Prováděcí vyhlášky k zákonu o územním plánování a stavebním řádu

9. 11. 2006 OF 4/2006 Legislativa

Nový stavební zákon (č. 183/2006 Sb.) nabývá účinnost k 1. lednu příštího roku. Probíhá řada školení a většina příslušných pracovníků se intenzivně připravuje na jeho uvedení do života. K tomu však dosud chybí prováděcí vyhlášky. Na jejich vydání se však intenzivně pracuje a předpokládá se, že budou včas publikovány ve Sbírce zákonů.

Zmocňovací ustanovení nového stavebního zákona (§ 193, 194) ukládá Ministerstvu pro místní rozvoj vydat právní předpisy k provedení 39 paragrafů. K provedení dalších ustanovení má také zmocnění Ministerstvo zemědělství (technické požadavky na vodní díla), Ministerstvo dopravy (např. technické požadavky na stavby dálnic, silnic a místních komunikací), Ministerstvo průmyslu a obchodu (stavby jaderných zařízení). Hlavní město Praha stanoví nařízením vydaným v přenesené působnosti obecné technické požadavky na výstavbu v hlavním městě.

Závěrečná ustanovení (§ 197) ruší řadu stávajících předpisů, nejenom zákon, ale i podstatnou část prováděcích norem. Proto se připravují nové vyhlášky. Zmíníme se o některých z nich.

Vyhláška o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti

Vyhláška upravuje náležitosti obsahu územně analytických podkladů, obsahu územně plánovací dokumentace, včetně náležitostí dokladů spojených s jejich pořizováním, vyhodnocením vlivů na udržitelný rozvoj území a způsob evidence územně plánovací činnosti.

Účelem je jednotně upravit podklady pro činnost i výstupy činnosti orgánů územního plánování, zejména s ohledem na jeden z hlavních úkolů územního plánování, kterým je koordinace využívání území. Je nezbytné standardizovat jak předávání vstupních údajů, tak především obsah územně plánovací dokumentace, která je závazná pro rozhodování v území bez ohledu na orgán, který o území rozhoduje. Tím jsou vytvořeny podmínky pro kvalitní výkon územně plánovací činnosti.

Vyhláška jednotně upravuje zejména

  • Výčet, obsahovou a formální strukturu základních sledovaných jevů jako podkladů pro zpracování územně analytických podkladů a územně plánovací dokumentace,
  • základní obsah a strukturu územně analytických podkladů,
  • základní obsah a strukturu územně plánovací dokumentace, včetně jejího odůvodnění a dokladů o jejím pořizování,
  • základní obsah a strukturu zadání územního plánu a zadání regulačního plánu,
  • obsah plánovací smlouvy a dohody o parcelaci,
  • podmínky pro integraci procesů posuzování vlivů na udržitelný rozvoj území a postupů při pořizování územně plánovací dokumentace,
  • způsob evidence územně plánovací činnosti,
  • podnětu k pořízení regulačního plánu a žádosti o vydání regulačního plánu.

Vyhláška předmětem úpravy i strukturou členění nahrazuje úpravu obsaženou ve vyhlášce č. 135/2001 Sb., o územně plánovacích podkladech a územně plánovací dokumentaci.Přílohy obsahují formuláře podnětu k pořízení regulačního plánu a žádosti o vydání regulačního plánu, včetně jejich příloh.

Vyhláška o obecných požadavcích na využití území a o změně vyhlášky č. 137/1998 Sb, o obecných technických požadavcích na výstavbu

Vyhláška stanovuje požadavky na vymezování ploch v územním plánu, na vymezování pozemků a na stanovování podmínek jejich využití, umisťování staveb na nich a rozhodování o jejich změnách v územním rozhodnutí, v územním souhlasu a při ohlašování jednoduchých staveb.

Vyhláška je nezbytná, protože

  • sjednocuje vymezování ploch v územních plánech; tím se zvýší jejich srozumitelnost a orientace v nich pro veřejnost, soukromý sektor a investory, zlepší se podmínky pro dodržování územních plánů a pro součinnost obcí a krajů na úseku územního plánování.
  • stanovuje kriteria, na základě kterých bude obec posuzovat návrh regulačního plánu v řízení o jeho vydání na žádost (§ 68 zákona).
  • stanovuje věcné požadavky, které je nutno zohledňovat v návrhu na vydání územního rozhodnutí nebo územního souhlasu (§ 76 zákona),
  • stanovuje kriteria, na základě kterých bude stavební úřad posuzovat záměr žadatele na vydání územního rozhodnutí nebo územního souhlasu (§ 90 zákona), rozhodovat o námitkách podaných v územním řízení (§ 89 zákona) a posuzovat možnost ohlášení jednoduchých staveb podle § 104 zákona,

Splnění požadavků obsažených ve vyhlášce umožňuje použít zjednodušené, pro žadatele i orgán veřejné správy méně náročné a rychlejší postupy rozhodování o možnostech změn ve využití území.

Vyhláška obsahuje rovněž část druhou, kterou se mění vyhláška č. 137/1998 Sb., o obecních technických požadavcích na výstavbu. Obsažená problematika se stává předmětem dvou vyhlášek -- vyhlášky o obecných požadavcích na využívání území a připravované vyhlášky o technických požadavcích na stavby. Její návrh však zřejmě bude muset projít notifikačním procesem v EU a proto bude s velkou pravděpodobností část roku 2007 spolu s vyhláškou o obecných požadavcích na využívání území platit i dosavadní vyhláška 137/1998 Sb.

Vyhláška o podrobnější úpravě územního řízení, veřejnoprávní smlouvy a územního opatření

Vyhláška podrobně upravuje obsahové náležitosti

  • žádosti o územně plánovací informaci
  • žádostí o vydání jednotlivých druhů územních rozhodnutí
  • informace o záměru v území a o podání žádosti o vydání územního rozhodnutí
  • jednotlivých druhů územních rozhodnutí
  • informace o návrhu výroku rozhodnutí ve zjednodušeném územním řízení
  • oznámení o záměru v území k vydání územního souhlasu.

Součástí vyhlášky je také úprava náležitosti obsahu

  • veřejnoprávní smlouvy, která může být uzavřena namísto vydání územního rozhodnutí
  • územního opatření o stavební uzávěře a územního opatření o asanaci území.

Součástí vyhlášky je 9 příloh.