Územní rozpočty v roce 2004

18. 7. 2005 OF 3/2005 Ekonomika

Zatímco v roce 2003 prošly územní rozpočty podstatnou změnou, která navazovala na reformu veřejné správy -- převedení agend a prostředků ze zrušených okresních úřadů na obce a kraje -- rok 2004 byl z hlediska rozpočtových přesunů v podstatě beze změn.

Územní rozpočty jsou tvořeny rozpočty obcí a rozpočty krajů. Souhrn příjmů jejich rozpočtů (obce, dobrovolné svazky obcí a kraje) dospěl k částce 308,9 mld. Kč, což proti schválenému a upravenému rozpočtu představuje plnění na 101,6 %. Rozpočty obcí se na celkových příjmech podílely 80,4 %. Celkové výdaje územních samosprávných celků byly čerpány ve výši 317,8 mld. Kč, podíl obcí byl v tomto případě 81,5 %. Hospodaření územních rozpočtů skončilo v roce 2004 opět převahou výdajů nad příjmy (9,0 mld. Kč), přičemž kraje vykazují přebytek 0,8 mld. Kč a obce schodek ve výši 9,8 mld. Kč (viz tab. 1).

Tab. 1: Bilance příjmů a výdajů územních rozpočtů (mil. Kč)
Ukazatel Skutečnost k 31. 12. 2002 Skutečnost k 31. 12. 2003 Skutečnost k 31. 12. 2004
Příjmy celkem 239 598 301 894 308 866
Výdaje celkem 243 884 304 842 317 806
Saldo -4 286 -2 948 -8 939

Příjmy krajů

Celkové příjmy krajů činily ke konci sledovaného období 100,7 mld. Kč, z toho přijaté dotace včetně státních fondů poskytnuté krajům ve výši 84,6 mld. Kč. Vlastní příjmy ve výši 16,1 mld. Kč představovaly jen necelých 16 % jejich celkových příjmů. Bilanci příjmů a výdajů krajů za rok 2004 ukazuje tabulka 2 a vývoj vlastních příjmů krajů včetně podílu na jejich celkových příjmech je uveden v tabulce 3.

Hlavním zdrojem příjmů krajů byly opět dotace ze státního rozpočtu, neboť původně připravovaná novela zákona o rozpočtovém určení daní byla schválena až v průběhu roku 2004 a promítá se do rozpočtů až v letošním roce. Přijaté dotace činily 84,6 mld. Kč. Největší položkou přitom byl objem 58,5 mld. Kč poskytnutý z rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a směřující především do oblasti přímých nákladů škol. Z kapitoly Všeobecná pokladní správa přešlo do krajských rozpočtů celkem 20,8 mld. Kč, přičemž finanční vztah státního rozpočtu byl rozpočtován ve výši 16,2 mld. Kč (příspěvek na výkon státní správy, dopravní obslužnost, dotace na zřizovatelské funkce, financování reprodukce majetku). Největší položka přijatých dotací krajům byla dále z kapitoly zdravotnictví (1,7 mld. Kč) ze Státního fondu dopravní infrastruktury (1,8 mld. Kč).

Tab. 2: Bilance příjmů a výdajů krajů (mil. Kč)
Ukazatel Skutečnost k 31. 12. 2003 Skutečnost k 31. 12. 2004
Daňové příjmy 11 395 12 580
Nedaňové příjmy 1 424 3 177
Kapitálové příjmy 237 342
Dotace celkem 82 761 84 614
Příjmy celkem 95 818 100 713
Běžné výdaje 84 961 88 385
Kapitálové výdaje 9 366 11 501
Výdaje celkem 94 327 99 886
Saldo příjmů a výdajů 490 827
Tab. 3: Vývoj vlastních příjmů krajů (mil. Kč)
Rok Vlastní příjmy Dotace Celk. příjmy Podíl vl. příjmů na celkových (%)
2002 10 927 26 700 37 628 29
2003 13 057 82 761 95 818 13,6
2004 16 099 84 614 100 713 16,0

Podle zákona o rozpočtovém určení daní připadá krajům podíl 3,1 % na výnosu se sdílených daní. Celkem daňové příjmy v roce 2003 tvořily pro kraje zdroje ve výši 11,4 mld. Kč. proti předchozímu roku je to nárůst o 12,1 %. Struktura celkových příjmů krajů je patrná z tabulky 4.

Tab. 4: Přehled příjmů krajů
Položka Příjem (%)
Dotace 84,0
Daňové příjmy 12,5
Nedaňové příjmy 3,2
Kapitál. příjmy 0,3

Výdaje krajů

Celkové výdaje krajů byly čerpány ve výši 99,9 mld. Kč, takže na celkových výdajích územních samospráv se kraje podílejí zhruba ve výši 31,4%. Přehled vývoje krajských výdajů je patrný z tabulky 5.

Běžné výdaje dosáhly 88,4 mld. Kč, což je 88,5 % výdajů a téměř polovinu z toho tvoří neinvestiční transfery příspěvkovým organizacím, zejména v odvětví školství, zdravotnictví, sociální péče a kultury.

Kapitálové výdaje krajů v hodnotě 11,5 mld. Kč se na jejich celkových výdajích podílely 11,5 %. Investiční akce v odvětví zdravotnictví, formou příspěvků krajským příspěvkovým organizacím, tvořily téměř polovinu kapitálových výdajů.

Hospodaření příspěvkových organizací krajů ukázalo výraznou úsporu nákladů, zpřísněný dohled zřizovatelů a zvýšení výnosů. Projevilo se to ve školství i zdravotnictví. Pokud se tyto výsledky příspěvkových organizací stanou trvalým trendem, jen to potvrdí správnost jejich přesunu na krajskou úroveň.

Tab. 5: Vývoj výdajů krajů (mil. Kč)
Ukazatel Skut. 2002 Skut. 2003 Skut. 2004
I. Běžné výdaje 32 070 84 961 88 384
z toho Platy a platby za práci 813 1 563 1 642
Nákup materiálu 234 285 259
Nákup paliv, energie, služeb 641 2 175 1 919
Dopravní obslužnost 0,1 4 145 4 835
Neinv. dotace podnik.subj. 1 526 2 408 2 696
Neinv. dotace nezisk. subj. 408 687 1 146
Neinv. transfery organizacím 25 840 39 261 39 572
II. Kapitálové výdaje 3 733 9 366 11 501
z toho: Investiční nákupy 1 196 3 277 4 964
Inv. dotace podnik. subj. 6 82 223
Inv. transfery nezisk. org. 44 92 108
Inv. dotace PO 2 321 5 481 4 926
Výdaje celkem 35 804 94 327 99 886

Příjmy obcí

Celkové příjmy obcí dosáhly ke konci sledovaného období 248,5 mld. Kč, což je o 4,5 mld. Kč více proti minulému roku, tj. nárůst o 1,8 % (tabulka 7). Základním zdrojem obecních příjmů jsou stále daňové příjmy, i když se celkový objem přijatých dotací tomuto objemu přibližuje. Struktura příjmů obcí je patrná z tabulky 6.

Tab. 6.: Přehled příjmů obcí
Položka Příjem (%)
Daňové příjmy 47
Nedaňové příjmy 9
Kapitálové příjmy 5
Přijaté dotace 39

Daňové příjmy jsou tvořeny podle zatím neměnného systému, který vyplývá ze zákona o rozpočtovém určení daní (hlavní složkou je podíl 20,59 % na výnosu sdílených daní, který se rozděluje obcím podle počtu obyvatel, násobeného příslušným koeficientem velikosti obce). Daňové příjmy obcí 2004 (116,1 mld. Kč) vykázaly růst oproti minulému roku 8,6 mld. Kč a jejich podíl na celkových příjmech se proti roku 2003 zvýšil o 2,7 %.

Podstatnou část příjmů obcí tvoří přijaté dotace, které v celkovém objemu rozpočtů představují 39 % příjmů. Objem dotací ze státního rozpočtu Národního fondu byl ve výši 45,9 mld. Kč, ze státních fondů 6,8 mld. Kč. Dotace krajů činily 35,7 mld. Kč a kromě toho zapojily obce prostředky z vlastních účelových fondů ve výši 9,3 mld. Kč.

Pokud budeme hodnotit vztah k státnímu rozpočtu, je třeba připomenout, že v roce 2004 došlo k navýšení příspěvku na jednoho žáka ve školách a zvýšila se i dotace na jedno místo ve vybraných zdravotnických zařízeních. Byla rovněž započítána 5 % valorizace příspěvku obcím na výkon státní správy.

Z dotací poskytovaných přímo z jednotlivých resortních kapitol je nutno uvést největší položky. Z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy to byly prostředky ve výši 7,1 mld. Kč určené převážně na přímé náklady na vzdělávání. Z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj přijaly obce účelové dotace ve výši 2,7 mld. Kč, zejména v oblasti podpory bytové výstavby. Do investic ve vodním hospodářství z Ministerstva zemědělství šly obcím prostředky ve výši 1,7 mld. Kč. Státní fond životního prostředí uvolnil obcím 3,7 mld. Kč a Státní fond rozvoje bydlení 3,6 mld. Kč.

Tab. 7: Porovnání příjmů obcí (mil. Kč)
Ukazatel Skutečnost 2002 Skutečnost 2003 Skutečnost 2004
I. Daňové příjmy 99 550 107 496 116 126
z toho: Daně z příjmů FO 29 226 31 059 34 415
Daně z příjmů PO 25 905 28 411 30 585
Daň z přid.hodn. 31 837 33 904 36 228
Poplatky 7 998 9 286 9 972
Daň z nemovitosti 4 571 4 828 4 919
II. Nedaňové příjmy 23 809 22 812 23 447
III. Kapitálové příjmy 11 589 12 030 11 126
Vlastní příjmy 134 948 142 338 150 696
IV. Přijaté dotace 73 257 101 629 97 779
  -- běžné 55 844 81 339 78 220
  -- kapitálové 17 412 20 291 19 559
Příjmy celkem 208 204 243 967 248 474

Výdaje obcí

Celkové výdaje obcí dosáhly 258,2 mld. Kč, což je o 9,7 mld. Kč více než v roce 2003 (tj. o 3,9 %). Výdaje obcí se na výdajích územní samosprávy podílejí 81,3% -- porovnání hlavních položek výdajů obcí ukazuje tabulka 8.

Běžné výdaje tvoří 69,8 % a dosáhly 180,4 mld. Kč. Nárůst je patrný u všech položek, ale nejvýraznější je u neinvestičních transferů příspěvkovým organizacím (34,8 % běžných výdajů), což je dáno přímými náklady na vzdělání u základních škol, které jsou prostřednictvím rozpočtů krajů financovány z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Druhou objemově největší položkou běžných výdajů je nákup vody, paliv, energie, služeb a ostatních nákupů (22,3 %).

Kapitálové výdaje obcí ve výši 77,9 mld. Kč se na celkových výdajích podílejí 30,2 %, což je proti roku 2003 (28,82 %) opět jisté zvýšení, neboť v roce 2003 byly signalizovány tendence zpomalení dynamiky růstu v této oblasti. Jednotlivé investiční programy včetně evropských fondů předpokládají participaci vlastních zdrojů obcí. To vede na jedné straně k efektivnosti při vynakládání finančních prostředků, zvyšuje to však na druhé straně tlak na zapojování mimorozpočtových zdrojů obcí a ovlivňuje to také na růst jejich zadlužení.

Tab. 8: Přehled výdajů obcí (mil. Kč)
Ukazatel Skutečnost 2003 Skutečnost 2004
I. Běžné výdaje 177 001 180 361
z toho: Platy zaměstnanců 18 878 19 460
Nákup paliv, energie, služeb 39 790 40 269
Dopravní obslužnost 1 409 1 388
Neinv. transf. organizacím 60 187 62 784
Neinv. transf. obyvatelstvu 15 417 15 229
II. Kapitálové výdaje 71 543 77 893
Výdaje celkem 248 543 258 254
Saldo příjmů a výdajů -4 576 -9 780

Zadluženost obcí

Obce vykázaly na konci roku 2004 souhrnný dluh ve výši 74,8 mld. Kč. Proti skutečnosti roku předchozího se jedná o nárůst ve výši 6,3 % a v absolutním vyjádření jde o zvýšení o 4,4 mld. Kč. V této celkové zadluženosti jsou zahrnuty bankovní úvěry, výnosy emitovaných komunálních dluhopisů a návratné finanční výpomoci, půjčky státního rozpočtu, a rozpočtů státních fondů. Podíl jednotlivých položek na dluhu obcí je patrný z tabulky 9.

Vývoj zadluženosti obcí od roku 1994 je patrný z tabulky 10. V roce 1994 bylo zadluženo 1969 obcí, v loňském roce 3217 obcí. Přestože se počet zadlužených obcí v jednotlivých letech mění, v podstatě od roku 1997 počet občanů, kterých se dluh dotýká stagnuje (s výjimkou roku 2000), roste však výše dluhu připadající na jednoho z nich.

Rozložení dluhu mezi obce v jednotlivých velikostních kategoriích vyplývá z tabulky 11. I když neznáme přesná čísla za rok 2004, je v podstatě každá obec nad 5000 obyvatel zadlužená a v malých obcích (kterých je nejvíce) podíl zadlužených prudce klesá, v nejmenších velikostních kategoriích je to 15--20 % obcí. Konkrétní průměrná zadluženost občanů se proto v zásadně liší podle velikosti obcí.

Údaje zadluženosti s vyznačením podílu statutárních měst ukazuje ve vývoji za posledních jedenáct let tabulka 12. Zatímco několik největších měst vytváří více než 60 % dluhu municipální sféry, celkový dluh zbývajících tisíců obcí v podstatě stagnuje a problémy má jen několik z nich. Otázkou zůstává, nakolik může v budoucnosti ovlivnit zadluženost obcí jejich účast při spolufinancování projektů dotovaných z fondů Evropské unie.

Tab. 9: Rozdělení dluhu obcí
Položka Příjem (mld. Kč) Příjem (%)
Úvěry 38,5 51,5
Komunální obligace 23,9 32
Finanční výpomoci 12,4 16,5
Tab. 10: Vývoj zadluženosti a podíl na obyvatele
Rok Počet obcí celkem Počet zadlužených obcí Počet obyvatel zadlužených obcí Zadluženost celkem (mil. Kč) Zadluženost na obyvatele (Kč)
1994 6 221 1 969 7 539 091 14 344,9 1 900
1995 6 243 2 341 8 080 904 20 322,9 2 510
1996 6 227 2 274 8 429 584 28 262,4 3 350
1997 6 230 2 450 8 703 842 34 385,7 3 950
1998 6 238 2 721 8 931 369 38 992,7 4 370
1999 6 239 3 091 9 081 782 39 972,8 4 400
2000 6 246 4 213 9 434 937 40 968,4 4 340
2001 6 250 2 985 9 109 435 48 343,7 5 310
2002 6 331 3 027 9 040 395 55 798,4 6 170
2003 6 244 3 108 9 007 830 70 413,4 7 820
2004 6 244 3 217 8 854 218 74 868,4 8 460
Tab. 11: Zadluženost 2004 podle velikostních kategorií obcí
Velikostní kategorie obce Počet všech obyvatel obcí v dané kategorii Dluh obcí dané kategorie (tis. Kč) Zadluženost na obyvatele dané kategorie obcí (Kč)
0--100 40 392 39 618 981
101--200 166 490 260 032 1 561
201--300 222 181 346 325 1 558
301--1500 1 854 138 6 371 299 6 436
1501--5000 1 506 011 6 224 797 4 133
5001--10 000 896 863 4 048 250 4 513
10 001--20 000 961 888 3 338 563 3 471
20 001--30 000 675 620 2 674 535 3 958
30 001--40 000 354 678 812 128 2 289
40 001--50 000 184 887 658 813 3 563
50 001--100 000 1 225 713 3 408226 2 780
100 001--150 000 102 246 751 973 7 354
150 001 a výše 853 050 12 160 827 14 255
Hl. město Praha 1 160 118 33 773 082 29 112
Celkem 10 204 275 74 868 469 7 337
Tab. 12: Souhrnné údaje zadluženosti obcí (mld. Kč)
Ukazatel 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004
Celková zadluženost obcí 14,3 20,3 28,3 34,4 39,0 40,0 -41,0 48,3 55,8 70,4 74,8
z toho -- statutární města 8,8 10,4 12,6 13,6 15,6 16,4 16,9 24,2 29,6 42,4 45,9
-- ostatní obce 5,5 9,9 15,7 20,8 23,4 23,6 24,1 24,1 26,2 28,0 28,9
-- podíl statutárních měst (%) 61,5 51,2 44,5 39,5 40,0 41,0 41,2 50,1 53,0 60,2 61,4