Výdaje na ochranu životního prostředí – stimul pro regionální rozvoj
Vztah ekonomického růstu a ochrany životního prostředí je již po řadu let aktuální. Předmětem diskusí jsou pozitivní či negativní dopady politiky životního prostředí na hospodářský růst a další základní ekonomické ukazatele jako je nezaměstnanost, inflace, obchod apod.
V polovině 70. let se argumentovalo tím, že programy zaměřené na snížení znečištění životního prostředí zpomalují ekonomický růst a nutí podniky k omezování výroby a následně k propouštění zaměstnanců. Uvedená kritika však nebyla jednoznačná. Začaly se objevovat studie dokládající, že ochrana životního prostředí vyvolává nové aktivity, které naopak podporují ekonomický růst a vytvářejí nové pracovní příležitosti. Dokazovaly, že zvyšování výdajů z veřejných rozpočtů na ochranu životního prostředí je jedním ze způsobů, jak může hospodářská politika státu aktivně podporovat zaměstnanost a ekonomický růst.
Tyto trendy je možno zachytit v jednotlivých oblastech. Projekty jsou však dlouhodobé a nemohou řešit krátkodobou nezaměstnanost. Také nezajistí řešení zaměstnanosti v nejvíce postižených regionech. Proto je důležité sledovat a vyhodnocovat výdaje na ochranu životního prostředí a současně míru naplňování cílů politiky životního prostředí na národní i regionální úrovni. Tyto informace je nutno vnímat v širších souvislostech ekonomického rozvoje společnosti.
Financování výdajů
Analýza rozpočtových výdajů dokáže jednoznačně identifikovat, zda jsou podporovány priority politiky životního prostředí, jak působí zákony, podporují-li se žádoucí aktivity, roste zaměstnanost atp. S ohledem na trend výdajů a očekávané změny v zákonech lze předvídat vývoj v nejbližších letech, což by mohlo být významné z hlediska utváření podnikatelského prostředí a rozvoje daného regionu.
Úroveň výdajů na ochranu životního prostředí v ČR je v porovnání se zeměmi EU srovnatelná. V polovině 90. let byla nadprůměrná (v roce 1997 až 2,4 % HDP), dnes odpovídá evropskému průměru (kolem 1 %).
Objem, struktura i dynamika růstu těchto výdajů odpovídá cílům a záměrům Státní politiky životního prostředí. Výdaje byly v polovině 90. let směrovány především do oblasti ochrany ovzduší, potom následovala oblast ochrany vod a hospodaření s odpady. Tabulka 1 charakterizuje podíl jednotlivých zdrojů financování investičních výdajů na ochranu životního prostředí.
Tab. 1.: Zdroje financování celkových investic na ochranu životního prostředí
Rok | Zdroje financování celkem | Vlastní zdroje | Úvěr | Podpora z veřejných rozpočtů1) | Granty a dotace ze zahraničí | Ostatní |
---|---|---|---|---|---|---|
mil. Kč, b.c. | ||||||
1995 | 32 253 | 17 108 | 4 586 | 7 275 | 1 892 | 1 418 |
1996 | 37 036 | 22 921 | 7 138 | 5 658 | 153 | 1 166 |
1997 | 40 503 | 24 843 | 7 586 | 5 570 | 277 | 2 226 |
1998 | 35 160 | 23 555 | 6 680 | 3 338 | 184 | 1 402 |
1999 | 28 956 | 21 960 | 3 566 | 2 572 | 174 | 684 |
2000 | 21 400 | 15 751 | 2 441 | 2 597 | 265 | 346 |
2001 | 19 892 | 12 465 | 2 482 | 3 640 | 589 | 716 |
2002 | 14 918 | 9 808 | 1 713 | 2 189 | 133 | 1 075 |
1) Státní rozpočet a SFŽP (územní rozpočty jsou zahrnuty ve vlastních
zdrojích)
Zdroj: Český statistický úřad
Je zřejmé, že převažují zdroje vlastní a úvěry v již zmiňovaném období realizace akcí na ochranu ovzduší. Odpovědnost za financování byla kladena v rozhodující míře na znečišťovatele. Podíl veřejných rozpočtů klesl ze 40 % v počátcích 90. let až na 15 % v roce 2002.
V uvedené tabulce je zachycena pouze část investičních výdajů. Vedle toho je vynakládán velký objem finančních prostředků v podobě výdajů běžných -- provozních. Přesné statistické údaje z této oblasti zatím nejsou k dispozici kromě odhadů.
Výdaje územních rozpočtů
Přehledy celkových výdajů na ochranu životního prostředí z veřejných rozpočtů ukazují, že tyto finanční zdroje sehrávají a i nadále budou sehrávat významnou úlohu při realizaci státní politiky životního prostředí. Mezi veřejné rozpočty zahrnujeme státní rozpočet (SR), státní fondy (SF) a místní rozpočty (MR). V České republice mezi veřejné rozpočty patří i Fond národního majetku (FNM), který účelově alokuje finanční prostředky na odstraňování starých ekologických zátěžích na privatizovaném majetku.
Tab. 2.: Výdaje na životní prostředí z centrálních zdrojů a územních rozpočtů
Zdroje financování aktivit na ochranu životního prostředí | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
mil. Kč b.c. | |||||||
Státní rozpočet | 4 401,0 | 4 732,4 | 5 540,2 | 5 038,4 | 4 313,7 | 4 954,8 | 5 988,2 |
Státní fondy | 3 269,1 | 2 278,4 | 2 609,7 | 2 884,4 | 3 711,3 | 4 131,8 | 4 722,6 |
Fond národního majetku | 1 391,8 | 2 174,0 | 1 768,0 | 2 143,0 | 2 727,4 | 3 230,0 | 2 587,3 |
Centrální zdroje celkem | 9 061,9 | 9 184,8 | 9 917,9 | 10 065,8 | 10 752,4 | 12 316,6 | 13 298,1 |
Územní rozpočty | 12 949,6 | 12 381,3 | 14 488,1 | 14 898,2 | 15 642,9 | 17 333,3 | 21 535,5 |
Zdroj: MF ČR
Jak ukazuje tabulka 2 rozhodující objem veřejných výdajů v oblasti financování ochrany životního prostředí plyne z územních rozpočtů. Jejich podíl na celkových výdajích na ochranu životního prostředí se v posledních letech stále pohyboval nad 50 % a v poslední době převyšuje 60 %. Z tabulky 3 je zřejmé, že tento vysoký podíl veřejných rozpočtů však dlouhodobě vzhledem k celkovým výdajům v odvětví ochrany životního prostředí klesá. (Do roku 2001 byly do územních rozpočtů zahrnuty okresní úřady s podílem 3 %, podíl krajů v roce 2003 činí 1,4 %).
Tab. 3 Podíl výdajů na ochranu životního prostředí z územních rozpočtů1)
1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
% | |||||||
Podíl výdajů na OŽP | 8,5 | 7,7 | 8,2 | 7,8 | 7,7 | 7,2 | 7,1 |
1) Do roku 2001 byly zahrnuty okresní úřady, od roku 2002 krajské
úřady.
Zdroj: MF ČR
Struktura výdajů
Funkční třídění rozpočtové skladby umožňuje analyzovat výdaje na ochranu životního prostředí podle jejich zaměření a posuzovat priority v ochraně životního prostředí z územních rozpočtů.
Přehled let 1997 až 2003 ukazuje tabulka 4. Jednoznačně charakterizuje vývoj hierarchie priorit, kterou územní rozpočty přisuzují jednotlivým oblastem. Z pohledu objemu finančních toků je nejvýznamněji podporována oblast ochrany vody, kterou následuje oblast nakládání s odpady a ochrana biodiverzity a krajiny.
Tab. 4.: Výdaje územních rozpočtů na ochranu životního prostředí dle zaměření
Název oblasti ochrany životního prostředí | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
mil.Kč, b.c. | |||||||
Ochrana vody | 6 075,3 | 5 319,4 | 6 109,2 | 5 878,8 | 6 607,3 | 6 839,8 | 9 837,1 |
Ochrana ovzduší | 1 258,1 | 628,0 | 675,9 | 598,2 | 604,2 | 393,3 | 291,9 |
Nakládání s odpady | 2 082,9 | 2 757,9 | 3 552,7 | 3 864,0 | 4 177,8 | 5 410,9 | 5 814,9 |
Ochrana půdy a podzemní vody | 25,8 | 53,8 | 62,8 | 69,2 | 52,0 | 52,5 | 95,7 |
Ochrana biodiverzity a krajiny | 3 395,8 | 3 521,5 | 3 967,5 | 4 383,4 | 4 149,8 | 4 565,0 | 5 405,1 |
Redukce působení fyzikálních faktorů | 88,1 | 70,0 | 67,1 | 45,9 | 9,8 | 7,1 | 1,0 |
Ostatní činnosti v ekologii | 22,2 | 25,1 | 47,9 | 56,9 | 33,5 | 44,4 | 66,0 |
Nespecifikované | 1,4 | 5,7 | 5,0 | 4,7 | 8,5 | 21,2 | 23,8 |
Výdaje na ochranu životního prostředí celkem | 12 948,6 | 12 381,3 | 14 488,1 | 14 901,1 | 15 642,9 | 17 334,2 | 21 535,5 |
Zdroj: MF ČR
Oblast ochrany vody, resp. položka odvod a čištění odpadních vod má v posledních letech stabilně prioritní postavení. Je to dáno potřebou výstavby kanalizací, výstavby a rekonstrukcí čistíren odpadních vod a provozem a údržbou těchto staveb. V příštích letech lze očekávat, že daný trend v souvislosti s plněním závazků ČR vůči EU bude ještě posílen. S ohledem na vstup ČR do EU lze očekávat v dané oblasti zvyšující se využití zahraničních finančních zdrojů, zejména pak zdrojů EU.
Velmi dynamický nárůst je možné sledovat v oblasti nakládání s odpady, kde významnou položkou jsou výdaje na sběr a svoz komunálních odpadů. Nárůst těchto výdajů je spojen s legislativou a její úpravou v důsledku vstupu do Evropské unie. Oblast nakládání s odpady náleží v současnosti mezi priority politiky životního prostředí a tomu odpovídají i změny legislativy a nástrojů v posledních letech. Ve výdajích územních rozpočtů se projevuje zejména odpovědnost obcí za nakládání s odpady na svých územích.
Poměrně vysoké výdaje jsou vynakládány i na ochranu biodiverzity, kde největší část výdajů představují výdaje na péči o vzhled obcí a veřejnou zeleň, což je oblast, která je v plné kompetenci obcí.
Naopak k výraznému poklesu výdajů došlo v oblasti ochrany ovzduší. Tento trend je spojen zejména se skutečností, že požadavky zákona o ochraně ovzduší byly ve stanovených termínech v rozhodující míře naplněny.
Pozitivní vývoj lze sledovat v položce výchovy a osvěty (zahrnuta v položce Ostatní činnosti v ekologii), kde dochází již dlouhodobě k postupnému nárůstu.
Další vývoj
Z hlediska dalšího vývoje zaměření výdajů na životní prostředí z územních rozpočtů nelze zřejmě předpokládat radikální změny oproti současným trendům. Lze však očekávat, že objem vynakládaných finančních prostředků by měl významně narůstat.
Zvyšovat by se měl v příštích letech zejména objem finančních prostředků v oblasti čištění odpadních vod v souvislosti se schváleným přechodným obdobím pro směrnici Rady 91/271/EHS, o čištění městských odpadních vod.
Výstavba nových čistíren a rekonstrukce stávajících je prioritou pro podporu z veřejných rozpočtů i zahraničních zdrojů financování pro následující období. Cílem výstavby je zajistit řádné odvádění a čištění městských odpadních vod, zejména z aglomerací s velikostí 2--10 tis. ekvivalentních obyvatel (EO). Další investiční výdaje k naplnění Směrnice si vyžádají rekonstrukce a intenzifikace ČOV v aglomeracích nad 10 tis. EO, z důvodu splnění limitů pro dusík a fosfor ve vypouštěných vodách a přiměřené čištění městských odpadních vod vstupujících do sběrných systémů v aglomeracích s méně než 2 tis. EO (výstavba ČOV).
Aktualizace strategie financování implementace směrnice Rady 91/271/EHS, o čištění městských odpadních vod předpokládá, že v období let 2002--2010 bude celkem proinvestováno více než 61,5 mld. Kč (viz tabulka 5).
Tab. 5.: Specifikace potřebných investic pro opatření Směrnice (bez zohlednění inflačních vlivů)
Kraj | Investice [mil. Kč] |
---|---|
Jihočeský | 566 |
Jihomoravský | 6 404 |
Karlovarský | 669 |
Královehradecký | 1 932 |
Liberecký | 2 276 |
Moravskoslezský | 9 305 |
Olomoucký | 4 740 |
Pardubický | 2 851 |
Plzeňský | 3 445 |
Praha | 12 211 |
Středočeský | 3 756 |
Ústecký | 3 002 |
Vysočina | 3 898 |
Zlínský | 6 500 |
Celkem | 61 555 |
Zdroj: MŽP ČR Aktualizace strategie financování implementace směrnice Rady 91/271/EHS, o čištění městských odpadních vod
Financování potřeb
Na těchto investicích se již podílejí a budou podílet centrální zdroje veřejných financí, zdroje EU zejména pak Strukturální fondy EU, Fond soudržnosti atp. Rozhodující podíl však zůstane na územních rozpočtech.
Obdobně i v oblasti odpadového hospodářství se předpokládá nárůst výdajů spojených zejména se sběrem a tříděním odpadů v návaznosti na naše závazky vůči EU i zlepšování nakládání s odpady na území obcí ve smyslu platných zákonů.
V zaměření výdajů územních rozpočtů sehrají svou roli i krajské koncepce, které dle podmínek jednotlivých regionů přispějí k efektivnějšímu naplňování zejména Státní politiky životního prostředí a Státní energetické koncepce. Krajské koncepce by se měly více zaměřit na využití potenciálu jednotlivých regionů a prosazovat v maximální možné míře optimální řešení v oblasti nakládání s odpady, zásobování energií, ochrany ovzduší a vod.
Z uvedeného je zřejmé, že výše vývojový trend objemu investic na ochranu životního prostředí a realizované, příp. očekávané změny v zákonech by se měly pozitivně projevit nejen postupným zlepšováním stavu životního prostředí, ale vedle toho i vytvářením podnikatelského prostředí a podmínek pro další ekonomický rozvoj jednotlivých regionů.