Svazky obcí a jejich majetek

4. 4. 2002 OF 1/2002 Ekonomika

Zavedení obecního zřízení v roce 1990 (zákon č. 367/1990 Sb.) bylo nejenom kvalitativně novým institucionálním uspořádáním samosprávy obcí a měst, ale znamenalo také zásadní změnu vlastnických poměrů, zejména po přijetí zákona o majetku obcí (zákon č. 172/1991 Sb.). Potřeba účinně zabezpečovat úkoly obcí brzy vedla k právnímu zakotvení pojmu dobrovolné svazky obcí.

Do zákona o obcích byly v roce 1992 (zákon č. 302/1992 Sb.) zařazeny § 20a až 20d, na základě kterých mohly obce vytvářet dobrovolné svazky obcí (DSO), jejichž předmětem činnosti mohly být jen taxativně vymezené pravomoce.

Postavení svazků, jejich vznik a zánik byl upraven občanským zákoníkem (§ 20f a následující). Podle téhož ustanovení občanského zákoníku mohly obce utvářet i zájmová sdružení právnických osob, na která se však nevztahoval režim DSO.

Na DSO mohla obec převést svůj majetek včetně finančních prostředků jen v rozsahu, který sloužil k vykonávání činností na svazek přenesených. Zákon o obcích dále stanovil pravidla pro rozpočet a hospodaření svazku včetně vedení účetnictví. Zákon neobsahoval žádné ustanovení, podle kterého by majetek převedený na DSO zůstával ve vlastnictví obce.

Současná úprava

Postup reformy veřejné správy, vyvolal nutnost změnit většinu základních zákonů, které se dotýkají územní správy včetně norem majetkových a finančních. Nový zákon o obcích (č. 128/2000 Sb.) nabyl účinnosti 12. 11. 2000 a zrušil zákon č. 367/1990 Sb. Nová právní úprava však rovněž umožňuje spolupráci obcí. Náležitosti svazku obcí upravuje § 49 a následující. Předmět činnosti svazku je v § 50 zákona vymezen mnohem podrobněji než v původní úpravě, nikoliv však taxativně, ale pouze demonstrativně.

Svazky obcí, které byly v době nabytí účinnosti nového zákona dobrovolnými svazky obcí, zůstaly těmito svazky i podle nové právní úpravy. Zájmová sdružení právnických osob založená pouze obcemi podle občanského zákoníku (§ 20f a násl.), která do 31. prosince 2001 splnila podmínky uvedené v novém zákoně o obcích (§ 50, § 51) se rovněž stala dobrovolným svazkem obcí.

Účel svazků obcí spočívá v ochraně a prosazování jejich společných zájmů, proto členy svazků mohou být jen obce. Svazek je právnickou osobou a přílohou smlouvy o jeho vytvoření jsou stanovy, jejichž náplň je dána zákonem (§ 50 odst. 2). Obsahují mj. údaje o vloženém majetku, o způsobu rozdělování zisku a podílech členů na úhradě ztráty i podmínky majetkového vypořádání pro případ vystoupení ze svazku.

Majetek svazku obcí

Existují případy, kdy byl rozhodnutím o privatizaci převeden majetek státu bezúplatně na zájmová sdružení právnických osob, jehož členy jsou pouze obce. Majetek těchto sdružení tvořen pouze vkladem Fondu národního majetku, je nedělitelný a zůstává ve vlastnictví sdružení po celou dobu jeho trvání.

Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů od 1. 1. 2001 stanoví, že svazek hospodaří s majetkem, který ze svého vlastního majetku vložily do svazku obcí jeho členské obce, a dále s majetkem, který získal svou vlastní činností. Majetek vložený obcí do hospodaření svazku obcí zůstává ve vlastnictví obce.

Svazky obcí vzniklé do 31. 12. 2000 tedy mohou hospodařit majetkem nabytým: převodem od členských obcí, svým vlastním hospodařením před 31. 12. 2000, na základě privatizačního projektu, darem případně dědictvím a svou vlastní činností po 31. 12. 2000.

Ze zákona nevyplývá, že by tímto způsobem získaný majetek zůstával ve vlastnictví členských obcí. Po dobu existence svazku majetek získaný vlastní činností svazku resp. do vystoupení členské obce ze svazku je ve vlastnictví svazku.

Svazek dále hospodaří s majetkem, který do svazku ze svého vlastního majetku vložily jeho členské obce po 31. 12. 2000, a který zůstává ve vlastnictví těchto obcí.

Dá se tedy říci, že svazek obcí od 1. 1. 2001 hospodaří jednak s majetkem ve svém vlastnictví a s majetkem do svazku vloženým jeho členskými obcemi, který zůstává i nadále ve vlastnictví těchto obcí.

Účetnictví a odpisy

Účetní jednotky, kterými jsou organizační složky státu, územní samosprávné celky a příspěvkové organizace, účtují o majetku a závazcích v souladu s ustanovením

  • § 2 a 4 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví
  • v souladu s ustanovením účtové osnovy, Čl. I. odstavec 9 účtové třídy 0 -- Dlouhodobý majetek

Podle těchto ustanovení účtuje účetní jednotka o majetku a závazcích v souladu s účetními metodami v případě že:

  • k majetku má účetní jednotka právo vlastnické nebo právo tomu podobné
  • majetek lze ocenit v souladu se zákonem o účetnictví a v souladu s účetními metodami
  • z majetku plyne budoucí prospěch.

Z uvedených důvodů je podstatné, jakým způsobem budou definovány majetkové vztahy a jejich návaznost na účetní metody. Pokud se bude jednat o majetek, ke kterému má svazek

právo vlastnické nebo právo tomu podobné, povede jej na majetkových účtech v aktivech rozvahy a bude jej v případě podnikatelské činnosti účetně odepisovat v souladu s účetními metodami.

Daňové odpisy

Problematika daně z přidané hodnoty, která se vztahuje na subjekty, které nejsou založeny nebo zřízeny za účelem podnikání, je obsažena v metodickém pokynu Ministerstva financí číslo D-213, o uplatňování daně z přidané hodnoty subjekty, které nejsou založeny nebo zřízeny za účelem podnikání a v odvětví zdravotnictví, školství a kultury č. j. 181/14 569/2000 ze dne 13. listopadu 2000 (Finanční zpravodaj č. 12/2000). Z pokynu mimo jiné vyplývá, že hlavní činností u neziskových subjektů se rozumí činnosti, k nimž byly tato subjekty založeny nebo zřízeny.

Zdanitelná plnění prováděná neziskovými subjekty v rámci hlavní činnosti jsou osvobozena od daně podle § 25 odst. 2 zákona č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů. Zdanitelnými plněními podléhajícími dani jsou u neziskových subjektů plnění uskutečněná mimo jejich hlavní činnost, tj. plnění prováděná v rámci vedlejší činnosti.

Z § 49 zákona o obcích mimo jiné vyplývá, že svazek obcí je právnickou osobou. Z hlediska uplatňování daně z přidané hodnoty je tedy svazek obcí samostatným daňovým subjektem.

Výhradním vlastníkem veškerého majetku nabytého před 1. 1. 2001 je nepochybně svazek obcí. Po tomto datu se opět svazek obcí jako právnická osoba stává jediným vlastníkem veškerého majetku. Výjimku představuje, jak bylo uvedeno, pouze "majetek vložený", který zůstává ve vlastnictví obcí a svazek jej nemůže daňově odepisovat. Podle obvyklého stavu jde o bezúplatné užívání cizího majetku.

Ostatní majetek svazku, pokud je využíván k dosažení zdanitelných příjmů zdaňovaných v základu daně, může být daňově odepisován a zahrnut v základu daně svazku za podmínek shodných s ostatními neziskovými subjekty.

Mgr. Helena Sabová