Příspěvek na péči – nová dávka v rámci sociálních služeb
Od 1. ledna 2007 nabývá účinnost zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Vedle dalších legislativních změn přináší tento zákon povinnosti především obcím s rozšířenou působností, které budou o nárocích na příspěvek rozhodovat, budou jej vyplácet a kontrolovat.
O realizaci nové právní úpravy jsme hovořili s Mgr. Martinem Žárským, ředitelem odboru sociálních služeb Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV).
Jak spolu nové právní předpisy navzájem souvisí?
Z hlediska nové legislativy v sociální oblasti je nutné se pro obce na situaci dívat z mnoha pohledů a pro samosprávu lze vidět několik dopadů a několik nezávislých činností. Mimo to že, vstupuje do účinnosti zákon o sociálních službách, nabývá účinnost také zákon o pomoci v hmotné nouzi, který nahrazuje zákon o sociální potřebnosti. Došlo také k značným úpravám z titulu změny zákona o sociálně právní ochraně dětí. I když se změny v těchto zákonech dotýkají vždy působnosti obcí na úseku sociálních věcí, každý z těchto zákonů je nezávislým kodexem rozdílných a samostatně upravených činností v této oblasti.
Soustřeďme se na dopady zákona o sociálních službách.
Ve vztahu k obcím je jeho prvním parametrem skutečnost, že z důvodu reformy veřejné správy byla řada působností v oblasti sociální péče přenesena na obce s rozšířenou působností. Zákon o sociální péči především zavádí novou dávku, která se nazývá příspěvek na péči. Ten se poskytuje osobám závislým na pomoci jiné fyzické osoby právě za účelem zajištění této potřebné pomoci. Náklady na příspěvek se hradí ze státního rozpočtu a prostřednictvím kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí půjdou prostředky k obcím s rozšířenou působností, které v přenesené působnosti budou o příspěvku na péči rozhodovat.
Co je podstatou nového příspěvku na péči?
Příspěvek na péči je svým způsobem výjimečná dávka v celém systému sociálních dávek v České republice. Je to dáno především nominální hodnotou této dávky, která je značně vysoká a dále to souvisí s náročností procedur, které předchází rozhodnutí o vzniku nároku na tuto dávku. Obě tyto hlediska vzbuzují u řady obcí obavy, zda celý proces zvládnou. Výše příspěvku se pohybuje v rozmezí 2–11 tis.Kč měsíčně. Náročnost procedury hodnocení nároku na příspěvek spočívá v tom, že vedle obce vstupují do řízení také úřady práce, kde je v současné době alokovaná lékařská posudková služba pro nepojistné systémy sociální ochrany.
K výši příspěvku se ještě vrátíme. V čem tedy spočívá rozsah správního řízení o příspěvku na péči?
Procedura je nastavena tak, že v okamžiku podání se žádostí občana začne zaobírat obec, která vyšle svého pracovníka na provedení sociálního šetření do místa, kde dotyčný člověk žije. Na základě provedeného šetření u občana je jeho žádost postoupena místně příslušnému úřadu práce. Tam posudkový lékař vychází ze sociálního šetření a ze zprávy ošetřujícího lékaře. Posoudí dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav žadatele a ve svém posudku vyjádří určení stupně závislosti žadatele (lehká, středně těžká, těžká a úplná závislost). Materiály vrátí obci s rozšířenou působností, která tak má k dispozici žádost, sociální šetření a lékařský posudek. Na základě těchto dokumentů obec vydá správní rozhodnutí – zda žadatel získá příspěvek a v jakém stupni.
Zvládnou obce nové činnosti?
Celý průběh správního řízení o příspěvku na péči je náročný na odbornost pracovníků, kteří v této oblasti budou působit. A to jak při zajišťování důkazů, tak při samotném rozhodování. Po vydání rozhodnutí se dávka vyplácí, zpětně od data podání žádosti. Vzhledem k tomu, že jde o poměrně vysoké částky a přesně stanovený účel, tj. zabezpečení odpovídající péče, je nezbytné, aby také bylo kontrolováno, zda účel je dodržován. Zde jde opět o působnost obce s rozšířenou působností, která bude plnit navíc kontrolní úlohu. Jde tedy o poměrně mnoho nových úkolů, které obcím náleží a jejich zvládnutí bude náročné.
O jaký rozsah činnosti se celkově jedná?
Celkový objem, který bude v jednom rozpočtovém roce rozdělován na tuto dávku, se odhaduje na částku až 9 miliard korun. Bude se to dotýkat přibližně 200 tisíc žadatelů, tj. při 205 obcích s rozšířenou působností a 22 pražských obvodech v průměru méně než 1000 případů na jeden úřad. V průběhu roku jsme se zabývali tím, jak obce tyto činnosti zabezpečí, především z hlediska personálních možností. Pro rok 2007 je ve vládním návrhu státního rozpočtu zvýšen příspěvek na výkon státní správy z tohoto důvodu o 203 miliónů korun, tj. zvýšení asi o 3 %.
Kolika pracovníků se to přibližně dotýká?
Příspěvek na výkon státní správy vychází z metodiky ministerstva vnitra, která zohledňuje počet obyvatel správního obvodu obce s rozšířenou působností. Vycházíme-li z částky cca 350 tisíc korun ročně na jedno funkční místo, představuje uvedené navýšení příspěvku na výkon státní správy přibližně 515 funkčních míst.
Takový rozsah činností bude jistě vyžadovat také určité technické zabezpečení
MPSV vybavuje obce s rozšířenou působností informačním systémem OK SLUŽBY, v jehož rámci jsou obce vybaveny potřebnou informační a komunikačním technikou od počítačů až po multifunkční stroje napomáhající administrativě této agendy.
Byly zrušeny dotace na lůžka v jednotlivých zařízeních a poskytovatelé služeb musí žádat o dotaci. Jak jsou připravena tato zařízení?
Zařízení sociálních služeb, nejenom ve zřizovatelském vztahu k obcím a krajům, podala v předstihu žádosti o dotace ze státního rozpočtu v souladu se zákonem o sociálních službách. Vycházela přitom ze znalosti počtu a konkrétního stavu svých svěřenců. Státní dotace by měla zajistit financování běžných výdajů sociálních služeb a bude pokrývat rozpočtový rozdíl mezi příjmy konkrétního zařízení a skutečnou potřebou na provoz. Příjmy přitom tvoří příspěvek zřizovatele a úhrady od uživatelů, tj. za stravu a pobyt i úhrada za péči, kterou uživatel na základě smlouvy uhradí příslušnému zařízení sociální péče. Všechny žádosti o státní dotace jsou v současné době posuzovány a po schválení státního rozpočtu na rok 2007 budou rozhodnutím MPSV a prostřednictvím krajů přiděleny jednotlivým žadatelům. Ve spolupráci s Ministerstvem financí máme připravenou vnitřní metodiku převodu prostředků.
Budou prostředky navržené ve státním rozpočtu dostačující na pokrytí zákonem schválených sociálních služeb?
Vyskytují se názory, především ze strany krajů a obcí, že navržené prostředky bude nutné zvýšit. Nevylučuji, že v rámci rozpravy v Poslanecké sněmovně mohou být, na základě podložených návrhů, určité změny v rozpočtu provedeny.