Financování měst a obcí
Finanční správa a rozvoj měst a obcí v České republice, to je název tradiční konference, kterou 10. a 11. listopadu pořádal Svaz měst a obcí již po osmé v budově Radia Svobodná Evropa v Praze. Několik stovek starostů a pracovníků finančních odborů ze všech velikostních skupin měst a obcí si zde pravidelně vymění zkušenosti z financování samosprávy, zjistí co je nového v této oblasti a má možnost hovořit s řadou odborníků ze sféry veřejných rozpočtů. Od pracovníků ministerstev, přes manažery finančních domů a poradenských kanceláří, až po nejvyšší představitele státní výkonné či zákonodárné moci. Bohužel, ti naposled uvedení se tentokrát omluvili.
Poslanecká sněmovna projednává návrh státního rozpočtu, jeho příjmovou část ovlivní zákon o snížení daní z příjmu, a v této etapě se doslova čekalo na vystoupení ministra financí i na stanoviska poslanců Tlustého a Kalouska, jejichž účast byla avizována.
Nutno dodat, že první náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota, který jako jediný zastupoval na konferenci vyšší státní představitele, situaci zvládl na profesionální úrovni a dokázal v rámci fiskálních problémů české ekonomiky ukázat omezené možnosti řešení situace veřejných rozpočtů včetně financování měst a obcí.
Problémy financování obcí
V úvodním bloku konference se hovořilo zejména o tématu příjmů obcí v souvislosti s probíhajícími a navrhovanými změnami legislativy. Řadu problémů financování obecních rozpočtů rozvedl ve svém projevu Oldřich Vlasák, předseda SMO. Požadavky měst a obcí shrnul do následujících bodů:
- kompenzovat snížení příjmů obcí v důsledku novelizace zákona o dani z příjmů
- zařadit do objemu sdílených daní také výnosy daní spotřebních
- navýšit příspěvek obcím na výkon přenesené státní správy pro rok 2006 nejméně o 5 %
- zahájit odbornou diskuzi a konkrétní přípravné práce na novele zákona o rozpočtovém určení daní
- navýšit v rozpočtovém roce 2006 příspěvek obcím na žáka o dalších 240 mil. Kč
- realizovat generální pardon ze strany ministerstva financí na drobná pochybení v souvislosti s hospodařením se státními dotacemi a zároveň upravit kontrolní systém, aby kontroloval především poskytovatel dotací.
Změny financování
Obce a města účelně a hospodárně spravují významnou část místních rozpočtů, které tvoří přibližně 25 % celkových veřejných výdajů ve státě. Řekl to ve svém vystoupení Ing. Ivan Černý, předseda finanční komise SMO. Zaměřil se na oblast příjmů obcí, které vychází zejména z příjmů daňových. Jestliže obce a města mají být schopny vykonávat efektivně své samosprávné funkce, měly by disponovat dostatečnými zdroji. Svaz měst a obcí specifikoval základní požadavky v oblasti daňových příjmů do šesti bodů.
Zachování dlouhodobé stability obecních příjmů je prioritní, neboť nic nenaruší zdravý finanční vývoj obcí tolik, jako změna pravidel financování bez dostatečného přípravného období. Současná úprava zákona o dani z příjmů je příkladem takového necitlivého přístupu (celkový dopad do rozpočtů obcí bude cca 3 mld. Kč).
Zahrnutí spotřebních daní do objemu sdílených daní je nutností vzhledem k obecnému principu, že rozpočty obcí by měly "dýchat" souběžně se státním rozpočtem. V době snižování daní z příjmů, které jsou sdíleným příjmem obcí i státu, dochází ke zvyšování spotřebních daní, které jsou však výlučným příjmem státu. Břemeno snížení jedné části daní doléhá na obce, zatímco stát má tento pokles kompenzován navýšením jiných daní, aniž by utrpěl újmu.
Posílení motivačního prvku pro obce k podpoře podnikání vyžaduje v systému daňových nástrojů zvýšit podíl obcí na výnosu z daně z příjmu fyzických osob, podnikatelů, ze současných 30 % na 50 %.
Snížení účelových dotací je dalším požadavkem SMO, neboť systém dotací je administrativně náročný a následné kontroly jejich čerpání jsou kontraproduktivní. Požaduje se navýšení podílu sdílených daní na úkor účelových dotací.
Odstranění velikostních kategorií obcí v zákoně o rozpočtovém určení daní. Hranice rozmezí přeměnit v plynulou křivku závislosti na počtu obyvatelstva. Tím se odstraní dramatické rozdíly příjmů obcí, jejichž počet obyvatelstva je na hranicích velikostních kategorií.
Zavedení nového systému místních daní by mělo nahradit přežitý systém místních poplatků a daň z nemovitosti. Systém by měl být jednodušší, méně administrativně náročný a motivující pro územní samosprávu.
Kritizován byl rovněž způsob financování nákladů na výkon přenesené státní správy, kdy státní příspěvek obcím s rozšířenou působností kryje její náklady z 80 % a u obcí s pověřeným úřadem jsou potřeby pokrývány je do výše cca 50 % skutečných nákladů.