Archiv článků (rubrika Legislativa)
MMR a Hospodářská komora se shodly, že české stavební právo po letech dospělo
do stavu, ve kterém už nestačí pouhá další novelizace. Společně připraví nový
stavební zákon, který by mohl být schválen už za tři roky.
11. 12. 2018, Legislativa
V první části tohoto článku jsme se zabývali tím, kdo je poplatníkem
místního poplatku za užívání veřejného prostranství upraveného v § 4
zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“), jaký prostor lze považovat za veřejné
prostranství, co se rozumí pod pojmy běžné a zvláštní užívání veřejného
prostranství a dále jsme se věnovali dvěma způsobům zvláštního užívání
veřejného prostranství, a to provádění výkopových prací a umístění skládek.
15. 11. 2018, Legislativa
Pro nemálo obcí je významnou rozpočtovou položkou příjem z pokut
uložených za spáchané dopravní přestupky. Typickým příkladem je měření
rychlosti, ať už stacionárními radary, mobilními radary, nebo pomocí úsekového
měření.
7. 11. 2018, Legislativa
Podle čl. 36 odst. 3 Listiny základních práv a svobod má každý
právo na náhradu škody způsobené mu nezákonným rozhodnutím soudu, jiného
státního orgánu či orgánu veřejné správy nebo nesprávným úředním postupem.
Z uvedené citace Listiny základních práv a svobod mj. vyplývá, že rovněž
obce při výkonu veřejné moci (svěřené jim zákonem v rámci samostatné
působnosti) odpovídají za škodu, kterou způsobí vydáním nezákonného rozhodnutí
nebo nesprávným úředním postupem.
31. 10. 2018, Legislativa
Místní poplatek za užívání veřejného prostranství
[1]
je dalším z řady místních poplatků, který může obec zavést
prostřednictvím obecně závazné vyhlášky a který je upraven v § 4
zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“).
11. 9. 2018, Legislativa
Otázka pohřbu člověka je jednou z nových záležitostí, které
oproti předchozímu občanskému zákoníku výslovně upravuje s účinností od
1. ledna 2014 nový občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.).
20. 8. 2018, Legislativa
V
minulém článku jsme vysvětlili základní požadavky, plynoucí ze zákona
o registru smluv (č. 340/2015 Sb.). V dnešním vydání se
zaměříme na nejčastější chyby, na to, jak vznikají, jak je řešit a jak
chybovosti při registraci smluv předcházet.
26. 7. 2018, Legislativa
V nedávné době jsem
informoval o rozsudku Nejvyššího správního soudu
ze dne 12. prosince 2017, č. j. 7 As 311/2017 – 39, ve kterém
se Nejvyšší správní soud zabýval otázkou, zda může být obchodní společnost,
tedy například společnost s ručením omezením nebo akciová společnost, která
je 100% „vlastněná“ státem nebo územním samosprávným celkem, povinna poskytovat
informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu
k informacím.
12. 7. 2018, Legislativa
V současné době je zákon č. 159/2006 Sb., o střetu
zájmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o střetu
zájmů“) velmi diskutovaným tématem nejen napříč veřejnou správou, tj. zejména
na úrovni obcí a krajů, ale také u veřejnosti. Přestože je novela tohoto
zákona, která si klade za cíl omezit některé negativní dopady oznamovacích
povinností veřejných funkcionářů, v legislativním procesu, nejbližšího
oznámení současných veřejných funkcionářů se ve svém obsahu s ohledem na
čas nedotkne.
25. 6. 2018, Legislativa
V
minulém článku jsme se zabývali prvním z tzv. turistických poplatků,
a to místním poplatkem za lázeňský a rekreační pobyt (dále jen „lázeňský
poplatek“). Pobyt osob lze však zpoplatnit i v rámci obdobného poplatku, a
to místního poplatku z ubytovací kapacity, který je upraven v § 7
zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“). V následujícím textu se proto
budeme zabývat tímto poplatkem a dále místním poplatkem ze vstupného
[1], který je
upraven v § 6 ZoMP.
18. 6. 2018, Legislativa
Podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu
k informacím, jsou povinnými subjekty státní orgány, územní samosprávné
celky a jejich orgány a také veřejné instituce. Právě poslední ze jmenovaných
povinných subjektů budí největší kontroverze, jelikož pojem veřejná instituce
již několik let není legálně definován a nepanuje jednoznačná shoda na tom, které
právnické osoby mohou být za veřejnou instituci považovány.
5. 6. 2018, Legislativa
Text o právním postavení místostarosty vznikl na základě dotazu: „Může
místostarosta podepisovat za starostu objednávky? V naší obci rozlišujeme
větší objednávky, u kterých bude následně uzavřena příslušná smlouva, ale
i objednávky, které jsou menšího finančního rozsahu.“
30. 5. 2018, Legislativa
Místní poplatek za lázeňský a rekreační pobyt
[1] (dále jen
„lázeňský poplatek“) upravený v § 3 zákona č. 565/1990 Sb.,
o místních poplatcích (dále jen „ZoMP“) představuje první z tzv.
turistických poplatků, kterými lze zpoplatnit pobyt osob v lázeňských místech
a místech soustředěného turistického ruchu (druhý z této kategorie poplatků
je místní poplatek z ubytovací kapacity upravený v § 7 ZoMP).
24. 5. 2018, Legislativa
V několika článcích se zaměříme na problematiku zákona o registru
smluv (č. 340/2015 Sb.), vysvětlíme jeho jednotlivé požadavky a ukážeme
na často se vyskytující rizika, představíme jak jim předcházet, a jak je řešit.
16. 5. 2018, Legislativa
Svaz měst a obcí ČR odmítá aktuální poslanecký návrh na zavedení přímé
volby starostů a hejtmanů, který by vyžadoval změnu Ústavy ČR.
23. 4. 2018, Legislativa
V minulých vydáních jsme představovali právnické osoby, které mohou
zřizovat obce. Posledním takovým typem jsou veřejné výzkumné instituce (§ 23
odst. 1 písm. f) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů).
11. 4. 2018, Legislativa
Ústavní soud vyhlásil nález ze dne 17. 10. 2017, sp. zn.
IV. ÚS 1378/16 (dále „platový nález“), v němž posuzoval
ústavnost poskytnutí informace o výši platů a odměn pracovníků Magistrátu
města Zlína podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu
k informacím (dále „informační zákon“).
14. 3. 2018, Legislativa
Na základě zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
mohou obce zřizovat školské právnické osoby podle zvláštního právního předpisu,
kterým se v daném případě rozumí zákon č. 561/2004 Sb.,
o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném
vzdělávání (školský zákon).
5. 2. 2018, Legislativa
Místní poplatek za provoz systému shromažďování,
sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů
(dále jen „místní poplatek za komunální odpad“) je jedním
z nejrozšířenějších místních poplatků. Představuje jeden ze způsobů,
kterým lze zpoplatnit nakládání s komunálním odpadem. Zbylé dva způsoby jsou
upraveny v zákoně č. 185/2001 Sb., o odpadech. Je to poplatek za
komunální odpad a úhrada vybíraná na základě smlouvy.
29. 1. 2018, Legislativa
Poskytování dotací, návratných finančních výpomocí (NFV) a darů obcemi
upravila novela zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (RPÚR).
Rozboru celé problematiky byly věnovány již dvě části seriálu, které jsme
publikovali v minulých číslech.
22. 1. 2018, Legislativa
Obce se nezřídka ocitají v roli stavebníka, který je povinen realizovat své
stavební záměry v souladu se stavebním zákonem. Pokud obec svůj stavební
záměr realizuje z veřejných prostředků a prostřednictvím stavebního
podnikatele v roli zhotovitele stavby, je povinna zajistit technický dozor
stavebníka a autorský dozor projektanta (viz § 152 odst. 4 stavebního
zákona – č. 183/2006 Sb.).
10. 1. 2018, Legislativa
Ústavní soud ve svém nálezu ze dne 8. 8. 2017, sp. zn.
Pl. ÚS 9/15 vyslovil protiústavnost ustanovení § 10b odst. 1
písm. a) zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“) ve znění účinném do
30. června 2012, a to v rozsahu, v němž ukládalo povinnosti nezletilým
poplatníkům.
27. 11. 2017, Legislativa
Poskytování dotací, návratných finančních výpomocí (NFV) a darů obcemi
upravila novela zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (RPÚR).
V minulém článku jsme se zabývali tím, jaké jsou způsoby, programy a žádosti
o poskytování darů a NFV včetně určení orgánu obce, který o poskytnutí
rozhoduje.
14. 11. 2017, Legislativa
Obce mohou v souladu s § 23 odst. 1 písm. d) zákona
č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů,
zakládat ústavy podle zvláštního zákona, kterým se v daném případě rozumí
občanský zákoník.
6. 11. 2017, Legislativa
Ke dni 1. ledna 2018 nabude účinnosti novela zákona o obcích, která
přináší výrazné systémové změny v odměňování členů zastupitelstev
nejen obcí, ale i krajů, hlavního města Prahy, městských částí hlavního
města Prahy a městských obvodů územně členěných statutárních měst (budeme
nadále uvádět jen zastupitelstva obcí).
31. 10. 2017, Legislativa
Dluhy a exekuce představují problematiku, s níž se zaměstnanci obcí
či jejich volení představitelé setkávají ve dvojí pozici. Obec je předně často
věřitelem. Dluhy pak představují nejčastěji nezaplacené poplatky či daně. Obec
nicméně může být i v opačné situaci.
24. 10. 2017, Legislativa
Rozhovor s PaedDr. Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro
veřejnou správu a regionální rozvoj.
16. 10. 2017, Legislativa
Místní poplatek ze psů
[1] představuje jeden
z nejstarších způsobů zpoplatnění zvířat u nás, přičemž
v současné době je i jediným místním poplatkem, který dopadá na chov
zvířat. Místní poplatek ze psů je v rámci místních poplatků také jedním
z nejrozšířenějších, což souvisí jednak s poměrně vysokým počtem
chovaných psů u nás, jednak s tím, že se jedná v podstatě
o jediný fiskální nástroj pro regulaci chovu psů, kterým obce disponují.
20. 9. 2017, Legislativa
Obce mohou zakládat kapitálové obchodní společnosti (tj. společnosti
s ručením omezeným a akciové společnosti), anebo se mohou spolu s jinými
osobami stát účastníkem (společníkem) na činnostech jiných obchodních
společností, na jejichž činnosti se podílí svým majetkem včetně peněžních
prostředků.
14. 9. 2017, Legislativa
V létě roku 2016 předložila vláda Poslanecké sněmovně návrh zákona,
kterým se mění některé zákony v oblasti daní (dále jen „novela“). Po
relativně dlouhém legislativním procesu byla novela schválena Poslaneckou sněmovnou a
Senátem a následně dne 28. dubna 2017 podepsal novelu prezident republiky.
7. 9. 2017, Legislativa
Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu
k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ukládá povinným subjektům,
kterými jsou mimo jiné obce, poskytovat informace vztahující se k jejich
působnosti. Informace se poskytují na základě žádosti.
30. 8. 2017, Legislativa
V únoru roku 2015 byla publikována novela zákona o rozpočtových
pravidlech územních rozpočtů (zákon č. 250/2000 Sb.), která upravila
i zákony o obcích, o krajích a zákon o hlavním městě Praze.
21. 8. 2017, Legislativa
Za účelem zejména efektivnějšího hospodářského využívání majetku obce či
k zabezpečení veřejně prospěšných činností mohou obce zřizovat
příspěvkové organizace obce, které mají postavení právnických osob. Obecně tak
lze konstatovat, že na výkonu vlastnických a jiných majetkových práv obcí se vedle
samotné obce mohou podílet (zprostředkovaně z hlediska právního) i její
příspěvkové organizace.
2. 8. 2017, Legislativa
V Parlamentu je v současnosti projednáván návrh zákona o řízení
a kontrole veřejných financí, který by měl nahradit stávající zákon
č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a
o změně některých zákonů (dále jen „zákon o finanční kontrole“),
ve znění pozdějších předpisů.
24. 7. 2017, Legislativa
Problematika místních poplatků je upravena zejména v zákoně
č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „ZoMP“). Na výklad jednotlivých ustanovení ZoMP má kromě
praxe a odborné literatury významný vliv také judikatura.
10. 7. 2017, Legislativa
Rozhovor s Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro veřejnou
správu a regionální rozvoj.
3. 7. 2017, Legislativa
Mnoho obcí a měst se neustále potýká s drobnou kriminalitou na veřejných
prostranstvích, která znepříjemňuje život místním občanům, návštěvníkům či
dalším turistům.
20. 6. 2017, Legislativa
Smyslem tohoto článku je nastínit co možná nejvhodnější postup
v situaci, kdy má obec pohledávku za dlužníkem, kterému je zároveň sama
něčím dlužna.
14. 6. 2017, Legislativa
Dne 1. 1. 2016 nabyla účinnosti novela zákona č. 565/1990 Sb.,
o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“),
provedená zákonem č. 266/2015 Sb. Touto novelou došlo mimo jiné ke změně
přístupu k odpovědnosti nezletilých poplatníků za zaplacení místního
poplatku, která se nejvíce projeví u místního poplatku za provoz systému
shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování
komunálních odpadů (dále jen „místní poplatek za komunální odpad“).
16. 5. 2017, Legislativa
Rozhovor s Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro veřejnou
správu a regionální rozvoj.
10. 5. 2017, Legislativa
Za účelem efektivnějšího hospodářského využívání majetku obce či
k zabezpečení veřejně prospěšných činností mohou obce zřizovat tzv.
organizační složky obce, které jsou charakteristické tím, že nedisponují právní
subjektivitou. Na výkonu vlastnických a jiných majetkových práv obcí se tedy vedle
samotné obce mohou podílet (zprostředkovaně z hlediska organizačního)
i její organizační složky.
18. 4. 2017, Legislativa
V současné době často dochází k parkování motorových vozidel na
chodníku, ať už jen v části chodníku nebo dokonce v celé jeho šířce.
S tímto nešvarem bojují snad všechny obce.
6. 4. 2017, Legislativa
- Seminář k novele stavebního zákona
- Novela zákona o pohřebnictví
- Hodnocení a plány na rok 2017
8. 3. 2017, Legislativa
Rozhovor s PaedDr. Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro
veřejnou správu a regionální rozvoj.
2. 3. 2017, Legislativa
Co se na města a obce chystá v oblasti legislativy? Co
se samosprávám nelíbí a proč? O tom debatovali starostové z celé
republiky na II. právní konferenci Svazu měst a obcí ČR. Konala se v lednu
na brněnském výstavišti v rámci veletrhů GO a Regiontour.
23. 2. 2017, Legislativa
Poslední novela zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní
zřízení), účinná od 1. července 2016 (jde o novelu
č. 106/2016 Sb.) se významně dotkla i ustanovení § 85 obecního
zřízení, ve kterém došlo k rozšíření vyhrazené pravomoci zastupitelstva
obce.
9. 2. 2017, Legislativa
Jedním z důležitých předpokladů správného výběru místních poplatků je
znalost všech údajů potřebných pro správné stanovení místního poplatku.
Základem pro tuto činnost je aktuální a úplná evidence poplatkových subjektů.
K dosažení takové evidence využívá správce poplatku zejména údaje, které
jsou obsaženy v jednotlivých ohlášeních poplatkových subjektů.
6. 2. 2017, Legislativa
Dnem 1. července 2016 nabyl účinnosti zákon č. 106/2016 Sb., který
novelizoval mj. i zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní
zřízení). Tato novela obecního zřízení se dotkla i ustanovení § 85
obecního zřízení, ve kterém došlo k rozšíření vyhrazené působnosti
zastupitelstva obce, a to konkrétně v novém písmenu m), podle něhož je
zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodování o nabytí a převodu práva stavby a
smluvního zřízení práva stavby k pozemku ve vlastnictví obce.
11. 1. 2017, Legislativa
V průběhu rozpočtového procesu obce může dojít k situaci, kdy před
1. lednem rozpočtového roku nebude schválen rozpočet obce. Pokud k takové
situaci dojde, pak se řídí rozpočtové hospodaření obce v době do schválení
rozpočtu pravidly rozpočtového provizoria. Institut rozpočtového provizoria je
upraven v ustanovení § 13 zákona č. 250/2000 Sb.,
o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů.
4. 1. 2017, Legislativa
Rozhovor s PaedDr. Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro
veřejnou správu a regionální rozvoj.
20. 12. 2016, Legislativa