představitelé zastupitelstev nyní, po volbách, zvláště připomínat.
Zadluženost obcí v ČR se blíží k částce 100 mld. Kč. Její převážnou část (více než 60 %) tvoří dluhy velkých měst. Téměř polovina obcí nemá žádný dluh a v kritické situaci, kdy byla překročena mezní hodnota zadluženosti se dotýká snad jen desítky obcí. Pro celou soustavu municipalit v České republice tudíž platí, že je ekonomicky stabilní. Nová zastupitelstva by měla tento zdravý trend udržet, přestože zadluženost zřejmě poroste i nadále.