Principy nové úpravy DPH

19. 7. 2004 OF 3/2004 Ekonomika

Podle dosavadního znění zákona o dani z přidané hodnoty patří kraje a obce mezi subjekty, které nejsou založeny nebo zřízeny za účelem podnikání a plnění prováděná v rámci hlavní činnosti jsou u těchto subjektů považovaná za osvobozená od daně a výnosy z hlavní činnosti se nezapočítávají do obratu pro povinnou registraci plátců.

Podle nové právní úpravy DPH platné od 1. května 2004 se u veřejnoprávních subjektů nebude pro uplatňování daně z přidané hodnoty rozlišovat zařazení činností do hlavní nebo hospodářské činnosti, ale bude se posuzovat, zda tento subjekt vykonává veřejnou správu nebo zda vykonává také ekonomickou činnost. Pokud veřejnoprávní subjekty v rámci své vlastní nebo přenesené působnosti vykonávají výkon veřejné správy, nejsou z uskutečnění takové činnosti osobou povinnou k dani, a to i v případě, kdy tyto výkony provádějí za úplatu.

Uveďme si příklad. Obec vykonává činnosti v rámci samostatné i přenesené působnosti, jinými slovy státní správu. Zajišťuje například výkon finanční kontroly, vydává nařízení, obecně závazné vyhlášky a potvrzení, vyhotovuje zprávy, osvědčení, ověření, vyjádření a stanoviska, vystavuje průkazy, provádí úkony informační, apod. Potom tato obec není z výkonu takové činnosti, i kdyby ji vykonávala za úplatu, považována pro účely zákona o DPH za osobu povinnou k dani.

Narušení hospodářské soutěže

Pokud by však obec výkonem činností v oblasti výkonu veřejné správy výrazně narušila hospodářskou soutěž, byla by obec z této činnosti považována za osobu povinnou k dani. Mohlo by se jednat např. o ověřováním listin, které zajišťují podle příslušných předpisů vedle obcí i notáři. Důvodem by byla skutečnost, že notáři -- plátci DPH tuto činnost zdaňují, notáři -- neplátci výnosy z této činnosti započítávají do obratu pro povinnou registraci k DPH, a na druhé straně obec by tuto činnost vykonávala jako osoba nepovinná k dani. Veřejnoprávní subjekty by tak mohly být z důvodu narušení hospodářské soutěže považovány za osoby povinné k dani, avšak až po vydání rozhodnutí příslušným orgánem. Do té doby nebudou veřejnoprávní subjekty započítávat výnosy z výše uvedených činností do obratu pro povinnou registraci plátců.

Ekonomická činnost

Jiné činnosti vykonávané veřejnoprávními subjekty, které nejsou výkonem působnosti v oblasti veřejné správy, jsou považovány za ekonomické činnosti. Ekonomické činnosti pak mohou být zdanitelné, podléhající snížené nebo základní sazbě daně, nebo osvobozené od daně. Ekonomickými činnostmi jsou činnosti uvedené v příloze č. 3 zákona o DPH (např. dodání vody, tepla apod., dodání nového zboží, reklamní služby, služby závodních jídelen aj.), ale i další činnosti, jako je např. provozování placených parkovacích zón nebo nájem movitých věcí, u kterých se bude uplatňovat základní sazba daně, ale také provozování kulturních a sportovních zařízení, které ovšem za splnění zákonem stanovených podmínek budou plněními osvobozenými od daně.

Pokud je veřejnoprávní subjekt již plátcem DPH a bude uskutečňovat ekonomickou činnost, bude povinen odvádět daň z plnění, která jsou zdanitelná podle příslušných ustanovení zákona o DPH nebo bude uskutečňovat plnění osvobozená od daně. Pokud veřejnoprávní subjekt dosud není plátcem DPH, vznikne mu povinnost registrovat se jako plátce DPH, pokud jeho obrat za nejbližších 12 předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců přesáhne částku 1 000 000 Kč. K obratu dosaženému před účinností tohoto zákona se nepřihlíží, tzn. že uvedený limit obratu se počítá až od 1. května 2004.

Obrat pro účely DPH

Obratem veřejnoprávního subjektu se pro účely DPH rozumí výnosy za zdanitelná plnění uskutečněná účetní jednotkou, tzn. že výnosy za výkon veřejné správy a za plnění osvobozená od daně se do uvedeného limitu nezapočítávají a rovněž se do tohoto limitu nezahrnují částky, které nejsou v souladu s platnými účetními postupy účtovány do výnosů (veřejnoprávní subjekt o nich účtuje na zúčtovacích vztazích). Uskutečnění ekonomických činností jako je např. dodávka vody, plynu, tepla, odvoz odpadků, apod. může územně samosprávný celek realizovat také prostřednictvím jiných subjektů.

Jestliže veřejnoprávní subjekt hospodaří se svým majetkem tak, že uskutečňuje pronájem staveb, bytů a nebytových prostor, nebude do obratu pro registraci zahrnovat výnosy z těchto pronájmů osvobozených od daně. Do obratu se také nezahrnuje převod pozemků, který je plněním osvobozeným od daně, s výjimkou převodu stavebních pozemků, jejichž převod je zdanitelným plněním.

Stavebním pozemkem se pro účely tohoto zákona rozumí nezastavěný pozemek, na kterém může být podle stavebního povolení provedena stavba spojená se zemí pevným základem. V případě, že obec pronajímá movitý majetek, jedná se o zdanitelné plnění a výnos se do obratu obce započítává, stejně jako výnosy za jiná zdanitelná plnění.

Obec jako plátce

Veřejnoprávní subjekt, který se stane plátcem DPH, bude od data uvedeného na osvědčení o registraci povinen u uskutečněných činností, které jsou zdanitelnými plněními, uplatňovat daň a současně si bude moci uplatňovat nárok na odpočet daně. Vzhledem k tomu, že výkon činností ve veřejné správě není pro účely zákona o DPH ekonomickou činností, nelze uplatňovat nárok na odpočet daně u přijatých plnění, která použije veřejnoprávní subjekt pouze pro tento výkon.

Pokud použije přijatá plnění současně pro ekonomickou činnost i pro výkon veřejné správy, bude povinen stanovit rozsah použití přijatých zdanitelných plnění pro ekonomickou činnost a pro výkon veřejné správy, protože nárok na odpočet daně bude mít pouze v poměrné výši odpovídající rozsahu uskutečňované ekonomické činnosti.

Olga Hochmannová, ředitelka odboru nepřímých daní MF ČR