Zóna placeného stání

22. 1. 2004 OF 5/2003 Regiony

Na velké části území Prahy je dnes uvažováno o zóně placeného stání. Jednou z nich je na centrum města navazující obytná lokalita. Tato oblast je specifická svou hustotou zástavby, je zde tedy velký tlak bydlících, tzv. rezidentů, na počet parkovacích míst.

Pokud by nebyla otázka parkování řešena, brzy by došlo ke kolapsu současného bezplatného parkovacího systému. Je zde totiž očekáván další nárůst počtu automobilů, které by nebylo následně možné zaparkovat. Proto se místní městská část rozhodla zavést zónu placeného stání již v blízké budoucnosti.

Místní politika parkování, která reaguje na zvyšující se počet automobilů, nesmí rozšiřovat parkovací možnosti na úkor místní zeleně, která je zde již dnes zastoupena velmi málo. Nesmí omezovat ekonomickou aktivitu místních podnikatelů, např. zavedením příliš vysokého abonentního parkovného (tj. poplatku za parkování vozu podnikatelského subjektu v místě provozovny nebo sídla). Nesmí ani prohlubovat sociální problémy místních obyvatel -- jejich parkovací potřeba by měla být uspokojena jako první, parkování by pro ně mělo být finančně dostupné.

Cena za parkování

Protože oblast navazuje na centrum Prahy se zavedenými barevnými zónami stání (modrá rezidentní a abonentní a zelená s oranžovou pro příležitostné návštěvníky), je počítáno s využitím stejného principu odlišení parkovacích míst. Přístup k tvorbě placené zóny musí být modifikován pro místní potřeby.

Je třeba zvážit především některé otázky. Parkovací karta pro abonenty by měla být levnější než v centrální části města, aby její cena nepodlamovala podnikatelskou aktivitu (je navržena cena 20 000 Kč za roční parkovací kartu). Naopak cena parkovací karty rezidentů je zatím v centrální oblasti značně nízká (500 Kč). Měla by se postupně navyšovat na hodnotu alespoň 2000 Kč. V některých lokalitách, kde poptávka výrazně převyšuje nabídku parkovacích ploch a kde není možné parkovací kapacitu vhodně zvětšovat, je možné parkování v místě bydliště považovat za určitý nadstandard, za který je nutné si více připlatit.

Cena za místní parkování by se potom měla odvíjet od poptávky. Rezidentům by se však mělo umožnit zaparkovat levněji ve vzdálenější lokalitě. Parkovacích karet by nemělo být vydáno více než je dostupných parkovacích míst, jinak bude docházet i nadále ke kolapsu parkování.

Zóna pro příležitostné návštěvníky by zde měla zaujímat mnohem menší podíl než v centrální oblasti města z důvodu vysoké potřeby parkovacích prostor místních obyvatel. Je také zřejmé, že počet příležitostných návštěvníků bude nižší než v centru města. Hodinová parkovací sazba by se měla odvíjet od poptávky.

Podzemní parkoviště

V centru Prahy je dnes parkovací karta druhého automobilu stejného držitele dražší. To by bylo v pořádku, kdyby byly domácnosti finančně stimulovány k držbě pouze jednoho vozu. Pravidlo se však obchází tím, že jsou automobily psány na různé členy domácnosti a vyšší cena se jich tedy nedotkne. Proto by měla být cena parkovací karty vyšší, a to podstatně, pro další automobil vlastněný jednou domácností.

V lokalitě se očekává budoucí nedostatek parkovacích ploch, a tak byly v oblasti navrženy podzemní hromadné garáže (na levnější nadzemní hromadné garáže zde nezbývá prostor). Z velké míry ale tyto návrhy zasahují místní zeleň -- garáže jsou plánovány pod parkovými plochami, které jsou zde i tak velice ojedinělé. Navíc jsou garáže plánovány s rampovými vjezdy narušujícími historické působení oblasti (automobilista zajede osobně do garáže, kde svůj vůz sám zaparkuje).

Dostupné, i když dražší, jsou technologie s výtahovými systémy, které výborně zapadají do okolní zástavby a nevyžadují ani velký zábor půdy. U takových systémů řidič zaparkuje automobil na horní plošině hromadné garáže, automobil je výtahem spuštěn dolů, kde je pomocí automatizovaného systému zaparkován.

Ekonomické posouzení

Místní městská část plánuje podzemní garáže zainvestovat nebo finančně podpořit ze svého rozpočtu -- náklady na jedno parkovací stání v podzemních hromadných garážích jsou 800 tis. Kč. Z finančního vyhodnocení zóny placeného stání vyplývá, že by roční finanční přínos představoval cca 30 mil. Kč a tak by městská část měla již po osmi letech provozu placené zóny dostatek finančních prostředků na zaplacení asi 400 nutných parkovacích stání v podzemních garážích (a to i při započítání platby externímu subjektu za provozování zóny a odvodu poloviny čistého výnosu magistrátu Prahy). Se zbývajícím ziskem by již městská část mohla zacházet podle svého uvážení.

Proč je vlastně zpoplatňování parkování spravedlivé a mělo by být zavedeno? Jako první nás napadne, že z nás stát opět pouze "tahá" peníze. Na řešeném území je ale stále ještě 40 % domácností zcela bez automobilu. Pro tyto občany jsou auta jen zdrojem obtíží a i tito občané se podílejí na zvýšených nákladech na údržbu o parkovací plochy. Je zřejmé, že někomu je poskytována zdarma služba, na jejímž krytí se podílejí i ti, kteří ji nevyužívají, a to není korektní.

Zpoplatnění parkovacích stání je však přínosem pro všechny. Poskytuje jistotu nalezení parkovacího místa, pokud je vydáváno opravdu jen tolik karet, kolik automobilů se do zóny vejde. Odpadá tak často dlouhé pojíždění po oblasti, které zatěžuje ulice zbytečným hlukem a emisemi. Řidič ztrácí čas, a nakonec i peníze za zbytečně spálené pohonné hmoty.

V konečné finanční bilanci může tato každodenní úspora pohonných hmot být větší než vynaložené prostředky za parkovací kartu. V systému získané finance, pokud jsou vybrané prostředky od počátku účelově směřovány, se mohou využít ke kultivaci místní zeleně, zkvalitnění úklidu oblasti nebo zlepšení úrovně hromadné místní dopravy. V konečném zúčtování tak mohou ze zavedení zóny placeného stání profitovat všichni.

Ing. Eliška Kotíková