Malé obce – sociologický pohled
Pro ČR je charakteristická rozdrobená sídlení soustava daná historickým vývojem. Od roku 1961, kdy bylo registrováno na území ČR 8726 obcí, se jejich počet trvale administrativně snižoval a probíhalo vytváření střediskové sídlení soustavy. V roce 1990 bylo v České republice 4100 obcí.
Pak nastal prudký obrat. Mnoho menších vesnic, jejichž obyvatelům se nelíbilo sloučení do střediskových obcí, se opět osamostatnilo. V prvním roce takto vzniklo 1668 obcí, v dalším ještě 329 a mezi lety 1992 a 93 přibyla další téměř stovka obcí. Celkový stav se ustálil a v současné době se pohybuje kolem čísla 6250. Ve srovnání s většinou ostatních evropských zemí je u nás velice nízký průměrný počet obyvatel na jednu obec (1632).
Podle zákona je obec základním územním samosprávným společenstvím občanů; tvoří územní celek, který je vymezen hranicí území obce (§ 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích).
Obec může být složena z jedné či více místních částí. Pro zjednodušení budou v následujícím textu používány tyto pojmy: Malá obec = obec, která má méně než 500 obyvatel. Venkovská obec = obec, která má méně než 2000 obyvatel.
Struktura osídlení
V ČR ve vysoký počet venkovských obcí s nízkým počtem obyvatel. Obcí do 499 obyvatel je cca 3700, což je téměř 60 % ze všech obcí. Žije v nich však pouze 8,5 % obyvatel. Údaje v tabulkách 1 a 2 jsou z let 2001 a 2002, proto se mírně liší. První tabulka ukazuje strukturu malých obcí a jejich obyvatel s podrobnějším vymezením kategorie do 199 a nad 200 obyvatel. Druhá dokazuje, že sídelní struktura u nás je velice rozmanitá, závislá na přírodních i historicky daných podmínkách a proto se počty (podíly) malých venkovských obcích v jednotlivých oblastech (krajích) výrazně liší.
Tab. 1: Struktura sídlení soustavy podle velikostních kategorií
Velikostní kategorie | Obce | Obyvatelé | ||
---|---|---|---|---|
Počet | v % | Počet | v % | |
do 199 | 1 661 | 26,54 | 205 095 | 2,00 |
200–499 | 2 041 | 32,61 | 663 416 | 6,48 |
Celkem do 499 | 3 702 | 59,15 | 868 511 | 8,48 |
Celkem ČR | 6 258 | 100,00 | 10 230 060 | 100,00 |
Zdroj: SLBD 2001 (ČSÚ), vlastní výpočty
Tab. 2: Počet a procentní podíl malých obcí a jejich obyvatel podle krajů
Obce | Obyvatelé | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Celkem | do 499 | podíl | Celkem | do 499 | podíl | |
Praha | 1 | 0 | 0,00 | 1 160 118 | 0 | 0,00 |
Středočeský kraj | 1 148 | 722 | 62,89 | 1 123 931 | 175 644 | 15,63 |
Jihočeský kraj | 623 | 450 | 72,23 | 624 568 | 91 129 | 14,59 |
Plzeňský kraj | 503 | 343 | 68,19 | 549 600 | 69 498 | 12,65 |
Karlovarský kraj | 132 | 61 | 46,21 | 303 714 | 16 203 | 5,33 |
Ústecký kraj | 354 | 192 | 54,24 | 819 450 | 50 023 | 6,10 |
Liberecký kraj | 216 | 102 | 47,22 | 427 396 | 24 801 | 5,80 |
Královéhradecký kraj | 448 | 290 | 64,73 | 549 329 | 70 533 | 12,84 |
Pardubický kraj | 453 | 293 | 64,68 | 507 176 | 71 136 | 14,03 |
Vysočina | 729 | 573 | 78,60 | 518 315 | 108 921 | 21,01 |
Jihomoravský kraj | 647 | 303 | 46,83 | 1 124 493 | 80 471 | 7,16 |
Olomoucký kraj | 394 | 182 | 46,19 | 638 374 | 52 044 | 8,15 |
Zlínský kraj | 304 | 108 | 35,53 | 594 060 | 33 973 | 5,72 |
Moravskoslezský kraj | 302 | 77 | 25,50 | 1 265 912 | 23 511 | 1,86 |
Celkem | 6 253 | 3 696 | 59,11 | 10 206 436 | 867 887 | 8,50 |
Zdroj: Malý lexikon obcí ČR 2002, ČSÚ 2003, vlastní výpočty
Technická vybavenost
Základní údaje o vybavenosti technickou infrastrukturou v obcích můžeme najít v Malém lexikonu obcí ČR vydávaném každoročně Českým statistickým úřadem (ČSÚ). Počet obcí vybavených vodovodem, kanalizací a plynofikací každoročně stoupá. Vybavenost je však přímo závislá na velikosti obce, jak ukazuje tab. 3.
Tab. 3: Technická vybavenost obcí (%)
Počet obyvatel | Kanalizace | Plynofikace | Vodovod |
---|---|---|---|
do 199 | 6,99 | 25,02 | 63,53 |
200--499 | 17,72 | 46,54 | 81,74 |
500--999 | 32,55 | 62,35 | 89,02 |
1 000--1 499 | 52,18 | 76,32 | 95,40 |
1 500--1 999 | 66,22 | 86,94 | 97,75 |
nad 2 000 | 90,58 | 94,25 | 99,84 |
Údaje jsou poněkud zkreslené tím, že statistika vybavenost obce vodovodem, kanalizací a plynofikaci uvádí i v případě, že takto je vybavena pouze část obce. Více než třetina venkovských obcí má více místních částí, není tedy vždy jisté, zda i obyvatelé těchto částí obcí mají uvedenou technickou infrastrukturu k dispozici. Skutečný stav v této záležitosti přiblížil samostatný výzkum.
Ukázalo se, že v malých obcích je podíl těch, které statisticky určitou infrastrukturu vykazují, ale ve všech částech obce není zavedena, u vodovodu 20,7%, u kanalizace 38,1 % a u plynu 11,7 %. Tuto situaci je třeba mít na zřeteli při celkovém hodnocení vybavenosti.
Pro zjednodušení práce byly obce rozděleny na čtyři skupiny, které byly pracovně označeny takto:
- "všude vše", tj. obce, které mají vodu, kanalizaci i plyn ve všech místních částech obce -- takových bylo v našem souboru 17 %,
- "většinou vše" -- mají alespoň dva typy infrastruktury v obci nebo ve více než polovině místních částí -- 37 %,
- "něco v části" -- mají jen jeden nebo dva typy v menší části obce -- 10 %,
- "téměř nic" -- nemají žádnou vybavenost nebo pouze vodovod -- 36 %.
Výsledky potvrdily, že vybavenost technickou infrastrukturou se zvyšuje s velikostí obce a snižuje se vzdáleností od města. Podrobněji souhrnnou infrastrukturu malých obcí zachycuje tabulka 4.
Tab. 4: Infrastruktura souhrnně podle velikostní kategorie obce
Velikostní kategorie obce | Celkem | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
do 199 obyv. | 200--499 obyv. | 500--999 obyv. | 1000--1499 obyv. | 1500--1999 obyv. | ||
Všude vše | 2 | 8 | 12 | 8 | 8 | 38 |
10,0 % | 14,5 % | 15,6 % | 21,6 % | 27,6 % | 17,4 % | |
Většinou vše | 4 | 13 | 31 | 22 | 10 | 80 |
20,0 % | 23,6 % | 40,3 % | 59,5 % | 34,5 % | 36,7 % | |
Něco v části | 0 | 7 | 8 | 3 | 3 | 21 |
0,0 % | 12,7 % | 10,4 % | 8,1 % | 10,3 % | 9,6 % | |
Téměř nic | 14 | 27 | 26 | 4 | 8 | 79 |
70,0 % | 49,1 % | 33,8 % | 10,8 % | 27,6 % | 36,2 % | |
Celkem | 20 | 55 | 77 | 37 | 29 | 218 |
100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % |
Občanská vybavenost
Statisticky jsou sledovány také údaje o občanské vybavenosti, avšak pouze ve čtyřech položkách (pošta, škola, zdravotnické zařízení a úřadovna Policie ČR). Z tabulky 5 je opět vidět logická závislost úrovně vybavenosti na velikosti obce.
Tab. 5: Občanská vybavenost obcí
Počet obyvatel | Policie | Zdrav. zařízení | Pošta | Škola |
---|---|---|---|---|
do 199 | 1,02 | 2,89 | 3,92 | 1,33 |
200--499 | 1,42 | 16,74 | 22,19 | 19,24 |
500--999 | 6,90 | 52,63 | 57,02 | 76,63 |
1 000--1 499 | 16,32 | 85,75 | 89,20 | 97,93 |
1 500--1 999 | 30,63 | 94,59 | 98,65 | 98,65 |
nad 2 000 | 81,31 | 100,00 | 99,84 | 100,00 |
Uvedené prvky v tabulce však nevypovídají podrobně o celkové situaci v obci. Proto i tato problematika byla předmětem výzkumu. Zjišťovaly se i další prvky občanské vybavenosti, jako například obchody, restaurace, knihovny či možnosti ubytování. Pro potřeby souhrnného hodnocení byly vytvořeny čtyři kategorie vybavenosti obce:
- bohatá -- obec má školu základní i mateřskou, lékaře, více obchodů, knihovnu a další vybavenost (24 % obcí v souboru),
- základní -- obec má základní školu, lékaře a alespoň jeden obchod (21 %),
- malá -- obec má pouze obchod a školu s prvním stupněm nebo lékaře, který dojíždí pouze některé dny v týdnu (51 %),
- žádná -- obec nemá žádný ze základních prvků vybavenosti (škola, lékař, obchod) (4 %).
Podle předpokladů se potvrdila přímá závislost mezi vybaveností a velikostí obce. Objevila se také souvislost mezi vybaveností a vzdáleností obce od nejbližšího města nad 10 tisíc obyvatel. Čím vzdálenější, tím lépe vybavená obec. Projevuje se tak stálá závislost venkovských obcí na městech, neboť argumenty o nepotřebnosti budování vybavenosti, která je dostupná v blízkém městě, vítězí nad snahou zkvalitnit život přímo v obci. Souhrnný přehled občanské vybavenosti obcí podrobně uvádí tabulka 6.
Tab. 6: Občanská vybavenost souhrnně podle velikostní kategorie obce
Velikostní kategorie obce | Celkem | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
do 199 obyv. | 200--499 obyv. | 500--999 obyv. | 1000--1499 obyv. | 1500--1999 obyv. | ||
Bohatá | 0 | 0 | 7 | 21 | 24 | 52 |
0,0 % | 0,0 % | 9,1 % | 56,8 % | 82,8 % | 23,9 % | |
Základní | 0 | 6 | 29 | 9 | 2 | 46 |
0,0 % | 10,9 % | 37,7 % | 24,3 % | 6,9 % | 21,1 % | |
Malá | 14 | 47 | 40 | 7 | 3 | 111 |
70,0 % | 85,5 % | 51,9 % | 18,9 % | 10,3 % | 50,9 % | |
Žádná | 6 | 2 | 1 | 0 | 0 | 9 |
30,0 % | 3,6 % | 1,3 % | 0,0 % | 0,0 % | 4,1 % | |
Celkem | 20 | 55 | 77 | 37 | 29 | 218 |
100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % |
Charakteristická vesnice
Sociologická laboratoř sestavila z dat získaných v roce 1999 tabulku 7 popisující souhrnně jak občanskou, tak technickou i dopravní infrastrukturu a další služby občanům.
Tabulka 7: Existence prvků občanské vybavenosti podle velikosti obcí
Prvek | Velikost místa bydliště | Obce do 2000 obyvatel celkem | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
do 200 obyvatel | 201--500 obyvatel | 501--1000 obyvatel | 1001--1999 obyvatel | |||
Občanské vybavení | školka, jesle | 9,9 | 56,6 | 83,9 | 91,6 | 71,1 |
škola | 3,0 | 41,9 | 78,1 | 93,6 | 65,2 | |
pošta | 13,4 | 43,9 | 68,7 | 85,9 | 61,3 | |
zdravotní středisko | 3,0 | 22,0 | 47,2 | 78,6 | 45,1 | |
policejní stanice | 1,7 | 6,4 | 7,6 | 31,8 | 13,7 | |
Kultura, rekreace, sport | sportovní hřiště | 45,7 | 75,4 | 91,5 | 95,2 | 83,5 |
sál pro taneční zábavy | 37,9 | 70,7 | 76,7 | 90,5 | 75,0 | |
kostel | 35,8 | 57,4 | 73,1 | 85,5 | 68,6 | |
tělocvična | 5,2 | 33,0 | 60,1 | 82,5 | 53,7 | |
veřejné koupaliště | 11,6 | 19,7 | 22,2 | 18,5 | 19,3 | |
kino | 0,4 | 4,9 | 17,2 | 24,9 | 14,5 | |
Technická infrastruktura | veřejná telefonní stanice, telefonní budky | 86,2 | 96,7 | 97,6 | 96,6 | 95,8 |
veřejný vodovod, kanalizace | 73,3 | 90,0 | 89,2 | 87,5 | 87,2 | |
rozvod plynu | 22,8 | 49,7 | 65,8 | 69,0 | 57,9 | |
Dopravní dostupnost | autobusová zastávka, autobusové nádraží | 96,6 | 98,0 | 94,2 | 97,1 | 96,3 |
zastávka vlaku, vlakové nádraží | 14,2 | 25,9 | 31,7 | 52,9 | 34,5 | |
Obchody a služby | obchod(y) | 67,7 | 98,7 | 97,8 | 98,7 | 95,1 |
restaurace | 57,8 | 90,7 | 92,8 | 98,4 | 90,1 | |
služby (holič, čistírna, opravny, ap.) | 20,7 | 42,3 | 67,4 | 85,7 | 61,2 | |
bistro, stánek s občerstvením | 7,3 | 12,8 | 32,9 | 30,5 | 24,3 |
Z tabulky je patrné, že s růstem velikosti obce roste i její vybavenost. Velice patrný je tento trend u položek typu škola, školka, pošta, zdravotní středisko, policejní stanice nebo kino. Naopak rozvody vody, telefonní stanice, zastávky autobusu a obchody jsou téměř ve všech obcích bez ohledu na velikost. Největší rozdíly jsou například u položky policejní stanice. Zajímavý je mírně vyšší počet školek než škol u menších obcí (do 1000 obyvatel) a za povšimnutí stojí i fakt, že i v kategorii nejmenších obcí mají sportovní hřiště alespoň v každé druhé z nich.
Celkově bylo tedy typickou českou obec v roce 1999 popsat z hlediska vybavenosti takto: v obci jsou čtyři obchody, dvě restaurace, jedna provozovna služeb, sportovní hřiště, dvě zastávky autobusu, dvě telefonní budky a vodovod. V každé druhé vesnici je pošta, zdravotní středisko, tělocvična a rozvod plynu. Ve třech čtvrtinách obcí mají školu a školku, kostel a sál pro taneční zábavy. V každé třetí obci je zastávka vlaku, v každé páté obci mají veřejné koupaliště a jen v každé šesté vesnici je kino a policejní stanice.
Vývoj vybavenosti obcí
Mimo současný stav se také hodnotilo, které z uvedených položek v obcích v prvním desetiletí po revoluci vznikly či zanikly, které se zhoršily či zlepšily a které lidem nejvíce chybí.
Pokud jde o nově vzniklé položky, v nejmenších obcích (do 200 obyvatel) si 40 % respondentů nevzpomnělo ani na jeden prvek vybavenosti, který v posledních letech vznikl. V ostatních obcích jen 10--20 % dotázaných.
V nejmenších obcích se nejvíce zlepšila vybavenost telefony, potom restauracemi a obchody, autobusy a vodovodem (kanalizací). V další velikostní kategorii obcí výrazně vedou restaurace a obchody, dále telefony a sál pro taneční zábavy. Ve větších obcích se nejvíce zlepšily obchody, dále se však pořadí liší -- v obcích s 500 až 1000 obyvateli jsou to telefony, restaurace, služby a škola, ve větších jsou to restaurace, telefony a škola, následuje vodovod a plyn.
Pokud jde o zaniklé položky, tak kino a služby jsou na předních místech jen ve větších obcích (nad 500 obyvatel). Následují obchody, bistro, policejní stanice a školka. V menších obcích je pořadí zcela odlišné -- na prvním místě škola, na druhém školka a kino a na třetím restaurace a služby. V nejmenších obcích zanikaly nejvíce obchody a restaurace, potom škola, školka a služby.
Co lidem chybí
Zhoršení služeb -- obchody a autobusy jsou na předních místech v první (nejmenší) a třetí kategorii obcí, následují restaurace, resp. služby. U obcí s 200--500 obyvateli je pořadí na prvních dvou místech opačné, dále zde došlo ke zhoršení v položkách, které spolu obvykle souvisí, a to u sálu pro taneční zábavy a restaurace. V největších obcích se nejvíce zhoršila nabídka služeb, obchodů, autobusových spojů a restaurací.
V nejmenších obcích lidé postrádají praktické věci -- obchody, služby, zdravotní středisko a plyn. V ostatních obcích však nejvíce potřebují zdravotní středisko, služby, plyn a koupaliště. Ve větších obcích lidé nejčastěji postrádají koupaliště, služby a kino. Zde je již patrný odklon od potřebnějších ke "zbytnějším" prvkům, který je nejmarkantnější u kategorie největších obcí, kde mezi chybějícími prvky s převahou vítězí koupaliště, následované službami a kinem. Zdravotní středisko se zde posouvá až za tyto kategorie.