DPS a chráněné byty

2. 8. 2004 OF 3/2004 Bydlení a stavby

Byty v domech s pečovatelskou službou (DPS) s podporou státu se staví od roku 1998. Poskytování dotací podle tohoto programu bylo ukončeno v roce 2002. V roce 2003 Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) vyhlásilo nový program na výstavbu podporovaných bytů, kde podtitul chráněné byty plně nahrazuje původní domy s pečovatelskou službou.

Jedná se o přechodový typ bydlení mezi běžným nájemním vztahem a životem v ústavním zařízení sociální péče. V domě s pečovatelskou službou a v chráněných bytech je plně zachován statut nájemního bydlení, přičemž soustředění těchto bytů na jednom místě usnadňuje poskytování sociálních služeb, zaručuje lidem větší pocit bezpečí při zachování plné svobody, kterou sociální zařízení výrazně omezuje.

Právní hledisko

Vlastníkem bytů v domě s pečovatelskou službou a chráněných bytů je obec a byty mohou být užívány pouze právem nájmu, který podléhá režimu zákona č. 102/1992 Sb., kterým se upravují některé otázky související s vydáním občanského zákoníku. Jde o to, že u nájemní smlouvy k bytu zvláštního určení nedochází k přechodu nájmu. Obec může uzavřít nájemní smlouvu k bytu v domě s pečovatelskou službou nebo k chráněnému bytu pouze na doporučení obce s rozšířenou působností nebo krajského úřadu.

Uvedené byty musí sloužit programem definované cílové skupině, kterou představují zejména senioři a další osoby se zdravotním postižením a se sníženou soběstačností, která vyžaduje poskytování služeb sociální péče.

Technické hledisko

Byty jsou umístěny v domě zvláštního určení, který musí splňovat parametry pro užívání objektu osobami s omezenou schopností pohybu (vyhláška MMR č. 369/2001 Sb.). Minimálně 10 % bytů v domě s pečovatelskou službou, na jehož výstavbu byla použita dotace MMR nebo SFRB (Státní fond rozvoje bydlení), musí být bytem zvláštního určení a musí splňovat požadavky § 7 vyhlášky č. 369/2001 Sb.

Všechny chráněné byty postavené s použitím dotace MMR musejí být upravitelné. Upravitelný byt splňuje požadavky bezbariérovosti a bez dalších stavebních úprav může sloužit osobám s omezenou schopností pohybu a orientace. Velikost bytu v DPS původní program omezoval (do 50 m2), nyní není omezena. Minimální rozměry bytů v DPS jsou stanoveny vyhláškou MMR č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu.

Byty v DPS jsou zpravidla určeny pro jednu, nanejvýše dvě osoby. V chráněných bytech není počet členů domácnosti omezen.

V domě s pečovatelskou službou i v domě s chráněnými byty by měly být vybudovány také prostory pro poskytování služeb.

Uživatelské hledisko

Současně s bydlením je třeba v DPS a v chráněných bytech nabízet i služby sociální péče a některé zdravotní služby, které by měly pokrývat potřeby nájemců s dostupností 24 hodin denně. Služby umístěné v objektu mohou sloužit i občanům bydlícím mimo objekt.

Podle programu na výstavbu podporovaných bytů je jednou z podmínek dotace předběžná smlouva obce s organizací o poskytování služeb v nově postavených bytech. Služby by neměly být nájemcům vnucovány, ale měly by posilovat jejich soběstačnost. Zhoršení zdravotního stavu by nemělo být důvodem pro přesun do jiného zařízení.

Zkušenosti s výstavbou a provozem

Obce často výstavbou domů s pečovatelskou službou neřeší problémy s bydlením osob se sníženou soběstačností, ale řeší problémy s bydlením obecně. Dotace na výstavbu jednoho bytu v DPS je vyšší než dotace na výstavbu nájemních bytů. Obce často využívají vyšší dotace a nejsou připraveny v těchto bytech poskytovat služby sociální péče. V některých obcích je dokonce uvolnění obecního bytu kritériem pro uzavření nájemní smlouvy k bytu v DPS. Program to bohužel dříve umožňoval.

Hlavním kritériem pro přijetí do DPS by měl být zdravotní stav a potřeba sociálních služeb, nikoliv snaha o uvolnění obecního bytu. Nový program již toto hledisko nepřipouští.

Poskytování služeb

Některé obce nejsou připraveny na skutečnost, že soběstačnost seniorů se s věkem bude snižovat. Stává se, že jsou senioři nuceni se stěhovat a objevují se i žádosti o reprofilaci DPS na domov důchodců. Lidí, kteří vyžadují náročnou celodenní péči je pouze malé procento. V DPS i v chráněných bytech by měli mít nájemci možnost dožít jako v běžném bytě s pomocí sociálních služeb.

V malých obcích jsou služby hůře dostupné. Je potom otázka, zda je vysoká dotace účelná, když není cílem spolu s bydlením poskytovat služby sociální péče, ale spíše zkvalitnění bytové situace seniorů. V takových případech by obcím stačilo vybudovat běžné nájemní byty.

Podle rozboru typu poskytovatelů v chráněných bytech postavených se státní dotací v roce 2003 se ukazuje nerovnoměrné rozložení těchto organizací. V 67 % projektů budou poskytovat služby sociální péče organizace zřízené samosprávou (33,5 % kraje a obce, 33,5 % organizační složky obcí), 24 % církevní nevládní organizace a pouze 9 % tvoří nevládní organizace necírkevního charakteru.

DPS by neměly být jedinou alternativou pro seniory a osoby zdravotně postižené. Měly by se stát součástí širší nabídky zařízení a služeb. Rozhodnutí, který způsob pomoci člověk ve stáří využije, by mělo být svobodné a nikoliv vynucené objektivními i subjektivními okolnostmi.

Velikost bytu a technické zázemí

Velikost prostoru, který se považuje za byt je stanovena vyhláškou MMR č. 137/1998 Sb. Projekty často ani tyto minimální parametry nedodržují. Velikost bytů je často na hranici únosnosti. Proto chráněné byty podle nového programu musejí všechny být upravitelné. Na jedné straně se budují DPS s přebujelým zázemím, na druhé straně zázemí pro služby zcela chybí. Dotace na výstavbu jednoho bytu v DPS nebo chráněného bytu je vyšší právě proto, že se předpokládá vybudované zázemí.

Program na výstavbu podporovaných bytů vyhlašuje MMR každoročně a je proto nutné sledovat webové stránky resortu, kde lze najít nejenom datum vyhlášení programu, ale celé jeho aktuální znění včetně formulářů požadovaných při podání žádosti.

Věra Pelíšková