Připravit kvalitní projekty

3. 3. 2006 OF 1/2006 Ostatní

Konec minulého roku byl ve znamení schvalování řady zákonů, probíhala jednání o finanční perspektivě Evropské unie. Začátkem letošního roku zaujal veletrh cestovního ruchu a kampaň MMR k podpoře domácí turistiky.

Především z uvedených pohledů byl veden rozhovor s ministrem pro místní rozvoj, Mgr. Radko Martínkem.

Cestovní ruch

Pane ministře, proč se věnuje tolik pozornosti cestovnímu ruchu?

Cestovní ruch je významným odvětvím národního hospodářství a vedle ekonomického přínosu znamená řadu synergických efektů v sociální oblasti i při řešení regionálních problémů. Ukazuje se také, že naši občané utrácejí mnohem více za zahraniční turistiku, přitom máme doma řadu krásných a zajímavých oblastí vhodných pro všechny formy cestovního ruchu.

Nemělo by se více investovat do technické vybavenosti pro cestovní ruch?

Už v tomto programovacím období se realizují velmi významné projekty z hlediska místního a regionálního rozvoje cestovního ruchu. Nastávající období po roce 2007 však umožní realizovat projekty v celkovém rozsahu až kolem tří miliard korun ročně. Na takový objem je potřebné se pečlivě připravit.

Jaké jsou hlavní předpoklady k tomu, aby se tento záměr podařil?

Zabezpečení finančních zdrojů a kvalitní příprava projektů dokáže vytvořit technické předpoklady pro rozvoj. To je základem. Domnívám se však, že rozhodující podmínkou bude přístup lidí a jejich schopnost poskytovat turistům kvalitní služby. Špatné chování, nepřívětivost či dokonce okrádání turistů nemůže vést k rozvoji cestovního ruchu. Naopak vstřícnost, pohostinnost a pestrá kreativní nabídka přiláká turisty a zvyšuje návštěvnost. A to je druhá podmínka k tomu, aby zařízení cestovního ruchu byla plná lidí a mohla prosperovat.

Nové zákony

V těchto dnech končí legislativní proces schvalování řady zákonů, které vznikaly na MMR. Co k tomu řeknete?

Poslední hlasování ve sněmovně čeká zákon o veřejných zakázkách. Jeho význam je v harmonizaci s právem Evropské unie, ale hlavně odstraňuje řadu nejasností při aplikaci předešlého zákona. Závěrečné hlasování čeká také koncesní zákon, který zejména umožní realizovat řadu veřejně prospěšných projektů financovaných ze soukromých zdrojů (PPP). Spojí se tím kladné stránky podnikání s uspokojováním potřeb veřejného sektoru, který potřebuje investice. Je to důležité také proto, že v nastávajícím programovacím období EU se nám podařilo prosadit také možnost zapojení soukromých prostředků do financování projektů podporovaných z evropských fondů.

Diskuze probíhala kolem návrhu nového stavebního zákona.

Stavební úřady budou muset pracovat novým způsobem. Základem bude dokonalá územní připravenost. Potom bude i samotná výstavba mnohem jednodušší a rychlejší, odpadne velká část složitého povolovacího řízení. Například i rodinný domek bude možné stavět jen na základě ohlášení. Pro pracovníky stavebních úřadů to bude znamenat více práce v terénu, zejména půjde o dohled v průběhu realizace staveb. Zákon nabývá účinnost 1. ledna 2007, aparát se musí řádně se zákonem seznámit. Připravujeme proto na podzimní období celý seriál přednášek, seminářů a školení.

Polemiku vyvolával tzv. zákon o nájemném. Jaký je jeho osud?

Zákon o jednostranném zvyšování nájemného čeká po připomínkách Senátu rovněž hlasování ve sněmovně. Domnívám se, že zákon je výhodný pro obě polemizující strany, tedy jak pro nájemníky bytů, tak pro vlastníky domů. Je vytvořena možnost postupně zvyšovat nájmy, aby během pěti let došlo k vyrovnání nájemného na úroveň běžnou v Evropě. Nájemné by mělo dosáhnout výše 5 % z tržní hodnoty bytu podle konkrétní lokality. Zákon vylučuje možnost skokového zvýšení nájmů, což vytváří nájemníkům prostor pro řešení svých bytových otázek. Stanovují se pevná a přehledná pravidla, která umožňují založit dobré vztahy mezi majitelem domu, který se slušně chová ke nájemníkovi, a ten zase plní své povinnosti a řádně platí nájemné. Ve spojení s podporou bytové politiky (letos cca 6,5 mld. Kč mimo podpory stavebního spoření a hypoték) je tak vytvořen prostor pro řešení bytových problémů většiny lidí.

Evropské fondy

Jaké jsou poznatky z průběhu současného období při realizaci projektů podporovaných EU?

Při čerpání prostředků se stále a za pochodu učíme novým věcem. Ukazuje se, že schválený systém je příliš byrokratický a složitý, zejména způsob zpětného financování není výhodný, zdržuje investory a příliš je finančně vysiluje. Na druhé straně investoři často podceňují platné podmínky a tím se vystavují riziku vrácení peněz. Je pravdou, že těmito potížemi procházely v počátcích všechny země, které přistoupily k EU.

Co byste řekl k přípravě období po roce 2007?

Musíme si uvědomit, že z Evropské unie můžeme v nastávajícím období získat násobky objemu peněz, které sami platíme. Ale vyčerpat tyto peníze můžeme jen tehdy, když připravíme odpovídající projekty. Hlavní problém nastávajícího období vidím v tom, abychom měli dostatek schopných lidí, kteří předloží příslušné projekty, dokáží je zadministrovat a realizovat.

Nebude problém zajistit finance na spoluúčast?

Hlavní problém vidím v lidech a dostatečném množství projektů. Otázka zdrojů na kofinancování bude také důležitá. Podařilo se však vyjednat podíl evropských fondů až 85 %, bude možné zapojení soukromých prostředků a nevratná DPH bude uznatelnou položkou. Zapojíme-li do kofinancování objemy dotací, které dosud podporovaly národní programy, měl by být problém vyřešen.

Jak vypadá příprava konkrétních dokumentů?

V podstatě je připraven Národní rozvojový plán, do března bude dokončen Národní strategický referenční rámec, což je základní vyjednávací dokument, a budou připraveny i první Operační programy, jejichž definitivní verze bude připravena do konce května a června. V polovině roku mohou začít práce na prvních projektech, aby od ledna 2007 mohlo dojít k čerpání zdrojů.

-as-