Výherní hrací přístroje

18. 12. 2003 OF 5/2003 Sociální problematika

Kdo zodpovídá za zákaz hry osob mladších osmnácti let, co je to herna a jak se ověřuje provozuschopnost výherních hracích přístrojů (VHP)? Podobné otázky jsou kladeny stále častěji. Proto přinášíme některé odpovědi na nejvíce frekventované dotazy z této oblasti zájmu obcí.

Zákaz hry mladistvých

Základní podmínku zákazu hry osobám mladších 18 let při provozování VHP řeší ustanovení § 19 odst. 1 písm. e) zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách (dále jen "zákon"). Počítá s tím, že povolení k provozování obsahuje též jméno osoby, která odpovídá za zákaz hry osob mladších 18 let v místě pro stále umístění VHP. Pro příslušný správní orgán, jež rozhoduje o vydání povolení provozu VHP, je potom tato osoba odpovědnou na základě jejího "ohlášení" žadatelem o povolení provozu VHP. Ustavení příslušné osoby do této funkce je nutné provést písemnou formou smlouvy. Nezbytné je i poučit takovou osobu, že v případě neplnění povinností ze zákona vyplývajících může být použit veřejnoprávní postih uvedený v § 48 zákona.

Často je diskutován počet osob, který má být ustaven do funkce odpovědné osoby. Ten sice není zákonem limitován, ale mělo by být postupováno tak, že tato osoba musí být přítomna na stanovišti VHP po celou dobu provozování. Je-li těchto osob ustaveno více, musí být přijatá taková organizační opatření, aby bylo dovoditelné, která z těchto osob měla být přítomna. Bez ohlášení odpovědné osoby povolujícímu orgánu nemůže být žadateli o povolení provoz VHP povolen.

Pojem herna

Parametry pojmu herna pro provoz VHP jsou stanoveny jen v ustanovení § 17 odst. 9 zákona, kde se hernou rozumí místnost, která je určená zejména k provozování VHP. Ve spojení s ustanovením § 17 odst. 8 téhož zákona potom platí, že pouze v hernách a kasinech může být umístěno více než šest VHP a podle § 17 odst. 7 zákona ještě platí, že jenom na těchto místech lze provozovat kumulovanou výhru "jackpot".

Ve smyslu stavebně právních předpisů je pojem herna podřaditelný pojmu provozovna. Stavební zákon ve svém § 82 odst. 2 stanoví, že má-li být stavba užívaná jako provozovna, je kolaudační rozhodnutí zároveň osvědčením, že provozovna je způsobilá k provozu. Prováděcí předpisy ke stavebnímu zákonu žádné požadavky specielně pro herny nepředepisují. Hernu ve smyslu § 17 odst. 7 zákona schvaluje pro provoz správní orgán uvedený v § 18 odst. 1 zákona.

Provozuschopnost VHP

V současné době osvědčují provozuschopnost VHP dvě autorizované osoby:

  • Elektrotechnický zkušební ústav, Praha
  • Institut pro testování a certifikaci, a. s., Zlín.

Jelikož v některých případech docházelo k falsifikaci výpisu osvědčení, dohodlo Ministerstvo financí s oběma autorizovanými osobami, že budou vydávat na svých webových stránkách seznamy platných výpisů osvědčení a seznamy vydaných duplikátů těchto dokumentů. Každý povolující orgán si může ověřit v případě pochybnosti pravost předložených dokumentů pro správní řízení. Návody k přístupu byly publikovány ve Zprávách MF ze dne 15. srpna 2003.

Kontrola herních plánů

Od začátku roku 2003 uvedené autorizované osoby ve spolupráci s obcemi zvýšily technické kontroly provozu VHP ve smyslu § 46 odst. 3 zákona. Výsledkem této činnosti jsou i zjištění, že v provozovnách VHP nejsou hráčům k disposici herní plány a provozované VHP ne vždy zajišťují hráči výplatu zbytkového vkladu. V tomto směru je třeba upozornit, že všechny vklady i výplaty výher včetně zbytkových vkladů musí být evidovány pomocí zabudovaných počítadel VHP a zaznamenány do účetních dokladů dle podmínek uvedených v § 5 vyhlášky Ministerstva financí č. 223/1993 Sb., o hracích přístrojích.

Předkládané herní plány ke správnímu řízení o vydání povolení provozovat VHP nejsou vždy v souladu s § 42 zákona aplikovány na sázkovou hru dle § 2 e) zákona a často neobsahují ani režim vracení zbytkového vkladu. Naopak jsou v nich uváděny ustanovení, které nemají oporu v zákoně ani ve vydaných výpisech osvědčení o provozuschopnosti. Takové nedostatky je třeba pro povolovací řízení na rok 2004 v herních plánech urychleně odstranit. Herní plány také musí být podepsány žadatelem o povolení.

Je-li při technických kontrolách, které obce provádějí v součinnosti s autorizovanými osobami, zjištěno, že provozovaný VHP neodpovídá technickým provedením ustanovení § 17 odst. 3 až 6 zákona, je nutno při sjednávání nápravy postupovat podle § 43 odst. 2 zákona.

Větší pozornost je třeba věnovat úrovni předkládaných "Řádů heren" dle § 17 odst. 9 zákona. Žadatelé o povolení mohou v tomto smyslu požádat o pomůcku na Ministerstvu financí a každý provozovatel si ji může upravit na svoje provozní podmínky.

Kumulovaná výhra -- JACKPOT

Platný zákon o loteriích a jiných podobných hrách ustanovením § 17 odst. 7 praví, že VHP na české koruny mohou být propojeny se zařízením, které umožňuje kumulovanou výhru. Jedná se o samostatné zařízení, které je programově nezávislé na herních programech propojených VHP. Je třeba upozornit, že kumulovanou výhru povolující orgány schvalují formou herního plánu kumulované výhry, a to podle § 19 zákona. Zařízení kumulované výhry a jeho provoz musí splňovat ustanovení zákona uvedené především v § 1 a 2. Tyto skutečnosti, mimo ostatních podmínek, za kterých se tato výhra povoluje provozovat a vyplácet, musí obsahovat herní plán kumulované výhry, který pak schvaluje povolující orgán.

Identifikační známky

Objednané známky pro provoz VHP v roce 2004 krajskými úřady byly rozeslány stejně jako v minulých letech v polovině října 2003. To znamená, že obce si budou moci zajistit tyto známky pro potřeby správního řízení před hlavním povolovacím obdobím pro rok 2004 v dostatečném časovém předstihu. Vzhledem k tomu, že v tomto roce bylo zjištěno Policií České republiky padělání známek, známky 2004 budou vybaveny novými dokonalejšími ochrannými prvky.

Ing. Michal Morawski, vedoucí samostatného oddělení MF ČR, Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi