Archiv článků (VSOL 1/2014)
Uplynulé měsíce přinesly řadu událostí, které posouvají významně kupředu
oblast elektronické fakturace, ať už v tuzemsku nebo v rámci Evropské
unie. Například nová vláda v koaliční smlouvě uvádí jako jeden ze svých
cílů „zavedení elektronizace daňových dokladů a elektronizace fakturace pro
instituce státní správy a jejich dodavatele“. Na úrovni EU pak
vrcholí proces schvalování směrnice o elektronické fakturaci
ve veřejných zakázkách, jejíž návrh v loňském roce předložila
Evropská komise.
Na konci loňského roku přijala vláda Usnesení č. 982, které zavádí
povinnost zabezpečení domén držených státní správou prostřednictvím technologie
DNSSEC. Usnesení vlády se zaměřuje rovněž na podporu IPv6. Ve srovnání
s usnesením z roku 2009 došlo jak na rozšíření okruhu subjektů, tak
služeb, které musí novou verzi internetového protokolu podporovat.
Organizace veřejné správy jsou již internetem plně vybaveny a i mezi
uživatele služeb nabízených veřejnou správou je internet ve velké míře
rozšířen. Z podniků s více než deseti zaměstnanci je k internetu
připojeno 97 % z nich a k internetu se připojuje také sedm z deseti
jednotlivců starších šestnácti let. Internet využívají podniky i jednotlivci
k rozličným účelům a jedním z nich je jeho použití související
s veřejnou správou.
Rok 2013 byl v resortu zeměměřictví a katastru nemovitostí výrazně
ovlivněn přípravou na změny, které do každodenního života přináší nový
občanský zákoník účinný od 1. ledna 2014. Není tedy divu, že je to nosné
téma tradičního rozhovoru redakce VSOL s předsedou Českého úřadu
zeměměřického a katastrálního Ing. Karlem Večeřem. Z následujících
řádků je patrné, že na tomto důležitém a pro většinu občanů ČR
nepostradatelném úřadu je poslední dobou velice živo.
Samosprávy mezi sebou soutěží jak na mezinárodní, tak na národní úrovni.
Snaží se přilákat firmy. Přetahují se o mezinárodní studenty, podnikatele a
imigranty, kteří představují zdroj inovací. Svádí boj o občany, kteří mohou
najít uplatnění jinde, pokud budou služby nedostatečné, veřejná bezpečnost
pochybná a životní úroveň nízká. Pro všechny tyto oblasti jsou investice do
informačních technologií zásadní – stejně jako pro zefektivnění
výstupních procesů pro hladší zpracování.
Představovat soutěž Zlatý erb v časopise, určeném veřejné a státní
správě, je bezpochyby oním pověstným nošením sov do Athén. Nicméně alespoň
v krátkosti – jedná se o klání, ve kterém se letos již
šestnáctým rokem utkají webové stránky a elektronické služby měst a obcí České
republiky. Jaká je historie soutěže, jak probíhá a jak se za celý čas změnila?
Nejen to se dozvíte z pohledu a pera Ing. Tomáše Holendy, předsedy
celostátní poroty Zlatého erbu.
Do 17. února se mohli hlásit zájemci se svými projekty do dalšího ročníku
soutěže JuniorErb – jde o soutěž pro mladé (méně než 19 let)
tvůrce webů a webových projektů, které jsou nějakým způsobem prospěšné svému
okolí. Může se jednat např. o webové stránky obce, města, školy, sportovního
oddílu, místní pamětihodnosti apod.
Jednou z dlouhodobějších kontrol NKÚ v uplynulém roce bylo prověření
peněžních prostředků vynaložených na přípravu, realizaci a provoz systémů
základních registrů. NKÚ se zaměřil především na Informační systém
základních registrů (ISZR), Registr obyvatel (ROB) a Registr agend
orgánů veřejné moci a některých práv a povinností (RPP) – které jsou
v gesci MV ČR – právě to a Správa základních registrů, která je
provozuje, zaplatily do poloviny roku 2013 za kontrolované registry 1,6 miliardy
korun. Kontroloři prověřili výdaje za 1,55 miliardy korun.
Když se v březnu roku 1998 uskutečnila v pražském kulturním domě Eden
konference Internet ve státní správě a samosprávě, asi jen málokdo věřil tomu,
že je to začátek dlouholeté tradice. Informatizace veřejné správy byla v té
době takříkajíc v plenkách a moderní technologie se do poměrně
konzervativního segmentu neprosazovaly úplně snadno. Organizátorům, mezi nimiž již
tehdy nechyběl časopis Obec a finance, aktivita Březen-měsíc internetu nebo týdeník
Českomoravský Profit a samozřejmě společnost Triada, se ale podařilo shromáždit
řadu odborníků z veřejné správy, kteří představili možnosti elektronizace a
popsali první zkušenosti s funkčními projekty.