Příspěvek na výkon státní správy
II. fáze reformy veřejné správy převedla kompetence převážně na obce s rozšířenou působností a kraje. To provázel převod finančních prostředků a vytvoření materiálních podmínek pro výkon nových činností.
Převod finančních prostředků obcím a krajům byl realizován podle počtu funkčních míst, jejichž počet byl stanoven na základě analýzy na okresních úřadech. Výsledkem byl závěr, že počet úředníků okresních úřadů na 1000 obyvatel klesá s rostoucím počtem obyvatel správního obvodu okresního úřadu. Z toho objektivně plyne nižší efektivita práce na menších úřadech, která souvisí s určitou výší fixních nákladů každého úřadu.
Empiricky zjištěná závislost počtu úředníků na počtu obyvatel správního obvodu byla základním parametrem pro stanovení počtu funkčních míst. Následně Ministerstvo financí stanovilo pro rok 2003 výši příspěvku na výkon státní správy pro obce s rozšířenou působností ve výši 334 tis. Kč na jedno delimitované funkční místo.
Optimalizace prostředí
Tento způsob financování byl považován pouze za přechodné řešení. Obce, které neměly působnost obce s rozšířenou působností, byly nadále financovány příspěvkem na 100 obyvatel (systémem všem stejně), tzn. malé obce byly nadále podhodnoceny a velké obce nadhodnoceny.
Zavedení financování prostřednictvím funkčních míst se systém pro stanovení výše příspěvku stal nejednotným. Došlo k prohloubení rozdílů v podílech úhrady výdajů na výkon státní správy. Na jedné straně jsou obce s rozšířenou působností (krytí výdajů z cca90 %) a na druhé straně ostatní obce (krytí výdajů v úrovni menší než 50 %).
Na základě připomínek obcí a krajů k těmto nesrovnalostem přijala vláda usnesení (č. 238/2004) o postupu optimalizace právního a ekonomického prostředí pro výkon veřejné správy orgány územní samosprávy. Bylo uloženo ministerstvu vnitra zpracovat a předložit ministerstvu financí koncepčně nový návrh na stanovení výše příspěvku na přenesenou působnost. Nová metodika byla předložena v polovině roku 2004, návrh státního rozpočtu pro rok 2005 však s navýšením nepočítal, a tak nebyla metodika akceptována.
V návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2006 je metodika stanovení výše příspěvku aktualizována vzhledem ke změnám správních obvodů (matriční a stavební úřady) a na základě detailní analýzy výdajů a příjmů souvisejících s výkonem státní správy provedenou u obcí s pověřeným obecním úřadem a obcí s rozšířenou působností.
Výsledky analýzy
Tato analýza přinesla mj. následující informace:
- hlavní výdajovou složkou v rámci výkonu státní správy u obcí jsou mzdové výdaje (u obcí s rozšířenou působností 65 % a u obcí s pověřeným obecním úřadem 61 %);
- výdaje na výkon státní správy v přepočtu na 1000 obyvatel správního obvodu mají s rostoucím počtem obyvatel správního obvodu klesající závislost;
- podíl zaměstnanců na výkon státní správy je v průměru u obcí s rozšířenou působností 64 % a u obcí s pověřeným obecním úřadem 51 %;
- výdaje na výkon státní správy jsou u obcí s rozšířenou působností hrazeny v průměru z 84 % a u obcí s pověřeným obecním úřadem v průměru z 55 %.
Nová metodika výpočtu
V rámci určitého typu působnosti je poskytování příspěvku odvozeno od dvou kriterií:
- počet obyvatel žijících ve správním obvodu úřadu,
- podíl počtu obyvatel správního centra a počtu obyvatel ve správním obvodu.
Druhé kritérium je zavedeno proto, aby částečně kompenzovalo finanční náklady na výkon přenesené působnosti pro občany obcí, na které obec vykonávající tuto působnost nedostává podíl na daňových výnosech.
Stručně lze charakterizovat novou metodiku třemi body:
- jednotný způsob stanovení výše příspěvku pro všechny kategorie obcí;
- dvě kritéria vycházející z počtu obyvatel správního obvodu;
- postupné odstraňování finančních disproporcí vzniklých zejména v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů.
Konkrétní návrhy
Pro rok 2006 se navrhuje valorizace finančních prostředků určených na výkon státní správy o 2,5 %. I přes zmíněné navýšení dojde u 34 obcí s rozšířenou působností v souvislosti s přechodem na novou metodiku k poklesu výše příspěvku, který by obce obdržely při použití stávajícího způsobu propočtu. Těmto obcím byl jednorázově navýšen příspěvek na výkon státní správy v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, kdy bylo potřeba zajistit plynulý přechod zaměstnanců okresních úřadů na nová působiště. Nová metodika směřuje k odstranění těchto disproporcí.
Obcím, u nichž dojde k poklesu příspěvku o více než 2 %, bude částka nad 2 % finančně kompenzována. Celkem se jedná o 15 obcí s rozšířenou působností (viz tabulka).
Celkové navýšení příspěvku proti roku 2005 činí u všech obcí 177,2 mil. Kč. U krajů činí navýšení 24,6 mil. Kč a u hl. m. Prahy 12,4 mil. Kč. Celkový objem příspěvku na výkon státní správy na rok 2006 je navrhován pro obce ve výši 6607,1 mil. Kč, pro kraje 933,8 mil. Kč a pro hl. m. Prahu 501,9 mil. Kč.
Tab.: Obce, kterým bude kompenzován pokles příspěvku
Obec | Kompenzace (Kč) |
---|---|
České Budějovice | 316 228 |
Frýdlant | 33 368 |
Havířov | 203 861 |
Jablunkov | 2 542 704 |
Jeseník | 3 698 693 |
Jindřichův Hradec | 452 207 |
Mělník | 323 420 |
Přelouč | 54 710 |
Rakovník | 2 612 122 |
Rokycany | 846 106 |
Slaný | 1 911 038 |
Turnov | 106 724 |
Ústí nad Labem | 2 824 132 |
Žamberk | 423 644 |
Židlochovice | 150 679 |
Obce s poklesem příspěvku pod 2 % (bez kompenzace): Broumov, Český Těšín, Hradec Králové, Hustopeče, Jičín, Karlovy Vary, Karviná, Kopřivnice, Mariánské Lázně, Moravský Krumlov, Nový Bydžov, Olomouc, Opava, Orlová, Ostrov, Otrokovice, Soběslav, Tišnov, Zlín