(Řada analytických materiálů připraví návrhy na řešení)
Ukončením činností okresních úřadů k 31. prosinci 2002 došlo k dalšímu rozvinutí decentralizačních procesů, což mimo jiné znamenalo převedení velkého rozsahu působností výkonu státní správy na orgány územních samosprávných celků a to buď do samostatné nebo přenesené působnosti.
Převedení působností na samosprávné celky znamenalo zvýšení rozsahu dosud vykonávaných činností a zvýšených nároků na kvalifikaci pracovníků. Finanční příspěvek ze státního rozpočtu na financování výkonu státní správy v přenesené působnosti je poskytován pro některé obce jako příspěvek na 100 obyvatel, pro jiné v závislosti na počtu převedených funkčních míst. Výpočet funkčních míst pro samosprávné územní celky přitom důsledně respektoval jako určující nezávislý parametr velikost správního obvodu, vyjádřený počtem obyvatel a porovnávaný v rámci celé republiky.
Na základě poznatků získaných ze setkání obcí i krajů, z dozorové činnosti a dalších podnětů lze již v současné době konstatovat, že administrativní zatížení obecních samospráv je vysoké a z dřívějších rozhodnutí vyplynuly i některé rozdíly ve výši finančních prostředků vynakládaných na zajištění výkonu veřejné správy.
Z uvedených poznatků vyplývá, že ke zlepšení právního a ekonomického prostředí bude potřebné provést revizi správních agend vykonávaných orgány územních samosprávných celků a stanovit odpovídající rozsah finančních prostředků, které jsou určeny na úhradu výkonu veřejné správy.
K tomuto účelu byly již v průběhu loňského roku vytvořeny na ministerstvu vnitra pracovní skupiny, složené ze zástupců obcí a měst, odborníků a pracovníků resortu. Jejich činnost se zaměřila třemi směry:
Mají-li být splněny uvedené záměry, bude nezbytné analyzovat rozsah činnost svěřených orgánům územních samosprávných celků jak v přenesené, tak i v samostatné působnosti.
Při analýze rozsahu činnosti územní samosprávy půjde zejména o posouzení finančních nákladů na výkon veřejné správy podle jednotlivých kategorií obcí.
Příspěvek na výkon státní správy je pro jednotlivé úrovně výkonu přenesené působnosti stanoven různě. Jiný systém výpočtu příspěvku platí pro pověřené obce a odlišný způsob platí pro obce s rozšířenou působností. Účelem analýzy tudíž bude zjistit náklady na výkon veřejné správy různých kategorií obcí podle rozsahu vykonávaných působností, tedy obcí s pověřeným obecním úřadem a obcí s rozšířenou působností. Následně bude provedeno vyhodnocení a vytipovaní problémů včetně návrhů jejich řešení.
Analýza bude vycházet z dotazníkového šetření objemu výdajů a příjmů na výkon veřejné správy za rok 2003. Dále budou zkoumány specifické výdaje obcí, související s výkonem státní správy, které bude prováděno na obcích s pověřeným obecním úřadem, obcích s rozšířenou působností a na vybraných ostatních obcích.
Vzhledem k tomu, že stávající výše příspěvků je často kritizována zástupci územních samosprávných orgánů, je nutné rychlé sjednání nápravy. Z tohoto důvodu se navrhuje zpracovat změny příspěvků do 31. května 2004 tak, aby mohly být zahrnuty ještě do návrhu rozpočtu na rok 2005.
Druhý okruh analyzovaných problémů se bude dotýkat působnosti orgánů územních samosprávných celků. Tuto problematiku lze rozdělit v zásadě do dvou bloků.
Následně se provede vyhodnocení analýz a budou předloženy materiály, které budou řešit dále uvedené oblasti:
Jednotlivé materiály řešící problematiku výše uvedených oblastí budou předloženy vládě v průběhu roku 2005 jako samostatné materiály řešící úkoly vyplývající z "Programového prohlášení vlády".
Z materiálů Ministerstva vnitra
© 2018 Triada, spol. s r. o., Praha, spolupráce: Webhouse, s. r. o.