Peníze pro školy
Rozpočtové zdroje Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) pro krajské a obecní školství (mateřské, základní, střední, vyšší odborné školy a školská zařízení) vzrostly v roce 2006 oproti roku 2005 o 3265 mil. Kč, což představuje celkový nárůst o 5 %.
Finanční prostředky na platy vzrostly o 2,2 mld. Kč, tj. o 4,8 %. I přes to, že v roce 2006 započne realizace kurikulární reformy, lze -- vzhledem k dalšímu výraznému meziročnímu poklesu výkonů v krajském a obecním školství (celkový úbytek dětí, žáků a studentů v ZŠ, SŠ a VOŠ činí téměř 40 tisíc) -- v regionálním školství očekávat dosažení úspory počtu zaměstnanců přirozeně vyplývající z tohoto snížení výkonů (cca 1--1,2 %).
Z uvedených důvodů MŠMT předpokládá, že platy zaměstnanců v regionálním školství vzrostou v roce 2006 o téměř 6 %. Tím bude i v roce 2006 ve školách v působnosti územních samosprávných celků zajištěna vyšší dynamika růstu mezd než očekávaných 4,5 % v celorepublikovém průměru veškerého školství. Na konci roku 2006 tedy průměrný měsíční plat pedagoga regionálního školství přesáhne 21 tis. Kč a průměrný měsíční plat učitele v základních, středních a vyšších odborných školách se bude pohybovat mezi 22 a 22,5 tis. Kč.
U ostatních běžných výdajů představuje navýšení oproti loňskému roku částku 214 162 tis. Kč, tj. 14,9 %.
Základní parametry rozpočtu
Na přímé výdaje na vzdělávání pro regionální školství zřizované obcemi, svazky obcí a kraji je na rok 2006 v rozpočtu MŠMT zabezpečeno celkem 67,9 mld. Kč. Základní rozpočtové parametry výdajů regionálního školství jsou podrobněji uvedené v tabulce 1.
Tab. 1: Základní rozpočtové parametry
2005 konečný upravený rozpočet tis. Kč |
2006 schválený rozpočet tis. Kč |
Zvýšení % |
|||
---|---|---|---|---|---|
Běžné výdaje | 64 708 536 | 67 973 597 | 5,05 | ||
v tom | mzdové prostředky | 46 187 604 | 48 415 285 | 4,82 | |
z toho | platy | 45 677 518 | 47 882 131 | 4,83 | |
Zákonné odvody do fondů | 17 079 212 | 14 902 430 | 4,82 | ||
Ostatní běžné výdaje ve výši | 1 441 720 | 1 655 882 | 14,85 | ||
Limit počtu zaměstnanců ve výši | 222 568 | 223 064 | - |
K 6. lednu 2006 rozepsalo MŠMT do rozpočtu jednotlivých krajů pro krajské a obecní školství celkem 67,6 mld. Kč, tj. cca 99,6 celkových rozpočtových zdrojů roku 2006. Ve srovnání s konečným rozpočtem krajského a obecního školství v roce 2005 je tedy v rozpočtech jednotlivých krajů reálně zabezpečen 5% nárůst nákladů spojený se zvýšením tarifních tabulek v roce 2005.
Převážná část zdrojů (67,1 mld. Kč) je rozepsána krajům prostřednictvím republikových normativů. Čtyři základní kategorie z minulého roku (I.: 3--5 let: dítě v předškolním vzdělávání; II.: 6--14 let: žák plnící povinnou školní docházku; III.: 15--18 let: žák v denní formě středního vzdělávání s výjimkou žáka plnícího povinnou školní docházku a s výjimkou denní formy nástavbového studia; IV.: 19--21 let: student v denní formě vyššího odborného vzdělávání) byly doplněny o další věkovou kategorii: V.: 3--18 let v krajských zařízeních ústavní výchovy (KZÚV). Zavedením této kategorie je umožněno spravedlivější přidělování finančních prostředků na dětské domovy (DD) jednotlivým krajům, vzhledem k značně nerovnoměrnému rozložení sítě těchto zařízení v jednotlivých krajích republiky.
Tab. 2: Výše republikových normativů pro rok 2006
Věková kategorie | Normativ celkem Kč/žáka |
Mzdy + odvody Kč/žáka |
Normativ Kč/žáka |
Limit zaměstnanců zam./1000 žáků |
---|---|---|---|---|
3--5 | 34 478 | 34 092 | 386 | 140,590 |
6--14 | 37 907 | 36 955 | 952 | 122,637 |
15--18 | 48 414 | 47 218 | 1 196 | 148,979 |
19--21 | 41 884 | 41 149 | 699 | 117,533 |
3--18 (KZÚP) | 177 592 | 176 194 | 1 398 | 652,722 |
Normativní výdaje
Normativní výdaje státního rozpočtu na vzdělávání jednoho žáka v MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ celkem v krajském a obecním školství v roce 2006 činí 40 595 Kč/rok, což je o 2549 Kč, resp. o 6,7 % více než v roce 2005. Nejvyšší nárůst výdajů státního rozpočtu na vzdělávání 1 žáka je v roce 2006 zajištěn v povinné školní docházce. Normativní výdaje na vzdělávání 1 žáka ve věku 6 až 14 let činní v letošním roce 37 907 Kč/rok, což je o 2871 Kč, resp. o 8,2% více než v roce 2005. Zvláště markantní zvýšení výdajů na žáka v oblasti povinné školní docházky je nutno považovat za významný přínos k zabezpečení potřeb kurikulární reformy v roce 2006.
Kromě zdrojů rozepsaných k 6. 1. 2006 zůstávají v rozpočtu MŠMT pro krajské a obecní školství vyčleněny další prostředky ve výši cca 380 mil. Kč na realizaci rozvojových programů v roce 2006. Jde jednak o pokračování hlavních rozvojových programů z roku 2005 (např. podpora dalšího vzdělávání pedagogů v krajích, vzdělávání cizinců a azylantů, atd.) v celkovém objemu cca 141 mil. Kč a jednak o nové významné rozvojové programy (zejména podpora národního plánu výuky cizích jazyků, podpora zavádění funkce asistentů pedagoga pro děti a žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí, rozšíření výuky na II. stupni ZŠ o další hodinu a další) v celkovém objemu cca 239 mil. Kč.
Hlavní faktory rozpočtu
Na dotace pro soukromé školství je pro rok 2006 v rozpočtu MŠMT zajištěno 3409 mil. Kč, což představuje oproti skutečně poskytnutým dotacím v roce 2005 zvýšení o 274 mil. Kč, tj. o 8,7 %. Meziroční nárůst celkových rozpočtových zdrojů pro krajské a obecní školství činí 5 %.
V normativech pro soukromé školství obsahuje mzdová složka shodně jako pro obecní a krajské školy zvýšení o 4,5 %, dále zvýšení na realizaci kurikulární reformy (např. pro ZŠ o další 3 %) a další zvýšení o 2 % na vyrovnání na průměrnou krajskou úroveň. Složka ostatních běžných výdajů je v roce 2006 zvýšena o 25 %.
Hlavní faktory ovlivňující rozpočtové zabezpečení krajského a obecního školství v roce 2006:
- Meziroční vývoj počtu dětí, žáků a studentů (výkonů) v regionálním školství. Ve školním roce 2005/2006 došlo ve srovnání s předchozím školním rokem k dalšímu výraznému poklesu celkových výkonů, a to o cca 37 000 (v ZŠ o téměř 36 000, v SŠ o 2,5 tisíce a ve VOŠ o 1000). Mírný meziroční vzestup zaznamenaly pouze výkony v mateřských školách (cca o 2000).
- Rozhodnutí vlády, kterým byla oblast regionálního školství vyjmuta z dvouprocentního meziročního snižování celkového počtu zaměstnanců a odpovídajícího objemu prostředků na platy a zákonné odvody. Znamená to tedy, že (na rozdíl od ostatních částí veřejného sektoru) je nárůst platových tarifů v roce 2006 o 5% rozpočtem plně zajištěn, a není tedy již (tak jako v předchozích dvou letech) podmíněn dosažením předepsané úspory počtu zaměstnanců.