Volby se blíží

17. 5. 2002 OF 2/2002 Regiony

Jedním ze základních prvků demokracie je podíl občanů na řízení svého státu, což se naplňuje účastí ve volbách. Letošní rok je doslova rokem volebním, neboť vedle červnových voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu se uskuteční na podzim volby do zastupitelstev obcí a v 27 volebních obvodech proběhnou také volby do Senátu.

Politická (volební) strana, které zvítězí ve volbách do Poslanecké sněmovny bude sestavovat vládu České republiky, která povede naši zemi do Evropské unie. Senátní volby mohou výrazně ovlivnit poměr v této "druhé komoře Parlamentu". Nově zvolená zastupitelstva obcí a měst, vstoupí od 1. ledna 2003 do zcela nových podmínek své práce. Zrušením okresních úřadů bude řada jejich pravomocí převedena na vybrané obce, které budou ve svých správních obvodech plnit nové úkoly.

Volební rok tedy předznamenává zvýšenou aktivitu občanů i politiků. Od představitelů obcí se mj. vyžaduje také dokonalá znalost předpisů, které souvisí s technickým zabezpečením voleb, neboť právě zde obce sehrávají svou nezastupitelnou roli. Chceme proto připomenout některé změny, které nastávají v důsledku změn volebního zákona č. 247/1995 Sb., který byl novelizován v prosinci 2001.

Novelizace zákona

Změny se týkají následujících volebních institutů:

  • počet volebních krajů se upravuje na stávající krajské uspořádání a mění se z původních osmi na současných čtrnáct,
  • tím se upravuje i počet kandidátů, kteří mohou být uváděni na kandidátních listinách politických stran, politických hnutí a koalic (dále i volební strana),
  • zásadně se mění metoda přepočtu hlasů na mandáty, kdy je použita upravená tzv. D'Hondtova metoda. Tuto metodu známe z výpočtu hlasů používaných při volbách do zastupitelstev v obcích. Úprava spočívá v tom, že dělitelem získaných platných hlasů pro každou volební stranu, která splní podmínku pro zastoupení v Parlamentu, se v rámci každého volebního kraje stávají čísla 1, 2, 3 a dále vždy číslo o 1 vyšší. Dělitelem u voleb do zastupitelstev v obcích bylo vždy liché číslo 1, 3, 5 atd.
  • na základě získaných výsledků se seřadí sestupně podle velikosti podílů seznam tolika podílů (kandidátů), kolik mandátů volebnímu kraji připadlo včetně uvedení politické strany, politického hnutí nebo koalice, která tohoto podílu dosáhla,
  • odpadá známé II. skrutinium,
  • snižuje se procento, které může znamenat posun kandidátů na kandidátních listinách z 10 % preferenčních hlasů na 7 %,
  • volby se opět uskuteční ve dvou volebních dnech,
  • voleb se mohou zúčastnit občané ČR, kteří zde nemají trvalý pobyt a občané (voliči), kteří budou ve dnech voleb mimo území ČR mohou volit na zastupitelských úřadech.

Vyhláška Ministerstva vnitra

V přímé závislosti na přijatou novelu volebního zákona, dochází ke změně prováděcí vyhlášky Ministerstva vnitra č233/2000 Sb, o provedení některých ustanovení volebního zákona.

Novela vyhlášky reaguje na změny předpisů, které se přímo vztahují k volbám, zejména ustanovení zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatelstva a o rodných číslech. Občan ČR má totiž trvalý pobyt pouze na území České republiky - mimo území republiky jde o bydliště. Dále již ve voličských seznamech nebude uváděno rodné číslo, ale datum narození voliče. Vyhláška rovněž reaguje na skutečnost, že Ústavní soud svým nálezem č. 64/2001 Sb., zrušil volební kauci pro volby do Poslanecké sněmovny a novela volebního zákona zavedla skládání jiné finanční částky nazvané "příspěvek na volební náklady".

Pro samotnou činnost zástupců volebních stran ve volebních komisích, ale i starostů obcí je nezbytné se s touto vyhláškou podrobně seznámit a to již z toho důvodu, že obsahuje postupy volebních komisí, vzory tiskopisů a hlášení a řadu jiných nutných opatření souvisejících s přípravou, průběhem a vyhodnocením voleb.

Volební orgány

V uplynulém období byla zrušena struktura volebních komisí. Nové volební orgány řídí Státní volební komise, která je složena ze zástupců jednotlivých rezortů vlády České republiky a Českého statistického úřadu (ČSÚ). Předsedou Státní volební komise je ministr vnitra.

Okresní úřad v sídle kraje zajišťuje organizačně a technicky přípravu, průběh a provedení voleb ve volebním kraji, projednává a registruje kandidátní listiny, informuje starosty o registraci kandidátních listin, zajišťuje tisk hlasovacích lístků a další úkoly. Zákon pak přímo stanoví povinnosti jednotlivým zaměstnancům okresního úřadu v sídle kraje, který k výkonu funkcí souvisejících s přípravou průběhem voleb musí mít osvědčení podle zvláštního právního předpisu.

Okresní úřady pak zajišťují organizačně a technicky přípravu, průběh a provedení voleb v okrese včetně kontroly průběhu hlasování ve volebních místnostech, sčítání hlasů okrskovou volební komisí, řeší stížnosti na úrovni obce, ukládá pokuty podle volebního zákona, spolupracuje s ČSÚ.

Pověřený obecní úřad zajišťuje místnosti a pomocné prostředky pro činnost pracoviště ČSÚ při přejímce, kontrole a zpracování zápisů přebíraných od okrskových volebních komisí včetně zajištění potřebných pracovních sil a technických zařízení.

Obecní úřad, zajišťuje pro okrskové volební komise volební místnosti, potřebné pracovní síly a pomocné prostředky, vede zvláštní seznam, vydává voličské průkazy, řeší stížnosti na úrovni volebního okrsku, archivuje volební dokumentaci aj.

Úkoly starosty

Starosta obce, zajišťuje informování voličů o době a místě konání voleb v obci, zajišťuje distribuci hlasovacích lístků voličům, stanoví s přihlédnutím k počtu voličů ve volebním okrsku ve lhůtě 60 dnů přede dnem voleb minimální počet členů okrskové volební komise, a to tak, aby počet členů byl nejméně 5, s výjimkou volebních okrsků do 300 voličů, kde může být okrsková volební komise čtyřčlenná.

Dále, svolá první zasedání okrskové volební komise tak, aby se uskutečnilo nejpozději 21 dnů přede dnem voleb, jmenuje a odvolává zapisovatele okrskové volební komise, poskytuje každé politické straně, politickému hnutí, koalici a nezávislému kandidátovi, jejichž kandidátní listina, popřípadě přihláška k registraci byla zaregistrována, informace o počtu a sídle volebních okrsků zveřejněním na úřední desce do 45 dnů přede dnem voleb.

Z výše uvedeného jasně vyplývá, že velká část přípravy a průběhu voleb leží na zaměstnancích státní správy. Politické strany, politické hnutí a koalice, nemají prakticky žádnou možnost do přípravy voleb a jeho průběhu zasahovat. Je omezena kontrola, kterou měly strany v minulosti a proto je vhodné zabezpečit zástupce volebních stran do okrskových volebních komisí.

Okrsková volební komise

Každá zaregistrovaná volební strana může delegovat nejpozději 30 dnů před konáním voleb svého člena i náhradníka do okrskové volební komise. Není-li takto dosaženo nejnižšího stanoveného počtu členů okrskové volební komise podle, jmenuje před jejím prvním zasedáním členy na neobsazená místa starosta. Poklesne-li v průběhu voleb počet členů komise pod stanovený počet, opět jmenuje starosta na neobsazená místa další členy komise.

Okrsková volební komise dbá o pořádek ve volební místnosti,

zajišťuje hlasování a dozírá na jeho průběh, sčítá hlasy a vyhotovuje zápis o průběhu a výsledku hlasování, odevzdá volební dokumentaci do úschovy obecnímu úřadu, s výjimkou jednoho vyhotovení zápisu o průběhu a výsledku hlasování.

Delegováním členů a náhradníků se rozumí doručení jejich seznamu starostovi. Seznam musí obsahovat jméno a příjmení, rodné číslo a místo, kde je člen, popřípadě náhradník přihlášen k trvalému pobytu, podpis zmocněnce. Členství v okrskové komisi není vázáno podmínkou trvalého pobytu v obci. Členovi okrskové volební komise nebo zvláštní okrskové volební komise přísluší za výkon funkce zvláštní finanční odměna (viz dále).

Členem okrskové volební komise je s hlasem poradním zapisovatel, který je jmenován starostou nejpozději 20 dnů před prvním zasedáním okrskové volební komise. Přestane-li zapisovatel vykonávat svoji funkci, musí být bezodkladně jmenován nový zapisovatel.

Okrsková volební komise na svém prvním zasedání určí losem ze svých členů předsedu a místopředsedu. Losování řídí zapisovatel okrskové volební komise.

Informování voličů

Starosta obce zveřejní způsobem v místě obvyklým, nejpozději 15 dnů přede dnem voleb, oznámení o době a místě konání voleb v obci. Bylo-li na území obce zřízeno více volebních okrsků, uvede, které části obce náleží do jednotlivých volebních okrsků, a oznámení zveřejní na území každého z nich. Zároveň starosta uvede v oznámení adresy volebních místností. V oznámení musí být voliči upozorněni na povinnost prokázat při hlasování totožnost a státní občanství České republiky a další potřebné údaje nutné k nerušenému průběhu voleb.

Velmi důležitou součástí voleb je volební kampaň. Pro volební kampaň může starosta vyhradit plochu pro vylepení volebních plakátů, a to 16 dnů přede dnem voleb. Možnost jejího využívání musí odpovídat zásadě rovnosti kandidujících politických stran a koalic, popřípadě kandidátů při volbách do Senátu.

Volební místnost

Volební místnost musí být vybavena volební schránkou, přenosnou volební schránkou, dostatečným množstvím hlasovacích lístků, prázdných obálek opatřených úředním razítkem, psacími potřebami, výpisy ze stálého seznamu a zvláštního seznamu a volebním zákonem, který musí být voličům na jejich žádost zapůjčen k nahlédnutí. Pro úpravu hlasovacích lístků jsou určeny oddělené prostory, aby byla zajištěna tajnost hlasování. Jejich počet určí starosta s přihlédnutím k počtu voličů v okrsku.

Na objektu, ve kterém se nachází volební místnost, se vyvěsí státní vlajka a ve volební místnosti se na důstojném místě umístí státní znak. V místnosti musí být na viditelném místě vyvěšeny hlasovací lístky označené nápisem "vzor" a prohlášení o vzdání se kandidatury, pokud byla doručena do 48 hodin před zahájením voleb.

Technické prostředky a vybavení volebních místností zabezpečuje starosta obce. Volební místnosti musí být připraveny v dostatečném předstihu a to tak, aby nebyl narušen samotný průběh voleb.

V prostoru určeném pro úpravu hlasovacích lístků nesmí být nikdo přítomen zároveň s voličem, a to ani člen okrskové volební komise. Voliči, který se neodebral do prostoru určeného pro úpravu hlasovacích lístků okrsková volební komise hlasování neumožní.

Hlasovací lístky má podle zákona obdržet každý oprávněný volič nejpozději tři dny před zahájením voleb. Doručování hlasovacích lístků voličům a neplnění třídenní zákonné lhůty jejich doručení, se stává řadou volebních stížností. Proto je nutné věnovat této problematice ze strany starostů obcí velkou pozornost.

-fgas-