Základní školy v malých obcích

14. 6. 2004 OF 2/2003 Regiony

Kolem pokynu ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, který se týkal udělování výjimek školám podle § 6 školského zákona vzniklo mnoho diskuzí. Zákon stanoví počty žáků ve třídách a v pravomoci ministerstva je udělování uvedených výjimek. Pokyn ostře kritizoval Svaz měst a obcí, který naznačil, že by mohlo dojít k likvidaci malých škol. O problematice hovoříme s PaedDr. Karlem Tomkem, ředitelem odboru základního vzdělávání na MŠMT.

Poškozuje pokyn opravdu malé školy?

Domnívali jsme se, že pokyn je napsán dostatečně srozumitelně, přesto je z řady ohlasů patrné, že stále existuje mnoho nepochopení pokud jde o sledovaný záměr i o mechanizmus postupu zřizovatelů škol. Hovoří se o rušení škol a poškozování venkova, což je velký nesmysl. Ministerstvo školy neruší, pouze udělí nebo neudělí výjimku ze školského zákona, který předepisuje počty žáků. Nutno uvést, že v drtivé většině ministerstvo výjimky uděluje. Řešíme stovky žádostí a dosud pouze v pěti případech nebyla výjimka udělena.

Co čeká zřizovatele pokud nedostane výjimku?

Pokud se výjimka neudělí, musí se zřizovatel školy, společně s ředitelem, zamyslet nad tím, jakým způsobem školu uvedou do právního stavu. Například, z neúplné devítiletky, která má pospojované třídy na druhém stupni, udělají smysluplnou školu s prvním stupněm, a věc je vyřešena. Nikdo školu neruší, budovu nebourá a bude-li někdy v budoucnu obec ve stavu rozvoje, kdy počet žáků poroste, může se vše uvést do původního stavu.

Co tedy bylo smyslem vydaného pokynu?

Jde o to, aby školská soustava reagovala dostatečně pružně na změnu struktury obyvatelstva a na změny v počtech žáků. Za deset posledních let jsme zaznamenali takový pokles počtu žáků, že změny by se měly dotknout stovek škol, ale statisticky se počet škol v podstatě nemění. Nejedná se tedy o houfné rušení škol. Má-li být situace ve školství ekonomicky trvale udržitelná, musí školský systém reagovat pružně na změny v počtech žáků a měnit organizaci škol. Nic víc se také pokynem ministryně školství k udělování výjimek z počtu žáků nesledovalo.

Proč byl tento interní pokyn tolik medializován?

Pokynem jsme chtěli dát veřejnosti na vědomí, jakým způsobem bude ministerstvo postupovat. Mělo to dát jistotu zřizovatelům i školám, že pokud předloží žádost o výjimku stanoveným způsobem, bude rozhodnuto kladně. V souladu s politikou otevřeného vztahu k veřejnosti jsme chtěli, aby rozhodování bylo přehledné a předvídatelné. Velmi nás mrzí, že tato naše snaha byla vyložena úplně nesmyslně, jako snaha likvidovat školství na venkově.

Jaká je právní síla tohoto pokynu?

Pokyn ministryně školství není zákon a nemá sílu zákona ani vyhlášky (je však se zákonem v souladu). Je to interní pokyn, který zavazuje pouze ministerské úředníky, jak postupovat při udělování výjimek. Zveřejnění sledovalo jedinou věc. Informovat obce o tom, jak zpracovat žádost, aby byla kladně vyřízena. Byla to informace demokratická a velmi nás překvapily některé reakce. Při dodržení všech pravidel totiž je výjimka udělena vždy. Většina zřizovatelů totiž udělala přesně to, co se od nich očekávalo. Změnili organizaci školy, snížili počet tříd a žádosti jsou kladně vyřizovány. Není pravda, že ministerstvo hromadně ničí školy.

Obec ovšem na nižší počty žáků doplácí

Část diskuze se týká doplatků, které obec hradí při sníženém počtu žáků. Ukazuje se, že ani v těchto otázkách nehrozí žádné katastrofické scénáře. Velmi záleží na tom, jak je nastavena rozpočtová politika kraje, jak je určena soustava normativů. Skutečný počet žáků se vynásobí krajským normativem na jednoho žáka. Tím jsou dány zdroje financování. Některé obce se mylně domnívaly, že bude nutné doplácet do počtu 17 žáků, které určuje zákon. Určitý doplatek může vzniknout, pokud je rozdíl v nákladech proti normativu, ale v podstatě se platí jen na skutečný počet žáků ve třídě.

Kde vznikají největší potíže?

Problémy s udělováním výjimek nevznikají u tří a čtyřtřídních škol, ale zpravidla nastávají při poklesu žáků u plně organizovaných škol. Ty nelze zpravidla udržet a kraj v těchto případech výjimky nedoporučuje. Proto je nutné, aby zřizovatel v takových případech přistoupil k organizačním změnám a zřídil školu málotřídní.

Statistické údaje

Vždy, když se posuzují složité otázky, je třeba problematiku co nejvíce konkretizovat. Proto jsme připravili některé vývojové řady, které ukazují jak v posledních letech klesal počet žáků v základních školách, jaký to mělo vliv na počty škol a rozložení žáků v jednotlivých typech základních škol. Tabulky i grafy jsou předkládány se zaměřením na základní školství a z pohledu malých obcí. Pramen informací vychází z údajů Ústavu pro informace ve vzdělávání.

Vývoj počtu základních škol a počtu žáků je patrný z tabulky 1. V roce 1990 byl počet žáků všech v základních školách celkem 1 235 714, ale na konci školního roku 2002/2003 již do základních škol docházelo pouze 994 130 žáků, tj. snížení o téměř 20 %. Počet škol se přitom paradoxně zvýšil o 1,5 % z 3904 na 3961 škol. Proti roku 1995, kdy byl počet škol nejvyšší je však již pokles škol zřejmý.

V tabulce 2 a 3 jsou uvedeny málotřídní školy a jejich složení v posledních letech. Počet málotřídních škol se zvýšil z 1118 škol v roce 1990 na 1410 škol v roce 2003, tj. o 26 % a tyto školy představují 35,6 % všech základních škol v ČR. Počet žáků v těchto málotřídních školách představuje 9,2 % žáků 1.stupně základních škol. Zajímavé je sledovat rovněž vývoj počtu trojtřídních a čtyřtřídních škol i počtu žáků v těchto školách.

Obraz o situaci dokresluje tabulka 4, ze které lze vyčíst posuny v poklesu žáků v jednotlivých velikostních skupinách základních škol. Počet malých škol, do 200 žáků, tvořil v roce 1991 podíl 48 % z celkového počtu škol. V roce 2003 již těchto škol je 53 % z celku. Podstatně se snížil počet velkých škol, nad 1000 žáků, kterých bylo na počátku devadesátých let čtyřicet, nyní je to pouze sedm škol.

Tab. 1: Vývoj počtu základních škol a počtu žáků v základních školách 
Školní rok Počet žáků Počet škol
1989/90 1 235 714 3904
1990/91 1 193 078 3958
1991/92 1 166 480 4064
1992/93 1 115 027 4142
1993/94 1 061 396 4199
1994/95 1 027 734 4216
1995/96 1 004 565 4212
1996/97 1 100 096 4166
1997/98 1 092 476 4132
1998/99 1 082 415 4099
99/2000 1 071 318 4068
2000/01 1 056 860 4032
2001/02 1 027 827 3999
2002/03 994 130  3961
Tab. 2: Málotřídní základní školy
  1989/90 1990/91 1991/92 1992/93 1993/94 1994/95 1995/96 1996/97 1997/98 1998/99 99/2000 2000/01 2001/02 2002/03
Celkem 1118 1118 1242 1378 1300 1351 1422 1463 1482 1463 1435 1411 1410 1410
-- jednotřídní 127 121 176 199 202 191 213 214 211 199 194 180 173 180
-- dvoutřídní 814 837 889 957 887 950 936 778 741 723 689 677 674 663
-- trojtřídní 177 160 177 222 211 208 250 308 337 350 369 372 376 385
-- čtyřtřídní - - - - - 2 23 163 193 191 183 182 187 182
Podíl málotřídních škol na celkovém počtu škol se žáky na 1. stupni [%] 28,7 28,3 30,6 33,3 31,0 32,1 33,8 35,2 35,9 35,7 35,3 35,0 35,3 35,6
Tab. 3: Žáci 1. stupně základních škol v běžných třídách málotřídních škol
  1989/90 1990/91 1991/92 1992/93 1993/94 1994/95 1995/96 1996/97 1997/98 1998/99 99/2000 2000/01 2001/02 2002/03
Celkem 41 787 39 058 42 356 45 906 41 555 41 891 44 498 53 382 56 327 55 348 54 310 55 159 54 443 50 304
-- na školách jednotřídních 1870 1635 2838 3031 2633 2398 2747 2870 2904 2753 2659 2440 2277 2660
-- na školách dvoutřídních 29 317 28 420 29 955 30 998 27 759 28 962 27 889 23 363 22 409 21 648 20 661 20 382 19 577 18 331
-- na školách trojtřídních 10 600 9003 9563 11 877 11 163 10 398 12 286 15 805 17 472 17 948 18 525 19 223 19 048 17 906
-- na školách čtyřtřídních - - - - - 133 1576 11 344 13 542 12 999 12 465 13 114 13 541 11 407
Podíl málotřídních škol na celkovém počtu škol se žáky na 1.stupně [%] 7,4 7,2 7,9 8,7 8,0 8,0 8,5 8,4 8,9 8,8 8,8 9,1 9,4 9,2
Tab. 4: Základní školy v členění podle počtu žáků
Počet žáků 1991/92 1992/93 1993/94 1994/95 1995/96 1996/97 1997/98 1998/99 99/2000 2000/01 2001/02 2002/03
Celkem školy 4064 4142 4199 4216 4212 4166 4132 4099 4068 4032 3999 3961
do 50 1101 1170 1241 1269 1278 1143 1104 1089 1076 1053 1073 1091
51--100 429 426 422 420 412 443 455 458 451 458 440 426
101--150 192 230 256 292 325 283 284 283 280 275 258 246
151--200 258 289 284 290 286 301 298 309 311 315 329 333
201--250 241 214 233 228 231 236 249 243 243 241 242 238
251--300 151 186 203 204 208 163 171 164 174 170 163 174
301--350 206 229 230 254 251 219 197 194 192 190 200 195
351--400 210 201 236 206 194 210 216 208 186 183 197 208
401--450 196 196 182 181 194 182 174 176 202 209 196 199
451--500 174 172 167 186 195 183 171 180 164 170 170 182
501--550 153 161 179 177 161 169 177 162 177 161 165 160
551--600 143 162 149 150 126 151 150 144 138 147 131 130
601--650 139 123 123 114 123 122 125 127 121 117 139 124
651--700 126 119 105 71 68 103 109 111 108 126 107 92
701--750 106 79 53 59 52 86 77 85 88 69 66 57
751--800 58 52 47 45 49 50 59 63 62 60 50 49
801--850 56 46 35 24 19 48 43 36 35 39 32 28
851--900 40 25 17 13 11 27 25 26 23 17 18 9
901--950 29 22 11 14 14 15 17 15 15 12 7 10
951--1000 16 10 9 7 3 13 14 12 8 4 7 3
nad 1000 40 30 17 12 12 19 17 14 14 15 9

-as-