Rozpočty samosprávných celků
Významnou skutečností, která má dopad na finanční hospodaření územních samosprávných celků v následujících letech, je přijetí celé řady nových právních norem. Zejména jde o legislativu upravující sociální oblast (zákon o sociálních službách, zákon o pomoci v hmotné nouzi).
Nová právní úprava má vliv i na strukturu navrhovaných dotací ze státního rozpočtu pro územní samosprávné celky. Nebudou již rozpočtovány dotace na domovy důchodců, na ústavy sociální péče a dotace na výkon zřizovatelských funkcí v oblasti sociálních služeb, které nahradí nový systém, realizovaný v rámci kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV).
Dojde k nahrazení současného systému dávek sociální péče dávkami pomoci v hmotné nouzi, které budou spolu s dávkami pro zdravotně postižené uvolňovány rovněž z kapitoly MPSV, které bude zodpovědné za veškerou metodickou činnost a problematiku finančního zajištění sociální péče. Bude vytvořen nový dotační titul "Dotace na činnosti vykonávané obcemi s rozšířenou působností v oblasti sociálně-právní ochrany dětí".
I přes komplikovanou situaci ve státním rozpočtu se navrhuje celkové navýšení prostředků na výkon státní správy pro kraje, obce a hl. m. Prahu cca o 1 mld. Kč oproti roku 2006. Byla provedena selektivní valorizace příspěvku o 5 % a valorizace příspěvku na školství o 3 %.
Vznikají regionální rady, které se stávají dalším článkem soustavy územních rozpočtů a budou plnit úkoly řídících orgánů regionálních operačních programů.
Hospodaření samosprávných celků
Hospodaření územních samosprávných celků je v roce 2006 ovlivněno zejména nízkým nárůstem daňových příjmů obcí a krajů oproti roku 2005. Na výdajové straně rozpočtů přitom zároveň mnoho vlivů způsobuje nárůst výdajů. Návrh státního rozpočtu proto předpokládá, že hospodaření územní samosprávy skončí v roce 2006 záporným výsledkem v celkové výši 9,1 mld. Kč, z toho 7,4 mld. Kč bude představovat schodek obecních rozpočtů. Podrobněji viz tabulka č. 1.
Tab. 1: Srovnání predikce hospodaření územních samosprávných celků v roce 2007 s očekávaným výsledkem hospodaření v roce 2006 (v mld. Kč)
Ukazatel | Rok 2006 (očekávaná skutečnost) | Rok 2007 (predikce) | 2007/2006 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Obce a hl. m. Praha | Dobrovolné svazky obcí | Kraje | Celkem (nekons.) | Celkem (po kons.) | Obce a hl. m. Praha | Dobrovolné svazky obcí | Kraje | Regionální rady** | Celkem (nekons.) | Celkem (po kons.) | ÚSC celkem (po kons.) [%] | |
Daňové příjmy* | 132,7 | 0,0 | 43,3 | 176,0 | 176,0 | 139,1 | 0,0 | 45,6 | 0,0 | 184,7 | 184,7 | 104,9 |
Nedaňové příjmy | 22,9 | 0,5 | 3,0 | 26,4 | 25,9 | 23,0 | 0,4 | 2,9 | 0,0 | 26,3 | 25,8 | 99,6 |
Kapitálové příjmy | 13,5 | 0,5 | 0,4 | 14,4 | 14,4 | 13,8 | 0,4 | 0,4 | 0,0 | 14,6 | 14,6 | 101,4 |
Vlastní příjmy | 169,1 | 1,0 | 46,7 | 216,8 | 216,3 | 175,9 | 0,8 | 48,9 | 0,0 | 225,6 | 225,1 | 104,1 |
Neinvestiční přijaté dotace | 46,7 | 0,9 | 76,8 | 124,4 | 120,5 | 56,2 | 1,0 | 73,4 | 0,3 | 130,9 | 126,6 | 105,1 |
Investiční přijaté dotace | 19,9 | 1,9 | 4,8 | 26,6 | 22,9 | 10,8 | 2,0 | 3,0 | 2,6 | 18,4 | 13,1 | 57,2 |
Přijaté dotace celkem | 66,6 | 2,8 | 81,6 | 151,0 | 143,4 | 67,0 | 3,0 | 76,4 | 2,9 | 149,3 | 139,7 | 97,4 |
Příjmy celkem | 235,7 | 3,8 | 128,3 | 367,8 | 359,7 | 242,9 | 3,8 | 125,3 | 2,9 | 374,9 | 364,8 | 101,4 |
Běžné výdaje | 161,9 | 1,1 | 113,1 | 276,1 | 271,7 | 169,9 | 1,0 | 110,5 | 0,3 | 281,7 | 276,9 | 101,9 |
Kapitálové výdaje | 81,2 | 2,9 | 16,7 | 100,8 | 97,1 | 77,5 | 3,0 | 16,8 | 2,6 | 99,9 | 94,6 | 97,4 |
Výdaje celkem | 243,1 | 4,0 | 129,8 | 376,9 | 368,8 | 247,4 | 4,0 | 127,3 | 2,9 | 381,6 | 371,5 | 100,7 |
Saldo | -7,4 | -0,2 | -1,5 | -9,1 | -9,1 | -4,5 | -0,2 | -2,0 | 0,0 | -6,7 | -6,7 | x |
* Daňové příjmy hlavního města Prahy podle § 3 odst. 2
zákona č. 243/2000 Sb., kterým jsou definovány daňové příjmy krajů, jsou
z důvodu lepší srovnatelnosti obsaženy ve sloupci Obce a hl. m. Praha, nikoliv ve
sloupci Kraje, jak je tomu u daňové predikce.
** Vzhledem k tomu, že u regionálních rad regionů soudržnosti se
v roce 2006 předpokládají pouze minimální příjmy a výdaje, jsou příslušné
hodnoty rozpočtovány až pro rok 2007.
Predikce hospodaření v roce 2007 očekává deficit v celkovém objemu 6,7 mld. Kč. Na vzniklém schodku se budou nadále největší měrou podílet obce, ale podíl krajů na celkovém schodku se meziročně zvýší. Ve vnitřní struktuře příjmů samosprávných celků dojde k určitým změnám. Ve srovnání s rokem 2006 se zvýší podíl vlastních příjmů na celkových příjmech, naopak dojde ke snížení podílu přijatých dotací na celkových příjmech.
Obecní rozpočty
Vývoj v roce 2005, kdy hospodaření obcí včetně Prahy (dále jen obce) skončilo poměrně vysokým přebytkem 6,9 mld. Kč, byl do jisté míry mimořádný.
Na hospodaření v roce 2006 má vliv uvedená nízká míra růstu daňových příjmů a zřejmě také skokové meziroční zvýšení přijatých dotací (zejména investičních dotací ze státního rozpočtu), protože ty kladou poměrně vysoké nároky na spolufinancování ze strany obcí. Ve srovnání s rokem 2005 se objem investičních dotací obcím ze státního rozpočtu v roce 2006 zvýšil o více než 60 % (z 8,1 mld. Kč v roce 2005 na 13,2 mld. Kč v roce 2006).
Z důvodu výrazného nárůstu investičních dotací se očekává, že i kapitálové výdaje obcí porostou v roce 2006 oproti roku 2005 rychleji než běžné výdaje a meziročně tedy dojde ke zvýšení podílu kapitálových výdajů na celkových výdajích obcí. Kapitálové výdaje obcí se očekávají v roce 2006 ve výši 81,2 mld. Kč, tj. cca 33 % celkových výdajů obcí, zatímco v roce 2005 činil tento ukazatel 32 %.
Z hlediska roku 2007 predikce hospodaření předpokládá, že hospodaření obcí skončí schodkem ve výši 4,5 mld. Kč, což představuje mírné zlepšení oproti očekávané skutečnosti roku 2006. Hlavním faktorem, který se bude podílet na této skutečnosti, je predikovaný meziroční vývoj daňových příjmů (viz tabulka 2).
Tab. 2: Vývoj daňových příjmů územních samosprávných celků v roce 2006 a 2007
Daňový příjem | Očekávaná skutečnost roku 2006 | Predikce na rok 2007 | Rozdíl 2007/2006 | Podíl 2007/2006 [%] | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
kraje* | obce** | celkem | kraje* | obce** | celkem | kraje | obce | kraje | obce | |
Daň z přidané hodnoty | 19,6 | 45,2 | 64,8 | 20,7 | 47,8 | 68,5 | 1,1 | 2,6 | 105,6 | 105,8 |
Daň z příjmů právnických osob celkem | 13,3 | 35,8 | 49,1 | 14,0 | 37,2 | 51,2 | 0,7 | 1,4 | 105,3 | 103,9 |
Daň z příjmů právnických osob | 13,0 | 30,1 | 43,1 | 13,6 | 31,4 | 45,0 | 0,6 | 1,3 | 104,6 | 104,3 |
Daň z příjmů právnických osob plac. kraji a obcemi | 0,3 | 5,7 | 6,0 | 0,4 | 5,8 | 6,2 | 0,1 | 0,1 | 133,3 | 101,8 |
Daň z příjmů fyzických osob celkem | 11,7 | 34,1 | 45,8 | 12,4 | 36,1 | 48,5 | 0,7 | 2,0 | 106,0 | 105,9 |
Daň z příjmů fyzických osob -- zvláštní sazba | 0,6 | 1,4 | 2,0 | 0,6 | 1,5 | 2,1 | 0,1 | 100,0 | 107,1 | |
Daň z podnikání celkem | 1,0 | 7,7 | 8,7 | 1,0 | 7,8 | 8,8 | 0,1 | 100,0 | 101,3 | |
daň z podnikání -- sdílená část výnosů | 1,0 | 2,2 | 3,2 | 1,0 | 2,3 | 3,3 | 0,1 | 100,0 | 104,5 | |
daň z podnikání -- 30 % dle místa vzniku | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 100,0 | |||||
Daň ze závislé činnosti celkem | 10,1 | 25,0 | 35,1 | 10,8 | 26,8 | 37,6 | 0,7 | 1,8 | 106,9 | 107,2 |
daň ze závislé činnosti -- sdílená část | 10,1 | 23,3 | 33,4 | 10,8 | 25,0 | 35,8 | 0,7 | 1,7 | 106,9 | 107,3 |
daň ze závislé činnosti -- 1,5 % motivace | 1,7 | 1,7 | 1,8 | 1,8 | 0,1 | 105,9 | ||||
Daň z nemovitostí | 5,3 | 5,3 | 5,4 | 5,4 | 0,1 | 101,9 | ||||
Správní a místní poplatky | 5,9 | 5,9 | 5,9 | 5,9 | 100,0 | |||||
Poplatky za znečišťování životního prostředí | 5,1 | 5,1 | 5,2 | 5,2 | 0,1 | 102,0 | ||||
Daňové příjmy celkem*** | 44,6 | 131,4 | 176,0 | 47,1 | 137,6 | 184,7 | 2,5 | 6,2 | 105,6 | 104,7 |
* Podíl krajů na daňových příjmech podle § 3 odst. 2 zákona
č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, v platném znění.
** Podíl obcí na daňových příjmech podle § 4 odst. 2 zákona č. 243/2000 Sb.,
o rozpočtovém určení daní, v platném znění.
*** Jedná se o propočet vycházející z predikce celostátního inkasa, vliv
zpoždění při převodech daňových příjmů v závěru roku není zohledněn.
Příjmy a výdaje
Pozitivní předpokládaný vývoj daňových příjmů obcí v roce 2007 se promítá i do celkového odhadovaného vývoje vlastních příjmů obcí (tj. daňových, nedaňových a kapitálových příjmů). Očekává se jejich nárůst v úhrnu o 4 % oproti roku 2006.
Významným příjmem rozpočtů obcí zůstávají i nadále dotace. Jejich celkový navrhovaný objem z různých úrovní veřejných rozpočtů (67 mld. Kč) znamená v podstatě nulový nárůst ve srovnání s úrovní v roce 2006. Z celkové navrhované částky 67 mld. Kč budou činit 56,2 mld. Kč dotace neinvestiční a 10,8 mld. Kč dotace investiční. Dotace ze státního rozpočtu určené obcím se předpokládají pro rok 2007 v objemu 48,4 mld. Kč. Obce budou i v roce 2007 příjemci dotací ze státních fondů, dotací od ostatních poskytovatelů a zapojí do svých rozpočtů i prostředky z vlastních fondů.
Navrhovaný objem investičních dotací obcím na rok 2007 představuje pokles cca na 54 % jeho úrovně v roce 2006, a to zejména v důsledku snížení rozpočtovaného objemu investičních dotací poskytovaných ze státního rozpočtu obcím v rámci programového financování. Strukturu dotací pro obce v roce 2007 zachycuje tabulka 3.
Tab. 3: Struktura přijatých dotací v roce 2007
Neinvestiční přijaté dotace | Investiční přijaté dotace | |
---|---|---|
Kapitola VPS | 15,5 % | 0,3 % |
Ostatní kapitoly SR | 51,8 % | 5,7 % |
Státní fondy a Národní fond | 1,1 % | 3,6 % |
Převody z vlastních fondů a ostatních dotací | 16,6 % | 5,9 % |
Výdaje obcí se odhadují ve výši 247,4 mld. Kč, z toho kapitálové výdaje budou činit 77,5 mld. Kč, tj. 31,3 %. Běžné výdaje se očekávají ve výši 169,9 mld. Kč. V návaznosti na pokles investičních dotací se předpokládá i reakce na výdajové stránce rozpočtů obcí, tj. že kapitálové výdaje obcí v roce 2007 klesnou na 95 % jejich úrovně v roce 2006.
Dobrovolné svazky obcí
V současné době působí v České republice 784 dobrovolných svazků obcí (DSO). Výdaje DSO za rok 2005 činily cca 3,1 mld. Kč, což odpovídá přibližně 1,4 % výdajů obecních rozpočtů. Většina výdajů DSO (78 %) směřovala do investic, zejména v oblasti vodního hospodářství. V roce 2006 se čekají jejich příjmy ve výši 3,8 mld. Kč a výdaje 4,0 mld. Kč. Predikce hospodaření dobrovolných svazků obcí v roce 2007 neočekává ve vývoji hospodaření DSO žádné významné změny. Kapitálové výdaje dosáhnou částky 3 mld. Kč.
Hospodaření krajů
Předpokládá se, že hospodaření krajů v roce 2006 skončí deficitem ve výši 1,5 mld. Kč s tím, že očekávané příjmy dosáhnou výše 128,3 mld. Kč a výdaje výše 129,8 mld. Kč. V roce 2005 činily příjmy krajů 113,5 mld. Kč, tzn. že meziročně dochází k nárůstu o více než 13 %. Takto vysoký nárůst je způsoben především nárůstem přijatých dotací, zejména ze státního rozpočtu.
Očekává se, že deficitní hospodaření bude u krajů dále pokračovat i v roce 2007. Příjmy krajů v roce 2007 budou ve výši 125,3 mld. Kč, výdaje ve výši 127,3 mld. Kč a schodek hospodaření ve výši 2 mld. Kč.
Významným příjmem rozpočtů krajů budou i v roce 2007 dotace, i když dochází k jejich poklesu, který stejně jako u obcí vyplývá ze snížení investičních dotací poskytovaných krajům z příslušných kapitol státního rozpočtu.
U dotací neinvestiční povahy hraje hlavní roli vliv metodický, kdy se v souvislosti se zákonem o sociálních službách nahrazuje stávající podpora poskytovatelům sociálních služeb zavedením nárokového příspěvku na péči, který bude uvolňován z kapitoly MPSV.
Z hlediska roku 2007 se očekává, že z celkového objemu výdajů krajů budou činit běžné výdaje 110,5 mld. Kč a kapitálové výdaje 16,8 mld. Kč. Podrobnější údaje o očekávaných příjmech a výdajích krajů za rok 2006 a 2007 jsou uvedeny v tabulce č. 1.
Regionální rady
Regionální rady se vytvářejí ve všech regionech soudržnosti a budou plnit úkoly řídících orgánů regionálních operačních programů. Jejich prostřednictvím budou čerpány finanční prostředky poskytované orgány Evropských společenství na regionální rozvoj. Blíže viz Regionální rady a jejich finanční hospodaření při řízení operačních programů.
V roce 2007 se odhadují celkové příjmy regionálních rad ve výši 2,9 mld. Kč a výdaje rovněž v této výši. Hlavním zdrojem příjmů budou dotace ze státního rozpočtu, zahrnující prostředky fondů EU i vlastní zdroje pro financování regionálních operačních programů. Pro rok 2007 bude na tento účel rozpočtován objem dotací ve výši 2,6 mld. Kč v kapitole MMR.