K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Archiv článků (rubrika Bydlení a stavby)

Bylo nalezeno 284 záznamů.

51. Sídliště, jak dál – současné problémy sídlišť a možnosti jejich řešení

Sídliště tvoří v zemích střední a východní Evropy významný společenský fenomén. U nás jsou součástí většiny měst a obcí a žije v nich až 1/3 obyvatel. V Praze tento poměr dosahuje dokonce téměř jedné poloviny. 15. 7. 2015, Bydlení a stavby

52. Energie a bydlení

K domovu se váže celá řada lidských potřeb, ale i tužeb. S domovem souvisí bydlení, s bydlením byt a dům a s domem zase spotřeba energií. Spotřeba energií by měla být účinná, což je i cílem evropské a národní energetické politiky v oblasti bydlení. 23. 6. 2015, Bydlení a stavby

53. Architektonické soutěže: pravidla nebo kompromis?

Vyhlašovatelé architektonických soutěží se na Českou komoru architektů (ČKA) stále častěji obracejí s žádostí o výjimku ze Soutěžního řádu ČKA. Ta se nejčastěji týká výše cen a odměn, které by měly představovat 1 až 2 % z ceny předpokládané investiční zakázky. V Soutěžním řádu je přitom uvedeno, že snížení výše cen a odměn se povoluje jen za zvláštních či přímo humanitárních okolností. 14. 5. 2015, Bydlení a stavby

54. Koordinovaná výstavba individuálního bydlení

Pořídit si vlastní bydlení je v rozpočtech běžných domácností jednou z největších investic. Je proto pochopitelné, že ti, kteří se pro stavbu vlastního rodinného domu rozhodnout, chtějí v co největší míře ovlivnit jeho podobou, která má vyjadřovat jejich status i individuální potřeby. 9. 4. 2015, Bydlení a stavby

55. Inteligentní dům snižuje náklady a myslí za vás

Chcete vědět, jak se bydlí v inteligentním domě? Zajímají vás nadčasové technologie, které reagují na potřeby obyvatel, zvyšují jejich pohodlí a snižují náklady na provoz domácnosti? 2. 4. 2015, Bydlení a stavby

56. Petici za důstojné bydlení lze v Jirkově podepsat i na radnici

Jirkov – Jedním z příkladů toho, jak město Jirkov podporuje slušné občany, je intenzivní spolupráce s místními společenstvími pro dům (SPD). Během uplynulých tří let probíhala jednání, setkávání a dohledávání potřebných údajů, a toto úsilí teď stojí za aktuální peticí za důstojné bydlení, kterou mohou lidé podepisovat také na městském úřadě v Jirkově. 30. 3. 2015, Bydlení a stavby

57. Územní analýza bytových projektů v Praze (2014)

Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR Praha) od roku 2009 každoročně zpracovává Územní analýzu aktuálních developerských projektů zaměřených na výstavbu bytových domů v hl. m. Praze, jejíž nejnovější závěry z roku 2014 jsou prezentovány v rámci tohoto příspěvku. 24. 3. 2015, Bydlení a stavby

58. Investiční podpora bydlení v roce 2015

V závěru roku 2014 vyhlásilo Ministerstvo pro místní rozvoj nově dotační tituly v rámci Programu podpory bydlení pro rok 2015. Tyto dotační tituly jsou součástí rozsáhlého portfolia nástrojů, které jsou k dispozici v rámci několika resortů a státních fondů a které, v souladu se schválenou Koncepcí bytové politiky ČR do roku 2020 přispívají ke zvyšování dostupnosti, kvality a stability bydlení jako celku. 25. 2. 2015, Bydlení a stavby

59. Jak snižovat energetickou náročnost budov

Vedle boje za snížení emisí se tažení za zvýšení energetické efektivnosti budov stává jednou z priorit klimatické politiky a energetiky Evropy. Na rozdíl od rozporuplného výsledku snižování emisí přinášejí snahy o snižování energetické náročnosti a zvýšení energetické efektivnosti jisté výsledky. 17. 2. 2015, Bydlení a stavby

60. Politika architektury přináší vizi pro urbanistický rozvoj

Česká komora architektů (ČKA) dlouhodobě lobovala za vznik materiálu typu politiky architektury, jenž je pro většinu evropských zemí naprostým standardem. Podobný koncepční dokument věnovaný architektuře, urbanismu a stavebnímu rozvoji České republice scházel dlouhá léta. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) za odborné spolupráce ČKA na konci loňského roku připravilo Politiku architektury a stavební kultury. Ta byla předložena vládě, která ji 14. ledna 2015 schválila. Česká komora architektů věří, že tento koncepční dokument přispěje k podpoře kvalitní architektury a zefektivní péči o vystavěné prostředí. 15. 1. 2015, Bydlení a stavby

61. Změny a trendy v rozmístění obyvatelstva ČR

Navazujeme na předchozí text, který hodnotil změny v rozmístění obyvatelstva za posledních 5 let (2009–2013) na úrovni republikových rámců vývoje obyvatelstva, nové bytové výstavby, změn v základních trendech rozmístění obyvatelstva v krajích a velikostních skupinách obcí s důrazem na vztah mezi městy a venkovem. 24. 11. 2014, Bydlení a stavby

62. Přestavba historických center vesnic

Vývoj zástavby na venkově souvisí s celkovým vývojem společnosti. Zemědělská vesnice je minulostí. Počet zemědělců se rapidně snížil. Změnila se pracovní náplň obyvatelstva i životní styl. Samozásobitelství téměř vymizelo, počet domácích zvířat klesl a potraviny se kupují. 20. 11. 2014, Bydlení a stavby

63. Nová Evropská metodika monitoruje energetickou efektivitu a ekologičnost veřejných budov

Česká komora architektů (ČKA) je společně s dalšími 11 evropskými partnery zapojena do projektu CEC5. Ten se zabývá demonstrací energetické účinnosti a využitím obnovitelných zdrojů energie ve veřejných budovách. Na rozdíl od privátní sféry, kde jsou kritéria míry udržitelnosti budov uvedena, na poli výstavby či obnovy veřejných staveb tyto informace často chybí. 30. 10. 2014, Bydlení a stavby

64. Dotazníková akce – zprostředkovatelská realitní činnost

Dotazníkovou akci, jejímž cílem bylo zjišťování názorů spotřebitelů i samotných realitních zprostředkovatelů na poskytování zprostředkovatelské realitní činnosti v ČR, uspořádal odbor veřejných dražeb Ministerstva pro místní rozvoj ČR v rámci procesu zapojování veřejnosti do přípravy vládních dokumentů. 22. 10. 2014, Bydlení a stavby

65. Reakce ČKA na kampaň proti pražským stavebním předpisům

Česká komora architektů (ČKA) se znepokojením sleduje negativní kampaň, která se v souvislosti s pražskými stavebními předpisy objevila v médiích. Česká komora architektů jako profesní organizace dlouhodobě prosazuje, aby odborná témata byla diskutována věcně a bez zbytečného politizování, které znemožňuje rozumnou dohodu na vhodném řešení. 29. 9. 2014, Bydlení a stavby

66. 10 důvodů, proč by měla být architektura tématem komunálních voleb

V souvislosti s konáním podzimních voleb Česká komora architektů (ČKA) upozorňuje na nedostatečné reflektování tématu architektury a péče o kulturní prostředí ve volebních programech jednotlivých stran i politiků samotných. Péče o bezprostřední prostředí se přitom přímo odráží na kvalitě našeho života, a proto by jí měla být přikládána nemalá váha. ČKA proto předkládá 10 srozumitelných bodů, které se politikům vyplatí zařadit do svých programů a občané by je od svých zástupců měli vyžadovat. 18. 9. 2014, Bydlení a stavby

67. Změny a trendy v rozmístění obyvatelstva ČR

V roce 2009 byl zveřejněn dvoudílný článek na výše uvedené téma. Od roku 2009 již uplynulo 5 let a došlo k poměrně výrazným změnám. Po poměrně výrazném a nebývalém růstu (vlivem přirozené měny a migrace) zažila Česká republika výrazný pokles počtu obyvatel (opět vlivem přirozené měny a migrace). 1. 9. 2014, Bydlení a stavby

68. Bytová výstavba v České republice a krajích v letech 1997–2013

Po řadě let intenzivní bytové výstavby bylo nejnižší hodnoty počtu dokončených bytů roce 1995. Dokončeno bylo v tomto roce pouze 12 998 bytů, což představovalo 1,26 bytů na 1000 obyvatel. V dalších letech pak docházelo k postupnému zvyšování počtu dokončených bytů. 3. 6. 2014, Bydlení a stavby

69. Bytové indikátory tepla budou od 1. ledna 2015 povinné, v třetině bytových domů zatím chybějí

Praha – Už jen osm měsíců do konce roku 2014 zbývá městům, obcím, SVJ, družstvům i dalším vlastníkům bytových domů čas na to, aby své bytové jednotky vybavili měřiči nebo indikátory tepla, jak jim předepisuje zákon 406/2000 Sb. v aktuálním znění. 30. 4. 2014, Bydlení a stavby

70. Kvalitativní charakteristiky výstavby rodinných domů v ČR v letech 1997–2012

Jednou ze základních kvalitativních charakteristik dokončených bytů je jejich technická vybavenost. Český statistický úřad sleduje napojení bytů na kanalizační přípojku, na plynovodní přípojku, vybavenost bytů lokálním zásobníkem plynu nebo zásobníkem plynu pro obec a topením podle druhu. 3. 4. 2014, Bydlení a stavby

71. Územní analýza bytových projektů v Praze

Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), dříve známý jako Útvar rozvoje hl. m. Prahy (ÚRM), zpracoval v pořadí již čtvrtou Územní analýzu aktuálních developerských projektů zaměřených na výstavbu bytových domů na území hl. m. Prahy, jejíž hlavní závěry jsou prezentovány v rámci tohoto příspěvku. 20. 3. 2014, Bydlení a stavby

72. Bytová výstavba v letech 1997 až 2012

Počet dokončených bytů v jednotlivých obcích je významným ukazatelem při hodnocení jejich vývoje a rozvoje. Patří mezi významné socioekonomické ukazatele, hodnocené v rámci územně analytických podkladů (ÚAP). Zejména Politiky územního rozvoje za ČR a Zásad územního rozvoje a územních plánů jednotlivých obcí. 23. 1. 2014, Bydlení a stavby

73. Bytová výstavba v okresech České republiky 1997–2012

Přestože okresní úřady byly zrušeny k 31. 12. 2002, okresy stále existují a představují významnou statistickou jednotku střední hierarchické úrovně (dříve označovanou jako NUTS4, nyní jako LAU1). Následující analýza se zabývá vývojem počtu dokončených a zahájených bytů v okresech a obcích ČR v letech 1997 až 2012). 20. 11. 2013, Bydlení a stavby

74. Podpora bytové politiky

Přehled podprogramů bytové politiky. 6. 11. 2013, Bydlení a stavby

75. Výstavba rodinných domů z pohledu energetické náročnosti budov

V roce 2010 bylo na území ČR dokončeno 19 760 bytů v rodinných domech. V roce 2011 pak 17 385 bytů, tedy o −12,1 % méně. Z pohledu tříd energetické náročnosti byla v obou letech nejvíce zastoupena třída C (65,4 %, resp. 65,0 %). Energetická třída A byla zastoupena v roce 2010 3,9 % a v roce 2011 pouze 3,6 %. 19. 6. 2013, Bydlení a stavby

76. Bytová výstavba v obcích ČR v letech 1997–2011

Počet dokončených bytů v jednotlivých obcích je významným ukazatelem při hodnocení vývoje a rozvoje jednotlivých obcí. Patří mezi významné socioekonomické ukazatele, hodnocené v rámci tzv. ÚAP – územně analytických podkladů, což jsou podkladová data pro tvorbu územně plánovacích podkladů, zejména Politiky územního rozvoje za ČR, Zásad územního rozvoje pro jednotlivé kraje a územních plánů jednotlivých obcí. 24. 4. 2013, Bydlení a stavby

77. Analýza vývoje bytové výstavby v České republice v letech 1997 až 2011

V září 2012 dokončil ÚRS Praha, a. s., Analýzu dlouhodobého vývoje bytové výstavby v České republice v letech 1997 až 2011. Vedle problematiky absolutního počtu dokončených a zahajovaných bytů, bylo předmětem analýzy mimo jiné hodnocení změn v rozmístění bytové výstavby, ve struktuře dokončených bytů, změn jejich velikosti, technického vybavení, energetické účinnosti, doby výstavby i pořizovacích cen. 7. 2. 2013, Bydlení a stavby

78. Přechod na smluvní nájemné – mapy nájemného

Od počátku roku 2011 probíhá deregulace nájemného na většině území České republiky. Od 1. ledna 2013 bude nájemné deregulované na celém území ČR. Doposud deformovaný trh tak postupně nastolí rovnovážnou výši tržního nájemného. Podstatou deregulace je takzvané smluvní nájemné, které vychází ze sjednání dohody nájemce a pronajímatele. 23. 1. 2013, Bydlení a stavby

79. Sekundární náklady na bydlení a výstavba rodinných domů

Jedním z rozhodujících kriterií při výběru rodinného domu je v současnosti cena výstavby, tedy pořizovací náklady představující celkovou investici. Stavebníci si pod tímto pojmem většinou, vedle ceny pozemku, představují především náklady spojené s realizací, tedy s vlastní stavbou. 20. 11. 2012, Bydlení a stavby

80. Pořizovací hodnoty domů a bytů

Významnou kvalitativní charakteristikou dokončených bytů sledovaných Českým statistickým úřadem je pořizovací hodnota, která je udávána za celou stavbu. Pod tímto pojmem se rozumí celkové předpokládané investiční náklady na výstavbu, u nástaveb, přístaveb nebo vestaveb pouze náklady na realizaci těchto změn stavby. 6. 9. 2012, Bydlení a stavby

81. Ministerstvo pro místní rozvoj vydalo publikaci o bydlení

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) vydalo v souladu se svou kompetencí v oblasti politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu a pro věci nájmu bytů a nebytových prostor publikaci, vztahující se k problematice bydlení. Jednotlivá data slouží resortu jako jeden z podkladů pro jeho analytickou a koncepční práci a současně umožňují informování široké veřejnosti. 29. 8. 2012, Bydlení a stavby

82. Zahajované byty v České republice v letech 1997 až 2010

Zatímco roční počty dokončovaných bytů umožňují bilancovat – při znalosti nebo dobrém odhadu úbytků bytů – pohyb bytového fondu a odvozovat z toho určité závěry o vybavenosti obyvatelstva bytovým fondem, informace o zahajovaných stavbách bytů jsou důležité pro zpracování prognóz ekonomického vývoje v této části pozemního stavitelství. 12. 4. 2012, Bydlení a stavby

83. Bytová výstavba ve vybraných městech a obcích ČR v letech 1997 až 2010

Převážná většina bytového fondu České republiky (65,8 %) je koncentrována do měst a obcí s pěti tisíci a více obyvateli. Vzhledem k neustálému nárůstu počtu domácností vzrůstá tlak na novou bytovou výstavbu právě ve městech, kde existuje největší reálná potřeba nájemních bytů. 7. 2. 2012, Bydlení a stavby

84. Technická vybavenost bytů dokončených v letech 1997–2010 v České republice

Technická vybavenost bytů je jednou ze základních kvalitativních charakteristik bytového fondu. Podívejme se tedy, jak jsou na tom dokončované byty v posledních letech z hlediska připojení na kanalizaci, vytápění a energetické účinnosti. 30. 1. 2012, Bydlení a stavby

85. Pilotní projekt Mapa nájemného vbíhá do cílové rovinky

V průběhu října došlo k dalšímu zpřesnění Mapy nájemného. Celkový počet obcí, pro které je zveřejněno nájemné dle posudku znalce, se vyšplhal na současných 471. Orientační databáze je v této kategorii naplněna již ze tří čtvrtin. 18. 1. 2012, Bydlení a stavby

86. Podpora bydlení – startuje další ročník dotačního programu

Ministerstvo pro místní rozvoj ČR v polovině listopadu vyhlásilo výzvu na předkládání žádostí o dotaci do programu Podpora bydlení. V celkem čtyřech podprogramech je připraveno půl miliardy korun. 16. 1. 2012, Bydlení a stavby

87. Nájemní bydlení má od 1. listopadu novelizovaná pravidla

Půl roku po publikaci ve Sbírce zákonů vstoupila 1. listopadu v platnost klíčová novela Občanského zákoníku v oblasti nájemního bydlení. Nejdůležitější změny se týkají přechodu nájmu po smrti nájemce včetně zvláštní ochrany pozůstalých nezletilých dětí a seniorů. 11. 1. 2012, Bydlení a stavby

88. Evropské dotace pomáhají zlepšit prostředí na českých sídlištích

Integrovaný operační program nabízí městům a vlastníkům bytových domů přes pět miliard korun na zlepšení prostředí problémových sídlišť. Do poloviny roku 2011 přijalo Centrum pro regionální rozvoj ČR téměř sedm set projektů. Jaký je aktuální stav výzvy a jaké chyby se u projektů nejčastěji objevují, se dozvíte v následujícím článku. 5. 12. 2011, Bydlení a stavby

89. Priority bytové politiky – Přednostní úkoly dle cílů koncepce

Vládou schválená koncepce bytové politiky do roku 2020, kterou předložilo Ministerstvo pro místní rozvoj je v části, kde jsou stanoveny konkrétní nástroje a cíle velmi podrobná a rozsáhlá. 8. 11. 2011, Bydlení a stavby

90. Schválené principy Koncepce bydlení a bytové politiky do roku 2020

Bydlení je ve svobodné společnosti založené na tržním hospodářství z povahy věci privátním statkem (zbožím) obchodovaným na trhu, kde převažující nabídka nad poptávkou ceny snižuje a naopak převažující poptávka nad nabídkou ceny zvyšuje. Není statkem veřejným, jak jej chápe ekonomická teorie. 3. 11. 2011, Bydlení a stavby

91. Největší problematické oblasti bydlení a bytové politiky

Koncepce bydlení ČR do roku 2020 je velmi obsáhlý dokument, který zahrnuje část analytickou, část koncepční, závěry a několik příloh. V následujících stránkách přinášíme výběr z nejzajímavějších pasáží jednotlivých částí dokumentu. 1. 11. 2011, Bydlení a stavby

92. Koncepce bytové politiky do roku 2020

Vláda schválila koncepci bytové politiky do roku 2020. Teď je nutné ji naplnit a to je jeden z výsledků vládního projednání materiálu připraveného Ministerstvem pro místní rozvoj ČR. Úředníci resortu vedeného Kamilem Jankovským již začali plnit klíčové úkoly. 20. 10. 2011, Bydlení a stavby

93. Výstavba rodinných a bytových domů („dřevostaveb“) v ČR v letech 1997 až 2010

Růst cen energií, cen stavebních prací a stavebních pozemků znamená, že řada investorů se ohlíží jednak po nízkoenergetických domech a jednak po stavebních konstrukcích, které by svojí pořizovací cenou redukovaly nárůst ceny prvotní investice, kterou je nákup pozemku určeného pro výstavbu bytového nebo rodinného domu. 22. 9. 2011, Bydlení a stavby

94. Novinky v oblasti bydlení

Do přípravy Mapy nájemného se v květnu zapojily i samotné obce spravující nemalý bytový fond. Orientační pomůcka připravovaná Ministerstvem pro místní rozvoj ČR tak získala další zdroj informací. V tuto chvíli obsahuje, vedle znaleckých posudků také údaje z desítek obcí založené přímo na údajích z nájemních smluv. 28. 7. 2011, Bydlení a stavby

95. Vybrané problémy rozvoje bydlení v sídlech ČR

Na základě objednávky Státního fondu rozvoje bydlení zpracovala v roce 2010 společnost ÚRS Praha, a. s., studii zaměřenou na problémy bydlení ve venkovském prostředí, tedy v sídlech do 2000 obyvatel. Jedním z podkladů pro tuto studii byly výstupy z korespondenčního dotazníkového šetření. 14. 7. 2011, Bydlení a stavby

96. Nová zastupitelstva – nové územní plány?

Stále častěji se předvolebním tématem stává územní rozvoj obce, při posledních volbách to bylo zatím nejzřetelnější. Čím dál více obcí má územní plán nebo podrobnější regulační plán. 6. 6. 2011, Bydlení a stavby

97. Mapa nájemného nesmí být zaměňována s regulací nájmů!

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) oficiálně představilo Mapu nájemného, pomůcku pro všechny, kteří se od 1. ledna 2011 ocitli na volném trhu s nájemním bydlením. 27. 5. 2011, Bydlení a stavby

98. Vývoj bytové výstavby v obcích ČR do 2000 obyvatel

Tento příspěvek je věnován analýze vývoje bytové výstavby v letech 1997–2009 pouze pro obce do 2000 obyvatel, kde se během této doby postavilo celkem 108 529 bytů. Každoroční počet nově postavených bytů se od roku 1997 zvýšil více než trojnásobně. 20. 4. 2011, Bydlení a stavby

99. Rozmístění a intenzita bytové výstavby v obcích České republiky

Analýza lokalizace bytové výstavby do jednotlivých obcí představuje cenný podklad pro tvorbu bytové politiky. Zejména ve městech střední a větší velikosti, kde je objektivní potřeba bytů největší, je užitečné znát konkrétní počty dokončených bytů, aby bylo možno upozornit na města, kde se daří řešit bytový problém vhodně uplatňovanou bytovou politikou, a naopak varovat před nebezpečím bytové nouze v těch případech, kde bytová výstavba dlouhodobě zaostává. 17. 2. 2011, Bydlení a stavby

100. Místně obvyklé nájemné – s problémy se obracejte na soudní znalce

Jak již bylo několikrát oznámeno, závěrem letošního roku končí platnost zákona o jednostranném zvyšování nájemného (zákon č. 107/2006 Sb.) a tím i deregulace nájemného na většině území republiky. Deregulace bude ještě pokračovat v Praze, ve většině krajských měst a ve větších městech Středočeského kraje. 24. 1. 2011, Bydlení a stavby
Bylo nalezeno 284 záznamů.
TOPlist
TOPlist